Permalänk
Medlem

Försökte nyligen sälja två buffar jag fick från Försvarsmakten på en tävling som jag deltog i. Efter att ha kommit upp i en väldigt hög summa så stängdes den ner "pga av att jag sålde säkerhetsklassad utrustning från försvarsmakten). Vart smått upprörd och försökte kontakta tradera via deras *suck* chat. Där var det någon som verkligen måste varit en robot eller sitter i utlandet för det tog så jävla lång tid att få svar och alla kommentarer var fyllda med grammatikfel. Fick iaf fram frågan varför den tagits bort till slut och de sa att en tagits bort pga av det jag sa tidigare. Enlgit dem hade deras "säkerhetsavdelning" bestämt det. Frågade om man fick prata med dem direkt men det gick såklart inte utan hon skulle framföra mitt ärende till dem. Inte hört något från dem på månader.

Tidigare så vart jag avstängd från Tradera helt utan någon som helst förklaring. När man äntligen fick tag i dem så sa de att fde var för att någon hade lagt upp falska annonser som hade liknade IP-adress som mej! WTF?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Vad skrev jag inte i mitt första inlägg? specificera gärna så jag kan lära mig till nästa.

Jag tror du kan ignorera honom, verkar ha noll koll på tråden och klassiska ”kommenterar utan att orka läsa allt”.

Får hoppas ARN skyndar, hade varit intressant att se vad de säger. Hoppas du uppdaterar tråden när du fått svar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Jag tror det kommer för att folk förväntar sig ett lägre pris och istället för att diskutera eller faktiskt pruta så försöker de göra det enkelt för sig och väldigt rakt på sak. Något jag själv enbart sänker med 1 krona när detta sker.

Så är det nog. Själv brukar jag bara svara att sista pris är det som faktiskt står i annonsen. Visst kan jag gå med på lite prutande ibland men kan också bli irriterad på alla sista-pris-frågor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Skrev Mail till tradera med bilder och allting, chattade även med dom eftersom dom sa till mig igår att man vet inte om mailet kommer fram eller inte. Och eftersom dom inte svarar så vet
Man ju inte heller 🤣
Hon på chatten förklarade att jag fick lugna mig och vänta på svar, de är semestertider nu.

Tradera är ett riktigt skämt och denna historien är fan ett skämt också.

Så irriterande! Tycker inte att semestertider är en giltig bortförklaring heller, de får se till att de klarar av att ha den personal som behövs. Många arbetsgivare förskjuter semestern så det alltid ska finnas folk på plats. Kan de inte fatta beslut så får de förlänga ärendet tills någon som kan är tillbaks.

Men de tycks ha gjort bort sig hela vägen här. :/

Permalänk
Medlem

TS. Du säger att du bestridit Traderas faktura till ARN, men gör det till tradera också. Skicka ett mail till tradera där du skriver bestrides rätt över fakturan, skicka även en kopia i rekommenderat brev då det kräver signering

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av moonblase:

TS. Du säger att du bestridit Traderas faktura till ARN, men gör det till tradera också. Skicka ett mail till tradera där du skriver bestrides rätt över fakturan, skicka även en kopia i rekommenderat brev då det kräver signering

Jag har bestridit till tradera och anmält tradera till ARN 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Har hämtat ut paketet nu.
Han behöll 1 av 2 portskydd och antistatpåsen hade han rivit sönder. Även lyckats böja en kylflens.
Tradera kommer väl inte svara.

Never ending story

Du ska vara glad. Sålde en gång en rackmonterad kompressor för ljud på ebay. Köparen var i Frankrike.
När han fick den var den totalt demolerad trots bra packning och jag hade skickat en likadan till Tyskland innan utan problem.
Ebay gav honom rätt. Fick betala tillbaka honom och fick tillbaka ett vrak.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Finns en enkel lösning, lägg inte upp numret utan be de höra av sig via email och sedan ta kontakt med dem?
Har alltid fått sålt det jag vill sälja utan att använda telefonnummer.

har aldrig haft problem med tradera jag heller. Fortfarande mil bättre än blocket.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

TS. Du säger att du bestridit Traderas faktura till ARN, men gör det till tradera också. Skicka ett mail till tradera där du skriver bestrides rätt över fakturan, skicka även en kopia i rekommenderat brev då det kräver signering

Det krävs inget rekommenderat brev. Jag tycker det är fel du "tipsar" trådstartaren om att lägga ut 100 kr för något så onödigt. Mail funkar och är bättre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har raderat inlägg.

