Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, mycket viktigt att du har loggar från chatten om du bestrider via denna. Får du ut ett mail med innehållet i chatten så duger det. Annars måste du maila/skicka brev för att annars finns ju inget underlag.

Vidare, du har fått faktura på hela beloppet som kortet såldes för?
Har de svarat på att du skickat in underlag i tvisten som de nu avslutat?
Har du fått tillbaka kortet?

Efter mycket om och men så bestred jag i chatten. Fick chatten skickad till mailen. Och jag skickade även in till dispyt får vi se om de ”får” den… men har allt sparat iaf!

Ja, hela fakturan plus frakten. Samt så har jag betalat provisionen redan.

Nej inget svar på det.,

Nej, enbart spårningsnummer och kortet är ännu inte inlämnat utan fraktsedeln är endast skapad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Efter mycket om och men så bestred jag i chatten. Fick chatten skickad till mailen. Och jag skickade även in till dispyt får vi se om de ”får” den… men har allt sparat iaf!

Ja, hela fakturan plus frakten. Samt så har jag betalat provisionen redan.

Nej inget svar på det.,

Nej, enbart spårningsnummer och kortet är ännu inte inlämnat utan fraktsedeln är endast skapad.

Förlåt men hela den här tråden är som en mardröm. Jag tror inte ens han har nån avsikt att skicka tillbaka kortet. Återstår att se dock.
Ta upp det med deras chatt om han inte lämnar in det inom rimlig tid. Skulle även ha polisanmält för bedrägeri.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Förlåt men hela den här tråden är som en mardröm. Jag tror inte ens han har nån avsikt att skicka tillbaka kortet. Återstår att se dock.
Ta upp det med deras chatt om han inte lämnar in det inom rimlig tid. Skulle även ha polisanmält för bedrägeri.

Tror inte de ja heller.
Har frågat dispyt, får inget svar på det och deras kundservice hade inte den informationen.
Detta är ett riktigt dåligt skämt. Men pengar, de ska dom ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Efter mycket om och men så bestred jag i chatten. Fick chatten skickad till mailen. Och jag skickade även in till dispyt får vi se om de ”får” den… men har allt sparat iaf!

Ja, hela fakturan plus frakten. Samt så har jag betalat provisionen redan.

Nej inget svar på det.,

Nej, enbart spårningsnummer och kortet är ännu inte inlämnat utan fraktsedeln är endast skapad.

Men hur kan dom skicka faktura innan dom ser att kortet är återbetalt? Är det någon som jobbar på tradera som är köparen eller? Känns ju nästan som det om man ser till hur dom sköter det. Allt är skött på korrekt sätt från din sida, sen kräver dom dig på pengar innan ens "Köparen" har skickat det?

Tur man inte använder dom iaf...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Men hur kan dom skicka faktura innan dom ser att kortet är återbetalt? Är det någon som jobbar på tradera som är köparen eller? Känns ju nästan som det om man ser till hur dom sköter det. Allt är skött på korrekt sätt från din sida, sen kräver dom dig på pengar innan ens "Köparen" har skickat det?

Tur man inte använder dom iaf...

Man kan nästa börja fundera på det. Så dåligt skött och får verkligen inte svar på mina frågor eller Mail. Blir tokig.

Hade tänk eventuellt skita i det och betala men när dom beter sig såhär så nej, jag har inte gjort något fel från början. De är köparen som antog något helt annat och har fått igenom de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Man kan nästa börja fundera på det. Så dåligt skött och får verkligen inte svar på mina frågor eller Mail. Blir tokig.

Hade tänk eventuellt skita i det och betala men när dom beter sig såhär så nej, jag har inte gjort något fel från början. De är köparen som antog något helt annat och har fått igenom de.

Ja alltså du har klickat i "Begagnad" så då får han leva med det. Man kan ju hoppas att det komma upp till ytan och att Tradera får det väldigt jobbigt och börjar tappa en väldans massa kunder.

Du ska helt klart så på dig och ge dom ett helvete

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Nu har paketet lämnats in och är påväg. De väger 1 kg, när jag skickade paketet vägde de 2,8kg. Orkar inte. Skit tradera svarar ju fan inte ens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nu har paketet lämnats in och är påväg. De väger 1 kg, när jag skickade paketet vägde de 2,8kg. Orkar inte. Skit tradera svarar ju fan inte ens

