Permalänk
Medlem

Bytt moderkort.. Startar ej.

Datorn dog efter åska. Bytte nätdel, då startar den upp men utan bild. Såg sen att det var skadat vid nätverksingången.
Fixar ett nytt moderkort och flyttar över allt.
När jag trycker på strömbrytaren snurrar fläktarna till och en lampa lyser upp kort på moderkortet.
Sen slocknar allt.
Har tagit ur grafikkortet och minnen, är lika.
MSI moderkort och Intel.
Tips mottages..

Permalänk
Medlem

Hilma lurigt de där med åska men antar att du har provat var minnes sticka för sig?
Vad är det för lampa som lyser upp? tänkte om det kanske kan ge nån typ av felkod.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sitter gpu och ev andra pci e kort fast ordentligt ? Alla distanser borta så du inte har någon kortis bak ? Minnena ? Lossa och sätt i cpu igen ? Sitter 24 pin och 8 pins i ordentligt ?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@EizoPop: Lista gärna dina tidigare komponenter samt dina nya, så blir det enklare för oss att hjälpa dig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har du bytt nätaggregatets (om det nu är modulärt) sladdar också, dvs att du inte använder någon sladd från det gamla agget? Tyvärr är standarden på strömsladdarna inte perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@EizoPop: Lista gärna dina tidigare komponenter samt dina nya, så blir det enklare för oss att hjälpa dig

Moderkort:
Asus Prime Z270-K
Nytt MSI Z390-A Pro
Grafik: Gigabyte GV-N1060
RAM: 2X Corsair DDR4 16Gb

Nätdel och sladdar nytt.
CPU är jag inte riktigt säker på vilken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Har du bytt nätaggregatets (om det nu är modulärt) sladdar också, dvs att du inte använder någon sladd från det gamla agget? Tyvärr är standarden på strömsladdarna inte perfekt.

Ny nätdel och sladdar. Ej modulärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Sitter gpu och ev andra pci e kort fast ordentligt ? Alla distanser borta så du inte har någon kortis bak ? Minnena ? Lossa och sätt i cpu igen ? Sitter 24 pin och 8 pins i ordentligt ?

Ska prova att lossa allt igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hilma lurigt de där med åska men antar att du har provat var minnes sticka för sig?
Vad är det för lampa som lyser upp? tänkte om det kanske kan ge nån typ av felkod.

Det står EZ Debug Led.

Permalänk
Medlem

Bytte du processor Också?
Måste vara en som passar Z390.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Bytte du processor Också?
Måste vara en som passar Z390.

Nej, inser nu att det är olika!
Får bli en processor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EizoPop:

Nej, inser nu att det är olika!
Får bli en processor också.

Jag upptäckte samma när jag skulle uppgradera från Z270...
Z170 & Z270 var av samma "familj" sedan var man tvungen att byta processor...
Nu har jag gått över till AMD igen...där man kan uppgradera lite längre...
Än så länge kan man blanda nästan hur som helst mellan generationerna...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag upptäckte samma när jag skulle uppgradera från Z270...
Z170 & Z270 var av samma "familj" sedan var man tvungen att byta processor...
Nu har jag gått över till AMD igen...där man kan uppgradera lite längre...
Än så länge kan man blanda nästan hur som helst mellan generationerna...

Ja, jag stirrade mig blind på socket 1151 bara.
Letade först efter ett likadant moderkort men hittade inget.
Så här i efterhand skulle man gått över till AMD..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EizoPop:

Ja, jag stirrade mig blind på socket 1151 bara.
Letade först efter ett likadant moderkort men hittade inget.
Så här i efterhand skulle man gått över till AMD..

Nja det behöver man inte göra...men jag passade på när jag ändå var tvungen att byta...
Uppe i 17 moderkort & 16 GPU TILL AMD nu...Bara senaste Ryzen 5xxx som inte passar X370...
Ja ja hoppas du får tag på en bra intel GPU...eller prova att lämna tillbaks moderkortet & köp AMD...brukar vara mera prisvärt.
B450 moderkorten är ju rätt billiga...och AMD Ryzen 3xxx år prisvärda nu

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Ny processor installerad, passade på att montera en ny M2 SSD också. Nu startar allt upp som det ska!

Permalänk
Medlem

Så i princip alla komponenter i datorn utom GPU brändes av åskan? Surt som fan. Bor du i hus eller lägenhet?

Permalänk
Medlem

Bra, skönt att höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Så i princip alla komponenter i datorn utom GPU brändes av åskan? Surt som fan. Bor du i hus eller lägenhet?

Moderkortet som var skadat av åska samt nätdel.
Men jag tänkte aldrig på olika I5 modeller...
Beställde nytt moderkort som behövde nyare generation.
Minnen, grafikkortet och HDD är okej.

Bor i villa..