Google får böta 500 miljoner euro i Frankrike

Permalänk
Melding Plague

Google får böta 500 miljoner euro i Frankrike

Franska konkurrensmyndigheter anser att Google inte agerat i god tro under förhandlingar och erbjuder för lite betalt till pressen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utav alla dumma exempel på konkurrensbrott som Google begår så blir de bötfällda för en lag som inte borde finnas. Det finns verkligen inget läskigare än när medier har orsak att förändra politik för sin egna vinning. De kan totalt styra konversationen, genom att å ena sidan övertala väljare och å andra sidan implicit hota politiker med dålig press.

Vi ersatte TV-avgiften med en ännu högre avgift som man inte ens kan undvika och knappt någon politiker vågade säga emot.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv

500 miljoner euro? Tror knappast Fransk media har förlorat så mycket pga Google. Dags att utesluta Frankrike från EU och Europa.

Permalänk
Medlem

You don’t f*ck around with the French.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon14781:

500 miljoner euro? Tror knappast Fransk media har förlorat så mycket pga Google.

Böter är inte samma sak som skadestånd, och ingetdera behöver nödvändigtvis vara knutet 1:1 till eventuellt ekonomisk skada för den som mottar betalningen av böterna eller skadeståndet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

500 miljoner euro? Tror knappast Fransk media har förlorat så mycket pga Google. Dags att utesluta Frankrike från EU och Europa.

ett straff har sällan en 1:1 ratio kopplat till brottet. Drygt fem miljarder svenska kronor i sammanhanget är inte så mycket

Permalänk
Medlem

Verkar som att Frankrike (ännu en gång) behöver pengar till statskassan?

Permalänk
Medlem

Bra att några få länder då och då vågar sätta "monopolet" IT-gigant på plats, detta hade ingen vågat ta i med tång i lilla landet lagom.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Avstängd

Jag är undrar vad Google - på "ett vuxenbarnsligt vis" - skulle kunna göra mot Frankrike? Kan de i princip kapa all åtkomst för alla franska IP-adresser, DNS:er och allt som om Google reagerar med, "Jaha, ska det vara på det viset så får ni ingen åtkomst till våra tjänster över huvudtaget!"

Eller är Googles rikaste aktieägare förblindade av alla annonsintäkter från franska annonsörer att de vägrar göra detta? Blir denna böter som en piss i sjön för dem eller en liten knuff? Jag undrar ärligt talat hur ett lands ekonomi skulle påverkas av att stängas av helt från Google. Visst finns det alternativ, men bara för att företagen använder andra webbsidor betyder inte att deras slutkunder också börjar göra det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

500 miljoner euro? Tror knappast Fransk media har förlorat så mycket pga Google. Dags att utesluta Frankrike från EU och Europa.

Handlar mer om ett extremt trasigt rättssystem där kapital är absolut högsta prio! Så är nog inte så att Frankrike borde gå ur EU utan snarare att hela EU och dess länders rättssystem behöver ses över och prioritera vanliga människor istället för dom som redan sitter på pengar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är undrar vad Google - på "ett vuxenbarnsligt vis" - skulle kunna göra mot Frankrike? Kan de i princip kapa all åtkomst för alla franska IP-adresser, DNS:er och allt som om Google reagerar med, "Jaha, ska det vara på det viset så får ni ingen åtkomst till våra tjänster över huvudtaget!"

Eller är Googles rikaste aktieägare förblindade av alla annonsintäkter från franska annonsörer att de vägrar göra detta? Blir denna böter som en piss i sjön för dem eller en liten knuff? Jag undrar ärligt talat hur ett lands ekonomi skulle påverkas av att stängas av helt från Google. Visst finns det alternativ, men bara för att företagen använder andra webbsidor betyder inte att deras slutkunder också börjar göra det.

"
In the most recently reported fiscal year, Google's revenue amounted to 181.69 billion US dollars. Google's revenue is largely made up by advertising revenue, which amounted to 146.9 billion US dollars in 2020. As of June 2019, parent company Alphabet ranked fourth among worldwide internet companies, with a market capitalization of 741 billion U.S. dollars."
https://www.statista.com/statistics/266206/googles-annual-glo...

Låter lite som en droppe i sjön typ

Permalänk
Medlem

Shit vad mycket pengar för något så larvigt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Är det här "memeskatten" eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Är det här "memeskatten" eller något annat?

Stämmer

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Biden pressar EU att chilla ner anti-tech skiten https://www.ft.com/content/2036d7e9-daa2-445d-8f88-6fcee745a2...

Permalänk
Medlem

Den tredje statsmakten och den "fjärde statsmakten" i luven på varandra, och det enda vi kan vara säkra på är att i slutändan är kreti och pleti de verkliga förlorarna.

Permalänk
Medlem

Var är det skon klämmer för fransmännen?
Är det bara sökmotorn de retar sig på, eller är det kanske Google News?
På sätt och vis kan jag förstå om folk/press retar sig på Google News. Påminner mycket om en nyhetstjänst som AFP/Reuters/TT etc.

Är absolut ingen upphovsrättsexpert, men jag tror inte att man kan ha upphovsrätt på nyheter.

Permalänk
Medlem

Bra där, Frankrike! På de jävlarna bara!
Förvånad att Google inte åkt på nån stor smäll än. De har ju en del i smeten över hela Internet numera..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Inaktiv

Macron, stormedia och stor IT...de sitter väl i samma båt hela gänget.

Handlar väl snarare om omfördelning av resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Var är det skon klämmer för fransmännen?
Är det bara sökmotorn de retar sig på, eller är det kanske Google News?
På sätt och vis kan jag förstå om folk/press retar sig på Google News. Påminner mycket om en nyhetstjänst som AFP/Reuters/TT etc.

