Tredje generationens Iphone SE släpps första halvan år 2022

Permalänk
Melding Plague

Tredje generationens Iphone SE släpps första halvan år 2022

Därtill pekar uppgifter mot att Iphone 12-systemkretsen A14 Bionic kombineras med ett yttre med flera år på nacken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow, en till iPhone

Permalänk
Medlem

Kul kul gillar SE modell och dess mindre format och prestanda, samt en helt ok prislapp förmodligen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kommer nog sälja bra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köpte en SE 2020, mycket för att den har allt jag behöver och för att jag inte känner att telefoner för 10K+ är min grej längre, så inte omöjligt att jag kör på efterföljaren.

De byts ändå ut lika snabbt oavsett om de kostar dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem

Intresserad om de ökar batteriet till en rimlig nivå. 1800MAh känns som att det kommer klara sig max 2 år innan det blir oanvändbart

Permalänk
Medlem

Skönt att vara garanterad iOS-uppdateringar i sisådär 5-6 år framöver med denna, något som det "gröna laget" bara kan drömma om.
Att Apple dessutom sätter den senaste systemkresten (Eller näst senaste lär det bli när A15 kommer) i en "budgetlur" visar också på styrka.

Dessutom bra att Touch ID finns kvar som alternativ hos Apple för de som föredrar detta.

Permalänk
Medlem

Om de överger Iphone 8-designen för något nyare så skulle jag överväga att skaffa mig en.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av edson:

Att Apple dessutom sätter den senaste systemkresten (Eller näst senaste lär det bli när A15 kommer) i en "budgetlur" visar också på styrka.

Det gör ju de andra tillverkarna också om man jämför i samma prisklass.
Köpte själv en Motorola moto g100 som har en 870 (ska vara en omdöpt lite överklockad 865) kostade 3990kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Undrar hur 399 dollar blir 5075 kr? Även med extra avgiften till Copyswede och kemikalieskatten så bör priset hamna närmare 4600 kr ifall vi räknar med att dollarn är värd 9 kr.

Copyswede avgiften är 75 kr och kemikalieskatten bör landa runt 25 kr

399x9=3591
3591x1.25=4488
4488+75+25=4588

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Anders9110:

Undrar hur 399 dollar blir 5075 kr? Även med extra avgiften till Copyswede och kemikalieskatten så bör priset hamna närmare 4600 kr ifall vi räknar med att dollarn är värd 9 kr.

Copyswede avgiften är 75 kr och kemikalieskatten bör landa runt 25 kr

399x9=3591
3591x1.25=4488
4488+75+25=4588

Ja, det är lite oklart var den extra 500-lappen kommer från! Det är hur som helst priset de anger i den egna webbutiken och det har sjunkit med ungefär 400 kronor sedan lansering i april förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Köpte en SE 2020, mycket för att den har allt jag behöver och för att jag inte känner att telefoner för 10K+ är min grej längre, så inte omöjligt att jag kör på efterföljaren.

De byts ändå ut lika snabbt oavsett om de kostar dubbelt så mycket.

Vanligtvis säkert men inte jämt för alla. Köpte en SE 2020 med och tänker ha den tills den antingen går sönder på någon tur eller slutar stödjas av Apple(~2025 kanske). Har ett par appar som jag behöver men ingen som är så värst krävande. Får kanske byta ut batteriet nån dag innan 2025. Gillar verkligen formatet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Antagligen har jag missuppfattat vad SE står för då jag trodde det stod för "Second Edition"?
Då borde väl dessa lämpligen kallas TE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intresserad om de ökar batteriet till en rimlig nivå. 1800MAh känns som att det kommer klara sig max 2 år innan det blir oanvändbart

Jag sitter på en iphone 8 som jag valde 2019 (vill inte ha faceid och jag vill ha en så liten iphone som möjligt).
Den har ett 1821 mAh batteri som fortfarande fungerar helt ok. Får 2-3 dagars användning på en laddning.
Håller med om att det hade varit reko med ett större batteri men 2år är inget problem. Jag kampar antagligen på 8an tills denna SE kommer och byter då.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

Intresserad om de ökar batteriet till en rimlig nivå. 1800MAh känns som att det kommer klara sig max 2 år innan det blir oanvändbart

Batterstorleken på iphones har väl inte kunnat jämföras med android-diton på länge, med tanke på att apple kör egna chips och eget os?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

iPhone 8 designen är för stor för mig, så jag hoppas på nedsatt pris någon gång på 12 mini eller 13 mini..

