Mappstruktur för backup

Permalänk
Medlem

Mappstruktur för backup

Sitter och försöker organisera min externa backup HDD men kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska organisera allt, hur har ni organisreat era backups, speciellt när det gäller foton?

För att det ska bli enklare att jämföra så tänker jag skriva lite exempel

1. Foton från resa till Jamaica 2017-01-02 -> 2017-01-16

2. Foton från resa till Jamaica 2017-12-22 -> 2018-01-05

3. Foton från lunch hos farmor julafton 2019

4. Foton från lunch hos mormor nyårsafton 2019

5. Foton från firande hemma hos kompisen vid 12-slaget 2019-2020

6. Foton från kusinens bröllop 2011-06-04

7. Foton från viktnedgång (Före, 3 månader, 6 månader, 9 månader)

8. Slumpmässig bild från din mobil, kanske baksidan av routern för att komma ihåg lösenordet, tagen 2018-09-29

9. Ditt CV

10. Din första minecraft värld

11. Config-fil till CSGO

💽Exempel ├── 📂Mapp1 │ ├── 📂Mapp1-1 │ ├── 📂Mapp1-2 │ ├── 📂Mapp 1-2-1 │ ├── 📂Mapp 1-2-2 │ ├── 📷Bild.jpg ├── 📂Mapp2 │ ├── 📜Text.txt

Permalänk
Medlem

Min nuvarande struktur är ungefär såhär

💽Extern backup ├── 📂Foton │ ├── 📂Misc │ ├── 📂2018 │ ├── 📷Bild på baksidan av routern │ ├── 📂Sorted │ ├── 📂Kusins bröllop -11 │ ├── 📂Weight │ ├── 📂Before │ ├── 📂3 Months │ ├── 📂6 Months │ ├── 📂9 Months │ ├── 📂Jamaica 17 │ ├── 📂Jamaica 17-18 │ ├── 📂Jul & Nyår -19 │ ├── 📂Lunch hos farmor 24e │ ├── 📂Lunch hos mormor 31:a │ ├── 📂12-slaget hos kompis ├── 📂Other │ ├── 📜CV ├── 📂Games │ ├── 📂Minecraft │ ├── 📂Första världen │ ├── 📂Counter-Strike Global Offensive │ ├── 📜Config

Permalänk
Medlem

Personligen är jag mest förtjust i en struktur som ser ut som den jag backar upp. Det gör att jag inte bara kan ersätta mina filer vid datorhaveri utan också hitta enskilda filer som av någon anledning saknas eller är korrupta. Att leta enskilda filer i en komprimerad mastodontfil plus femtielva komplementfiler är för mig absolut no-no.

/ B

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag kör flera undermappar, allt beroende på händelse, personer, fordon och annat.
Det här är för mina persomliga filer/videoklipp. Allt annat sorteras efter syftet för programmet/spelet

-> Media
->> Årtal
-->> Events
---->> Fest

-->> People
-----> Me
-----> Djur (morsans katter basically)

---> Food
----> Olika restauranger
----> Beer
---->Whisky