Japan slår rekord i nätverkshastighet med 319 Tbps

Permalänk
Melding Plague

Japan slår rekord i nätverkshastighet med 319 Tbps

Med hjälp av fyrkärniga fibertrådar och ny laser närapå dubblas föregående rekord, som låg på 179 Tbps år 2020.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice. @Bahnhof, hör ni detta? Jag vill ha 319 Tbps-uppgradering.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Nice. @Bahnhof, hör ni detta? Jag vill ha 319 Tbps-uppgradering.

Kanske Du hinner tanka hem COD inom en rimlig tid!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Sweet att det dessutom funkar över 300 mil fiber - Sveriges längd två gånger om

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kanske är nått när jag behöver förflytta min stora filmsamling...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nice. @Bahnhof, hör ni detta? Jag vill ha 319 Tbps-uppgradering.

Knappast ensam skulle jag tro

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vad som menas med fyrkärnig fiber. Är det extra stora fibrer med 4st 62,5my kärnor eller standard diameter med 4st mindre kärnor? Hur som är det sjukt imponerande och intressant att man lyckats med detta konststycke

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Nyfiken på vad som menas med fyrkärnig fiber. Är det extra stora fibrer med 4st 62,5my kärnor eller standard diameter med 4st mindre kärnor? Hur som är det sjukt imponerande och intressant att man lyckats med detta konststycke

Det finns rejält med detaljer runt experimentet i deras press release

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Nice. @Bahnhof, hör ni detta? Jag vill ha 319 Tbps-uppgradering.

Lugnt, kostar bara 71,5 miljoner per månad. Om det funkar att göra en rät linje av deras ordinarie priser upp till 1000Mbit/s och sen extrapolerar.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Lugnt, kostar bara 71,5 miljoner per månad. Om det funkar att göra en rät linje av deras ordinarie priser upp till 1000Mbit/s och sen extrapolerar.

Kanske kan få mängdrabatt? Det blir ju många bitar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Tyckte det lät extraordinärt att 95% av Sverige har tillgång till 1gbit.

Gräver man i excel filen som pts hänvisar till så hittar man att 86% har tillgång till 100mbit. Men 95% har tillgång till 1gbit.
Hur går det ens ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Nyfiken på vad som menas med fyrkärnig fiber. Är det extra stora fibrer med 4st 62,5my kärnor eller standard diameter med 4st mindre kärnor? Hur som är det sjukt imponerande och intressant att man lyckats med detta konststycke

Det är 4st kärnor inuti claddingen. Det finns med 2 och 3st kärnor sedan innan men detta är en "ny" produkt.
Det blir effektivt när det ska pumpas tydligen, långa avstånd etc.

Det jag finner imponerande är hur man får tag i data till det här. För ett par år sedan stod jag på Alcatel (Nokia) SR-Experts i Madrid (eller Rom? Jag minns fan inte) och tittar på prylarna till den tidens hastighetsrekord över en singelcore fiber (50Tbit/s?) som dom körde mellan typ London och någon annan stad och jag frågade till slut "Amen, öh... var får ni tag i data... det blir rätt många 100Gigs-linor ni kör in på det här chassit?" - Jo, det var krångligt och hade varit en extrem utmaning, det såg ut som en mindre idrottshall med rack från olika mobil-leverantörer som hade hasat ut kablar till det här monstret.
Om det nu var riktig trafik i det här rekordet som artikeln handlar om och inte något dom loopade runt för att testa.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tyckte det lät extraordinärt att 95% av Sverige har tillgång till 1gbit.

Gräver man i excel filen som pts hänvisar till så hittar man att 86% har tillgång till 100mbit. Men 95% har tillgång till 1gbit.
Hur går det ens ihop?

Texten ser ut såhär:
"Totalt hade 95 procent av alla hushåll och företag tillgång till eller möjlighet att ansluta sig till bredband som medger hastigheter om 1 Gbit/s i oktober 2020."

Det är en logisk "eller" i den meningen om du läser igen. Så antingen har du tillgång... ELLER möjlighet att ansluta sig (att gräva in och montera utrustning som ger minst 1gbit).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är 4st kärnor inuti claddingen. Det finns med 2 och 3st kärnor sedan innan men detta är en "ny" produkt.
Det blir effektivt när det ska pumpas tydligen, långa avstånd etc.

Det jag finner imponerande är hur man får tag i data till det här. För ett par år sedan stod jag på Alcatel (Nokia) SR-Experts i Madrid (eller Rom? Jag minns fan inte) och tittar på prylarna till den tidens hastighetsrekord över en singelcore fiber (50Tbit/s?) som dom körde mellan typ London och någon annan stad och jag frågade till slut "Amen, öh... var får ni tag i data... det blir rätt många 100Gigs-linor ni kör in på det här chassit?" - Jo, det var krångligt och hade varit en extrem utmaning, det såg ut som en mindre idrottshall med rack från olika mobil-leverantörer som hade hasat ut kablar till det här monstret.
Om det nu var riktig trafik i det här rekordet som artikeln handlar om och inte något dom loopade runt för att testa.

