Kommer denna PC vara bottleneck efter denna upgradering?

Permalänk
Medlem

Kommer denna PC vara bottleneck efter denna upgradering?

God afton. Jag har noll koll ang detta. Jag vill höra vad ni tycker eller lite rådgivning helt enkelt.
Jag tänkte köpa 3090 STRIX, är detta kort värt pengarna 27k? Bör jag vänta till en bättre modell Kommer det en 3090TI?
Jag kör custom loop och inget annat märke är angeläget då hela datorn är asus. Kommer det ett TI av modellen 3090 snart? Eller hur ska jag göra? Jag kan också vänta ifall det är smartare, jag svamlar bara.. Hoppas någon av er kan ta en titt, må fint.

Intel Core i7 9700K @ 3.60GHz
Coffee Lake 14nm Technology

32,0GB Dual-Channel @ 1071MHz (15-15-15-36

ASUSTeK COMPUTER INC. ROG MAXIMUS XI FORMULA (LGA1151)

ROG PG27V (2560x1440@165 hz

953GB Samsung SSD 970 PRO 1TB

2080ti, Jag tänkte ge detta kort till lillebrorsan.

Nät agg 900W Thor

Kommer datorn klara av detta kort, eller behöver jag köpa ny processor och modekort?

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem

Vad spelar du/använder du datorn till? 3080/3080ti låter vettigare enligt mig, men vi vet ju inte hur din ekonomi ser ut så om det är värt det kan bara du besluta, 3090ti finns det inte mycket information om när det släpps, om det släpps.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Effs:

Jag tänkte köpa 3090 STRIX, är detta kort värt pengarna 27k?

Den enda som kan avgöra om det är värt att lägga 27000:- på ett grafikkort är du själv då du sitter på all information om syfte, ekonomi etc. Personligen tycker jag det är helt vansinnigt om man inte simmar i pengar eller kan tjäna in kostnaden på någorlunda kort tid.

Då du redan i dagsläget sitter på ett 2080Ti verkar det än mer felprioriterat.

Skrivet av Effs:

Kommer datorn klara av detta kort, eller behöver jag köpa ny processor och modekort?

Datorn kommer klara av kortet. Någon del kommer alltid vara den begränsande faktorn - grafikkortet, processorn, minnet, skärmen, du själv etc. beroende på vad det är du gör. Är det spel som du avser pyssla med kommer det finnas speltitlar där det nya grafikkortet inte förbättrar prestandan alls

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Effs:

God afton. Jag har noll koll ang detta. Jag vill höra vad ni tycker eller lite rådgivning helt enkelt.
Jag tänkte köpa 3090 STRIX, är detta kort värt pengarna 27k? Bör jag vänta till en bättre modell Kommer det en 3090TI?
Jag kör custom loop och inget annat märke är angeläget då hela datorn är asus. Kommer det ett TI av modellen 3090 snart? Eller hur ska jag göra? Jag kan också vänta ifall det är smartare, jag svamlar bara.. Hoppas någon av er kan ta en titt, må fint.

Intel Core i7 9700K @ 3.60GHz
Coffee Lake 14nm Technology

32,0GB Dual-Channel @ 1071MHz (15-15-15-36

ASUSTeK COMPUTER INC. ROG MAXIMUS XI FORMULA (LGA1151)

ROG PG27V (2560x1440@165 hz

953GB Samsung SSD 970 PRO 1TB

2080ti, Jag tänkte ge detta kort till lillebrorsan.

Nät agg 900W Thor

Kommer datorn klara av detta kort, eller behöver jag köpa ny processor och modekort?

