TP-Link Archer MR400 eller MR600 - erfarenheter?

Permalänk

TP-Link Archer MR400 eller MR600 - erfarenheter?

Jag har tröttnat på att försöka få min ASUS RT-AC68U att fungera med ett Huawei E3372 mobilt bredbandsmodem via USB2. Se denna tråd. Den kopplar upp men håller inte kopplingen stabilt utan tappar kontakten efter ett tag varvid den sen inte kopplar upp mera.

I stället tänkte jag prova en router som är byggd primärt för det mobila bredbandet och då har jag hittat följande:
TP-Link Archer MR400
TP-Link Archer MR600
där MR600 är nyare och har stöd för Mesh (som jag inte använder) och GigaBit LAN etc.

Det är ganska stor skillnad i pris mellan MR400 och MR600 och jag skall bara använda det över sommaren så jag undrar om någon här har erfarenhet av dessa routrar och kan ge tips?

Permalänk
Medlem

Jag har mr600 och den är ganska bra. Köpte den på kjell för medlemspris och är nöjd. Det enda du behöver tänka på när man håller på med mobilt bredband är att alla routrar försöka alltid växla till det snabbaste bandet. Detta kan ställa till problem speciellt på landet. Det jag gjorde va att flasha på en beta firmware från TP Link, där man kan locka routern till ett band. Vet ej om det finns med på senaste versionen men det finns i alla fall at flasha. WiFi täckningen är också ganska bra men jag använde AP istället. Jag hade skaffad mr600 den är mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag hade MR400. Den fick problem att användas överhuvudtaget med Tele2 och efter flera månader utan fix så fick jag lämna tillbaka den. Kanske har det fixats nu.

Värt att tänka på är att vissa operatörer sätter dig bakom en CG-NAT, vilket gör det omöjligt att t.ex. öppna portar i routern. Vissa operatörer kräver att man använder deras egna router för att ge en publik IP.

Värt att veta och kanske fråga sin operatör innan köp.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört en MR600 sedan september förra året. Ganska nöjd även om det varit en del problem, troligen överhettning så har gett den lite bättre andningsmöjligheter och har sedan dess gått ganska problemfritt. En inställning behöver inaktiveras för att den skulle fungera med mer än en enhet samtidigt av någon anledning, NAT-BOOST. Borde vara tvärtom...

Kör Telias obegränsade 4G, har mast rätt nära och kan få typ 140 Mbit in. Beroende på tryck, väder och övriga faktorer.

Interna nätet fungerar rätt fint. Använder primärt AX för trådlöst och samtliga fyra LAN-portar. En av portarna ansluts till en 5-ports switch. Allt är inte igång samtidigt men har inte upptäckt några uppenbara problem med detta.

Vet inget om MR400 eller speciellt många andra 4G routrar så har inget att jämföra med personligen. Brukar gå att köpa från Kjell nedsatt till strax över tusenlapp då och då. Skulle nog ändå föreslå att kolla på fler modeller, men det kanske inte hänt så mycket på denna front det gångna året.

Permalänk

Jag får kolla hur det verkar när jag får hem routern. Enligt PostNord skall den komma i morgon...
Alltså en MR400.
Om den inte uppfyller mina krav får jag väl returnera den och byta till en MR600 i stället.
Kjell brukar vara bra att göra med när det gäller sådant.

Angående medlemspris så var det bara MR400 som var prissatt så, MR600 är på fullpris.60-65% högre pris. Eftersom jag unte använder mesh så tänkte jag att MR400 kunde vara likvärdig speciellt som jag inte kör några GB-farter via Ethernet internt på LAN heller. 100MB borde funka OK.

Permalänk
Medlem

Har båda i stugan resp hemma. 400:an i stugan byttes ut till nåt tele2-kör nu när vi fick fiber och den trådlösa mottagningen i lillstugan blev resor bättre.
600:n har jag inga större synpunkter på. Den har stått och gått utan bekymmer i typ två år sen jag köpte den för samma pris som 400:n kostade nåt år tidigare. Va lite stök med att nån padda inte ville funka på den i början men det gick över…

Permalänk

En undring eftersom jag aldrig använt en router som har mobilmodemet inbyggt:

När jag fått hem routern och skall konfigurera den så vill jag inte ta ner mitt existerande nät under tiden, så i stället är planen att använda ett annat SIM-kort medan jag konfigurerar.
Jag skall ju i princip stoppa in alla inställningar jag har i den existerande routern i den nya.
Det gäller IP-reservationer för anslutna enheter, port forward-regler, DDNS mm.

Om jag då använder tex ett Hallon-SIM (som jag har skaffat för andra experiment) och förbereder routern helt med detta kommer den då att komma ihåg saker om Hallon som inte gäller för Telia?
Dvs när jag är klar och stoppar in Telia-kortet i stället kommer den att fatta galoppen och glömma bort Hallon-nätet och köra mot Telia fullt ut i stället?
Eller måste man ändra något för att det skall funka vid operatörsbytet?

Permalänk
Medlem

Kör med mr600 sen något år tillbaka. Ganska missnöjd tyvärr. Som någon nämnde så byter modemet band beroende på mottagning för stunden, vilket verka innebära en mikro-nedkoppling. Inga problem vid streaming eller så, men det triggar många multiplayer-spel vilket gör att jag kastas ur matcherna. Beta-firmware där man kan låsa banden gav lite mer stabilitet men det kopplar ner ibland ändå. Hjälper inte heller att låsa till långsammare men kanske stabilare band. Detta är så pass irriterande att jag slutat spela multiplayer (och nästintill slutat spela helt).