Använder fortfarande första generationens SE, relativt smärtfritt men önskar byta ut den inom 12-18 månader.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Antagligen har jag missuppfattat vad SE står för då jag trodde det stod för "Second Edition"?
Då borde väl dessa lämpligen kallas TE?

Står för Special Edition vad jag förstått det som

Skrivet av Printscreen:

Batterstorleken på iphones har väl inte kunnat jämföras med android-diton på länge, med tanke på att apple kör egna chips och eget os?

Nej, inte jämföras med Android, men syrran som kör med en SE 2020 verkar batteritiden vara så där. Hon verkar behöva ladda den då o då (under dagen). Sedan hade det inte skadat om den var ett större batteri, även för iPhone

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Står för Special Edition vad jag förstått det som
Nej, inte jämföras med Android, men syrran som kör med en SE 2020 verkar batteritiden vara så där. Hon verkar behöva ladda den då o då (under dagen). Sedan hade det inte skadat om den var ett större batteri, även för iPhone

SE 2020 får 59h i gsmarenas i endurance rating imponerande med tanke på att s20 får 71h med 4000 mAh.

Saknar verkligen min p30 pro som låg på 100h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Undrar hur 399 dollar blir 5075 kr? Även med extra avgiften till Copyswede och kemikalieskatten så bör priset hamna närmare 4600 kr ifall vi räknar med att dollarn är värd 9 kr.

Copyswede avgiften är 75 kr och kemikalieskatten bör landa runt 25 kr

399x9=3591
3591x1.25=4488
4488+75+25=4588

Skrivet av Wittwang:

Ja, det är lite oklart var den extra 500-lappen kommer från! Det är hur som helst priset de anger i den egna webbutiken och det har sjunkit med ungefär 400 kronor sedan lansering i april förra året.

Är det inte så att man får tulla 10-12% också?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Skönt att vara garanterad iOS-uppdateringar i sisådär 5-6 år framöver med denna, något som det "gröna laget" bara kan drömma om.
Att Apple dessutom sätter den senaste systemkresten (Eller näst senaste lär det bli när A15 kommer) i en "budgetlur" visar också på styrka.

Dessutom bra att Touch ID finns kvar som alternativ hos Apple för de som föredrar detta.

Är just huvudanledningen till att jag bytte till Apple, uppdateringarna. Är ingen som riktigt ens kommer i närheten.
Jo jag vet att Samsung utlovar 4 års uppdateringar, och Googles Pixel serie ryktas om 5. Vi får se vad det blir av Google ryktet när väl nästa modell lanseras.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intresserad om de ökar batteriet till en rimlig nivå. 1800MAh känns som att det kommer klara sig max 2 år innan det blir oanvändbart

Om batteriet nu är kasst redan efter två år så är det väl bara att byta? Har aldrig förstått argumentet att "batteriet är så dåligt så nu vill jag ha en ny mobil". Antingen byter man själv eller så betalar man någon av de tre gazillioner företag som kan byta batteriet. Många finns i gallerior och dyl. så att du kan byta medan du handlar. Kanske inte så roligt att betala ca femhundra för ett nytt batteri och installation men är det roligare att betala 5.000-15.000 kronor för en ny mobil?

Min 6S från 2015 fungerar ypperligt efter ett batteribyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Är det inte så att man får tulla 10-12% också?

Bör inte vara några tullavgifter för mobiler.

Tullar är mest till för att skydda inhemska industrier vi har ingen mobiltillverkning i EU som behöver skyddas därför så har vi inga tullar på mobiler.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

SE 2020 får 59h i gsmarenas i endurance rating imponerande med tanke på att s20 får 71h med 4000 mAh.