Med tanke på att 3090 är fulla kretsen så är en TI variant nog ganska osannolik. Skulle bli mycket förvånad om en sådan kom. 27K är inget gamingkort värt, det är ju för sjutton kostnaden i normala fall för en hel high end dator med en upper midrange gaming skärm. Vansinne! Men om du har en fet plånka och kan tänka dig att vaska lite pengar på din hobby så kan det vara värt det för dig. Finns ju andra hobbys som kostar ännu mer som folk håller på med tex Golfare som reser världen runt på lyxresorter och hyr dyra båtar. Bara du är medveten om att det köpet kommer bli lite som att köpa ny bil, värdet kommer sjunka som en sten det närmaste året. Om du ändå är i uppgraderingstankar så kan jag rekommendera att uppgradera minnet till 64GB och skaffa en till NVME SSD med 1-2TB kapacitet. Då kan du installera ännu fler spel och det extra minnet kommer ge ännu lite mer smoothness vid multitasking. 32GB räcker gott och väl för de allra flesta men du har ju nästan en lyxmaskin och då kanske 64GB kan vara värt det.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Den enda som kan avgöra om det är värt att lägga 27000:- på ett grafikkort är du själv då du sitter på all information om syfte, ekonomi etc. Personligen tycker jag det är helt vansinnigt om man inte simmar i pengar eller kan tjäna in kostnaden på någorlunda kort tid.

Då du redan i dagsläget sitter på ett 2080Ti verkar det än mer felprioriterat.
Datorn kommer klara av kortet. Någon del kommer alltid vara den begränsande faktorn - grafikkortet, processorn, minnet, skärmen, du själv etc. beroende på vad det är du gör. Är det spel som du avser pyssla med kommer det finnas speltitlar där det nya grafikkortet inte förbättrar prestandan alls

Tusen tack för ditt svar du har hjälpt mig avsevärt. Ang att jag inte komma märka av något skillnad tror jag inte på.. Eftersom jag har redan väldigt svårt att driva denna 3k skärm i 165hz i maxade inställningar, jag upplever mycket fps drop på vissa tunga spel som apex. Och många alla. 3k i 165hz är inte super enkelt att driva med, tänkte köpa asus 200 hz 4k skärm med tror jag med detta kort. Som sagt ursäkta om jag lät dryg, men tusen tack

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Med tanke på att 3090 är fulla kretsen så är en TI variant nog ganska osannolik. Skulle bli mycket förvånad om en sådan kom. 27K är inget gamingkort värt, det är ju för sjutton kostnaden i normala fall för en hel high end dator med en upper midrange gaming skärm. Vansinne! Men om du har en fet plånka och kan tänka dig att vaska lite pengar på din hobby så kan det vara värt det för dig. Finns ju andra hobbys som kostar ännu mer som folk håller på med tex Golfare som reser världen runt på lyxresorter och hyr dyra båtar. Bara du är medveten om att det köpet kommer bli lite som att köpa ny bil, värdet kommer sjunka som en sten det närmaste året. Om du ändå är i uppgraderingstankar så kan jag rekommendera att uppgradera minnet till 64GB och skaffa en till NVME SSD med 1-2TB kapacitet. Då kan du installera ännu fler spel och det extra minnet kommer ge ännu lite mer smoothness vid multitasking. 32GB räcker gott och väl för de allra flesta men du har ju nästan en lyxmaskin och då kanske 64GB kan vara värt det.

Tjena Joakim King. Tack för att du tog dig tiden. Jag köpte riktigt feta minnen dessa minnen är bland de bästa jag haft och jag behöver verkligen inte mer, 64 för spel är galet. Och mina minnen är väldigt snabba för spel. Dessa minnen med cl 14 är rena drömmen aldrig haft så snabba prylar, tror inte jag behöver mer.

https://www.inet.se/produkt/5301423/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3... dessa kostade 10 lax för något år sedan. Och mitt problem ligger nog inte i minne, min dator är otroligt snabb med min nuvarande hårddisk med. Men jag tackar för informationen kommer bara sikta in på graffe kort, kanske finns de bättre minnen ute just nu men min dator fungerar som en blix

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du så hade jag nog suttit kvar på ditt 2080Ti ett tag till.
Hade nog valt att skaffa bättre ram istället för en GPU då dina ram är extremt slöa.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Hade jag varit du så hade jag nog suttit kvar på ditt 2080Ti ett tag till.
Hade nog valt att skaffa bättre ram istället för en GPU då dina ram är extremt slöa.

https://www.inet.se/produkt/5301423/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3....

