Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem

Smådetaljer, men i Valves egna spel som exempelvis Halflife 2 har menyerna uppdaterats för att passa Deck - var nästintill omöjliga att använda med handkontroll tidigare - trevligt!
(kanske gamla nyheter, men nytt för mig)

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Tog denna skärmdump under gårdagen, innan jag skickade in min support ticket:
https://i.imgur.com/7S0iYxM.png

... sedan fick jag svar från supporten:

https://i.imgur.com/FFdEiRa.png

... och nu när jag kollade har de flyttat fram tiden för min bokning en timma:

https://i.imgur.com/AqXiZYY.png

Med anledning av ovanstående valde jag att avbryta min bokning ikväll.

Tänker inte tigga för att få beställa nya oprövade produkter från Steam. Jag prövade både deras Steam Controller och Steam Link 2017 och båda har legat oanvända i princip sedan köpet. Var sugen på en hand held, men skall de hålla på att grisa sig med kösystemet avstår jag hellre.

När du skrev i januari och listade tiden och det så stod det ju också 20.51 😁 bara så du vet.

Permalänk
Medlem

Brukar GLS vara sega på att uppdatera sin tracking sida? Undrar om de kommer hinna leverera innan fredag.
Vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av Zawamura:

Brukar GLS vara sega på att uppdatera sin tracking sida? Undrar om de kommer hinna leverera innan fredag.
Vad tror ni?

https://i.imgur.com/yyUDzyX.png

Tog 4 vardagar för mig från att trackingen dök upp tills leverans, men det är väl helgdagar denna veckan så vet inte om det skickas saker då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zawamura:

Brukar GLS vara sega på att uppdatera sin tracking sida? Undrar om de kommer hinna leverera innan fredag.
Vad tror ni?

Tror inte de är slöa med att uppdatera sidan, snarare verkar det ta strax under ett dygn från Nederländerna till Danmark (Kolding, som är nästa anhalt för din antagligen). Min är in transit därifrån nu, antar till ett parcel center i Sverige då.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera https://www.emudeck.com/ starkt för folk som ska köra emulator games på sina decks, funkar utmärkt!

Permalänk

Fick min RMA:ad efter lite tjat på supporten. Fläkten hade ett väldigt störigt high pitch ljud som var super störigt. Det finns lite olika varianter på fläkten, så verkar vara lite lotteri vilken man får. Skickade med den här videon till supporten YOUTUBE

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av FredrikBengtsson:

Tog 4 vardagar för mig från att trackingen dök upp tills leverans, men det är väl helgdagar denna veckan så vet inte om det skickas saker då.

Skrivet av UnknownBum:

Tror inte de är slöa med att uppdatera sidan, snarare verkar det ta strax under ett dygn från Nederländerna till Danmark (Kolding, som är nästa anhalt för din antagligen). Min är in transit därifrån nu, antar till ett parcel center i Sverige då.

Min kom till Malmö 13:44 nu, så det finns hopp!

Skulle verkligen vilja ha under påskhelgen, perfekt att "lära" sig då.

Någon som testat RDR2? Verkar funka enligt allsmäktiga internet. Mitt nuvarande äventyr, nämligen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Min kom till Malmö 13:44 nu, så det finns hopp!

Skulle verkligen vilja ha under påskhelgen, perfekt att "lära" sig då.

Någon som testat RDR2? Verkar funka enligt allsmäktiga internet. Mitt nuvarande äventyr, nämligen.

Åh, min med såg jag nu! 13:23 står det för mig, måste vara bokstavligen i samma lastbil
Hoppas den körs iväg från Malmö snarast då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Min kom till Malmö 13:44 nu, så det finns hopp!

Skulle verkligen vilja ha under påskhelgen, perfekt att "lära" sig då.

Någon som testat RDR2? Verkar funka enligt allsmäktiga internet. Mitt nuvarande äventyr, nämligen.

