Permalänk
Medlem

Köpråd moderkort

Jag står i valet och kvalet mellan dessa som ska användas för spel. En reservdator när jag tar barnen till dreamhack.
Väsentliga skillnader?
Vilket ska jag ta?

B560 plus
https://www.komplett.se/product/1179776/datorutrustning/dator...

B460 f gaming
https://www.komplett.se/product/1159240/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

B560 kortet klarar snabbare RAM-hastigheter & PCIE 4.0 (med 11 gen CPU) och är billigare.
B460 kortet har inbyggd IO-plåt, bättre RGB & USB anslutningar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

B560 kortet klarar snabbare RAM-hastigheter & PCIE 4.0 (med 11 gen CPU) och är billigare.
B460 kortet har inbyggd IO-plåt, bättre RGB & USB anslutningar.

Skulle du säga att det går på ett ut? Och vad innebär inbyggd IO-plåt? Att jag till det andra kortet måste köpa en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

Skulle du säga att det går på ett ut? Och vad innebär inbyggd IO-plåt? Att jag till det andra kortet måste köpa en?

Inbyggd io plåt innebär att du inte behöver trycka dit Io plåten den lilla metallsaken som är utskuret för usb etc när du installerar den utan den sitter direkt fast i moderkort

Personligen hade jag satsat på 560 för de har mycket mer funktioner samt att du kan överklocka ram minnen. Va ska du köra för CPU? Resterande delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Inbyggd io plåt innebär att du inte behöver trycka dit Io plåten den lilla metallsaken som är utskuret för usb etc när du installerar den utan den sitter direkt fast i moderkort

Personligen hade jag satsat på 560 för de har mycket mer funktioner samt att du kan överklocka ram minnen. Va ska du köra för CPU? Resterande delar?

Tack!
Det blir ett litet hopplock av gammalt och nytt.
Troligen:
PCPartPicker Part List: https://se.pcpartpicker.com/list/gNFFVc

CPU: Intel Core i5-11600K 3.9 GHz 6-Core Processor (möjligen satsar jag på en i7 av äldre generation, VD tycker du?)

CPU Cooler: Cooler Master MasterLiquid 240 66.7 CFM Liquid CPU Cooler

Motherboard: Asus PRIME B560-PLUS ATX LGA1200 Motherboard

Memory: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3600 CL18 Memory

Storage: Western Digital Blue 250 GB M.2-2280 Solid State Drive
Storage: Samsung 980 500 GB M.2-2280 NVME Solid State Drive

Storage: Seagate BarraCuda 1 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive (skippar nog denna)

Video Card: Asus GeForce GTX 1060 6GB 6 GB DUAL Video Card (växlar eventuellt mellan datorer och byter till ett Dual 3060 från asus jag har i en annan dator. Chansar på att psu räcker då jag inte är sugen på att byta även den)

Case: Fractal Design Meshify C ATX Mid Tower Case
Power Supply: Corsair RMx 550 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Operating System: Microsoft Windows 10 Home OEM 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

Tack!
Det blir ett litet hopplock av gammalt och nytt.
Troligen:
PCPartPicker Part List: https://se.pcpartpicker.com/list/gNFFVc

CPU: Intel Core i5-11600K 3.9 GHz 6-Core Processor (möjligen satsar jag på en i7 av äldre generation, VD tycker du?)

CPU Cooler: Cooler Master MasterLiquid 240 66.7 CFM Liquid CPU Cooler

Motherboard: Asus PRIME B560-PLUS ATX LGA1200 Motherboard

Memory: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3600 CL18 Memory

Storage: Western Digital Blue 250 GB M.2-2280 Solid State Drive
Storage: Samsung 980 500 GB M.2-2280 NVME Solid State Drive

Storage: Seagate BarraCuda 1 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive (skippar nog denna)

Video Card: Asus GeForce GTX 1060 6GB 6 GB DUAL Video Card (växlar eventuellt mellan datorer och byter till ett Dual 3060 från asus jag har i en annan dator. Chansar på att psu räcker då jag inte är sugen på att byta även den)

Case: Fractal Design Meshify C ATX Mid Tower Case
Power Supply: Corsair RMx 550 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Operating System: Microsoft Windows 10 Home OEM 64-bit

Om du har en k processor kanske du ska köpa ett z590 kort? Annars kan du ju köpa en 11400f

Du har inte funderat på ryzen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Om du har en k processor kanske du ska köpa ett z590 kort? Annars kan du ju köpa en 11400f

Du har inte funderat på ryzen?