Det där brukar inte stämma särskilt bra. Jag köpte en Y-splitter från Inet.se , den väger knappa 20gram... Men i PostMord appen stod det 4.8 kg.
Likaså när jag väntade på en tröja så stod det 27 kg.
När jag skickade tillbaka en datastol som vägde +30 kg stod det typ 5 kg.
Antagligen har han använt sig utav postens "Skicka lätt" och haft en ouppmärksam kassörska eller vad de som jobbar på posten på ICA kallas. Och 1 kg är typ hälften så dyrt som paketet för 2 kg.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Det där brukar inte stämma särskilt bra. Jag köpte en Y-splitter från Inet.se , den väger knappa 20gram... Men i PostMord appen stod det 4.8 kg.
Likaså när jag väntade på en tröja så stod det 27 kg.
När jag skickade tillbaka en datastol som vägde +30 kg stod det typ 5 kg.
Antagligen har han använt sig utav postens "Skicka lätt" och haft en ouppmärksam kassörska eller vad de som jobbar på posten på ICA kallas. Och 1 kg är typ hälften så dyrt som paketet för 2 kg.

Hoppas det! 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Tror inte de ja heller.
Har frågat dispyt, får inget svar på det och deras kundservice hade inte den informationen.
Detta är ett riktigt dåligt skämt. Men pengar, de ska dom ha.

Han har väl max en vecka på sig att skicka iväg försändelsen efter tvisten är avslutad? Att bara skapa en fraktsedel är inte samma sak som att varan är inlämnad hos ombud.
Det borde du också bestrida detta om så är fallet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Han har väl max en vecka på sig att skicka iväg försändelsen efter tvisten är avslutad? Att bara skapa en fraktsedel är inte samma sak som att varan är inlämnad hos ombud.
Det borde du också bestrida detta om så är fallet.

Tycker det med. Hittar ingen information om hur länge köparen har på sig men rent logiskt borde de vara så lång tid som jag hade på mig att besvara ärendet så kommer bestrida detta också.

Permalänk
Medlem

Jag hade bestridit fakturan från Tradera. Sen struntat i resten.
Om det kommer något från inkasso, medela inkasso att denna fodran är tvistig. Det samma gäller
om de skulle försöka med kronofogden. Kronofogden får inte driva in en tvistig fodran och du riskerar inte
att få någon betalningsanmärkning.

Vill tradera få ut "sina" pengar så måste de ta detta till tingsrätten. Det går dessutom som småmål så du kommer inte få stå för deras rättegångskostnader även om de skulle vinna vilket jag inte ser hur de skulle kunna göra.

Permalänk
Skrivet av pucko:

Jag hade bestridit fakturan från Tradera. Sen struntat i resten.
Om det kommer något från inkasso, medela inkasso att denna fodran är tvistig. Det samma gäller
om de skulle försöka med kronofogden. Kronofogden får inte driva in en tvistig fodran och du riskerar inte
att få någon betalningsanmärkning.

Vill tradera få ut "sina" pengar så måste de ta detta till tingsrätten. Det går dessutom som småmål så du kommer inte få stå för deras rättegångskostnader även om de skulle vinna vilket jag inte ser hur de skulle kunna göra.

Tack! Har varit orolig vad som kan hända när jag bestrider och hur man gör. Aldrig varit med om något sådant tidigare 😅 Jag har även anmält till Arn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Tack! Har varit orolig vad som kan hända när jag bestrider och hur man gör. Aldrig varit med om något sådant tidigare 😅 Jag har även anmält till Arn.

Det är många som blir det och betalar bara för att man är rädd för en betalningsanmärkning, men det behöver man inte oroa sig för.
Kronofogden får inte driva in en tvistig fodran. Så tradera får ta det till domstol.

Detta är ett belopp som går som småmål. Då kan vinnaren få ersättning för en timmes juridisk rådgivning.
Dvs det blir inte extremt dyrt för dig.

Allt du behöver göra är att medela tradera att du bestrider deras krav. Se till att du har det dokumenterat att du bestridit det.
Sen om något kommer från inkasso eller kronofogden så medelar du bara dem att fodran är tvistig. Det är allt du behöver göra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av pucko:

Det är många som blir det och betalar bara för att man är rädd för en betalningsanmärkning, men det behöver man inte oroa sig för.
Kronofogden får inte driva in en tvistig fodran. Så tradera får ta det till domstol.

Detta är ett belopp som går som småmål. Då kan vinnaren få ersättning för en timmes juridisk rådgivning.
Dvs det blir inte extremt dyrt för dig.

Allt du behöver göra är att medela tradera att du bestrider deras krav. Se till att du har det dokumenterat att du bestridit det.
Sen om något kommer från inkasso eller kronofogden så medelar du bara dem att fodran är tvistig. Det är allt du behöver göra.

Har skrivit Mail till dispyt avdelningen samt på traderas chatt och fått de maila till mig så bevisning på bestridan finns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nu har paketet lämnats in och är påväg. De väger 1 kg, när jag skickade paketet vägde de 2,8kg. Orkar inte. Skit tradera svarar ju fan inte ens

från MSI hemsida

Weight Card/Package : 1441g / 2269g

https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-RTX-3070-GAMING-X-T...