Tusen tack, för att de andra korten ska sjunka en stund till eller vänta tills dessa är billiga som fan om ca ett år? Cl 14 med 3200 mhz är väl inte slöa? Jag såg dock att de fanns cl 14 med 4000 mhz, bör jag skaffa dessa? Dessa kostade 10 lax för något år sedan. Linus tech sa att de lägre Cl de snabbare är minnena, dessa minnen var de bästa förra året tror jag

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem

Av någon anledning är speccy kända för att inte visa hela prestandan på mhz på minnen av någon anledning.

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Effs:

Av någon anledning är speccy kända för att inte visa hela prestandan på mhz på minnen av någon anledning.

Där ser man. Men är du säker på att de körs i 3200mhz?
Speccy brukar inte visa fel på ram, de brukar visa häften av hastigheten.

Ditt 2080Ti duger gott och väl till det mesta än.
Iofs får du rätt bra betalt för det på marknaden men vad är det du spelar eller kommer vilja spela i framtiden?
Känner du att 2080Ti inte riktigt hänger med i något spel?
Antagligen kommer processorn flaska om du slänger i ett 3090 , antagligen inte märkbart.

Har du tänkt köra i 4K eller något?
Jag hade nog väntat med GPU tills marknaden stabiliserat sig någorlunda, om du inte hittar ett till vrak pris typ under 20k 👍

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Jag har samma processor och den kan flaska lite med 6700XT ibland i 1080p och det är ett mindre kraftfullt grafikkort än 3090. Den kan nog flaska även ditt 2080ti beroende på spel och upplösning. Om du har så mycket pengar att du funderar köpa 3090 har du nog råd med en Ryzen 5950 som är snabbaste processorn du hittar idag. Alternativt köpa ett 3080ti som är nästan lika bra som 3090 i spel och sedan processorn. Tänk på rätt minnen också.

Jag skulle inte rekommendera köpa 3090 med den processor du har idag om du inte vet att grafikkortet är flaskhalsen idag för du kan mycket väl bli begränsad av din CPU och RAM hastighet.

Angående ditt RAM tänk på att du måste ställa in XMP eller manuellt sätta den på rätt hastighet. Att köpa 3200mhz minnen räcker inte för DDR4 körs som standard i 2133mhz. Gå in i BIOS och aktivera XMP så ska de sätta sig på rätt hastighet. Du lär märka en prestandaökning bara genom det eftersom det verkar som dina minnen körs långt under hastigheten som de borde ligga på. Många missar detta steg och om man köpt färdigbyggd eller betalt Webhallen eller någon annan affär för att bygga brukar de inte aktivera XMP utan det måste man göra själv.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har samma processor och den kan flaska lite med 6700XT ibland i 1080p och det är ett mindre kraftfullt grafikkort än 3090. Den kan nog flaska även ditt 2080ti beroende på spel och upplösning. Om du har så mycket pengar att du funderar köpa 3090 har du nog råd med en Ryzen 5950 som är snabbaste processorn du hittar idag. Alternativt köpa ett 3080ti som är nästan lika bra som 3090 i spel och sedan processorn. Tänk på rätt minnen också.

Jag skulle inte rekommendera köpa 3090 med den processor du har idag om du inte vet att grafikkortet är flaskhalsen idag för du kan mycket väl bli begränsad av din CPU och RAM hastighet.

Angående ditt RAM tänk på att du måste ställa in XMP eller manuellt sätta den på rätt hastighet. Att köpa 3200mhz minnen räcker inte för DDR4 körs som standard i 2133mhz. Gå in i BIOS och aktivera XMP så ska de sätta sig på rätt hastighet. Du lär märka en prestandaökning bara genom det eftersom det verkar som dina minnen körs långt under hastigheten som de borde ligga på. Många missar detta steg och om man köpt färdigbyggd eller betalt Webhallen eller någon annan affär för att bygga brukar de inte aktivera XMP utan det måste man göra själv.