Jag försöker hålla nere kostnaderna, men ändå ha bra prylar. 11400 är bara 2,6 ghz? Men det kanske räcker?
Jag tar tacksamt emot tips.
Ryzen, vad bör jag lägga på prisbevakning då tycker du?

Jag kommer inte att överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

Jag försöker hålla nere kostnaderna, men ändå ha bra prylar. 11400 är bara 2,6 ghz? Men det kanske räcker?
Jag tar tacksamt emot tips.
Ryzen, vad bör jag lägga på prisbevakning då tycker du?

Jag kommer inte att överklocka.

11400f har en basfrekvens på 2.6ghz men kan boosta upp till 4.4ghz men generellt har jag inte sett Mycket om den men 10400f håller en stabil frekvens på 4ghz om du spelar så jag tror inte du behövt vara orolig för låga frekvenser, plus tror en vattenkylare på den nivån är extremt Overkill.

Va har du för pris nivå max och vilka delar har du redan?

Ryzen 5000 serien har börjat sänkas i pris och kan därför vara ett bra alternativ.

Kolla lite snabbt på en review såg ut som 11400f var nära att prestera som en 11600k.

Liknande alternativ men med ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

11400f har en basfrekvens på 2.6ghz men kan boosta upp till 4.4ghz men generellt har jag inte sett Mycket om den men 10400f håller en stabil frekvens på 4ghz om du spelar så jag tror inte du behövt vara orolig för låga frekvenser, plus tror en vattenkylare på den nivån är extremt Overkill.

Va har du för pris nivå max och vilka delar har du redan?

Ryzen 5000 serien har börjat sänkas i pris och kan därför vara ett bra alternativ.

Kolla lite snabbt på en review såg ut som 11400f var nära att prestera som en 11600k.

https://komponentkoll.se/bild/bnVjW.png

Liknande alternativ men med ryzen

https://komponentkoll.se/bild/ZkOLA.png

Jag har tänkt köpa lite över tid för att passa på vid reor typ. 2500 kr för processor ungefär. Jag har beställt 560-kortet, har psu (se ovan) , har lagring (se ovan), men inte ram, processor, kylning och case.

När du skriver boost, vad menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

11400f har en basfrekvens på 2.6ghz men kan boosta upp till 4.4ghz men generellt har jag inte sett Mycket om den men 10400f håller en stabil frekvens på 4ghz om du spelar så jag tror inte du behövt vara orolig för låga frekvenser, plus tror en vattenkylare på den nivån är extremt Overkill.

Va har du för pris nivå max och vilka delar har du redan?

Ryzen 5000 serien har börjat sänkas i pris och kan därför vara ett bra alternativ.

Kolla lite snabbt på en review såg ut som 11400f var nära att prestera som en 11600k.

https://komponentkoll.se/bild/bnVjW.png

Liknande alternativ men med ryzen

https://komponentkoll.se/bild/ZkOLA.png

Funderar på att beställa gskill. Lika bra som Samsung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

Jag har tänkt köpa lite över tid för att passa på vid reor typ. 2500 kr för processor ungefär. Jag har beställt 560-kortet, har psu (se ovan) , har lagring (se ovan), men inte ram, processor, kylning och case.

När du skriver boost, vad menar du då?

Okej vad är 560 kortet?
Och ett 550w kommer räcka för en 3060.

Okej alltså om base betyder att den minst kör i den frekvensen men behöver CPU högre så höjer den frekvensen det brukar finnas olika boost frekvenser beroende på hur det är inställt och med Intels egna regler antingen i bios eller via exempelvis Intel Xtreme tuning. Så låt säga att den behöver öka frekvensen för att spela då höjer den till den högsta stabila den klarar svar boost. Boost styrs av regler men även av hur mycket kylning man har etc.

Läs mer här.

Intel Turbo boost

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

Funderar på att beställa gskill. Lika bra som Samsung?

Alltså minnen har inte så stor betydelse så när de gäller Intel viktigaste är väl en hög frekvens och timings är låga tror Intel har 3200mhz på sin 11e gen som standard. Man får starta xmp på bios för att lösa de . Det förslag jag tog fram var bara ett alternativ. Kan kolla mer noga om du vill?

