Red Dead Redemption 2 får stöd för Nvidia DLSS – SweClockers testar

Permalänk
Medlem

Efter att ha lurkat runt lite bland olika miljöer så måste jag säga att jag absolut ser en prestandavinst med DLSS, det är dock en märkbar skillnad på bildkvalitén. Det förvånar mig fortfarande att spelet kan vara så jäkla tungdrivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Efter att ha lurkat runt lite bland olika miljöer så måste jag säga att jag absolut ser en prestandavinst med DLSS, det är dock en märkbar skillnad på bildkvalitén. Det förvånar mig fortfarande att spelet kan vara så jäkla tungdrivet

Fast samtidigt förstår jag inte riktigt varför folk tycker det är så tungdrivet - det är ju för bövelen det snyggast spelet som gjorts enligt mig För första gången sedan Quake 2 var nytt i slutet av 90-talet och man såg det med dåtidens hetaste grafikkort var ju detta ett spel som enligt mig medan jag spelade det var typ snyggare än verkligheten - klart det kräver hårdvara!

Dessutom var det grym story och värld - kanske ska få bli ett av de få (rör sig om två eller tre spel senaste tio åren) som jag ska bemöda mig att spela om nu när man kan köra det med denna teknik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrShizzle:

Efter att ha lurkat runt lite bland olika miljöer så måste jag säga att jag absolut ser en prestandavinst med DLSS, det är dock en märkbar skillnad på bildkvalitén. Det förvånar mig fortfarande att spelet kan vara så jäkla tungdrivet

Kör du i 4K? Eller med icke-optimerade inställningar?
Skillnaden på prestanda kan vara stor mellan olika inställningar, även om man i princip inte ser skillnad.
Jag ligger ändå på 85-115 fps (i 1440p) för det mesta, utan DLSS alltså, och även om jag är kräsen så tycker jag det flyter på riktigt bra. Din dator borde ju orka en aning mer än min. Jag kör i princip med de högsta rimliga inställningarna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Varför testar ni med ett 3080? Ni kunde lika gärna ha testat med två 3090 i SLI. 2080, 3060-3070 hade varit klart mer relevant.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Inaktiv

I alla spel jag provat hittills har DLSS quality varit att föredra över native med AA, gissar man kan vrida upp DLSS med mer pixlar men jag leker bara med 2560x1600 och då är quality alldeles lagom som sagt

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av x86:

Varför testar ni med ett 3080? Ni kunde lika gärna ha testat med två 3090 i SLI. 2080, 3060-3070 hade varit klart mer relevant.

Det som är intressant är ju skalningen, inte de exakta prestandasiffrorna.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Fast samtidigt förstår jag inte riktigt varför folk tycker det är så tungdrivet - det är ju för bövelen det snyggast spelet som gjorts enligt mig För första gången sedan Quake 2 var nytt i slutet av 90-talet och man såg det med dåtidens hetaste grafikkort var ju detta ett spel som enligt mig medan jag spelade det var typ snyggare än verkligheten - klart det kräver hårdvara!

Dessutom var det grym story och värld - kanske ska få bli ett av de få (rör sig om två eller tre spel senaste tio åren) som jag ska bemöda mig att spela om nu när man kan köra det med denna teknik

Jag skulle väl påstå att ett spel som körs i 1440p och har svårt att ligga 60+ FPS med hårdvaran i signaturen kan kallas tungdrivet. - Det är absolut ett av de klart snyggaste spelen och livfulla världar jag skådat på länge, vilket inte direkt minskar vad som krävs av hårdvaran för att leverera det.

Skrivet av Thomas:

Kör du i 4K? Eller med icke-optimerade inställningar?
Skillnaden på prestanda kan vara stor mellan olika inställningar, även om man i princip inte ser skillnad.
Jag ligger ändå på 85-115 fps (i 1440p) för det mesta, utan DLSS alltså, och även om jag är kräsen så tycker jag det flyter på riktigt bra. Din dator borde ju orka en aning mer än min. Jag kör i princip med de högsta rimliga inställningarna.

1440p här med, kör i princip allting på ultra/max, det som verkligen käkar bildrutorna är MSAA, vilket jag vill ha på minst x4 då jag upplever det som blurrigt annars. Med DLSS så blev det bättre på en del punkter men det blev alldeles för träligt gällande detaljer på avstånd.

Permalänk

På min 1440p skärm fick jag bäst resultat genom att använda DSR i nvidia-kontrolpanelen och sätta min upplösning ingame till 4K, sen aktivera DLSS Performance mode och låta den "downsampla" resultatet till 1440p. Aldrig sett så skarpt och fint ut och behåller ändå 60+ fps average.

DLSS Quality mode i native 1440p gav bara sämmre bildkvalité tyckte jag, så därför chansade jag och testade 4K.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag fick lite artifakter i håret direkt med DLSS -- trodde jag, då de var kvar när jag stängde av det och körde med TAA igen. Är detta något som varit i spelet innan?
Framför allt när man rör kameran så ser håret konstigt ut, tills den stannar då det blir normalt igen.

På tal om kameran, vet någon om det går att få bort den laggiga känslan när man rör kameran i tredjepersons-perspektiv? Går man samtidigt som man vrider kameran så blir det en fördröjningseffekt då kameran fortsätter röra sig långt efter att musen har stannat.

Samma sak hände mig efter att jag testade DLSS. Jag löste det genom att ändra uppskalningen till 1.25 och stänga av dlss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

På min 1440p skärm fick jag bäst resultat genom att använda DSR i nvidia-kontrolpanelen och sätta min upplösning ingame till 4K, sen aktivera DLSS Performance mode och låta den "downsampla" resultatet till 1440p. Aldrig sett så skarpt och fint ut och behåller ändå 60+ fps average.

DLSS Quality mode i native 1440p gav bara sämmre bildkvalité tyckte jag, så därför chansade jag och testade 4K.

Spännande! Detta ska testas när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi känner att det blir lite överkurs att dra in tredjepartsverktyg i just den här typen av tester.

Däremot så kan ju de verktygen få ett eget test vid tillfälle.

Tredjepartsverktyg? Räknas Nvidia controlpanel som det när det är Nvidia teknik?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Qubeista:

Tredjepartsverktyg? Räknas Nvidia controlpanel som det när det är Nvidia teknik?

Reshade tänkte jag på. Men också att börja tweaka variabler utanför spelet som är så pass extremt subjektiva.

Därav: en separat artikel som visar vad de gör kan vara rimligt. Att blanda in det i varje speltest: mindre rimligt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man blir av med det rutiga håret i spelet? Ser förJ*vligt ut rent ut sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbedi:

Någon som vet hur man blir av med det rutiga håret i spelet? Ser förJ*vligt ut rent ut sagt.

Sätt på eller stäng av alla AA tekniker. Du får prova dig fram vilka eller vilken som ska vara på.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Upplevde också för mycket artifacts och konstiga saker när jag försökte spela på PC. Trodde det skulle se mycket snyggare ut än vad det gjorde, speciellt den effekten som blev efter rörelser. Som ett skimmer efter karaktären över andra texturer.

Visa signatur

Mr. Scriptman