Är absolut ingen upphovsrättsexpert, men jag tror inte att man kan ha upphovsrätt på nyheter.

Nej, men man har självklart upphovsrätt på den text man skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Var är det skon klämmer för fransmännen?
Är det bara sökmotorn de retar sig på, eller är det kanske Google News?
På sätt och vis kan jag förstå om folk/press retar sig på Google News. Påminner mycket om en nyhetstjänst som AFP/Reuters/TT etc.

Är absolut ingen upphovsrättsexpert, men jag tror inte att man kan ha upphovsrätt på nyheter.

Nu har ju inte Google skrivit nyhetsartiklarna själva... så det är väl rimligt att de betalar när de tjänar pengar på det. Du kan ju jämföra med Piratebay...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Var är det skon klämmer för fransmännen?
Är det bara sökmotorn de retar sig på, eller är det kanske Google News?
På sätt och vis kan jag förstå om folk/press retar sig på Google News. Påminner mycket om en nyhetstjänst som AFP/Reuters/TT etc.

Är absolut ingen upphovsrättsexpert, men jag tror inte att man kan ha upphovsrätt på nyheter.

När andra nyhetsmedier publicerar en notis skriven av TT så betalar väl dom för det?

Varför ska då inte Google betala när dom publicerar rubriker och ingresser ifrån andra medier?

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

Permalänk
Avstängd

Vad händer om dom inte betalar? Går det till franska kronofogden då? 🤑

Sen har jag alltid trott att företag fått betala för att synas högt upp på google, Varesig det är en tidning eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Sen har jag alltid trott att företag fått betala för att synas högt upp på google, Varesig det är en tidning eller annat.

SEO, search engine optmization, kostar i sig inte pengar utan det handlar om att förstå och agera utefter hur Google, Bing med flera fungerar. Det finns bra verktyg för det så de flesta kan lära sig grunderna men för att bli vass så måste man engagera sig rätt duktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Vad händer om dom inte betalar? Går det till franska kronofogden då? 🤑

Sen har jag alltid trott att företag fått betala för att synas högt upp på google, Varesig det är en tidning eller annat.

Om Google har en filial med tillgångar i Frankrike kan pengarna drivas in där. Annars kan de ansöka om ett exekvaturbeslut i delstaten Google har sitt säte. Då faller det på amerikanska myndigheter att verkställa domen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om Google har en filial med tillgångar i Frankrike kan pengarna drivas in där. Annars kan de ansöka om ett exekvaturbeslut i delstaten Google har sitt säte. Då faller det på amerikanska myndigheter att verkställa domen.

Självklart är det så du säger, om "franska kronofogden hittar något att driva in".
Men för "kronofogdar" att driva in tillgångar/skulder utanför sitt eget land är det tydligen väldigt knepigt.
För svenska fogdar är det som jag har förstått det knivigt att driva in skulder i Norge och Danmark, och vice versa.
Behövs som jag fattat det beslut i "berörda länder". Alltså så pengarna kan indrivas utanför den normala "jurisdiktionen".

Dvs. att "utomrikiska myndigheter" också fattar samma beslut som också är jakande.
Tror nog att Google betalar boten, men absolut kommer att överklaga denna in i absurdum. (Google har råd med advokater, minst sagt.)

Vad tror du själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

När andra nyhetsmedier publicerar en notis skriven av TT så betalar väl dom för det?

Varför ska då inte Google betala när dom publicerar rubriker och ingresser ifrån andra medier?

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

"President Kennedy är skjuten och död" publicerar den första tidningen. Den första tidningen kan inte kräva pengar för att andra tidningar därefter publicerar "President Kennedy är skjuten och död". Finns ingen "copyright på nyheter", det var så jag menade. Möjligen menar Google detsamma?

Bara ett förklarande exempel på vad jag menar.
"Google News" kan jag däremot förstå att "vanliga nyhetskällor" som säljer tidningar surar ner sig på. Då Google News i princip är en slags "tidning".

Men knappast sökmotorn väl? Alltså inte kan de väl vilja få bort sökmotorn?

(Duckduck är bättre förresten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

"President Kennedy är skjuten och död" publicerar den första tidningen. Den första tidningen kan inte kräva pengar för att andra tidningar därefter publicerar "President Kennedy är skjuten och död". Finns ingen "copyright på nyheter", det var så jag menade.

Men det är på inget vis relevant på något om helst sätt.
Det är inte alls vad frågan handlar om.

Och jag försökte förklara varför det inte är det.

Google har inte skrivit egna nyheter, dom visar previews på andras nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Självklart är det så du säger, om "franska kronofogden hittar något att driva in".
Men för "kronofogdar" att driva in tillgångar/skulder utanför sitt eget land är det tydligen väldigt knepigt.
För svenska fogdar är det som jag har förstått det knivigt att driva in skulder i Norge och Danmark, och vice versa.
Behövs som jag fattat det beslut i "berörda länder". Alltså så pengarna kan indrivas utanför den normala "jurisdiktionen".

Dvs. att "utomrikiska myndigheter" också fattar samma beslut som också är jakande.
Tror nog att Google betalar boten, men absolut kommer att överklaga denna in i absurdum. (Google har råd med advokater, minst sagt.)

Vad tror du själv?

Det är därför man behöver ett exekvaturbeslut, dvs ett beslut om att den inhemska domen får verkställas i det andra landet (vilket sköts av det landets myndigheter).

Permalänk
Medlem

Någon som vill förklara vad det är man vill att Google ska betala för? Google News länkar väl bara till hemsidor?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.