Permalänk
Permalänk
Medlem

Låter ju smidigt om man åker runt mycket, bara öppna datorn på plats utan att behöva ha sin laptop överallt.

Permalänk
Sötast

Jobbar med virtuella desktops och servrar varje dag och det är helt klart brukligt med virtuella maskiner sålänge man har väldigt låg latency.

Finns dock inget skönare än att sätta sig på sin egen desktop på kvällen efter man jobbat med virtuella maskiner.
Oslagbart med native, samt 144hz och liknande är bara till att glömma sålänge man kör en cloud computer.

Skrivet av Chromatic:

Låter ju smidigt om man åker runt mycket, bara öppna datorn på plats utan att behöva ha sin laptop överallt.

Ja fast, med vilken maskin, om inte din laptop skall du ansluta till din cloudmaskin med? Man måste ju alltid ha den fysiska hårdvaran i någon form oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jobbar med virtuella desktops och servrar varje dag och det är helt klart brukligt med virtuella maskiner sålänge man har väldigt låg latency.

Finns dock inget skönare än att sätta sig på sin egen desktop på kvällen efter man jobbat med virtuella maskiner.
Oslagbart med native, samt 144hz och liknande är bara till att glömma sålänge man kör en cloud computer.

Ja fast, med vilken maskin, om inte din laptop skall du ansluta till din cloudmaskin med? Man måste ju alltid ha den fysiska hårdvaran i någon form oavsett.

Kanske vissa jobb där det bara finns några kontor på plats för inkommande anställda. Eller provisoriska lösningar.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Chromatic:

Kanske vissa jobb där det bara finns några kontor på plats för inkommande anställda. Eller provisoriska lösningar.

Ja men då hänger jag med. Helt klart!

Samt om t.ex numera döda/halvdöda samsung dex liknande lösningar hade blivit mer populära så hade man kunnat spara in ännu mer.

Docka sin mobil i en usb-c skärm/docka och köra OS via cloud för en helhetslösning för kaffepengar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Chromatic:

Låter ju smidigt om man åker runt mycket, bara öppna datorn på plats utan att behöva ha sin laptop överallt.

Hur ska man ansluta till den?

Vad är fjärrskrivbord? Samma princip (Inbyggt, Teamviewer m.fl)

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt poängen längre. Dels måste det finnas datorer att låna där man befinner sig, vilket känns som att det blir mer och mer bristvara. Det området jag ser användning på är surfplattor med tangentbord där man behöver tillgång till Windows-program. Men office-paketet finns ju i hyfsad utgåva till surfplattor numera också.

Behöver man en PC så varför inte släpa runt på en laptop?

Permalänk
Inaktiv

Lite komiskt.. Man behöver en dator med operativsystem för att använda windows 365.. vad ska man då med windows 365 till om man redan har operativ på datorn man sitter vid.
PXE boot in i win365 så hade det haft en riktig poäng.

edit.. ny M$ slogan...
win365 the perfect way for microsoft to monitor you even more

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Lite komiskt.. Man behöver en dator med operativsystem för att använda windows 365.. vad ska man då med windows 365 till om man redan har operativ på datorn man sitter vid.
PXE boot in i win365 så hade det haft en riktig poäng.

edit.. ny M$ slogan...
win365 the perfect way for microsoft to monitor you even more

Fördelen är at du kommer åt alla dina program och dokument på vilken dator som helst. Du behöver inte bära omkring på din bärbara. Men ska du bara surfa eller liknande så finns det såklart ingen vikt med det utan detta riktar sig främst mot företagskunder.

Sen behövs inte Windows som operativssystem, det funkar att logga in från en klen ARM-baserad Chromebook eller liknande för att utföra uppgifter som klienten aldrig hade klarat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Fördelen är at du kommer åt alla dina program och dokument på vilken dator som helst. Du behöver inte bära omkring på din bärbara. Men ska du bara surfa eller liknande så finns det såklart ingen vikt med det.

VPN remote desktop så har du samma åtkomst.. så varför win365 om funktionen redan finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

VPN remote desktop så har du samma åtkomst.. så varför win365 om funktionen redan finns

Eftersom det är bra med konkurrens?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon309108:

VPN remote desktop så har du samma åtkomst.. så varför win365 om funktionen redan finns

Remote desktop till vilken maskin?

Just den maskinen du ansluter till som MS nog gärna skulle ha i sin cloud och tälja guld på istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Eftersom det är bra med konkurrens?

ehh?
Om jag använder microsofts win365 eller om jag använder en windows 11 maskin för VPN-remote desktop... Hur gynnar det konkurrensen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Remote desktop till vilken maskin?

Just den maskinen du ansluter till som MS nog gärna skulle ha i sin cloud och tälja guld på istället

kanske via i din egna maskin eller via arbetet.