Ser inte heller riktigt användningen för det. Kanske internt i något beräkningskluster? Finns ju inget lagringssystem som ensamt kan ta emot datan.

Att man sedan behöver en annan fiber än vad som används normalt sett begränsar ju användningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ser inte heller riktigt användningen för det. Kanske internt i något beräkningskluster? Finns ju inget lagringssystem som ensamt kan ta emot datan.

Att man sedan behöver en annan fiber än vad som används normalt sett begränsar ju användningen.

Du ser inte användningen... ok det är inte uppenbart. Det här är trafik mellan dom stora grabbarna som går på sådana här nät. Tänk dig atlantkabel eller trafik mellan stora städer. All mobildata mellan London och om det var exempelvis Birmingham (jag minns inte, men typ), som det jag kollade på, blir dessa datamängder... det är inte så konstigt. Det som föranleder detta är att hyra av fiberkabel och liknande bygger på antal fiber och antal meter, om du kan klämma in all data på en fibertråd mot att använda exempelvis 20st så blir hyran 20x billigare. Som något, förlegat och inte direkt supermodernt, exempel så var Skanovas priser 8kr/m och år, fågelvägen per par. och det springer fort iväg om man inte kör WDM.

Fibern är ny men tydligen smidigare att hantera i dom platserna där man förstärker signalen. "Normalt" är väl vad man anser det vara, 2 kärnig och 3 kärnig har funnits ett tag. Inget man använder till hemmet eller i "små" stadsnät som i sverige men ändå.
https://en.wikipedia.org/wiki/Raman_amplification

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Om det nu var riktig trafik i det här rekordet som artikeln handlar om och inte något dom loopade runt för att testa.

40TB/s riktig trafik kan kanske bli litet knöligt att skrapa ihop för en testkörning, även med allt videotittande vi håller på med nuförtiden... Blir väl enklare med något slags prefabricerbart bitmönster att skicka ut misstänker jag. Datahastigheterna är ju så monstruösa att det inte finns någon individuell processor som kan hantera dem i realtid, skulle ju krävas en hel serverfarm för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

40TB/s riktig trafik kan kanske bli litet knöligt att skrapa ihop för en testkörning, även med allt videotittande vi håller på med nuförtiden... Blir väl enklare med något slags prefabricerbart bitmönster att skicka ut misstänker jag. Datahastigheterna är ju så monstruösa att det inte finns någon individuell processor som kan hantera dem i realtid, skulle ju krävas en hel serverfarm för det.

Ett chassi med dom där burkarna jag pratade om förut klarar 115,2 TBits, det är MPLS (inte Layer3 trafik utan layer 2.5 typ). Det gick åt två sådana för att täcka München om jag minns min kollega rätt när vi satt och surrade på småtimmarna. Nokia SR7750-14 heter det om det är kul att se hur det ser ut.

//edit här en film med Jeff Jakob (trevlig kanadickare - så det är sevärt) som visar burkarna.
https://www.youtube.com/watch?v=aS9MKheQNms

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Texten ser ut såhär:
"Totalt hade 95 procent av alla hushåll och företag tillgång till eller möjlighet att ansluta sig till bredband som medger hastigheter om 1 Gbit/s i oktober 2020."

Det är en logisk "eller" i den meningen om du läser igen. Så antingen har du tillgång... ELLER möjlighet att ansluta sig (att gräva in och montera utrustning som ger minst 1gbit).

Kolumnerna hette såhär.

Tillgång till fast bredband om minst 100 Mbit/s (faktisk hastighet) - totalt i Sverige

Tillgång till fast bredband om minst 1 Gbit/s, eller fiber i absoluta närheten - totalt i Sverige

Jag tycker ändå att de är konstigt namngivna om skillnaden är att den senare behöver gräva för att få tillgång till sin anslutning.

Permalänk

Det enda jag undrar är:
Vems konstnärliga talang kan vi tacka för Sonic i nyhetskortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kolumnerna hette såhär.

Tillgång till fast bredband om minst 100 Mbit/s (faktisk hastighet) - totalt i Sverige

Tillgång till fast bredband om minst 1 Gbit/s, eller fiber i absoluta närheten - totalt i Sverige

Jag tycker ändå att de är konstigt namngivna om skillnaden är att den senare behöver gräva för att få tillgång till sin anslutning.

Det är så det står i texten. Grundläggande boolesk logik från en byråkratisk myndighet, torrt men korrekt.
Det står faktiskt inget om hur många som behöver gräva in, det är för att täcka alla som har passerat (men kanske tackat nej).

Här är länken dit.
https://www.pts.se/sv/nyheter/pressmeddelanden/2021/allt-fler...

Problemet är vid rapportering till PTS (min chef sitter med dom där rapporterna varje år) - och definitionen begränsar informationen du får ut. Ordet ansluten är något dom träter om varje gång. Sitter det en CPE på väggen, är man ansluten och har möjlighet till 1gbit då, även om det inte finns tjänsteleverantörer som kan leverera detta? Om den är monterad men inte patchad eller om den är avstängd, om man gått med fiber i gatan utanför (sk. homes passed) hur blir det då osv osv. Det slutar med att man får svara på sådana "konstiga" frågor som du ser svaret på i den där undersökningen. Oavsitt din och min åsikt, så är det så som dom svarar på i rapporten.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galadhnen:

Det enda jag undrar är:
Vems konstnärliga talang kan vi tacka för Sonic i nyhetskortet?