Skrivet av UnknownBum:

Åh, min med såg jag nu! 13:23 står det för mig, måste vara bokstavligen i samma lastbil
Hoppas den körs iväg från Malmö snarast då.

När skickades de från Nederländerna?

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Min kom till Malmö 13:44 nu, så det finns hopp!

Skulle verkligen vilja ha under påskhelgen, perfekt att "lära" sig då.

Någon som testat RDR2? Verkar funka enligt allsmäktiga internet. Mitt nuvarande äventyr, nämligen.

Om du tar det tiosiffriga ”Customer's own reference number” och matar in det på schenker så borde det finnas beräknad leveransdag. Min ankom till Malmö idag 13:24 och jag har beräknad leverans imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

Det låter ju otroligt märkligt att de skulle ändra tiden. Men med tanke på vad du skrev i januari så känns det ju rimligt att det var 20:51 du bokade och inte 19:51

Tråkigt att du inte gillade Steam Controllern. För min egen del är det en av de bästa produkterna jag köpt. Jag har spelat flera hundra timmar i soffan framför TVn med den, och jag gillar normalt inte att spela med kontroll. Det är tack vare Steam Controllern som jag nu är så taggad på Steam Deck då själva kontrollen är en utveckling av Steam Controllern.

Skrivet av kalaspuffarn:

När du skrev i januari och listade tiden och det så stod det ju också 20.51 😁 bara så du vet.

Ja, det kan säkert stämma och i så fall var jag lite väl kritisk mot systemet. Varför Steam sedan visat olika tider är ju mer av akademiskt intresse i sammanhanget.

Jag känner som sagt inte att Steam Controller var någon höjdare och har egentligen enbart imponerats av Index. Jämfört med en Xbox Elite är den rent skräp, men det är ju kul att någon annan haft glädje av sin. Kanske värt att slänga upp den på marknaden då snarare än att den samlar damm i princip oanvänd här hos mig.

Kan med gott mod ändå hoppa över att vara Early adapter den här gången och låta någon annan gynnare få sin reservation lite tidigare 🤗

Permalänk
Skrivet av UnknownBum:

Åh, min med såg jag nu! 13:23 står det för mig, måste vara bokstavligen i samma lastbil
Hoppas den körs iväg från Malmö snarast då.

Skrivet av Zawamura:

När skickades de från Nederländerna?

När skickades era Deck? Och vilken dag fick ni mail om att kunna köpa den?

Permalänk
Skrivet av cant_feel:

När skickades era Deck? Och vilken dag fick ni mail om att kunna köpa den?

Nu var det ju iofs inte mig du frågade men jag misstänker att deras likt min skickades i måndags 11/4
och tillgång till att faktiskt genomföra köpet fick jag i torsdags 7/4.
Den befinner sig nu någonstans mellan Malmö och Göteborg(enligt Schenker) och beräknas anlända till paketombud i Köping imorgon.

Permalänk
Skrivet av MartinLundkvist:

Nu var det ju iofs inte mig du frågade men jag misstänker att deras likt min skickades i måndags 11/4
och tillgång till att faktiskt genomföra köpet fick jag i torsdags 7/4.
Den befinner sig nu någonstans mellan Malmö och Göteborg(enligt Schenker) och beräknas anlända till paketombud i Köping imorgon.

Gud, min skickades i måndags med men sista uppdateringen är från igår: 12/04/2022 10:51 från "Netherlands Utrecht" och inget sen dess Krävs nog mirakel att jag ska få min imorgon. Hoppades jag skulle kunna spela nu i helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cant_feel:

Gud, min skickades i måndags med men sista uppdateringen är från igår: 12/04/2022 10:51 från "Netherlands Utrecht" och inget sen dess Krävs nog mirakel att jag ska få min imorgon. Hoppades jag skulle kunna spela nu i helgen

Vilket bolag är den med? GLS?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vilket bolag är den med? GLS?

yes det är GLS, men ngn nämnde också Schenker, hur funkar det?