Sen en sista fråga vilken formfakt ska den ha vill du verkligen ha atx om du ska frakta runt den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

Skulle du säga att det går på ett ut? Och vad innebär inbyggd IO-plåt? Att jag till det andra kortet måste köpa en?

Ursäkta sent svar, men du har fått bra svar redan, B560 är ett bättre val, inbyggd I/O-plåt gör att man slipper glömma den, och sedan ev. skära sig på den men följer med.
Intel paketet är kanon.
Kanske behöver du inte ens vattenkylningen till 11400F, då den kommer med en kylare, den brukar dock anses vara högljudd men hade jag varit du, så hade jag provat den först om du inte redan har vattenkylningen hemma.

Om du inte köpt diskarna redan så är https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5261547 ett bra val (1TB NVMe för 899:-).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ursäkta sent svar, men du har fått bra svar redan, B560 är ett bättre val, inbyggd I/O-plåt gör att man slipper glömma den, och sedan ev. skära sig på den men följer med.
Intel paketet är kanon.
Kanske behöver du inte ens vattenkylningen till 11400F, då den kommer med en kylare, den brukar dock anses vara högljudd men hade jag varit du, så hade jag provat den först om du inte redan har vattenkylningen hemma.

Om du inte köpt diskarna redan så är https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5261547 ett bra val (1TB NVMe för 899:-).

Allt beror ju på vad han vill ha jag tycker stock kylaren räcker men de är ju min åsikt speciellt om de är en reservdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Allt beror ju på vad han vill ha jag tycker stock kylaren räcker men de är ju min åsikt speciellt om de är en reservdator.

Ok! Jag kan klara mig helt utan extra kylning till processorn - det som följer med räcker?

Jag är jätteglad över tipsen och hjälpen. Jag ska markera vad som nu är köpt och spikat och vad jag tvekar över.

CPU: Intel Core i5-11600K 3.9 GHz 6-Core Processor
Denna kan ersättas med 11400F för 1649 kr. Jag lutar åt detta. Bra val, tycker jag att ni säger...?

CPU Cooler: Cooler Master MasterLiquid 240 66.7 CFM Liquid CPU Cooler
Lutar åt att jag avvaktar med denna. Jag tolkar er som att det egentligen inte behövs - och skulle det behövas kompletterar jag senare.

Motherboard: Asus PRIME B560-PLUS ATX LGA1200 Motherboard
Köpt och klar.

Memory: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3600 CL18 Memory
Eller G.Skill Aegis 16GB (2x8GB) - skiljer cirka 200 kr.
Spelar det någon roll? Annars blir det nog Corsair för att jag har det på våra andra datorer.

Storage: Western Digital Blue 250 GB M.2-2280 Solid State Drive
Restdel som jag har kvar sedan tidigare.

Storage: Samsung 980 500 GB M.2-2280 NVME Solid State Drive
Beställd för 749 kr. Nöjd med de Samsung jag redan har, men Fenrisulvfan tipsar om ett på 1TB som är väldigt prisvärt, men med lägre läs- och skrivhastighet- Ändå klokt att ta detta minne?

Storage: Seagate BarraCuda 1 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive)
Skippar denna.

Video Card: Asus GeForce GTX 1060 6GB 6 GB DUAL Video Card
Har detta sedan tidigare, en restdel. (växlar eventuellt mellan datorer och byter till ett Dual 3060 från Asus jag har i en annan dator.
Chansar isf på att PSU räcker då jag inte är sugen på att byta även den)

Case: Fractal Design Meshify C ATX Mid Tower Case
Har sedan tidigare testat Define C som är mindre. Anledningen till att jag nu har tagit ett större är för den händelse att jag vill klämma in ett större grafikkort i framtiden. Men det kanske är onödigt?

Power Supply: Corsair RMx 550 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Har jag sparat från en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

Ok! Jag kan klara mig helt utan extra kylning till processorn - det som följer med räcker?

Jag är jätteglad över tipsen och hjälpen. Jag ska markera vad som nu är köpt och spikat och vad jag tvekar över.

CPU: Intel Core i5-11600K 3.9 GHz 6-Core Processor
Denna kan ersättas med 11400F för 1649 kr. Jag lutar åt detta. Bra val, tycker jag att ni säger...?