Detta problem beror säkerligen på hur långt ifrån masten du bor, fri sikt mm men jag har ändå köpt två stora externa, riktade antenner som sitter i taknock och det funkar inte ändå. Några kilometer fågelvägen till masten, dock en del skog i vägen. Som bäst kanske 80-90 Mbit, men det är stabiliteten som är problemet.

Jag är rådvillig till vilket modem man ska ha istället utan att behöva lägga ut hutlöst mycket pengar. Hoppet ligger till utbyggnad av fiber som kanske är på gång nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bosse_470:

En undring eftersom jag aldrig använt en router som har mobilmodemet inbyggt:

När jag fått hem routern och skall konfigurera den så vill jag inte ta ner mitt existerande nät under tiden, så i stället är planen att använda ett annat SIM-kort medan jag konfigurerar.
Jag skall ju i princip stoppa in alla inställningar jag har i den existerande routern i den nya.
Det gäller IP-reservationer för anslutna enheter, port forward-regler, DDNS mm.

Om jag då använder tex ett Hallon-SIM (som jag har skaffat för andra experiment) och förbereder routern helt med detta kommer den då att komma ihåg saker om Hallon som inte gäller för Telia?
Dvs när jag är klar och stoppar in Telia-kortet i stället kommer den att fatta galoppen och glömma bort Hallon-nätet och köra mot Telia fullt ut i stället?
Eller måste man ändra något för att det skall funka vid operatörsbytet?

Borde bara vara att byta, iallafall är det så med MR600. Körde Tele2s abb först men bytte till Telia då Tele2 inte dög till någonting. Täckningskartan ljög, masten är felriktad och underdimensionerad.

Alla övriga inställningar är kvar. 4G-biten är bara en liten del av konfigurationen.

Skrivet av blame_me:

Kör med mr600 sen något år tillbaka. Ganska missnöjd tyvärr. Som någon nämnde så byter modemet band beroende på mottagning för stunden, vilket verka innebära en mikro-nedkoppling. Inga problem vid streaming eller så, men det triggar många multiplayer-spel vilket gör att jag kastas ur matcherna. Beta-firmware där man kan låsa banden gav lite mer stabilitet men det kopplar ner ibland ändå. Hjälper inte heller att låsa till långsammare men kanske stabilare band. Detta är så pass irriterande att jag slutat spela multiplayer (och nästintill slutat spela helt).

Detta problem beror säkerligen på hur långt ifrån masten du bor, fri sikt mm men jag har ändå köpt två stora externa, riktade antenner som sitter i taknock och det funkar inte ändå. Några kilometer fågelvägen till masten, dock en del skog i vägen. Som bäst kanske 80-90 Mbit, men det är stabiliteten som är problemet.

Jag är rådvillig till vilket modem man ska ha istället utan att behöva lägga ut hutlöst mycket pengar. Hoppet ligger till utbyggnad av fiber som kanske är på gång nu.

Väntar även jag på fiber, trodde jag skulle nöja mig med ett simpelt USB-4Gmodem i början då fibern skulle vara installerad förra hösten. Men det drar ut på tiden och ganska fort blev det en riktig router istället. Funderade på riktantenner ett tag men mina rundstrålande verkar klara den korta sträckan jag har tillräckligt bra. Vi snackar 100-200 meter eller något i mitt fall. Kör inte med orginalantennerna utan kör istället dessa: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...
Mest för att slippa ha routern i fönstret, men jag upplever själv inte att de ger någon märkbar prestandaförbättring i övrigt. Ska man kosta på antenner så är det nog just riktade som gäller.

Gav upp onlinespelandet med. Ping på 40-60 eller vad det blir är oanvändbart. Blir ett nytt försök när nya Battlefield släpps. Förhoppningen är att fibern är installerad och klar.
Nu var jag aldrig så mycket för multiplayer men just Battlefield är något jag saknar att hoppa in i.

Håller tummarna för att de bygger ut fiber till dig, här håller man på och gräver men verkar mest vara vatten/avlopps upprustning just nu. :/ Viktigt det med förstås, men är ju fiber man väntar på.

Permalänk

Jag kör inga spel eller så men jag är uppkopplad till mitt hemma-nät i stan via VPN så jag kan använda resurserna där. Det kräver en någorlunda stabil uppkoppling förstås...

Skrivet av anon5930:

Håller tummarna för att de bygger ut fiber till dig, här håller man på och gräver men verkar mest vara vatten/avlopps upprustning just nu. :/ Viktigt det med förstås, men är ju fiber man väntar på.

IPOnly var här och "erbjöd" fiber 2017 efter att Telia först hade gjort det men sedan backat ur för "det var för få kunder".
IPOnly-skyltarna har varit uppe sedan dess vid infarterna, men ingen fiber ännu.
Flera gånger har de skickat meddelanden om att "de jobbar på det", nu senast i höstas när de sa att snart börjar grävningarna, det var bara några markavtal och upphandling av grävjobbet kvar...
Senaste bud är att de nån gång i höst skall vara framme hos oss...
Jättebra timing för ett sommarstugeområde!
Detta är anledningen att jag kämpar med att få bättre funktion på mobildata.
Det är ett elände så snart det kommer ut flera grannar tex vid midsommar (särskilt innan Covid-19) då datahastigheterna droppar rejält, neråt 1 Mb/s eller under!
Och då är jag inom 5 km från inte mindre än 5 Telia-master!