Då vi omöjligt kan veta hela historian så finns det ingen anledning att inleda någon form av häxjakt. Allra minst på Sweclockers som håller sina medlemmar till en högre standard än resten av internet. Nu tar vi oss kollektivt i kragen och slutar med dumheterna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Du ska vara glad. Sålde en gång en rackmonterad kompressor för ljud på ebay. Köparen var i Frankrike.
När han fick den var den totalt demolerad trots bra packning och jag hade skickat en likadan till Tyskland innan utan problem.
Ebay gav honom rätt. Fick betala tillbaka honom och fick tillbaka ett vrak.

Om jag inte har fel för mig så är det väl säljarens uppgift att reklamera försändelsen till fraktbolaget? I så fall gjorde ju eBay rätt, de kan inte ta över ansvaret från fraktbolaget, och köparen kan inte reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Så är det nog. Själv brukar jag bara svara att sista pris är det som faktiskt står i annonsen. Visst kan jag gå med på lite prutande ibland men kan också bli irriterad på alla sista-pris-frågor.

Det förstår jag, men gör de ett halvtaskigt försök till att pruta på tok för tidigt så får de en sjukt dålig prutning tillbaka. Kan leva utan 1 krona men de blir oftast sura och svarar inte efter det.

EDIT: Jag kan givetvis gå med prutning, men när de går in för att få sista pris direkt så blir det lite fel då man enbart vill att ena parten går ner maximalt, varför då sätta ett pris på annonsen liksom?
M.a.o. jag förstår dig samt håller med.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Herr Kantarell:

Du ska vara glad. Sålde en gång en rackmonterad kompressor för ljud på ebay. Köparen var i Frankrike.
När han fick den var den totalt demolerad trots bra packning och jag hade skickat en likadan till Tyskland innan utan problem.
Ebay gav honom rätt. Fick betala tillbaka honom och fick tillbaka ett vrak.

Helt rätt här ska du reklamera till fraktbolaget, för du köpte väl frakt med försäkring?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Har hämtat ut paketet nu.
Han behöll 1 av 2 portskydd och antistatpåsen hade han rivit sönder. Även lyckats böja en kylflens.
Tradera kommer väl inte svara.

Never ending story

Eftersom du nu har bevis på att han förstört kortet(skadegörelse) så får antingen tradera stå för kostnaden eller så skickar du tillbaka kortet till köparen.
Går man in i en butik och förstör produkter så blir man ersättningsskyldig.
Enbart en repa är att ha förstört varan... Kan kanske gå att polisanmäla... ring polisen o rådfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Helt rätt här ska du reklamera till fraktbolaget, för du köpte väl frakt med försäkring?

Jag minns att jag hörde av mig till Postnord men det rann ut i sanden av nån anledning, vet inte om de skyllde på den andra speditören i Frankrike. Vet inte om jag kan dra upp det igen för det är ju absolut transportskada.

Jag har faktiskt nyligen reklamerat en leverans via Schenker och det gick utmärkt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Är inte diskussionen om trasiga leveranser och reklamationer helt orelevant för tråden?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Är inte diskussionen om trasiga leveranser och reklamationer helt orelevant för tråden?

Om TS skickat iväg varan hel och nu fått tillbaka den trasig... är inte det relevant?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Om TS skickat iväg varan hel och nu fått tillbaka den trasig... är inte det relevant?

Den har väl inte gått sönder under frakten? Jag tolkade det som att köparen haft sönder produkten.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Vad skrev jag inte i mitt första inlägg? specificera gärna så jag kan lära mig till nästa.

Att grafikkortet var trasigt när du fick det i retur?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Den har väl inte gått sönder under frakten? Jag tolkade det som att köparen haft sönder produkten.

Min dyslexi spöka lite, när jag snabbläste efter mitt svar till TS så läste jag galet o trodde du kommentera det, jag hade missat Herr Kantarells offtopic
Sorry Tyvärr är det inte sista gången min dyslexi kommer spöka när jag snabbläser Men jag erkänner o ber om förlåtelse varje gång det händer Inget illa menat

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Att grafikkortet var trasigt när du fick det i retur?