Mannen du är en världsklasskung. Tack som fan all info du har gett mig har fått mig att tänka på mycket och de uppskattar jag. Jag funderar nu på köpa ett Asus moderkort som passar för den processorn du rekommenderade. Dock har jag alltid kört intel och Asus, ja vene jag har alltid trott att dem är bäst. Jag ska kolla denna processor med ett nytt moderkort. Och ställa in xmp. Jag är lite pinsam som köper bra saker men inte har en aning hur grejerna fungerar. Må bäst du

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har samma processor och den kan flaska lite med 6700XT ibland i 1080p och det är ett mindre kraftfullt grafikkort än 3090. Den kan nog flaska även ditt 2080ti beroende på spel och upplösning. Om du har så mycket pengar att du funderar köpa 3090 har du nog råd med en Ryzen 5950 som är snabbaste processorn du hittar idag. Alternativt köpa ett 3080ti som är nästan lika bra som 3090 i spel och sedan processorn. Tänk på rätt minnen också.

Jag skulle inte rekommendera köpa 3090 med den processor du har idag om du inte vet att grafikkortet är flaskhalsen idag för du kan mycket väl bli begränsad av din CPU och RAM hastighet.

Angående ditt RAM tänk på att du måste ställa in XMP eller manuellt sätta den på rätt hastighet. Att köpa 3200mhz minnen räcker inte för DDR4 körs som standard i 2133mhz. Gå in i BIOS och aktivera XMP så ska de sätta sig på rätt hastighet. Du lär märka en prestandaökning bara genom det eftersom det verkar som dina minnen körs långt under hastigheten som de borde ligga på. Många missar detta steg och om man köpt färdigbyggd eller betalt Webhallen eller någon annan affär för att bygga brukar de inte aktivera XMP utan det måste man göra själv.

Vilka minnen skulle du rekommendera till den nämnda processorn? Och detta modekort?

https://www.webhallen.com/se/product/303175-ASUS-ROG-Crosshai...

G.Skill's Trident Z Royal. Hoppas det är inte allt för mycket besvär.

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Viking
Skrivet av Effs:

Vilka minnen skulle du rekommendera till den nämnda processorn? Och detta modekort?

https://www.webhallen.com/se/product/303175-ASUS-ROG-Crosshai...

G.Skill's Trident Z Royal. Hoppas det är inte allt för mycket besvär.

Som tidigare nämnt är dina minnen redan väldigt bra. Det enda du behöver göra är sätta på XMP i BIOS. Då borde de gå från 2133 MHz cl15 till 3200 MHz cl14, vilket ska vara ett bra hopp i prestanda.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Som tidigare nämnt är dina minnen redan väldigt bra. Det enda du behöver göra är sätta på XMP i BIOS. Då borde de gå från 2133 MHz cl15 till 3200 MHz cl14, vilket ska vara ett bra hopp i prestanda.

Tackar, jag har stäng av xmp kom jag på eftersom jag håller på byter mina rör i datorn och kör nu på en stock kylare, jag spelar alltså inte på datorn just nu eftersom jag ska bygga om dem därav har jag stängt av allting som överklockar. Så mina minnen kommer fungera bra till de nya systemet menar du? Hoppas dem står med i QVR listan.

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Viking
Skrivet av Effs:

Tackar, jag har stäng av xmp kom jag på eftersom jag håller på byter mina rör i datorn och kör nu på en stock kylare, jag spelar alltså inte på datorn just nu eftersom jag ska bygga om dem därav har jag stängt av allting som överklockar. Så mina minnen kommer fungera bra till de nya systemet menar du? Hoppas dem står med i QVR listan.

Ja, de kommer funka i ett modernare system.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Effs:

God afton. Jag har noll koll ang detta. Jag vill höra vad ni tycker eller lite rådgivning helt enkelt.
Jag tänkte köpa 3090 STRIX, är detta kort värt pengarna 27k? Bör jag vänta till en bättre modell Kommer det en 3090TI?
Jag kör custom loop och inget annat märke är angeläget då hela datorn är asus. Kommer det ett TI av modellen 3090 snart? Eller hur ska jag göra? Jag kan också vänta ifall det är smartare, jag svamlar bara.. Hoppas någon av er kan ta en titt, må fint.

