Permalänk
Medlem

Wifi dongle eller nätverkskort?

Tjabba. Osäker om min signatur fortfarande är synlig där alla specs står. Jag har ett moderkort från stenåldern, MSI GD 65, osäker på övriga siffror. Finns inte inbyggt wifi och har nyligen flyttat, datorn står en bra bit från routern och pallar inte ha sladd längs hela lghn 😅 Vad är att föredra egentligen, en sån där dongle eller separat nätverkskort? Är endast till för att spela online, typ CS och Far Cry 5 (och eventuellt 6)

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

När du skriver "separat nätverkskort" så antar jag att du menar ett internt för en PCI-plats? För även en dongle är ett "separat nätverkskort".

Interna är bättre av den enkla anledningen att dom ofta möjlighet till externa antenner. Finns en del donglar som också har det, men antar att man får krångla med bordsantenner och liknande. Jag skulle inte använt dongel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Instickskort är alltid att föredra för stabilitet och prestanda då man skippar ett mellanlager (USB). Med det sagt fungerar många USB-donglar tillfredsställande och ditt moderkort har ju USB 3.0 (även om det är en av de tidiga kontrollerna). Fördelen med USB är egentligen bara bekvämligheten/portabilitet/slippa instickskort. Skulle verkligen rekommendera att skaffa en med antenn om du väljer USB och inte sitter bredvid routern.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti