Uppgradera RAM iMac 2009(early) 24"

Permalänk
Medlem

Uppgradera RAM iMac 2009(early) 24"

Hej Klockare!

Brödtext:

Har kommit över en iMac (Early 2009) 24" med följande specs (saxat från Apple):
CPU 2,66 GHz Intel Core 2 Duo
GPU NVIDIA GeForce 9400M med 256 MB DDR3 SDRAM
RAM 4 GB (två 2 GB SO-DIMM-modul) 1 066 MHz DDR3 SDRAM-minne, stöd för upp till 8 GB
OS X El Capitan

Har bytt HDD till SSD, vilket gick toppen (förutom att adaptern jag köpte gjorde så att kablarna inte nådde. *dubbelhäftande tejp ftw*).

Däremot så köpte jag även 2*4GB SO-Dimm DDR3 1600MHz minnen att byta ut nuvarande minnen mot.
Men det gick givetvis inte då 1600MHz är alldeles för högt och inte alls vad den vill ha.

Frågan:

Är det 1066MHz som gäller eller går det att smäcka i 1333MHz, och faktiskt få ut det, utan att den är låst till 1066MHz?

Och gör de extra 4GB så stor skillnad?
Sambon har en MacBook Pro (Mid 2012 (som vi också uppgraderat med mer RAM och en SSD)) som hon använder till att redigera lite bilder och video på, men hon tycker att det är smidigare att slänga upp materialet på iMacen för att visa och bläddra igenom det då den har större skärm.

Tack på förhand!
/Axel Foley

Permalänk
Medlem

Har 2 st Mac's från ungefär din tidsperiod som jag har maxat med SSD's och minne.
En MBP och en Mac mini.
Har själv plockat i 2x4GB DDR3 1600 corsair vengeance i mina, verkar fungera bra.
Dom körs dock i vad nu datorn tycker är max, tror minin kör 1333.
Har även tvingat I det senaste OS'et som fanns då jag pillrade med dom sist vilket var Mojave.
Fungerar bra och känns inte långsamt.

Permalänk
Medlem

Har ominstallerat en macMini mid 2011 som hade 2GB RAM SO-DIMM 1066 MHz DDR3 SDRAM
Modulerna som satt i hade 2 X 1GB.
Satt i mina gamla 2 X 4GB 1600 MHz PC3-12800 DDR3 SDRAM SO-DIMM moduler från min 27 tums late 2013 iMac som nu fått 32GB från HyperX.

Installerade macOS Mojave med hjälp av "macOS Mojave Patcher", då macMinins senaste oficiella version är High Sierra.
När jag ominstallerade den, satt fortfarande bara 2GB RAM i den, vilket gjorde att både installationen och uppstarten av OS:et gick väldigt långsamt. När jag bytte till 8GB RAM, var det som att använda en helt ny dator. Snabb uppstart och programmen behövde inte heller evigheter.

Jag läste att vissa RAM tillverkare funkar bättre än andra i Apple datorer.
HyperX tex sa dom att den nedklockas när den sätts in i en äldre model som är långsammare.
Originala Apple RAM moduler verkar ochså funka i långsammare datorer som mitt exempel visar på.
Vissa andra märken med samma spex funkade dock inte läste jag om.

Nästa blir nog att byta ut den mekaniska 500GB 2.5' HDD:n till en SATA SSD med 2TB för att få den ännu snabbare.
Min fru älskar hur den flyter på iaf. Men hennes krav är ju inte dom högsta heller.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013