Intel Core i7 9700K @ 3.60GHz
Coffee Lake 14nm Technology

32,0GB Dual-Channel @ 1071MHz (15-15-15-36

ASUSTeK COMPUTER INC. ROG MAXIMUS XI FORMULA (LGA1151)

ROG PG27V (2560x1440@165 hz

953GB Samsung SSD 970 PRO 1TB

2080ti, Jag tänkte ge detta kort till lillebrorsan.

Nät agg 900W Thor

Kommer datorn klara av detta kort, eller behöver jag köpa ny processor och modekort?

Om vi tar det steg för steg och analyserar detta så är den första och viktigaste frågan:
Vilken upplösning och typ av spel ska du använda?

Om du ska spela FPS i hög framerate så är ett 3090 mindre lämpligt eftersom då blir din CPU mera av en flaskhals.

Om du däremot ska spela i 4K så kan ett 3090 vara ett OK val.

Ett 3090 är en extremprodukt för höga upplösningar och/eller mediaproduktion.

Om du ska spela i 1080p eller 1440p finns det betydligt smartare sätt att spendera pengarna.
Då skulle jag istället satsa på en uppgradering till senaste CPU generationen intel eller AMD och köpa ett AMD 6700, 6800 eller RTX 3060 Ti, 3070, 3070 Ti.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Om vi tar det steg för steg och analyserar detta så är den första och viktigaste frågan:
Vilken upplösning och typ av spel ska du använda?

Om du ska spela FPS i hög framerate så är ett 3090 mindre lämpligt eftersom då blir din CPU mera av en flaskhals.

Om du däremot ska spela i 4K så kan ett 3090 vara ett OK val.

Ett 3090 är en extremprodukt för höga upplösningar och/eller mediaproduktion.

Om du ska spela i 1080p eller 1440p finns det betydligt smartare sätt att spendera pengarna.
Då skulle jag istället satsa på en uppgradering till senaste CPU generationen intel eller AMD och köpa ett AMD 6700, 6800 eller RTX 3060 Ti, 3070, 3070 Ti.

Wow detta visste jag inte alls. Det är exakt det jag vill, jag vill spela med 2560x1440 med hög framerate, jag hade ingen aning att de skulle flaskhalsa min cpu pga detta. Så du menar att ha ett kort som är lite sämre kommer vara bättre i den kategorin jag är ute efter? Det hade jag ingen aning om. Så om jag köper 3080ti kommer det fortfarande flaska? Jag vill att vi lägger pengarna helt åt sidan och försöker få den bästa prestandan möjligt. Jag trodde att bättre de bättre. Jag kommer aldrig kunna förstå hårdvara.

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem

Har svårt att hitta vilka minnen som är kompatibel med AMD Ryzen 9 5950X. Skulle vara fint att få in dessa,

https://www.inet.se/produkt/5303818/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...

Hittar ingen qvl lista som visar alla minnen som är kompatibel

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Viking
Skrivet av Effs:

Har svårt att hitta vilka minnen som är kompatibel med AMD Ryzen 9 5950X. Skulle vara fint att få in dessa,

https://www.inet.se/produkt/5303818/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...

Hittar ingen qvl lista som visar alla minnen som är kompatibel

Men… Jag skrev ju nyss att de du redan har kommer fungera.

Edit: För du har väl dessa om jag förstått dig rätt 🤔 https://www.inet.se/produkt/5301423/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Effs:

Wow detta visste jag inte alls. Det är exakt det jag vill, jag vill spela med 2560x1440 med hög framerate, jag hade ingen aning att de skulle flaskhalsa min cpu pga detta. Så du menar att ha ett kort som är lite sämre kommer vara bättre i den kategorin jag är ute efter? Det hade jag ingen aning om. Så om jag köper 3080ti kommer det fortfarande flaska? Jag vill att vi lägger pengarna helt åt sidan och försöker få den bästa prestandan möjligt. Jag trodde att bättre de bättre. Jag kommer aldrig kunna förstå hårdvara.