Filma direkt vid postombudet om du tar emot och öppnar det och polisanmäl. Tradera lär lägga ner ärendet illa kvickt om dom fattar att dom har med en scammer att göra.

Svarar inte Traderas chatt? Jag har alltid fått svar inom några minuter där. Har dom ghostat dig tro?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xSean145:

från MSI hemsida

Weight Card/Package : 1441g / 2269g

https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-RTX-3070-GAMING-X-T...

Filma direkt vid postombudet om du tar emot och öppnar det och polisanmäl. Tradera lär lägga ner ärendet illa kvickt om dom fattar att dom har med en scammer att göra.

Svarar inte Traderas chatt? Jag har alltid fått svar inom några minuter där. Har dom ghostat dig tro?

Detta, funderar också på om du ska filma när du hämtar ut paketet och specifikt be att de väger paketet också. Kanske bästa, om möjligt, om paketet ens ska öppnas, att det görs på plats där med vittnen?

Permalänk
Skrivet av xSean145:

från MSI hemsida

Weight Card/Package : 1441g / 2269g

https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-RTX-3070-GAMING-X-T...

Filma direkt vid postombudet om du tar emot och öppnar det och polisanmäl. Tradera lär lägga ner ärendet illa kvickt om dom fattar att dom har med en scammer att göra.

Svarar inte Traderas chatt? Jag har alltid fått svar inom några minuter där. Har dom ghostat dig tro?

Kommer öppna där och filma.
Tradera svarar på chatten men kan inte hjälpa med något. 😅

Skrivet av anon5930:

Detta, funderar också på om du ska filma när du hämtar ut paketet och specifikt be att de väger paketet också. Kanske bästa, om möjligt, om paketet ens ska öppnas, att det görs på plats där med vittnen?

Vill gärna öppna för säkerhetsskull. Men kommer filma; ha vittnen e tc!

Permalänk
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Jag har nu fått fakturan. Hörde av mig till tradera för att få en Mail som jag kan bestrida till. Men de hade ingen, utan kunde bestrida genom chatten så kunde hon förmedla. Hon kunde heller inte bekräfta att bestridan var godkänd om jag mailar i samma tråd som jag fick tvisten igenom för de kanske inte kom fram beroende på om de stängt ärendet. Tradera är ett skämt måste jag säga.

Det är inte ditt problem om Tradera inte ser din bestridan om du skickat den till Tradera. För övrigt är det egentligen först om det går till kronofogden som du behöver bestrida fakturan, men i praktiken bestrider man även originalfakturan och alla påminnelser för att undvika att orsaka extra besvär för den som utställt fakturan.

Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nu har paketet lämnats in och är påväg. De väger 1 kg, när jag skickade paketet vägde de 2,8kg. Orkar inte. Skit tradera svarar ju fan inte ens

Oväntat. Jag trodde inte att försändelsen någonsin skulle lämnas in. Om det slutar med att du får något som bara väger 1 kg, föreslår jag att du sparar skärmdumpar från Postnords spårning som visar att vikten är fel. Kan du visa att din försändelse är mycket tyngre än köparens försändelse, är det ju uppenbart att något är fel. Är det skickat som brev eller som paket? Är det brev kan det inte väga mer än 2 kg, vilket direkt pekar på att något är fel.

Skrivet av ImTheMeaN:

Det där brukar inte stämma särskilt bra. Jag köpte en Y-splitter från Inet.se , den väger knappa 20gram... Men i PostMord appen stod det 4.8 kg.
Likaså när jag väntade på en tröja så stod det 27 kg.
När jag skickade tillbaka en datastol som vägde +30 kg stod det typ 5 kg.
Antagligen har han använt sig utav postens "Skicka lätt" och haft en ouppmärksam kassörska eller vad de som jobbar på posten på ICA kallas. Och 1 kg är typ hälften så dyrt som paketet för 2 kg.

Jag skickade för några veckor sedan lite prylar till en kompis med tjänsten "spårbart brev utrikes". Vikten var omkring 1,5 kg, så jag valde alternativet att vikten fick vara max 2 kg. Då stod det 2 kg som vikt på spårningssidan istället för den riktiga vikten. Ibland står det fel vikt när kollinumret skapas och sedan rättas det till rätt vikt när försändelsen kommer till den första terminalen, I mitt fall rättades dock aldrig vikten. Nu står det dessutom att min försändelse inte kunde levereras trots att mottagaren tackade och sade att den kom fram för snart två veckor sedan (suck).