Permalänk
Skrivet av cant_feel:

yes det är GLS, men ngn nämnde också Schenker, hur funkar det?

Schenker tar över när GLS levererat fram till Sverige verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cant_feel:

yes det är GLS, men ngn nämnde också Schenker, hur funkar det?

GLS är det företag som Valve använder. GLS i sin tur använder Schenker som lokal leverantör, dvs i Sverige tar Schenker över. Lite som att om man skickar en sak med posten i USA (USPS) blir det PostNord i Sverige :). Med tanke på att det är GLS som den skickas med så kommer den nog med stor sannolikhet gå markvägen till Sverige. Jag skulle absolut inte räkna med någon leverans innan påsk om den inte kommit till Malmö ikväll

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Tog iaf en vecka från betalning var bekräftad för min del, skickades typ på måndagen och kom fram på måndag/tisdagen därpå, bor i mellersta sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinLundkvist:

Om du tar det tiosiffriga ”Customer's own reference number” och matar in det på schenker så borde det finnas beräknad leveransdag. Min ankom till Malmö idag 13:24 och jag har beräknad leverans imorgon.

Tack så mycket, sjukt bra info! Ser att min är beräknad till imorgon

Skrivet av cant_feel:

När skickades era Deck? Och vilken dag fick ni mail om att kunna köpa den?

@MartinLundkvist gissade helt rätt gällande min order. För att summera lite: bokade min 256GB-variant 20:33 förra året. Fick mail om att köpa på torsdag kväll (7'e) och betalade direkt. Den skickades ut måndag (11'e) kl 1635 från Valve. Här är min tracking från GLS (till Sverige) och Schenker (inom Sverige). Är nog ganska olika hur snabba de är för olika personers ordrar men infon kanske är till hjälp för någon.

Permalänk
Konsolgrävare

Jag med after Q3 är inte alls avundsjuk 🙂🙃

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Relik 📜

Sådärja, hämtad!

Minneskort, någon som har rekommendation på rak arm? Lagom avvägning mellan rymligt och snabbt, tänker jag. 256 GB blir nog lagom, mer än dubbla användbara utrymmet.

Ska spela lite Red Dead 2 ikväll. Blir intressant!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikBengtsson:

Fick min RMA:ad efter lite tjat på supporten. Fläkten hade ett väldigt störigt high pitch ljud som var super störigt. Det finns lite olika varianter på fläkten, så verkar vara lite lotteri vilken man får. Skickade med den här videon till supporten YOUTUBE

Skrivet av emilakered:

Min kom till Malmö 13:44 nu, så det finns hopp!

Skulle verkligen vilja ha under påskhelgen, perfekt att "lära" sig då.

Någon som testat RDR2? Verkar funka enligt allsmäktiga internet. Mitt nuvarande äventyr, nämligen.

Oj, visst att min blåser på vid belastning men inte det där högfrekventa ljudet.

Rdr2 ska fungera bra ifall du köpt genom steam men inte ifall du köpt det på rockatars Launcher. Jag har köpt mitt genom Rockstar och håller på och ladda ner för att se om det går.

Permalänk
Medlem

Hämtade min på förmiddagen också. Har inte hunnit testa att pressa hårdvaran men tycker min fläkt låter ganska lite av det jag gjort änsålänge så är positivt överraskad där (utöver en lite väl snabb fläktkurva). Haft lite UI problem ibland också samt udda grejer med nedladdningar & shutdowns som fastnat. Men måste testa mer.

Skrivet av emilakered:

Minneskort, någon som har rekommendation på rak arm? Lagom avvägning mellan rymligt och snabbt, tänker jag. 256 GB blir nog lagom, mer än dubbla användbara utrymmet.