CPU Cooler: Cooler Master MasterLiquid 240 66.7 CFM Liquid CPU Cooler
Lutar åt att jag avvaktar med denna. Jag tolkar er som att det egentligen inte behövs - och skulle det behövas kompletterar jag senare.

Motherboard: Asus PRIME B560-PLUS ATX LGA1200 Motherboard
Köpt och klar.

Memory: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3600 CL18 Memory
Eller G.Skill Aegis 16GB (2x8GB) - skiljer cirka 200 kr.
Spelar det någon roll? Annars blir det nog Corsair för att jag har det på våra andra datorer.

Storage: Western Digital Blue 250 GB M.2-2280 Solid State Drive
Restdel som jag har kvar sedan tidigare.

Storage: Samsung 980 500 GB M.2-2280 NVME Solid State Drive
Beställd för 749 kr. Nöjd med de Samsung jag redan har, men Fenrisulvfan tipsar om ett på 1TB som är väldigt prisvärt, men med lägre läs- och skrivhastighet- Ändå klokt att ta detta minne?

Storage: Seagate BarraCuda 1 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive)
Skippar denna.

Video Card: Asus GeForce GTX 1060 6GB 6 GB DUAL Video Card
Har detta sedan tidigare, en restdel. (växlar eventuellt mellan datorer och byter till ett Dual 3060 från Asus jag har i en annan dator.
Chansar isf på att PSU räcker då jag inte är sugen på att byta även den)

Case: Fractal Design Meshify C ATX Mid Tower Case
Har sedan tidigare testat Define C som är mindre. Anledningen till att jag nu har tagit ett större är för den händelse att jag vill klämma in ett större grafikkort i framtiden. Men det kanske är onödigt?

Power Supply: Corsair RMx 550 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Har jag sparat från en annan dator.

Minne kör 3200minne 11400f klarar bara upp till 3200 minnen kolla in denna
https://komponentkoll.se/produkt/122052-team-group-team-t-for...

När det gäller ny SSD så räcker en gen 3 SSD du kommer knappt märks skillnad mellan hastigheten, så kör 1tb, dubbelkolla att moderkort har stöd för dubbla m.2 platser med. Kollat finns 2 m.2 platser.

Moderkort bra val.

Kylare räcker med medföljande kylare om du främst ska spela.

CPU 11400f rätt val om du inte ska överklocka så köp inte en CPU som inte klarar de i kombination med moderkort som saknar stöd för det.

Grafikkort är bra du kan som sagt uppgradera sen.

PSU/nätaggregat räcker för att driva ditt system plus upp till en 3070 skulle jag gissa. Har sett ett 450w driva ett 2080 ti.

Tornet är upp till dig själv jag hade köpt ett billigare alternativ om det är en reservdator exempel https://komponentkoll.se/produkt/120711-kolink-observatory-li...
Chassit ska klara av gpuer upp till 33.5cm typ de största idag är väl runt de.

Vet inte om jag missar något

Permalänk
Medlem

RAM funkar vilket som av kitten till Intel (till B460 moderkort vill man dock ha 2933MHz-minnen, då det är max och högre klockade minnen kan fastna på 2133MHz), till Ryzen (Zen2 & Zen3 (Zen/Zen+ gillar 2933-3200MHz bäst)) vill du helst ha Corsair-kittet.
Jag tycker du bör välja corsair-kittet.

Samsung SSD'n är inte dum, det är dock tveksamt om du kommer ha nytta av den snabbare hastigheten, men det finns andra fördelar kanske, jag tror den har en ganska bra funktion för att klona Windows-installationer exempelvis.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

RAM funkar vilket som av kitten till Intel (till B460 moderkort vill man dock ha 2933MHz-minnen, då det är max och högre klockade minnen kan fastna på 2133MHz), till Ryzen (Zen2 & Zen3 (Zen/Zen+ gillar 2933-3200MHz bäst)) vill du helst ha Corsair-kittet.
Jag tycker du bör välja corsair-kittet.

Samsung SSD'n är inte dum, det är dock tveksamt om du kommer ha nytta av den snabbare hastigheten, men det finns andra fördelar kanske, jag tror den har en ganska bra funktion för att klona Windows-installationer exempelvis.

Kan man inte använda 3200 minnen som oc xmp på ett 11400f? Trodde de va gränsen för 11400f men kanske var 2933 trodde b560 klara oc av minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Minne kör 3200minne 11400f klarar bara upp till 3200 minnen kolla in denna
https://komponentkoll.se/produkt/122052-team-group-team-t-for...