Permalänk
Medlem

Här klippte Skanova/Telia kopparledningarna gör 5-6 år sen och det har varit mobilt bredband som gradvis blivit sämre (?). 550 kr/mån för "30-300 Mbit" men det var nere på dryga 1 Mbit under midsommar, inte för att jag bor i område med sommarstugor eller semesterfirare utan för att masten står nära riksvägen där alla stockholmare pendlar till Dalarna. Framtidens nät, my ass.
Vi beställde fiber för fyra år sen via ip-only men det har inte hänt ett skit. Nu har vi beställt från ett annat företag som känns seriösare men jag har inga större förhoppningar tyvärr.
Det är lite tråkigt att ens hobby/intresse ska styras av detta, men man får väl hitta på nåt annat. Typ måla hus och lägga om tak

Skrivet av anon5930:

Borde bara vara att byta, iallafall är det så med MR600. Körde Tele2s abb först men bytte till Telia då Tele2 inte dög till någonting. Täckningskartan ljög, masten är felriktad och underdimensionerad.

Alla övriga inställningar är kvar. 4G-biten är bara en liten del av konfigurationen.

Väntar även jag på fiber, trodde jag skulle nöja mig med ett simpelt USB-4Gmodem i början då fibern skulle vara installerad förra hösten. Men det drar ut på tiden och ganska fort blev det en riktig router istället. Funderade på riktantenner ett tag men mina rundstrålande verkar klara den korta sträckan jag har tillräckligt bra. Vi snackar 100-200 meter eller något i mitt fall. Kör inte med orginalantennerna utan kör istället dessa: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...
Mest för att slippa ha routern i fönstret, men jag upplever själv inte att de ger någon märkbar prestandaförbättring i övrigt. Ska man kosta på antenner så är det nog just riktade som gäller.

Gav upp onlinespelandet med. Ping på 40-60 eller vad det blir är oanvändbart. Blir ett nytt försök när nya Battlefield släpps. Förhoppningen är att fibern är installerad och klar.
Nu var jag aldrig så mycket för multiplayer men just Battlefield är något jag saknar att hoppa in i.

Håller tummarna för att de bygger ut fiber till dig, här håller man på och gräver men verkar mest vara vatten/avlopps upprustning just nu. :/ Viktigt det med förstås, men är ju fiber man väntar på.

Skrivet av Bosse_470:

Jag kör inga spel eller så men jag är uppkopplad till mitt hemma-nät i stan via VPN så jag kan använda resurserna där. Det kräver en någorlunda stabil uppkoppling förstås...

IPOnly var här och "erbjöd" fiber 2017 efter att Telia först hade gjort det men sedan backat ur för "det var för få kunder".
IPOnly-skyltarna har varit uppe sedan dess vid infarterna, men ingen fiber ännu.
Flera gånger har de skickat meddelanden om att "de jobbar på det", nu senast i höstas när de sa att snart börjar grävningarna, det var bara några markavtal och upphandling av grävjobbet kvar...
Senaste bud är att de nån gång i höst skall vara framme hos oss...
Jättebra timing för ett sommarstugeområde!
Detta är anledningen att jag kämpar med att få bättre funktion på mobildata.
Det är ett elände så snart det kommer ut flera grannar tex vid midsommar (särskilt innan Covid-19) då datahastigheterna droppar rejält, neråt 1 Mb/s eller under!
Och då är jag inom 5 km från inte mindre än 5 Telia-master!

Permalänk
Medlem

Samma för mig. IP - Only va här för några månader sen och de kommer installera fiber här i området. Jag har själv haft mycket dåliga upplevelser med IP - Only. När jag bodde i ett annat Hus förut ville de också gräva i området men detta skedde aldrig. EON kom till och med och grav upp hela väden för att lägga el så man hade bara behövd att lägga fiber bredvid men ingenting hände. Efter 3 år flyttade jag bort men det hade fortfarande ingenting händ. Folk hoppade avavtalet för att det tåg för långt tid. Nur i nya huset tänkte Telia och IP - Only gräva fiber tillsammans med det hände inget för att varje företag fick hälften av alla som var intresserade och detta ledde till att inget fick tillräckligt med intresse... Nu komm IP - Only till os igen och säger att de har fått pengar av staten för detta område vilket kanske kan betyda att det händer nått. De har i alla fall ställt upp skyltar för alla hus i gatan så det verkar vara väldigt många som är intresserade. Jag är egentligen ganska trött på detta föratag men man har ju inga alternativ. ADSL är avstängt nu och det enda jag kan få är 4G vilket nu under sommaren är väldigt överbelastad på grund av campingen. Finns ju Starlink med men det kommer först nästa året när man kollar på deras hemsida. Man får väl nöja sig med det man har. Har också spelat väldigt mycket online spel men nur blev det mindre och mindre för att man har ingen lust att spela med en sån hög ping. Spelar mest bara singleplayer nu för tiden... Tycker det ganska synd hur allt det här med fiber hanteras. Känns som att ingen verkligen bryr sig att verkligen satsa på fiber utbyggnaden utanför tätorten. Detta leder bara till att konkurrensen minskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anders190:

Borde bara vara att byta, iallafall är det så med MR600. Körde Tele2s abb först men bytte till Telia då Tele2 inte dög till någonting. Täckningskartan ljög, masten är felriktad och underdimensionerad.

Alla övriga inställningar är kvar. 4G-biten är bara en liten del av konfigurationen.

Väntar även jag på fiber, trodde jag skulle nöja mig med ett simpelt USB-4Gmodem i början då fibern skulle vara installerad förra hösten. Men det drar ut på tiden och ganska fort blev det en riktig router istället. Funderade på riktantenner ett tag men mina rundstrålande verkar klara den korta sträckan jag har tillräckligt bra. Vi snackar 100-200 meter eller något i mitt fall. Kör inte med orginalantennerna utan kör istället dessa: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...
Mest för att slippa ha routern i fönstret, men jag upplever själv inte att de ger någon märkbar prestandaförbättring i övrigt. Ska man kosta på antenner så är det nog just riktade som gäller.

