Ersättare till mediaomvandlare för Telia Öppen Fiber

Permalänk
Praktikant ✨

Ersättare till mediaomvandlare för Telia Öppen Fiber

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet och står inför ett litet dilemma gällandes bredbandet.

Fastigheten är ansluten till stadsnätet via Telia Öppen Fiber, vilket är samma nätägare som min förra lägenhet och därmed var det lätt att portera över mitt nuvarande abonnemang hos Bredband2 till den nya adressen.

Nu över till problemet. Det saknas en mediaomvandlare i bredbandsskåpet i den nya lägenheten. Det hänger alltså bara en lös fiberanslutning i skåpet. Jag har löst detta provisoriskt genom att plocka med mediaomvandlaren från den gamla lägenheten (Inteno XG6746-R1), vilken fungerar alldeles utmärkt. Problemet är att jag måste återlämna den om en vecka när den nya hyresgästen tar över min gamla lägenhet.

Jag har varit i kontakt med Telia om detta och de vill inte sälja en ny mediaomvandlare till mig, utan en tekniker måste åka ut och installera den. Efter mycket om och men framkom det även att jag själv inte kan beställa teknikern utan det måste fastighetsägaren (BRF:en) göra. Så här i semestertider går inte allt jättesnabbt när allt måste gå genom åtta mellanhänder, så vill helst lösa detta problem själv utan att behöva spendera hela min egen semester på att ringa och tjata på folk.

Så frågan lyder: Var fasen kan man köpa en mediaomvandlare som fungerar med Telia Öppen Fiber? Inteno verkar inte sälja direkt till slutkund? Finns det några andra alternativ som kan fungera, typ en switch eller router med fiberanslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet och står inför ett litet dilemma gällandes bredbandet.

Fastigheten är ansluten till stadsnätet via Telia Öppen Fiber, vilket är samma nätägare som min förra lägenhet och därmed var det lätt att portera över mitt nuvarande abonnemang hos Bredband2 till den nya adressen.

Nu över till problemet. Det saknas en mediaomvandlare i bredbandsskåpet i den nya lägenheten. Det hänger alltså bara en lös fiberanslutning (SFP) i skåpet. Jag har löst detta provisoriskt genom att plocka med mediaomvandlaren från den gamla lägenheten (Inteno XG6746-R1), vilken fungerar alldeles utmärkt. Problemet är att jag måste återlämna den om en vecka när den nya hyresgästen tar över min gamla lägenhet.

Jag har varit i kontakt med Telia om detta och de vill inte sälja en ny mediaomvandlare till mig, utan en tekniker måste åka ut och installera den. Efter mycket om och men framkom det även att jag själv inte kan beställa teknikern utan det måste fastighetsägaren (BRF:en) göra. Så här i semestertider går inte allt jättesnabbt när allt måste gå genom åtta mellanhänder, så vill helst lösa detta problem själv utan att behöva spendera hela min egen semester på att ringa och tjata på folk.

Så frågan lyder: Var fasen kan man köpa en mediaomvandlare som fungerar med Telia Öppen Fiber? Inteno verkar inte sälja direkt till slutkund? Finns det några andra alternativ som kan fungera, typ en switch eller router med SFP-anslutning?

Borde inte förra som bodde där lämna kvar omvandlaren då den till här lägenheten?

Ska du använda alla tjänster som Telia skickar till media omvandlaren? eller behöver du bara att den konverterar fibern till ethernet?

behöver du bara för att kör vanlig internet borde en vanlig fiberconverter duga typ
https://www.webhallen.com/se/product/190924-TP-Link-MC200CM-G...

Kanske är fel ute där?

Vet att när jag bra med mitt nätbolag(stadsnätet Utsikt) så ska jag kunna sätta vilken convertern som helst bakom så länge jag inte behöver dom andra tjänsterna i convertern då jag hade fel på min för några år sedan men efter som jag hade garanti på den så kom en om byta den samma dag vilket jag tyckte var trevligt

Hoppas det löser sig för dig.

Edit: kolla nu hur lätt det var för mig att byta om den pajar igen nu när det inte är garanti längre.
Man kan välja att någon kommer och installerar eller köpen av dom själv för ett bra pris tyckte jag 550:-
https://www.utsikt.se/drift_support/utbyte-av-bredbandsswitch...

lite mer info
Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

Maila den förre ägaren med CC till mäklaren och påpeka att mediaomvandlaren tillhör lägenheten och inte hen.
Detta är inte helt ovanligt vad jag har förstått, folk tar med sig allt ibland.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet och står inför ett litet dilemma gällandes bredbandet.