Ruskigt snyggt var det iallafall

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Citat:

I teorin innebär det att det skulle gå att ladda ned exempelvis spelet Red Dead Redemption 2 över 260 gånger per sekund.

Jag som skulle nöja mig med att ladda ner Red Dead Redemption 2 en gång per sekund.

Nej men kul att utvecklingen går framåt.
Kommer dröja väldigt, väldigt länge innan 100Tbps+ anslutningar behövs för slutkonsument.
Men för Internetleverantörer kan jag absolut tänka mig att det kan vara intressant med så snabba anslutningar inom en relativt nära framtid.

Skrivet av jocke92:

Ser inte heller riktigt användningen för det. Kanske internt i något beräkningskluster? Finns ju inget lagringssystem som ensamt kan ta emot datan.

Tänk om Internetleverantörerna körde med 1Gbps i deras stamnät.
Du och din kompis kan överföra filer i 1Gbps till varandra...
...men bara om inga andra använder Internet samtidigt.

Permalänk
Medlem

300 mil? Detta lär användas i backbone mellan städer/länder.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag som skulle nöja mig med att ladda ner Red Dead Redemption 2 en gång per sekund.

Nej men kul att utvecklingen går framåt.
Kommer dröja väldigt, väldigt länge innan 100Tbps+ anslutningar behövs för slutkonsument.
Men för Internetleverantörer kan jag absolut tänka mig att det kan vara intressant med så snabba anslutningar inom en relativt nära framtid.

Tänk om Internetleverantörerna körde med 1Gbps i deras stamnät.
Du och din kompis kan överföra filer i 1Gbps till varandra...
...men bara om inga andra använder Internet samtidigt.

Jo men det är rätt långt till 319 Tbps. Jag menar 100Gbps är ju mycket. Visst bara 100 kunder som maxar sin 1Gbit lina, men väldigt få som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jo men det är rätt långt till 319 Tbps. Jag menar 100Gbps är ju mycket. Visst bara 100 kunder som maxar sin 1Gbit lina, men väldigt få som gör det.

Precis, när man i normala fall beräkna hur mycket som behövs till vanliga privata kunder så är det peak användning som man mest går efter tror jag. t.ex det kan vara några hundra kunder som delar på en 10Gbps lina, där alla kan abonnera på 1Gbps lina.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jo men det är rätt långt till 319 Tbps. Jag menar 100Gbps är ju mycket. Visst bara 100 kunder som maxar sin 1Gbit lina, men väldigt få som gör det.

Skrivet av Orici:

Precis, när man i normala fall beräkna hur mycket som behövs till vanliga privata kunder så är det peak användning som man mest går efter tror jag. t.ex det kan vara några hundra kunder som delar på en 10Gbps lina, där alla kan abonnera på 1Gbps lina.

Jo men en Internetleverantör kanske inte bara verkar internt inom ett bostadsområde...
En ISP (Internet Service Provider, Internetleverantör) kan ha väldigt många kunder.
Privata kunder, företag, skolor, universitet, mm.

Alla slutkunder kanske inte behöver ha så snabb uppkoppling.
Men det behövs högre kapacitet i stamnätet.

Skrivet av Orici:

300 mil? Detta lär användas i backbone mellan städer/länder.

Precis detta jag syftade på.
Bara att jag använde ett Svenskt ord istället för "backbone".

I can write in English instead if that's easier to understand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo men en Internetleverantör kanske inte bara verkar internt inom ett bostadsområde...
En ISP (Internet Service Provider, Internetleverantör) kan ha väldigt många kunder.
Privata kunder, företag, skolor, universitet, mm.

Alla slutkunder kanske inte behöver ha så snabb uppkoppling.
Men det behövs högre kapacitet i stamnätet.

Ja men 319 gånger mer än vad rimligt som nästa uppgradering i stamnätet. Allt kommer mot en kostnad och ställer högre krav på fibertrådarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja men 319 gånger mer än vad rimligt som nästa uppgradering i stamnätet. Allt kommer mot en kostnad och ställer högre krav på fibertrådarna.

Jo klart att du har rätt i att allt kommer mot en kostnad.
Men det är rimligt att den totala trafiken som överförs över Internet är ganska mycket högre år 2030 än vad det var 2020.

Att som i konsumentelektronik (datorer, NAS, etc (LAN)) ha 1Gbps i 20 år utan att det händer något känns inte rimligt för de stora jättarna.
Det är så klart svårt att säga hur det ser ut om 5-10-20 år.
Men jag tror knappast att dagens stamnät räcker utan uppgraderingar i 10-20 år till.

Jag ser det inte som omöjligt att åtminstone vissa av ISPs tyngre belastade länkar blir 300+Tbps inom de närmsta 10 åren.

Medans för en privat bostad är det tveksamt om vi har 300+Tbps WAN uppkoppling ens om 50 år.