Gav upp onlinespelandet med. Ping på 40-60 eller vad det blir är oanvändbart. Blir ett nytt försök när nya Battlefield släpps. Förhoppningen är att fibern är installerad och klar.
Nu var jag aldrig så mycket för multiplayer men just Battlefield är något jag saknar att hoppa in i.

Håller tummarna för att de bygger ut fiber till dig, här håller man på och gräver men verkar mest vara vatten/avlopps upprustning just nu. :/ Viktigt det med förstås, men är ju fiber man väntar på.

Börjar med att citera mig själv. Under dagen idag har sjukt nog fiberinstallationen och grävningen börjats på. Färgmarkerat vid min lägenhetsbyggnad och intilliggande villor vart fibern ska gå samt en fibertrumma uppställd. Så... det är äntligen... ÄNTLIGEN! på gång. Skulle ha gjorts när jag flyttade in för ett år sedan, och detta är centralt i en tätort bör väl tilläggas.

Kommer troligen fortfarande köra min MR600 när jag väl fått in mediaomvandlaren. Finns en WAN-port så den går att använda så och 4G som backup. 4G abonnemanget kommer sägas upp bara det närmar sig att bli klart men att kunna trycka in ett SIM-kort om fibern strejkar är ingen nackdel. Alternativt prova min gamla Netgear R7000. Eller bygga en router. Senare bekymmer oavsett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bosse_470:

Jag kör inga spel eller så men jag är uppkopplad till mitt hemma-nät i stan via VPN så jag kan använda resurserna där. Det kräver en någorlunda stabil uppkoppling förstås...

IPOnly var här och "erbjöd" fiber 2017 efter att Telia först hade gjort det men sedan backat ur för "det var för få kunder".
IPOnly-skyltarna har varit uppe sedan dess vid infarterna, men ingen fiber ännu.
Flera gånger har de skickat meddelanden om att "de jobbar på det", nu senast i höstas när de sa att snart börjar grävningarna, det var bara några markavtal och upphandling av grävjobbet kvar...
Senaste bud är att de nån gång i höst skall vara framme hos oss...
Jättebra timing för ett sommarstugeområde!
Detta är anledningen att jag kämpar med att få bättre funktion på mobildata.
Det är ett elände så snart det kommer ut flera grannar tex vid midsommar (särskilt innan Covid-19) då datahastigheterna droppar rejält, neråt 1 Mb/s eller under!
Och då är jag inom 5 km från inte mindre än 5 Telia-master!

Har kört så delvis under pandemin, VPN till kontoret och datorn där. Men slutade ändå med att jag började köra allt lokalt. Fördröjningen vid CAD'andet blev snabbt olidligt. Hellre en stabil uppkoppling än en snabb i mitt tycke. Inom rimlighetens gränser då.

Jäklar, förstår verkligen att du behöver bättre då. Och lång väntan, 4 år senare och inte mer än snack från IPOnly/Telia. :/
Funderat på StarLink om det blir aktuellt vid våra breddgrader? Samt vad kostnaden nu slutar på, inte helt gratis för de som kan teckna redan nu men samtidigt är ISP'arna i USA varken billiga eller trevliga. Med en del undantag möjligen.

Bra täckning mastmässigt, men hjälper ju inte när massor av folk dräller in och alla ska kika Netflix samtidigt. :/

Skrivet av blame_me:

Här klippte Skanova/Telia kopparledningarna gör 5-6 år sen och det har varit mobilt bredband som gradvis blivit sämre (?). 550 kr/mån för "30-300 Mbit" men det var nere på dryga 1 Mbit under midsommar, inte för att jag bor i område med sommarstugor eller semesterfirare utan för att masten står nära riksvägen där alla stockholmare pendlar till Dalarna. Framtidens nät, my ass.
Vi beställde fiber för fyra år sen via ip-only men det har inte hänt ett skit. Nu har vi beställt från ett annat företag som känns seriösare men jag har inga större förhoppningar tyvärr.
Det är lite tråkigt att ens hobby/intresse ska styras av detta, men man får väl hitta på nåt annat. Typ måla hus och lägga om tak

Fasen vad segt, vet ställen häromkring där man rev ner kopparn ungefär samma tid och ersatte med mobilt bredband då inget riktigt alternativt var redo. Problemen som uppstod var att det blev trångt att ansluta... lagomt genomtänkt.

Där jag själv bor finns kopparn kvar bitvis men ska tas bort inom ett år vad jag förstått. Här har man i över tio år byggt ut fibernätet, men finns många som inte hoppade på när första erbjudandena kom. Folk som bor en bra ut i skogen kan få fiber till tomtgränsen, vilket egentligen är ganska sjukt.

Vet också folk som jobbat med fibergrävning i delar av landet, ett jäkla resande för att installera på olika ställen. Känns som man vill teckna jobbet men sällan klarar av att faktiskt göra jobbet. Låt kopparn vara, Skanova kan gott fortfarande serva nätet tills fibern faktiskt är tillräckligt utbredd.

Förstår det, och den eviga väntan på att något händer. Hoppas det andra företaget klarar av att levera!
Har du funderat på Starlink annars? Är ju ett bra tag bort, sedan frågan om vad det kostar.

Jo, på sommaren med villa finns det väl alltid något att göra förstås. Men tråkigt att begränsas så fort man ska använda internet.

