Demontering av gammalt zalman chassi

Permalänk

Demontering av gammalt zalman chassi

Hej alla, jag har fått tag på ett zalman chassi från ca 2006 och behöver lite hjälp från er hur man eventuellt kan demonteras det och få tag på fläktmodulen som finns där vid 5.25 slottet

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl endera skruvat eller nitat och nitar kan du borra bort.
Ta bort hdd buden och posta bilder som visar hur det ser ut då om du inte klurar ut det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl endera skruvat eller nitat och nitar kan du borra bort.
Ta bort hdd buden och posta bilder som visar hur det ser ut då om du inte klurar ut det.

Försökte ta bort HDD stället men hittar inte passande bit till skruvarna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vanlig Svensson:

Försökte ta bort HDD stället men hittar inte passande bit till skruvarna

Då har du ett konkret problem du lätt kan lösa genom att skaffa passande verktyg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hey det där är ju en riktig gammal kultlåda
Extremt grova aluminiumpaneler vill jag minnas, och ett pris närmre 3000 spänn redan då!

Finns recension här på Sweclockers till och med:
https://www.sweclockers.com/test/611-zalman-fatal1ty-fc-ze1/1

*edit*
Den här recensionen säger att skruvarna som används i stora delar av chassit är Socket Head Cap Screws (SHCS) vad nu det innebär
MEN de säger även att buren är permanent monterad

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Minns att det där tillsammans med Cooler Masters Wave chassin var på min topplista över coolaste chassin en gång i tiden

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Minns att det där tillsammans med Cooler Masters Wave chassin var på min topplista över coolaste chassin en gång i tiden

Hade chassit funnits utan alla Fatality-loggor hade jag kaaanske varit dum nog att köpa det på den tiden

En annan gammal favorit i lite samma anda som Zalman (dvs riktigt biffig aluminium) var även NZXT Adamas:
https://www.sweclockers.com/test/5937-nzxt-adamas (fanns även i silver)
Var sugen att köpa den flera gånger men blev aldrig affär. (pga trångt innandöme och ventilationslösningen om jag minns rätt)

Jag minns Cooler Masters Wave också - väldigt snygg front på den - suktade en del efter den
Kompisen planerade köpa en, men slutade med en Thermaltake Tsunami Dream istället om jag minns rätt. Fin front på den också!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hade chassit funnits utan alla Fatality-loggor hade jag kaaanske varit dum nog att köpa det på den tiden

En annan gammal favorit i lite samma anda som Zalman (dvs riktigt biffig aluminium) var även NZXT Adamas:
https://www.sweclockers.com/test/5937-nzxt-adamas (fanns även i silver)
Var sugen att köpa den flera gånger men blev aldrig affär. (pga trångt innandöme och ventilationslösningen om jag minns rätt)

Jag minns Cooler Masters Wave också - väldigt snygg front på den - suktade en del efter den
Kompisen planerade köpa en, men slutade med en Thermaltake Tsunami Dream istället om jag minns rätt. Fin front på den också!

Hade inte dom också nåt astungt helt passivt kylt chassi, Zalman då?
Dom har haft en del innovativa modeller, onekligen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hade inte dom också nåt astungt helt passivt kylt chassi, Zalman då?
Dom har haft en del innovativa modeller, onekligen

Jepp TNN500AF (ATX) och TNN300 (mATX)
Och de hade ju även sina passiva vattenkylningar Reserator 1 (högt "enkelrör") och 2 ("dubbelrör/element") ...

Fascinerande hur vissa bolag kan innovera under en period och sen bara försvinna. (samma även med tex Antec på chassin)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp TNN500AF (ATX) och TNN300 (mATX)
Och de hade ju även sina passiva vattenkylningar Reserator 1 (högt "enkelrör") och 2 ("dubbelrör/element") ...

Fascinerande hur vissa bolag kan innovera under en period och sen bara försvinna. (samma även med tex Antec på chassin)

Så hette det ja 😁
Vilka jävla monster till chassin, Zalman känns verkligen som dom var mer innovativa förr i tiden 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Hey det där är ju en riktig gammal kultlåda
Extremt grova aluminiumpaneler vill jag minnas, och ett pris närmre 3000 spänn redan då!

Finns recension här på Sweclockers till och med:
https://www.sweclockers.com/test/611-zalman-fatal1ty-fc-ze1/1

*edit*
Den här recensionen säger att skruvarna som används i stora delar av chassit är Socket Head Cap Screws (SHCS) vad nu det innebär
MEN de säger även att buren är permanent monterad

Permanent betyder i såna här fall att man kan behöva borra, endera är den då nitad eller punktsvetsad, att borra funkar på båda förbandstyperna om man vill ta isär delarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.