Fastigheten är ansluten till stadsnätet via Telia Öppen Fiber, vilket är samma nätägare som min förra lägenhet och därmed var det lätt att portera över mitt nuvarande abonnemang hos Bredband2 till den nya adressen.

Nu över till problemet. Det saknas en mediaomvandlare i bredbandsskåpet i den nya lägenheten. Det hänger alltså bara en lös fiberanslutning (SFP) i skåpet. Jag har löst detta provisoriskt genom att plocka med mediaomvandlaren från den gamla lägenheten (Inteno XG6746-R1), vilken fungerar alldeles utmärkt. Problemet är att jag måste återlämna den om en vecka när den nya hyresgästen tar över min gamla lägenhet.

Jag har varit i kontakt med Telia om detta och de vill inte sälja en ny mediaomvandlare till mig, utan en tekniker måste åka ut och installera den. Efter mycket om och men framkom det även att jag själv inte kan beställa teknikern utan det måste fastighetsägaren (BRF:en) göra. Så här i semestertider går inte allt jättesnabbt när allt måste gå genom åtta mellanhänder, så vill helst lösa detta problem själv utan att behöva spendera hela min egen semester på att ringa och tjata på folk.

Så frågan lyder: Var fasen kan man köpa en mediaomvandlare som fungerar med Telia Öppen Fiber? Inteno verkar inte sälja direkt till slutkund? Finns det några andra alternativ som kan fungera, typ en switch eller router med SFP-anslutning?

Sannolikt fungerar det att stoppa SFP-modulen i en vanlig switch med SFP-plats.
Det som främst brukar kunna vara lurigt är väl om det används VLAN, oftast gäller det väl främst om det finns andra tjänster än Internet i nätet.

Sen är det väl principiellt bra om all utrustning som ska ingå faktiskt finns på plats, men det borde inte vara så "special" att det inte fungerar med normal nätverksutrustning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av vinylens:

Borde inte förra som bodde där lämna kvar omvandlaren då den till här lägenheten?

Ska du använda alla tjänster som Telia skickar till media omvandlaren? eller behöver du bara att den konverterar fibern till ethernet?

behöver du bara för att kör vanlig internet borde en vanlig fiberconverter duga typ
https://www.webhallen.com/se/product/190924-TP-Link-MC200CM-G...

Kanske är fel ute där?

Vet att när jag bra med mitt nätbolag(stadsnätet Utsikt) så ska jag kunna sätta vilken convertern som helst bakom så länge jag inte behöver dom andra tjänsterna i convertern då jag hade fel på min för några år sedan men efter som jag hade garanti på den så kom en om byta den samma dag vilket jag tyckte var trevligt

Hoppas det löser sig för dig.

Edit: kolla nu hur lätt det var för mig att byta om den pajar igen nu när det inte är garanti längre.
Man kan välja att någon kommer och installerar eller köpen av dom själv för ett bra pris tyckte jag 550:-
https://www.utsikt.se/drift_support/utbyte-av-bredbandsswitch...

Skrivet av Veidit:

Maila den förre ägaren med CC till mäklaren och påpeka att mediaomvandlaren tillhör lägenheten och inte hen.
Detta är inte helt ovanligt vad jag har förstått, folk tar med sig allt ibland.

Tyvärr verkar det inte bättre än att den gamla ägaren tog med sig mediaomvandlaren när de flyttade. Har försökt få tag på dem, men de flyttade passande nog utomlands.

Jag är bara i behov av internettjänsten, och inte tv/telefoni som Telia erbjuder. Så då kanske jag helt enkelt ska chansa på en vanlig switch med fiber in?

Skrivet av evil penguin:

Sannolikt fungerar det att stoppa SFP-modulen i en vanlig switch med SFP-plats.
Det som främst brukar kunna vara lurigt är väl om det används VLAN, oftast gäller det väl främst om det finns andra tjänster än Internet i nätet.

Sen är det väl principiellt bra om all utrustning som ska ingå faktiskt finns på plats, men det borde inte vara så "special" att det inte fungerar med normal nätverksutrustning.

Ja, det var den här VLAN-biten jag var lite orolig för, eftersom det är internet/telefoni/tv in via fibern. Skrev fel nu också i första inlägget såg jag, det fanns inte en SFP-modul kvar på fiber kabeln, utan det satt en sån i min gamla mediaomvandlare från förra lägenheten. Är bara en sån här kabel som löper ut i skåpet (den vänstra kontakten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tyvärr verkar det inte bättre än att den gamla ägaren tog med sig mediaomvandlaren när de flyttade. Har försökt få tag på dem, men de flyttade passande nog utomlands.

Jag är bara i behov av internettjänsten, och inte tv/telefoni som Telia erbjuder. Så då kanske jag helt enkelt ska chansa på en vanlig switch med fiber in?