Skrivet av Djayy:

Samma för mig. IP - Only va här för några månader sen och de kommer installera fiber här i området. Jag har själv haft mycket dåliga upplevelser med IP - Only. När jag bodde i ett annat Hus förut ville de också gräva i området men detta skedde aldrig. EON kom till och med och grav upp hela väden för att lägga el så man hade bara behövd att lägga fiber bredvid men ingenting hände. Efter 3 år flyttade jag bort men det hade fortfarande ingenting händ. Folk hoppade avavtalet för att det tåg för långt tid. Nur i nya huset tänkte Telia och IP - Only gräva fiber tillsammans med det hände inget för att varje företag fick hälften av alla som var intresserade och detta ledde till att inget fick tillräckligt med intresse... Nu komm IP - Only till os igen och säger att de har fått pengar av staten för detta område vilket kanske kan betyda att det händer nått. De har i alla fall ställt upp skyltar för alla hus i gatan så det verkar vara väldigt många som är intresserade. Jag är egentligen ganska trött på detta föratag men man har ju inga alternativ. ADSL är avstängt nu och det enda jag kan få är 4G vilket nu under sommaren är väldigt överbelastad på grund av campingen. Finns ju Starlink med men det kommer först nästa året när man kollar på deras hemsida. Man får väl nöja sig med det man har. Har också spelat väldigt mycket online spel men nur blev det mindre och mindre för att man har ingen lust att spela med en sån hög ping. Spelar mest bara singleplayer nu för tiden... Tycker det ganska synd hur allt det här med fiber hanteras. Känns som att ingen verkligen bryr sig att verkligen satsa på fiber utbyggnaden utanför tätorten. Detta leder bara till att konkurrensen minskar.

Hm, IP only har en del att svara för här ser jag.

Ganska tråkig historik med bägge företag, speciellt i olika hus och aldrig något gjort. Hoppas verkligen det händer något nu.

Just det där med att känna sig helt låst där man i princip blir beroende av 4G, vem som äger masten och belastningen på denna. Starlink känns spännande, speciellt när de kan erbjuda en portabel lösning. Montera den på husbilen, om man nu har en sådan eller bara ta med sig anslutningen vart man nu ska. Men lite segt att det är en bit bort, samt kostnad också, även om man ärligt talat börjar bry sig mindre om kostnaden utan bara vill få så bra som möjligt.

Förstår dig verkligen med onlinespelandet, det kräver verkligen sin anslutning och likt dig så har jag inte fått pingen tillräckligt bra. Provat xCloud och det var mer eller mindre oanvändbart med min ping. Intressant att testa... men ja... nej.

Vore intressant att veta vad bromsklossen sitter, tecknar främst IP Only för mycket arbete? För krångligt att bygga ut? Känns som det borde gå att effektivisera fiberutbyggnaden. Helst utan luftburna ledningar.

Håller verkligen tummarna att de sätter igång för dig snart med nu!

Permalänk

Är det någon som vet ifall man kan överföra inställningarna från en MR400 till en MR600?
När jag skulle uppgradera router hemma för nåt år sedan från ASUS RT-AC68U till RT-AC86U så gick det smidigt att bara göra en backup av inställningarna på den gamla och läsa in dem på den nya. Sen var allt som jag konfigurerat överfört och fungerande!
Enda kravet var att båda enheterna skulle vara uppdaterade med senaste firmware.

Nu har jag ju fått hem den MR400 som jag beställde för några dagar sedan med tanken att om den inte riktigt fyller förväntningarna så skulle jag byta upp till MR600. Men eftersom alla mina inställningar visar sig vara rätt omständliga att mata in så måste det ju upprepas om det inte går att läsa på en backup från MR400...

Än så länge har jag MR400 kopplad på Hallon medan jag konfigurerar så jag vet inte ifall den blir OK när jag sätter in Telia-SIM i den när jag är klar...
Hallon ger i vart fall ingen vidare hastighet, men det var ju väntat med tanke på vilket nät Hallon jobbar på.

Permalänk

Nu har jag kollat lite med hjälp av en Samsung läsplatta kopplat till routerns wifi.
Då har jag upptäckt en väldigt konstig sak:
Test mot Telia med Ookla Speedtest ger 31/5
Men med Bredbandskollen bara 10/12
Hur kan det vara så stor skillnad mellan Speedtest och Bredbandskollen?

Kopplade till Hallon genom att byta SIM:
Speedtest 9/2
Bredbandskollen 8/2
Här var det alltså samma lika i princip. Ingen skillnad mellan testmotorerna...

Och med Telia på min Dovado PRO blev det 6/9 med Speedtest och 9/8 med BBK

PS: Hittade en MR600 på Tradera, som jag lyckades köpa så nu kan jag prova med flera modem när den anlänt...

Permalänk
Medlem

En riktantenn lär göra mycket större skillnad än att bara byta modem, men varsågod att prova på! Man lär sig alltid något nytt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Det jag är så förbryllad över är att jag har en Samsung Galaxy S7 telefon med Telia-abonnemang och med den får jag:
Speedtest: 51/1,7
Bredbandskollen: 37/1,2
Detta utan en riktantenn utan bara den lilla inbyggda i telefonen.
Och med telefonen på samma ställe som routern.
Telias mobil och bredband borde väl använda samma nät/torn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Det jag är så förbryllad över är att jag har en Samsung Galaxy S7 telefon med Telia-abonnemang och med den får jag:
Speedtest: 51/1,7
Bredbandskollen: 37/1,2
Detta utan en riktantenn utan bara den lilla inbyggda i telefonen.
Och med telefonen på samma ställe som routern.
Telias mobil och bredband borde väl använda samma nät/torn?