För då hade det inte skickats i retur ännu utan traderade hade precis hört av sig till mig ang tvisten första inlägget skrevs förra veckan, idag fick jag returen

Permalänk
Medlem

Detta är makalöst!
Tradera har alltid varit min plats för att sälja saker men överväger starkt att sluta med det! Varit medlem sedan 2004 men det här och vad som hände personen på Flashback är två händelser som verkligen inte bådar gått för säljare och öppnar upp en ny typ av bedrägeri!

Du har filmade när du öppnade paketet?
Stämmer serienumret på grafikkortet överens med det som står på lådan?
Om det gör, kontakta butiken som du köpt ifrån och fråga om de har serienumret kvar och kolla om det matchar. Osäker om det fungerar men känns logiskt om de skulle ha det uppskrivet i deras databas.

Lite för snabb på tangentbordet
Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Den har väl inte gått sönder under frakten? Jag tolkade det som att köparen haft sönder produkten.

Det kan vi ju tyvärr inte veta utan bara spekulera om. Men om skada skett och den som skickade ej gjort denna skada ska det reklameras till fraktbolaget.
Med det sagt tvekar jag inte om att köparen gjort skadan sedan skickat men ska det gå "korrekt" till ska skadan meddelas till den som köpte/bokade frakten som sedan ska reklamera om denna ej åsamkat skadan innan frakten påbörjades.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Inaktiv

Jag vill lägga till en fråga till @Vilsnamarsvinet
Har du testat om grafikkortet fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag vill lägga till en fråga till @Vilsnamarsvinet
Har du testat om grafikkortet fungerar?

Är en högst dum ide att göra något med kortet nu när det har kommit tillbaka skadat. Är upp till Tradera att lösa då de gjort "återköp" så bara vänta på hur de vill lösa den uppkomna skadan. TS skall göra någon hantering med varken köpare eller fraktbolag, enbart Tradera som motpart. Annars kan det bli oklart vem som verklig motpart är om han reklamerat det hela till någon annan.

Det enda han skall göra är om möjligt bekräfta via nummer om det är samma kort som han skickat som återkommit för eventuell rättslig hantering senare (hoppas givetvis att det löser sig innan dess, brukar det göra i 99.9% av fallen när det är solklart att något gott fel).

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Jag vill lägga till en fråga till @Vilsnamarsvinet
Har du testat om grafikkortet fungerar?

Näe, har inte testat det. Tänker de är dumt gör då hänvisar dom väl att jag förstört de. De kommer dom nog ändå göra. Att ja skickade det defekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Näe, har inte testat det. Tänker de är dumt gör då hänvisar dom väl att jag förstört de. De kommer dom nog ändå göra. Att ja skickade det defekt

Jag har följt tråden sedan start men inte kommenterat förrän nu. Många är kunniga inom konsumenträtt och har gett bra råd redan 🙂

Dåligt hanterat av Tradera. De verkar slentrianmässigt gå på köparens linje, utan att egentligen undersöka vad som skett.

Bra att du bestridit deras faktura. Jag håller med dig om att det är bäst att låta grafikkortet vara. Om Tradera vill ha det, låt dem stå för frakten, samt att de då bör dra tillbaka fakturan.

Jag tror aldrig att de skulle vinna detta i rätten. Köparen har inte haft fog att häva köpet.

Permalänk

Bara jag som ryser lite av kommentaren "annars blir det jävligt dyrt för dig." och hon nu får tillbaka ett skadat grafikkort?

Man kan ju nästan börja fundera på om köparen gjort det här med mening, man hoppas ju inte det..

städade rent lite i mitt eget inlägg.
Permalänk
Medlem

Den delen av storyn som inte är så detaljerat återberättad än är delen där tvisten var öppnad och OP skulle skicka in ett underlag för att motbevisa tvisten. Förstod jag det rätt så verkar Tradera anse att underlaget inte skickades in. Om nu Tradera anser att underlaget inte kom in så tänker jag att de inte har gjort någon värdering av frågan över huvud taget utan går på köparens linje.

Eftersom OP svarade med underlag samma dag så är det där som något gick snett. Sedan verkar det vara Kafkaeskt svårt att öppna fallet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Näe, har inte testat det. Tänker de är dumt gör då hänvisar dom väl att jag förstört de. De kommer dom nog ändå göra. Att ja skickade det defekt

Hur skulle de veta om du testat kortet eller ej?