Om du bara sitter vid din egna dator har du ju knappast nytta av win365
eller tänkte du att du skulle sitta på lokala haket med en 8tums smartphone o jobba med kontorsarbete

Jag föredrar laptop alla dagar om jag är på rörlig fot.. hackar uppkopplingen så kommer jag fortfarande kunna jobba vidare utan att systemet hänger sig

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon309108:

kanske via i din egna maskin eller via arbetet.

Om du bara sitter vid din egna dator har du ju knappast nytta av win365
eller tänkte du att du skulle sitta på lokala haket med en 8tums smartphone o jobba med kontorsarbete

Jag föredrar laptop alla dagar om jag är på rörlig fot.. hackar uppkopplingen så kommer jag fortfarande kunna jobba vidare utan att systemet hänger sig

Exakt det jag säger. Det är den datorn ms vill byta ut för att ha en återkommande inkomst.
Bara en maskin över tid är värt så mycket mer än en licens och en O365 pren

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

ehh?
Om jag använder microsofts win365 eller om jag använder en windows 11 maskin för VPN-remote desktop... Hur gynnar det konkurrensen.

Alltid trevligt med lite nya funktioner och uppfräschning. En betydande skillnad är att du inte fjärrstyr din egna dator/server, utan fjärrstyr till Microsoft egna servrar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Alltid trevligt med lite nya funktioner och uppfräschning. En betydande skillnad är att du inte fjärrstyr din egna dator/server, utan fjärrstyr till Microsoft egna servrar.

Jag ska göra en utvärdering på win365 likt win11 när det släppts..
Nya funktioner.. har det ens kommit sedan win8.1.. uppfräschning är smaksak.. bara för att det är rundare kanter, och svårare att komma åt saker och svårare att anpassa systemen efter eget behov om man är power user.. men är man vanlig användare och kör system out of the box.. jaa kanske.... så japp, helt klart en smaksak.

Men ärligt talat så går microsoft utför.. Du är produkten.. det är inte de som tillhandahåller en produkt längre som du kan använda som just du vill.
Du blir mer och mer onlineberoende och du kommer behöva dubbla ISPer i framtiden för att ens kunna använda dina saker.. går ditt internet ner är du körd.. du kan inte jobba ouppkopplad snart... win11 home kan du inte ens använda utan internet.. Framsteg va
Sorry.. men molntjänster är värdelösa säkerhetsmässigt och även ut integritetssynvinkel när det är en av the big five som håller i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag ska göra en utvärdering på win365 likt win11 när det släppts..
Nya funktioner.. har det ens kommit sedan win8.1.. uppfräschning är smaksak.. bara för att det är rundare kanter, och svårare att komma åt saker och svårare att anpassa systemen efter eget behov om man är power user.. men är man vanlig användare och kör system out of the box.. jaa kanske.... så japp, helt klart en smaksak.

Men ärligt talat så går microsoft utför.. Du är produkten.. det är inte de som tillhandahåller en produkt längre som du kan använda som just du vill.
Du blir mer och mer onlineberoende och du kommer behöva dubbla ISPer i framtiden för att ens kunna använda dina saker.. går ditt internet ner är du körd.. du kan inte jobba ouppkopplad snart... win11 home kan du inte ens använda utan internet.. Framsteg va
Sorry.. men molntjänster är värdelösa säkerhetsmässigt och även ut integritetssynvinkel när det är en av the big five som håller i det.

Absolut, jag har inte sagt att jag älskar det. Bara förklarat de eventuella fördelar som kan finnas med det, för vissa målgrupper. Och jag är inte en av dem. Detta är ingenting som riktar sig till dig som privatkund utan till företagskunder som redan kör liknande lösningar från tredje part. Jag har dock inget emot att detta finns

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Dokumenten har man ju i onedrive, eller i google eller Dropbox. Så du kommer ju åt dem och kan redigera överrallt i online versionen av office

Permalänk
Medlem

Har jag fattat fel? Det är väl bara virtuella maskiner? Funnits i åtminstone 15 år så förstår inte riktigt nyheten med detta.

Permalänk
Medlem

Bra lösning för säljare samt tekniskt ointresserade människor. Naturligtvis även bra för Microsoft gällande sista raden. Fungerar dock bara så länge Internet och molnet fungerar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har jag fattat fel? Det är väl bara virtuella maskiner? Funnits i åtminstone 15 år så förstår inte riktigt nyheten med detta.

Primärt handlar det nog mycket om att det förenklar för de som driftar maskinerna, lättare att administrera och automatiskt provisionera vid nyanställningar via grupp-tilldelning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Primärt handlar det nog mycket om att det förenklar för de som driftar maskinerna, lättare att administrera och automatiskt provisionera vid nyanställningar via grupp-tilldelning osv.

Så det är typ som AWS Workspace? Trodde de redan hade något liknande på Azure.

Förstår att det är väldigt smidigt för it-avdelningar men i mitt fall så hade jag ständiga problem. Hade inte rättigheter att installera något, ibland bröts anslutningen utan anledning (har 500/500 och ethernet kabel), starta om maskinen tog ca 20 min.