Inget konstigt alls. Antennerna i routern är rätt kassa, även fast dom typ är lika stora som en mobil.

Kontantkort kan vara begränsade i hastighet också, men det kanske inte är nåt problem i ditt fall.

Inte alls säkert att mobilen och routern använder samma mast. Jag fick dessutom upp till 270Mbit när jag använde riktantenn mot en mast 1 mil bort, men bara kanske 20Mbit mot masten som ligger under en kilometer bort. 4G är krångligt att få till riktigt bra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Inget konstigt alls. Antennerna i routern är rätt kassa, även fast dom typ är lika stora som en mobil.

Denna router har två antenner som är 14 cm långa och sitter i koaxialkontakter i var sitt hörn på routern.
Jag har fösökt att rikta på olika vis men det har ingen effekt.
Men den i telefonen inbyggda antennen är garanterat MYCKET mindre.

Citat:

Kontantkort kan vara begränsade i hastighet också, men det kanske inte är nåt problem i ditt fall.

Vem har sagt något om kontantkort? Jag har ett Telia Mobilt Bredband-abonnemang sedan väldigt många år...

Citat:

Inte alls säkert att mobilen och routern använder samma mast. Jag fick dessutom upp till 270Mbit när jag använde riktantenn mot en mast 1 mil bort, men bara kanske 20Mbit mot masten som ligger under en kilometer bort. 4G är krångligt att få till riktigt bra.

Min undring återstår, varför blir det konstant olika mellan telefonen och bredbandet från samma operatör (Telia) när enheterna är på samma plats? Och alltid till bredbandets nackdel.---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Denna router har två antenner som är 14 cm långa och sitter i koaxialkontakter i var sitt hörn på routern.
Jag har fösökt att rikta på olika vis men det har ingen effekt.
Men den i telefonen inbyggda antennen är garanterat MYCKET mindre.
Vem har sagt något om kontantkort? Jag har ett Telia Mobilt Bredband-abonnemang sedan väldigt många år...
Min undring återstår, varför blir det konstant olika mellan telefonen och bredbandet från samma operatör (Telia) när enheterna är på samma plats? Och alltid till bredbandets nackdel.---

Tar du två olika mobiler så kan hastigheten också skilja. Beror på vilken mast och vilken frekvens dom är anslutna mot. Lås mot högre frekvens så kan det gå snabbare, men inte säkert att routern kan det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bosse_470:

Det jag är så förbryllad över är att jag har en Samsung Galaxy S7 telefon med Telia-abonnemang och med den får jag:
Speedtest: 51/1,7
Bredbandskollen: 37/1,2
Detta utan en riktantenn utan bara den lilla inbyggda i telefonen.
Och med telefonen på samma ställe som routern.
Telias mobil och bredband borde väl använda samma nät/torn?

Om du hotspotar från mobilen, hur blir hastigheten från exempelvis dator då?

En av många saker jag själv provade, mina mobiler gav för dålig hastighet ut till resten av nätverket. Men du har en betydligt vassare telefon än vad jag provat med.

Hade ett tag en gammal LG G3 med SIM-kort liggandes på balkongen. Men det var innan jag köpte min MR600.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Om du hotspotar från mobilen, hur blir hastigheten från exempelvis dator då?

Kopplade upp min läsplatta mot mobilens hotspot:
Bredbandskollen: 24/2,7
Speedtest: 28/5

Därefter på min PC via Dovado PRO och ett Huawei USB-modem:
Bredbandskollen: 1,3/9,6
Speedtest: 4,5/13 (Ja, den visar hela tiden snabbare uppladdning...)

Nåt skumt är det med Telias Mobila Bredband...
oberoende av router/modem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Nåt skumt är det med Telias Mobila Bredband...
oberoende av router/modem

Du använder ju olika modem vid testning, olika antenner m.m. så det är väl inte så konstigt? Ena modemet kan vara ansluten till en mast, medan ett annat modem ansluter till en annan. Om du vet att det bara finns en mast i närheten så kan dom vara anslutna mot samma mast men olika frekvenser.

Även om dom är anslutna mot samma mast och frekvenser så har dom olika hårdvara, olika antenner.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Du använder ju olika modem vid testning, olika antenner m.m. så det är väl inte så konstigt? Ena modemet kan vara ansluten till en mast, medan ett annat modem ansluter till en annan. Om du vet att det bara finns en mast i närheten så kan dom vara anslutna mot samma mast men olika frekvenser.

Även om dom är anslutna mot samma mast och frekvenser så har dom olika hårdvara, olika antenner.

Det som motsäger din analys är att resultatet då skulle bli slumpvis så att de olika alternativen blev "bäst i test", men så är det inte...

Jag har nu testat följande olika anslutningar till Telia mobilt bredband med två bredbands SIM-kort (utom i telefonfallet), Telia och Hallon:

  • Huawei E3372 USB modem till en Dovado PRO router

  • Huawei E3372 USB modem till en ASUS RT-AC68U

  • Huawei E8372 USB modem med inbyggd router och WiFi

  • TP-Link Archer MR400 router med inbyggt modem

  • Samsung Galaxy S7 telefon med ett Telia telefon-SIM, mätning i telefonen

  • Samsung Galaxy S7 telefon med ett Telia telefon-SIM körd som hotspot med mätning i läsplatta

Vid dessa tester är det så att telefonen ger 20-30 MB hastighet medan de övriga ofta ger enstaka MB men ibland kommer upp till 10-12 MB, aldrig mer. De som kör mot något routeralternativ går alltid långsammast. Och värst är det vid tider som midsommar och liknande när det är mycket folk härute.
Telias SIM går snabbare än Hallons, men båda betydligt långsammare än telefonen.

