Sugen på Alder Lake, bör jag sälja min NH-D15 tills dess och satsa på en fullt anpassad 1700-kylare?

Permalänk
Medlem

Sugen på Alder Lake, bör jag sälja min NH-D15 tills dess och satsa på en fullt anpassad 1700-kylare?

Hej,

Lite osäker på hur jag ska göra men planerar att bygga nytt i samband med att Alder Lake släpps senare i år och nu är det ju helt bekräftat att Alder Lake får Socket 1700 som får nya dimensioner för första gången sedan typ 2004.

Jag slog till på en NH-D15 för något år sedan till bra pris som bara ligger och väntar helt oöppnad. Har läst att Noctua kommer ta fram någon form av upgrade kit och frågan är väl (utan alltför mycket spekulation) om jag i stället bör avyttra den för att satsa på en fullt anpassad 1700-kylare när det väl är dags och finns tillgängligt?

Givetvis litar jag till 110% på Noctua och de kommer knappast släppa en halvdan lösning som de inte är helt nöjda med men är ändå lite fundersam.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att vänta? Den (D15) kommer antagligen att fortsätta tillverkas, och många vill ha en bra kylare även om ett halvår typ. Du kan ju sälja den då, när du vet hur den nya "lösningen" ser ut/presterar & om du inte är i behov av pengarna nu?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

inte säkert att Alder lake ens är bra...du borde vänta på recensioner.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Det är väl bara att vänta? Den (D15) kommer antagligen att fortsätta tillverkas, och många vill ha en bra kylare även om ett halvår typ. Du kan ju sälja den då, när du vet hur den nya "lösningen" ser ut/presterar & om du inte är i behov av pengarna nu?

Skrivet av SectionX2:

inte säkert att Alder lake ens är bra...du borde vänta på recensioner.

Tack för input! Kommer nog sitta på den då jag inte har något behov av slantarna nu, mer att jag är lite osäker på hur Noctua's själva lösning kommer se men den som lever får se!

Givetvis kommer jag inte köpa grisen i någon säck utan invänta recensioner från båda lagen innan köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

inte säkert att Alder lake ens är bra...du borde vänta på recensioner.

Intel är på uppgång igen nu och har börjat lämna sina problem bakom sig med den här generationen känns det lite som att Intel vänder blad till viss del och nu tittar framåt så att av den anledningen tycker jag Alder Lake verkar lovande och jag är övertygad om att Intel är ett starkare företag nu än innan krisen just tack vare att de haft problem nu har rättat till svagheterna i sin teknik och sitt företag och nu är det dags och gasa framåt med Alder Lake.

Permalänk
Medlem

Tillverkarna brukar (oftast, inte alltid) skicka ut gratis monteringskit till nya socklar mot uppvisande av ett kvitto. Dom kommer garanterat komma ut med ett, har svårt att tro att den inte skulle kunna tygla Alder Lake. Men...det är för tidigt att säga. Invänta recensioner först och bilda dig en uppfattningen utefter det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Noctua skickar ut monteringskit utan problem, fick just mitt nya till Rocket lake för min gamla goda dh14 och behövde inte ens visa kvitto. Dock så börjar jag bli smått less på ram clearance då alla nya fina ram ofta har rgbskit som sticker upp, får nog fundera på någon annan kylare snart