Jo det blir bättre och bättre. Ett 3090 är ju fortfarande bättre än ett 3070 i 1440p. Det som händer är att skillnaden i prestanda blir mycket mindre mellan ett 3090 och 3070 i 1440p jämfört med i 4k. Anledning är att CPU:n flaskhalsar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men… Jag skrev ju nyss att de du redan har kommer fungera.

Jo du skrev de men jag är sugen på att ge bort mina gamla prylar till lillbrorsan, så vill köpa nytt

Trident Z Royal Elite
DDR4-3600MHz CL14-14-14-34 1.45V
64GB (4x16GB)

Dessa passade modekortet och 5000 serien antar att intel har högre mhz för mer klockmöjlighter än vad amd har? Fan jag ville få in 4000 mhz minnen till nya burken men man kan väl klocka dessa till 3800 så de nästan samma skit väl?

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo det blir bättre och bättre. Ett 3090 är ju fortfarande bättre än ett 3070 i 1440p. Det som händer är att skillnaden i prestanda blir mycket mindre mellan ett 3090 och 3070 i 1440p jämfört med i 4k. Anledning är att CPU:n flaskhalsar.

tack för denna infon, så 3090 kommer inte levererar sämre prestanda bara att den flaskhalsar? Så han referera till att de onödiga pengar enbart?

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Viking
Skrivet av Effs:

tack för denna infon, så 3090 kommer inte levererar sämre prestanda bara att den flaskhalsar? Så han referera till att de onödiga pengar enbart?

Japp.

Men det här kanske skulle vara något för dig?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Japp.

Men det här kanske skulle vara något för dig?
https://komponentkoll.se/bild/hPimb.png

43k för denna processor är den mycket bättre än 5950x? Ska enbart spela, och jag vill helst bara ha asus

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Viking
Skrivet av Effs:

43k för denna processor är den mycket bättre än 5950x? Ska enbart spela, och jag vill helst bara ha asus

I just spel är den sämre än en 5950X, så kanske fel val.
Det här då?

Eller det här som inte är mycket sämre:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

I just spel är den sämre än en 5950X, så kanske fel val.
Det här då?
https://komponentkoll.se/bild/yqEYy.png

Exakt de jag kollar på fast ett annat modekort, Formula, som är redo för monoblock med custom loop. Vad tror du om detta systemet, allt annat har jag redan. Tusen tack för att du tar dig tid

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem

Intels 11900K är väll snäppet snabbare i spel än 5950X. Har man pengarna och kan spendera dom ska man absolut köpa 3090 STRIX. Varför inte? Jag skulle gärna vilja ha råd med ett till min speldator.

Det här är dock ett smartare köp om man bara ska spela.
https://www.webhallen.com/se/product/336514-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

Komplettera med två stycken LG 27GP950
https://www.inet.se/produkt/2218994/lg-27-ultragear-27gp950-4...

Lycka till!

Permalänk
Viking
Skrivet av Effs:

Exakt de jag kollar på fast ett annat modekort, Formula, som är redo för monoblock med custom loop. Vad tror du om detta systemet, allt annat har jag redan. Tusen tack för att du tar dig tid

Här har du ett block för X570-E: https://www.ekwb.com/shop/ek-quantum-momentum-rog-strix-x570-...

Ett till alt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Intels 11900K är väll snäppet snabbare i spel än 5950X. Har man pengarna och kan spendera dom ska man absolut köpa 3090 STRIX. Varför inte? Jag skulle gärna vilja ha råd med ett till min speldator.

Det här är dock ett smartare köp om man bara ska spela.
https://www.webhallen.com/se/product/336514-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

Komplettera med två stycken LG 27GP950
https://www.inet.se/produkt/2218994/lg-27-ultragear-27gp950-4...

Lycka till!

jag tycker det ser ut som ryzen är bättre än intels på alla compare videos man ser på youtube, men de båda känns bra. Tack för tipsen ang detta kort jag kanske köper de istället. Men jag tror jag testar amd denna gång.

Visa signatur

hallåjah