All utrustning har varit placerad inom en halvmeter i en stuga några km söder om Furusund med 5 Teliamaster inom en halvmil och den närmaste 2060 m fågelvägen (mätt med Google Maps).

Jag tror inte att företag som specialiserar sig på att tillverka routrar med mobil anslutning skulle genomgående ha sämre mottagare än telefoner...
Så för mig ser det nu ut som att Telia avsiktligt stryper hastigheten i mitt abonnemang till fördel för deras telefonabonemang. Hallon går långsammare för att de använder ett sämre nät här ute i skärgården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Det som motsäger din analys är att resultatet då skulle bli slumpvis så att de olika alternativen blev "bäst i test", men så är det inte...

Jag har nu testat följande olika anslutningar till Telia mobilt bredband med två bredbands SIM-kort (utom i telefonfallet), Telia och Hallon:

  • Huawei E3372 USB modem till en Dovado PRO router

  • Huawei E3372 USB modem till en ASUS RT-AC68U

  • Huawei E8372 USB modem med inbyggd router och WiFi

  • TP-Link Archer MR400 router med inbyggt modem

  • Samsung Galaxy S7 telefon med ett Telia telefon-SIM, mätning i telefonen

  • Samsung Galaxy S7 telefon med ett Telia telefon-SIM körd som hotspot med mätning i läsplatta

Vid dessa tester är det så att telefonen ger 20-30 MB hastighet medan de övriga ofta ger enstaka MB men ibland kommer upp till 10-12 MB, aldrig mer. De som kör mot något routeralternativ går alltid långsammast. Och värst är det vid tider som midsommar och liknande när det är mycket folk härute.
Telias SIM går snabbare än Hallons, men båda betydligt långsammare än telefonen.

All utrustning har varit placerad inom en halvmeter i en stuga några km söder om Furusund med 5 Teliamaster inom en halvmil och den närmaste 2060 m fågelvägen (mätt med Google Maps).

Jag tror inte att företag som specialiserar sig på att tillverka routrar med mobil anslutning skulle genomgående ha sämre mottagare än telefoner...
Så för mig ser det nu ut som att Telia avsiktligt stryper hastigheten i mitt abonnemang till fördel för deras telefonabonemang. Hallon går långsammare för att de använder ett sämre nät här ute i skärgården.

USB-modemen är garanterat sämre än din mobil, dels antennen men även resterande hårdvara. MR400 och MR600 har också dåliga antenner och är sämre än mobilen i alla mina egna tester som gjordes under flera års användning av just dessa två modem med både Tele2 och Telia.

Du säger dessutom själv att du har flera master i närheten, så det är ju rätt svårt att veta vilka master och frekvenser du har anslutit mot.

Med en riktantenn kan du välja mast och med "rätt" modem kan du låsa mot en högre frekvens och därmed öka hastigheten.

Edit:

En annan anledning till att du får sämre hastigheter med allt förutom din Samsung Galaxy S7 skulle absolut kunna vara att din mobil har stöd för Carrier Aggregation (använda flera frekvenser samtidigt) medan dina andra modem inte har det.

Hur som helst, du säger att du har fem master i närheten. Varje mast har troligtvis minst två olika frekvenser. Eftersom du inte har valt specifik mast och frekvens så är det som att du säger åt dina modem att ansluta helt random till någon av minst 10st olika frekvenser.

Jämför man tester med t.ex. Bredbandskollen eller Speedtest ska man använda samma server för testerna. I det här fallet bör du testa mot samma mast och frekvens, men eftersom hårdvaran du har inte kan det (förutom just mast med en riktantenn) så blir det jättesvårt att faktiskt få vettiga resultat.

Kan vara så att dina modem ansluter till 800MHz-banden medan mobilen ansluter till 1800MHz. Kan vara så att din mobil använder Carrier Aggregation, vilket dina andra modem inte kan. Kan vara så att antennerna i modemen är sämre än mobilen (vilket dom är). Det kan förstås också vara så att Telia sänker hastigheten om dom känner av att du använder ett telefon-SIM i ett modem, men det känns längre bort än allt annat, men på den punkten är det ju bara att ringa Telia och fråga.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

En annan anledning till att du får sämre hastigheter med allt förutom din Samsung Galaxy S7 skulle absolut kunna vara att din mobil har stöd för Carrier Aggregation (använda flera frekvenser samtidigt) medan dina andra modem inte har det.

Eventuellt är telefoner "smartare" konstruerade på detta vis...
Har ingen aning men man kunde ju tycka att ifall det finns sätt att öka farten så borde de användas i en produkt som är enbart gjord för dataöverföring...

Skrivet av nu1mlock:

Det kan förstås också vara så att Telia sänker hastigheten om dom känner av att du använder ett telefon-SIM i ett modem, men det känns längre bort än allt annat, men på den punkten är det ju bara att ringa Telia och fråga.

Fast det är ju tvärtom, i routern/modemen använder jag ett SIM-kort som är specifikt för ett bredbandsabonnemang. Ingen telefonifunktion ingår...
Jag har aldrig tagit ur SIM från min telefon och testat i ett modem.

Nu har iaf MR600-routern jag köpte på Tradera anlänt hem så i morgon kan jag hämta ut den och nästa vecka testa ifall det blir bättre då (jag måste lämna Telia-SIM på landet eftersom nätet inte kan lämnas off-line).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Eventuellt är telefoner "smartare" konstruerade på detta vis...
Har ingen aning men man kunde ju tycka att ifall det finns sätt att öka farten så borde de användas i en produkt som är enbart gjord för dataöverföring...
Fast det är ju tvärtom, i routern/modemen använder jag ett SIM-kort som är specifikt för ett bredbandsabonnemang. Ingen telefonifunktion ingår...
Jag har aldrig tagit ur SIM från min telefon och testat i ett modem.

