Permalänk
Medlem

Fjärrstyra dator

Hej
Jag har ett problem jag vill lösa och hoppas någon kan hjälpa mig och komma med tips. Tacksam för all hjälp.
Jag har en dator som sitter i en skogsmaskin som har windows XP. Den datorn är uppkopplad mot internet via en mobiltelefon och det funkar bra.
Jag vill kunna koppla upp mig mot denna dator från min dator hemma och fjärrstyra den.
Hemma har jag nyare versioner av windows. Bla win 10.
Jag vill kunna fjärrstyra den ungefär som med. Teamviewer. Jag har lyckats få igång en äldre version av Teamviewer på både XP och datorn hemma och det har funkat. Det kräver att jag har ett abbonemang på Teamviewer när jag skall köra mot XP.
Jag har försökt att få igång "fjärrhjälp" men har inte lyckats få igång det. Vill veta om det är rätt program eller om det finns andra som är bättra att jobba med.
Det jag vill ha hjälp med är om det finns något sätt att fjärrstyra mot en Windows XP dator som inte kräver ett abbonemang?
Tack på förhand
Håkan

Permalänk
Medlem

Måste det vara en färdig lösning, eller duger något som Guacamole som du hostar själv? Förslagsvis tillsammans med en VPN.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du en pro licens av win borde fjärrskrivbord funka och så finns det ett flertal versioner av VNC, problemet är väl att XP innebär en säkerhetsrisk i dag så du kanske borde kombinera med vpn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här kanske kan vara nåt Chrome remote desktop, kör det själv från både iOS & Android enhet till Windows dator lirar på kalas fint.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag kör med en lösning där KiTTY på Windows kopplar upp sig mot en SSH server hemma.
Sedan kopplar en annan dator någonstans(kan vara hemma) också upp sig mot samma SSH server.
Sedan så har man mappningar så att t.ex. port 3389 TCP går att nå.

Har ingen dokumentation på detta och blir en hel del steg-för-steg att skriva om man skall komma med en steg-för-steg instruktion men principen är denna:
https://eviatargerzi.medium.com/how-to-access-rdp-over-ssh-tu...

Tänk på att köra KiTTY(eller motsvarande klient) på datorn i skogen under ett annat konto(SYSTEM går bra) och då som en schemalagd händelse som alltid drar igång KiTTY vid uppstart av Windows och likaså att profilen måste läggas under SYSTEM i registret.

Då kommer alltid KiTTY ute i skogen att försöka att koppla upp sig mot SSH servern. Kör själv med KiTTY eftersom den tillåter att återinlogga sig automatiskt med sparade inloggningsuppgifter, vilket vanliga original PuTTY inte gör.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vet inte om det här kanske kan vara nåt Chrome remote desktop, kör det själv från både iOS & Android enhet till Windows dator lirar på kalas fint.

Det här är nog den smidigaste lösningen i ditt fall.
Väldigt enkelt att sätta upp, Enda som krävs är ett Google konto. På klientsidan behövs bara en valfri webrowser.