Skrivet av pucko:

Vill tradera få ut "sina" pengar så måste de ta detta till tingsrätten. Det går dessutom som småmål så du kommer inte få stå för deras rättegångskostnader även om de skulle vinna vilket jag inte ser hur de skulle kunna göra.

Om det går till tingsrätten, har den vinnande parten vanligtvis rätt till ersättning för sina juridiska kostnader. I småmål får man dock inte ersättning för allt. Jag tror att det man kan få ersättning är kostnaden för stämningsansökan (betalas av den som lämnar in stämningen), advokatkostnader (dock bara för en timmes arbete, resten får man stå för själv) och reskostnader för att den vinnande parten och den vinnande partens advokat ska kunna ta sig till tingsrätten (tänk dig tåg- eller flygbiljett, taxiresor och kanske ett hotellrum).

Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Tack! Har varit orolig vad som kan hända när jag bestrider och hur man gör. Aldrig varit med om något sådant tidigare 😅 Jag har även anmält till Arn.

I och med att du gått till ARN, är det möjligt att Tradera väntar med att göra något tills ARN har kommit med sitt utslag, vilket kan ta ett halvår. Om Tradera skulle välja att gå till kronofogden eller tingsrätten innan ARN är klara med ärendet, kommer ärendet som jag förstått det att läggas ner av ARN eftersom kronofogden och tingsrätten är högre instanser än ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nu har paketet lämnats in och är påväg. De väger 1 kg, när jag skickade paketet vägde de 2,8kg. Orkar inte. Skit tradera svarar ju fan inte ens

Vikten som postnord stämmer verkligen inte alltid, enbart på större grejer upplever jag att det stämmer hyfsat.
Så haka inte upp dig på det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Kommer öppna där och filma.
Tradera svarar på chatten men kan inte hjälpa med något. 😅

Vill gärna öppna för säkerhetsskull. Men kommer filma; ha vittnen e tc!

För att ta till extrem bevisning, så om du har en datafirma i din närhet, filma hela processen från uthämtandet, öppnandet transport till datafirman och när datafirman testar kortet om det är fullt fungerande i en enda sammanhållande film fil.. på så vis kan ingen i hela världen påstå att du haft möjlighet att göra något med kortet från uthämtandet till testet är utfört.
Och som tidigare i tråden... var observant på serienumret om du hade det

Lycka till

Permalänk
Skrivet av RVX:

Vikten som postnord stämmer verkligen inte alltid, enbart på större grejer upplever jag att det stämmer hyfsat.
Så haka inte upp dig på det.

Jag vägde hemma och mitt vägde då 2,8 kg och returen är skickad nu tillbaka med schenker. Får be ombudet väga de iaf för säkerhetsskull

Permalänk
Medlem

Känner mig som värsta konspirationsteoristen men känns som detta är ett insider job...
Snubben jobbar säkert på tradera och klickar igenom allt och det var därför han visste det skulle gå från början.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Jag vägde hemma och mitt vägde då 2,8 kg och returen är skickad nu tillbaka med schenker. Får be ombudet väga de iaf för säkerhetsskull

Mycket bra att du bestämt dig för att filma uthämtningen och uppackningen hos ombudet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Känner mig som värsta konspirationsteoristen men känns som detta är ett insider job...
Snubben jobbar säkert på tradera och klickar igenom allt och det var därför han visste det skulle gå från början.

Eftersom rena fantasier utan belägg inte hjälper ärendet utan snarare fördunklar det kan man ju hålla sig till det man vet istället för att komma dragandes med påhitt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom rena fantasier utan belägg inte hjälper ärendet utan snarare fördunklar det kan man ju hålla sig till det man vet istället för att komma dragandes med påhitt.

Absolut, vet inte var jag sa att det är så det var bara att det känns som något inte följer Traderas system (förhoppningsvis).

Skriver bara på ett forum, allt behöver inte vara riktat direkt till hjälp för OP i en tråd men vill inte gå mer offtopic så släpper det nu.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Och som tidigare i tråden... var observant på serienumret om du hade det

När du filmar uppackningen, tänk på att rikta kameran mot serienumret också så att det kommer med på filmen.

Frågan är dock om man ska hämta ut paketet alls.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

När du filmar uppackningen, tänk på att rikta kameran mot serienumret också så att det kommer med på filmen.

Frågan är dock om man ska hämta ut paketet alls.

Tack, de tänkte jag inte på.

Jo, de känns som jag bör göra de med tanke på hur detta är så i slutändan kanske jag förlorar både kort och pengar annars 😅

Permalänk
Medlem

Helt absurt att tradera går rakt av på köparens linje, oavsett om det är bestridet via en betaltjänst eller ej först.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die