Det är klart att det finns produkter som har den funktionen, men inte någon av dom du har testat (förutom mobilen). MR600 har stöd för det, så har du tur så hjälper det när du testar med den.

Får du dålig signal med MR600 så har det troligtvis med antennerna att göra. MR600 ska kunna låsas mot specifika band med en beta-firmware om jag inte minns fel, så det bör du testa om du får dålig hastighet.

Om du provar med större/andra antenner så är det väldigt viktigt att du använder så kort kabel som möjligt. Denna typ av signal försvagas väldigt snabbt. Kommer inte ihåg exakt, men nåt i stilen av en halvering av signalstyrka per meter eller så. Så köp ingen bordsantenn med stora spröt och 5m kabel!

En riktantenn gör störst skillnad, speciellt då du själv kan välja mast att ansluta mot. Himla bra om den mast som modemen automatiskt ansluter mot blir överbelastad medans en annan klarar sig bättre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Nu är jag hemma i Järfälla och har hämtat ut den MR600 jag köpte på Tradera.
Nu har jag inte Telia-SIM med mig hit men jag har dragit igång den med mitt Hallon-SIM.
Och det är ju betydligt bättre fart nu, mellan 30 och 40 MB ner och några få MB upp, betydligt bättre än ute i Roslagen där det blev c:a 5 MB max.
Jag håller tummarna att detta är lösningen också med Telia-SIM när jag kommer ut igen på måndag.

Permalänk
Inaktiv

@Bosse_470: om du har en bättre Android-mobil liggande kan du testa att använda den som modem och ansluta den till din Asus-router. Kolla bara att routerns firmware är uppgraderad. Routern driver mobilen via USB-anslutningen så det gör inget om telefonens batteri inte är perfekt.
Jag skrev om den här lösningen i en annan tråd i våras (se citatet nedan).
Det enda uppenbara problemet som kan inträffa är att man verkar behöva starta om mobilens Internetdelning (man kan behöva starta om eller koppla ur och ansluta mobilen igen) om den tappar kontakten med routern vid ett strömavbrott, men det verkar finnas appar som löser det. Min router är numera kopplad via en UPS så jag har inte kollat närmare på det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det finns ett annat sätt som är billigare – att använda en Android-telefon som modem tillsammans med en nyare ASUS-router. Då kan du dessutom sedan fortsätta använda din router den dag du får fast bredband. Du kan dessutom lägga till fler ASUS-routrar och köra ett meshsystem via AiMesh-funktionen.

Jag har använt en ASUS-router (AC-68U) länge eftersom den gett mig möjlighet att utnyttja failover via en USB-modemsticka för 4G. De få gånger mitt fasta bredband har krånglat har routern automatiskt växlat över till modemstickan och jag har kunnat fortsätta jobba (jag har jobbat hemifrån i många år). När det fasta bredbandet har funkat igen har routern automatiskt växlat tillbaka. Jag har testat flera olika USB-modemstickor för 4G, men ingen har gett hastigheter över 50 Mbit/s.

Det trevliga med ASUS-routern är alla nya funktioner och förbättringar som helt plötsligt bara har dykt upp i programvaran i samband med uppdateringar. En underlig sak är att ASUS själva kanske borde ha pushat för dessa nyheter eftersom några av funktionerna har varit väldigt bra.

En oerhört intressant funktion som troligen (jag är inte helt säker, men det var då jag upptäckte den) dök upp förra året och jag upptäckte av en slump när jag skulle ändra inställningarna för modemstickan var att ASUS lagt till möjligheten att ansluta en Android-telefon till routern och använda den som modem. Den här inställningen finns nu under
Avancerade inställningar > WAN > fliken Internetanslutning > Grundläggande konfig

Gör så här:
Aktivera USB-läge och välj sedan Android-telefon i listrutan vid Välj USB-enhet.
Växla till fliken Dubbel WAN och välj USB i listrutan vid Primär LAN.
Anslut Android-telefonen till routerns USB3-port och aktivera sedan Internetdelning via USB i telefonens menyer.
Telefonen fungerar nu som modem och strömförsörjs av routern.

Jag har själv testat detta med min Sony Xperia XZ1 Compact och det har funkat fint. Eftersom jag har obegränsade mobildata och får hastigheter upp till 200/35 Mbit/s via 4G har jag faktiskt funderat på att koppla ur mitt fasta bredband helt. Pingen ligger på 20–30 ms och det funkar fint eftersom jag inte spelar på mina datorer. När vi på Sveriges framsida får tillgång till 5G köper jag en 5G-telefon och använder som modem.

Min flera år gamla telefon stöder CAT15, vilket ger en teoretisk maxhastighet på 800 Mbit/s via 4G. Jag har ställt telefonen i en ”öppen” laddningsdocka (Sony DK60) med USB C-kontakt, vilket gör det enkelt att rikta in telefonen, men det finns hur många varianter som helst, till exempel https://www.amazon.se/-/en/dp/B078CYDW8C/ref=sr_1_1?dchild=1&.... med tillhörande fantastiska ”översättning”.

Den här lösningen är kanske inte lika snygg och smidig som en komplett allt-i-ett-lösning, men du får en router som är precis så avancerad som du vill och som dessutom funkar lika bra den dag du får tillgång till bredband via fiber.