Har också tänkt 256GB och har läst på lite, verkar som Kingston Canvas Go! Plus ska vara snäppet vassare än Sandisk Extreme i random read & write och kostar typ samma. Den billigare SanDisk Ultra ska vara ok också. Är väl främst teoretiska tester jag fokuserat på men såg någonstans att skillnaden kan vara ganska liten i praktiken. Men jag kör nog Kingston'en för egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Min kom till Malmö 13:44 nu, så det finns hopp!

Skulle verkligen vilja ha under påskhelgen, perfekt att "lära" sig då.

Någon som testat RDR2? Verkar funka enligt allsmäktiga internet. Mitt nuvarande äventyr, nämligen.

Rdr2 fungerar inte ifall du köpt det genom Rockstar Launcher, testade precis... Hoppas det löser sig genom en uppdatering.

Ska fungera ifall du köpt det genom steam.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av UnknownBum:

Hämtade min på förmiddagen också. Har inte hunnit testa att pressa hårdvaran men tycker min fläkt låter ganska lite av det jag gjort änsålänge så är positivt överraskad där (utöver en lite väl snabb fläktkurva). Haft lite UI problem ibland också samt udda grejer med nedladdningar & shutdowns som fastnat. Men måste testa mer.

Har också tänkt 256GB och har läst på lite, verkar som Kingston Canvas Go! Plus ska vara snäppet vassare än Sandisk Extreme i random read & write och kostar typ samma. Den billigare SanDisk Ultra ska vara ok också. Är väl främst teoretiska tester jag fokuserat på men såg någonstans att skillnaden kan vara ganska liten i praktiken. Men jag kör nog Kingston'en för egen del.

Bra spanat! Jag har även kollat på Samsung Evo Plus, fint pris på det.

Skrivet av eriksson850:

Rdr2 fungerar inte ifall du köpt det genom Rockstar Launcher, testade precis... Hoppas det löser sig genom en uppdatering.

Ska fungera ifall du köpt det genom steam.

Funkar fint med Steam-versionen! Rullar på helt okej vid någon form av medium-low, 45-50 fps ungefär.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bra spanat! Jag har även kollat på Samsung Evo Plus, fint pris på det.

Har haft varierad upplevelse med Samsungs SD kort, ett som jag köpte var DoA (hur ofta händer det dock). Kör endast på SanDisk Ultra nu och aldrig haft problem. Ibland kommer de ner på riktigt fint pris.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Relik 📜

Dagens lekande, då!

Har testat mer i Red Dead, rullar på fint som sagt. Men, TAA:n verkar vara lite tjurig vid såpass låg upplösning så blir ganska suddigt. Slår man av AA helt blir det extremt kantigt, ser ännu värre ut. MSAA orkar den inte riktigt med, då blir det snabbt under 30 fps.

Körde även Skyrim SE, lite sugen på att spela det igen. Här körde jag upp alla settings i taket, inga problem alls att hålla stabila 60 fps - i alla fall det lilla jag testade. Däremot vet jag inte hur det ligger till med moddar, för som alla vet måste Skyrim moddas.

Även testat att docka till min Lenovo-docka jag kör för jobblaptopen. Liiiite sketchy, typ 50/50 vilka devices som fungerade först - och sedan kraschade Steam Deck med sad trombone-ljudet. Efter kraschen blev allt bättre faktiskt - skärm, ljudkort, mus, tangentbord plockades upp utan problem.

Drog också in Edge och konfigurerade upp xCloud enligt Microsofts guide. Det fungerar överraskande bra, körde lite Sea of Thieves för att testa. Suddigheten som generellt blir vid streaming syns knappt på den lilla skärmen, så det blev en helt okej upplevelse!

På dagens agenda står också att testa lite spel från Origin, GOG och Epic. Alla tre ska ju fungera, antingen egna klienterna eller tredjeparts. Vore najs att dra igenom ME: Legendary, så kan bli det!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Om ni som redan har Deck kan ge lite info om emulation, är det svårt att sätta upp PS2, Wii tex? Och hur bra funkar det?