När det gäller ny SSD så räcker en gen 3 SSD du kommer knappt märks skillnad mellan hastigheten, så kör 1tb, dubbelkolla att moderkort har stöd för dubbla m.2 platser med. Kollat finns 2 m.2 platser.

Moderkort bra val.

Kylare räcker med medföljande kylare om du främst ska spela.

CPU 11400f rätt val om du inte ska överklocka så köp inte en CPU som inte klarar de i kombination med moderkort som saknar stöd för det.

Grafikkort är bra du kan som sagt uppgradera sen.

PSU/nätaggregat räcker för att driva ditt system plus upp till en 3070 skulle jag gissa. Har sett ett 450w driva ett 2080 ti.

Tornet är upp till dig själv jag hade köpt ett billigare alternativ om det är en reservdator exempel https://komponentkoll.se/produkt/120711-kolink-observatory-li...
Chassit ska klara av gpuer upp till 33.5cm typ de största idag är väl runt de.

Vet inte om jag missar något

Skrivet av Fenrisulvfan:

RAM funkar vilket som av kitten till Intel (till B460 moderkort vill man dock ha 2933MHz-minnen, då det är max och högre klockade minnen kan fastna på 2133MHz), till Ryzen (Zen2 & Zen3 (Zen/Zen+ gillar 2933-3200MHz bäst)) vill du helst ha Corsair-kittet.
Jag tycker du bör välja corsair-kittet.

Samsung SSD'n är inte dum, det är dock tveksamt om du kommer ha nytta av den snabbare hastigheten, men det finns andra fördelar kanske, jag tror den har en ganska bra funktion för att klona Windows-installationer exempelvis.

Tusen tack!

CPU: 11400F för 1649 kr.
Beställer i dagarna. Tack för tipsen!

Motherboard: Asus PRIME B560-PLUS ATX LGA1200 Motherboard
Köpt och klar.

Memory: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB (CMK16GX4M2E3200C16)
Bevakar och köper detta.

Storage: Western Digital Blue 250 GB M.2-2280 Solid State Drive
Restdel som jag har kvar sedan tidigare. Lägger på den om utrymme finns.

Storage: Samsung 980 500 GB M.2-2280 NVME Solid State Drive 749 kr.
Eller WD Blue SN550 M.2 2280 1TB 899 kr.
Lutar lite åt det senare då det är en reservdator.

Video Card: Asus GeForce GTX 1060 6GB 6 GB DUAL Video Card
Har detta sedan tidigare, en restdel. (växlar eventuellt mellan datorer och byter till ett Dual 3060 från Asus jag har i en annan dator.

Case: Byter nog till Kolink Observatory Lite Mesh

Power Supply: Corsair RMx 550 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Har jag sparat från en annan dator.

Ännu en gång: Stort tack till er båda. Jag får en vettigare dator nu, och det är tack vare att ni varit så schyssta och ägnat tid åt att hjälpa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Kan man inte använda 3200 minnen som oc xmp på ett 11400f? Trodde de va gränsen för 11400f men kanske var 2933 trodde b560 klara oc av minnen

Själva processorn klarar i princip vilka minnen som helst, problemet är att moderkort med B460 chipset är låsta till max 2933MHz som XMP då dem inte stödjer överklockning av RAM, kanske går det att göra, men BIOS/UEFI kommer mig veterligen inte med någon sådan inställning, men jag kan ha missat att det har låsts upp i senare BIOS-versioner.
Z490 & Z590 är upplåsta för överklockning av både RAM & CPU, medans B560 har fått RAM-överklockning upplåst till skillnad från B460.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Själva processorn klarar i princip vilka minnen som helst, problemet är att moderkort med B460 chipset är låsta till max 2933MHz som XMP då dem inte stödjer överklockning av RAM, kanske går det att göra, men BIOS/UEFI kommer mig veterligen inte med någon sådan inställning, men jag kan ha missat att det har låsts upp i senare BIOS-versioner.
Z490 & Z590 är upplåsta för överklockning av både RAM & CPU, medans B560 har fått RAM-överklockning upplåst till skillnad från B460.

Ok! Jag kör med B560: https://www.komplett.se/product/1179776/datorutrustning/dator...