Saknar verkligen min p30 pro som låg på 100h.

Nja, skulle väl mer vilja säga att Samsungen är dåligt optimerad. Asus ZenFone 8, som också har ett 4000mAh batteri får 88h.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

[quote postid="19170893" userid="128343" name="edson"]
Skönt att vara garanterad iOS-uppdateringar i sisådär 5-6 år framöver med denna, något som det "gröna laget" bara kan drömma om.

Ryktas om att Google ska ge mobilerna 5 år med uppdateringar från och med Pixel 6, Samsung ger nyare mobiler uppdateringar i 4 år, det skulle inte förvåna mig om Samsung förlänger det till åtminstone 5 år för Galaxy S22 och framåt.

Så det är knappats en dröm om man köper en mobil från Google/Samsung.

Permalänk
Medlem

Prestandan är ju redan väldigt bra i SE2. Ny större skärm med bättre batteri skulle vara mycket bättre. T.ex. iPhone XR men med nyare prestanda.

Jag hade kanske köpt SE om det inte var för batteriet. Testar visar att det håller knappt hälften så länge som iPhone 11 om jag minns rätt. Var IAF mycket sämre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Hoppas de utnyttjar skärmytan bättre. Detta genom antagligen göra skärmen större eller telefonen mindre.

Apple har dock ett problem. Det finns många konsumenter som i princip har ett enda krav och det är att telefonen har en Applelogga. Billigaste iPhone mini är väldigt dyr, folk löser problemet genom köpa väldigt gamla iPhones och byta batteri och eventuell display.
En ny billig iPhone SE är ofta ett bättre val. Problemet är att om den billiga iPhone SE blir för bra, ja då kommer många idag som köper en dyrare iPhone köpa en sådan istället. Och då minskar Apples omsättning.

Så jag gissar att Apple medvetet kommer göra Apple SE bristfällig emot vad de kunde. Jag tänker framförallt på att utnyttja utan till skärm.

Detta med att begränsa sina budgetgrejer är inget unikt. Intel för inte länge sedan hade ej några konsumentcpuer till för de som gjorde lite mer än att spela och grundläggande saker. Ville man ha bättre, ja xeon och ecc minne och kanske betala 100% extra för vad det hade kostat med konsumentprylar.

Permalänk

Verkar vara en vettig, balanserad och inte för dyr lur detta.
För oss som tycker att 6-tumsskärm är elefantstorlek..

Ser sådär preliminärt ut som en bra uppgradering för oss som sitter med en budget-android, mest pga. det är ett av få alternativ som man kan få tag på för rimlig peng som inte är så skrymmande!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Skrivet av vaedehäfömupp:

Verkar vara en vettig, balanserad och inte för dyr lur detta.
För oss som tycker att 6-tumsskärm är elefantstorlek..

Ser sådär preliminärt ut som en bra uppgradering för oss som sitter med en budget-android, mest pga. det är ett av få alternativ som man kan få tag på för rimlig peng som inte är så skrymmande!

Angående elefantstorlek. Jag minns än idag när vissa sa att de aldrig skulle köpa en tegelstenstelefon som SE T610 på 95 gram.
Så iphone SE på 148gram väger enligt dessa såom 2st tegelstenar och de får ha med en polare för att orka bära den. (Turas om och byta när den ena är utmattad)
Nå om de utnyttjar skärmytan på iPhone SE så blir den för många den bästa telefon för deras önskemål.
Dvs en liten telefon, bra kvalite och allt, ändå en skärmstorlek som gör att det ändå går jobba med den. Och yngre personer har ofta bättre motorik, seende än äldre.

Permalänk
Medlem

Köp inte det här skräpet. iPhone 8 formatet har världens skärmkanter. Sluta säg att iPhone SE är liten och kompakt! Det har inte stämt på länge

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ThomasLidstrom:

Antagligen har jag missuppfattat vad SE står för då jag trodde det stod för "Second Edition"?
Då borde väl dessa lämpligen kallas TE?

SE = Special edition

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin