DLSS med dynamisk upplösning testat, och förklarat av Nvidia

Permalänk
Melding Plague

DLSS med dynamisk upplösning testat, och förklarat av Nvidia

DLSS 2.1 introducerade stöd för dynamiska upplösningar, vi har satt de två första tillgängliga titlarna på prov och passade på att prata med Nvidia om ämnet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag såg på DF video och flinade lite då jag såg hur bra DOOM Eternal med 360p ändå såg ut i DLSS.

Väntar på officiellt stöd för den nya versionen till en del spel jag kör, för jag vill inte trigga några anti-cheat eller liknande saker som kanske förstör mina achievements.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för detta testet 👍

Btw.. Jag gillar när ni gör lite mindre artiklar och tester som detta.
Ibland händer det att det kommer något som många av oss är nyfikna på och då är ett "litet" test väldigt tacksamt då vi inte behöver vänta på era excellenta längre tester.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Som med RT, man ser skillnaderna side by side men i verkliga livet är det bara chansa hej vilt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Som med RT, man ser skillnaderna side by side men i verkliga livet är det bara chansa hej vilt.

Nja.
Jag har pressat Ultra Nightmare över 100 h och vet därför rätt bra hur hela spelet ser ut. Jag blir ständig överraskad över hur stor förbättring RT gör i DE jämfört med t ex Cyberpunk som knappt går att spela med full RT ens med mitt 3080.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Rent allmänt, hur snabb är den dynamiska upplösningen på att kicka in? Dvs är det märkbara framedrops innan upplösningen sänks och framerate går upp igen, eller sker övergången utan att det märks?

Personligen gillar jag dock inte utseendet på uppskalade pixlar. Hade varit mer intresserad av att kunna köra skärmen i native upplösning och att DLSS aktiverades dynamiskt enbart när det behövdes.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Stort tack till er som vanligt gör ett grymt bra jobb

Permalänk
Konsolpleb 🕹

För den som redan läste testet innan vi fick med frågorna till Nvidia:
Deras förtydliganden gäller i stort sett tre saker
1 skillnaden mellan DLSS Ultra Performance, Performance, Balanced och Quality är enbart intern upplösning. Skärpefilter, filtrering, rörelsevektorer etc är i övrigt oförändrade.
2 pluginsen till unreal engine och unity har stöd för kombon med dynamisk upplösning i befintligt skick
3 kanske den största grejen: DLSS och dynamisk upplösning kan skala hela vägen från 50 till 100%*

*detta innebär att dynamisk upplösning inte lirar med motsv dlss ultra performance och att taket inte är 67% upplösning (motsv Dlss quality) så som det implementerats i avengers och doom eternal.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Frux:

Rent allmänt, hur snabb är den dynamiska upplösningen på att kicka in? Dvs är det märkbara framedrops innan upplösningen sänks och framerate går upp igen, eller sker övergången utan att det märks?

Personligen gillar jag dock inte utseendet på uppskalade pixlar. Hade varit mer intresserad av att kunna köra skärmen i native upplösning och att DLSS aktiverades dynamiskt enbart när det behövdes.

Det beror på spelmotorn i sig, det är inte dlss som sköter det så att säga. I doom eternal känns det rappt så id softwares inplementation verkar vettig iaf.

Angående det sistnämnda förslaget där. Enligt Nvidia ska det gå som du kan se i mitt inlägg ovan.

Visa signatur

240p är livet