Ja, det var den här VLAN-biten jag var lite orolig för, eftersom det är internet/telefoni/tv in via fibern. Skrev fel nu också i första inlägget såg jag, det fanns inte en SFP-modul kvar på fiber kabeln, utan det satt en sån i min gamla mediaomvandlare från förra lägenheten. Är bara en sån här kabel som löper ut i skåpet (den vänstra kontakten).

Okej. I så fall skulle jag föreslå att OM du väljer att hitta en egen lösning, kolla vad det står på SFP-modulen du har nu som fungerar så du kan få tag på en av samma typ.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av evil penguin:

Okej. I så fall skulle jag föreslå att OM du väljer att hitta en egen lösning, kolla vad det står på SFP-modulen du har nu som fungerar så du kan få tag på en av samma typ.

Jag plockar upp en sån där TP-Link MC200CM imorgon som @vinylens tipsade om, så får vi se om det lirar. Funkar det så har jag åtminstone något provisoriskt som funkar tills jag löst en "riktig" mediaomvandlare från Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag plockar upp en sån där TP-Link MC200CM imorgon som @vinylens tipsade om, så får vi se om det lirar. Funkar det så har jag åtminstone något provisoriskt som funkar tills jag löst en "riktig" mediaomvandlare från Telia.

Bara den verkligen är av rätt typ... Därför jag var inne på att kika vad det står på den där SFP-modulen som fungerar.

Transcievern som länkades är "multi-mode SC", med separata kontakter för RX/TX (på bilden iaf).

Kabeln du länkade är "single-mode LC/SC" (LC- respektive SC-kontakt i de båda ändarna).
SC är iaf kontakten som är något större och utan flärp, som jag förstod det det en sån du har?

Men har du en enda kabel eller två stycken (som eventuellt sitter ihop), som till transcievern ovan? Du skrev något som lät som att det var en enda kabel? I så fall ska du inte ha en sån där som har separat RX/TX.

Och är det singel- eller multi-mode fiber? (Syns inte direkt på utsidan om det inte står tryckt någonstans, handlar om vilken typ av optisk utrustning som fibern passar för... men det borde om inte annat stå på SFP-modulen som fungerar)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag plockar upp en sån där TP-Link MC200CM imorgon som @vinylens tipsade om, så får vi se om det lirar. Funkar det så har jag åtminstone något provisoriskt som funkar tills jag löst en "riktig" mediaomvandlare från Telia.

Nu kommer jag komma här som "hallå herr uppenbar" och påpeka det självklara.

Men se till att fiberanslutningen du trycker in i din nya omvandlare är REN.
Typ isopropanol borde fungera att pensla den ren med innan du sätter i den.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Det finns skitdyra "papperslappar" för just optofiber att stryka av spetsen emot efter uppfuktning med _REN_ isopropanol, men jag skulle tro att mikrofiberduk från ny osprättad förpackning duger utmärkt. Använd inte redan begagnad microfiberduk eller använda hushållspapper, näsdukar av papp etc. - papper och använd duk kan innehålla slipande partiklar av sand, lera etc. och du vill inte ha en ny aldrig så liten repa på glaset i ändan av fiberspetsen efter tvätten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det finns skitdyra "papperslappar" för just optofiber att stryka av spetsen emot efter uppfuktning med _REN_ isopropanol, men jag skulle tro att mikrofiberduk från ny osprättad förpackning duger utmärkt. Använd inte redan begagnad microfiberduk eller använda hushållspapper, näsdukar av papp etc. - papper och använd duk kan innehålla slipande partiklar av sand, lera etc. och du vill inte ha en ny aldrig så liten repa på glaset i ändan av fiberspetsen efter tvätten...

Snacka om att kunna komplettera det jag sade.
Bra att du sade det dock, för det där tänkte inte jag på.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

En TP-Link MC200CM lär inte fungera. Den är gjord för multimode och sladden du får in i huset är med allra största sannolikhet en singlemode fiber. Singlemode har en mycket tunnare kärna och klarar därmed att skicka signalen över mycket längre avstånd. En multimode klarar (enligt wikipedia) 100 Mbps på upp till 2 km längd. Singlemode kan du skicka många mil om du har rätt utrustning i ändarna.

Jag vet att det inte är vad du vill höra, men jag skulle rekommendera att vänta på installation av en ny utrustning av telia. Att hitta en som passar kommer nog att kräva många försök, och då det är singlemode så är de dyrare också. Dessutom som det nämnts ovan så är det (väl?) bara en ledare som används, både för att skicka och ta emot? Inte heller helt vanligt att man hittar sån utrustning att köpa. Dessutom kan man råka ut för att våglängderna inte stämmer heller. Så det är mycket som kan gå fel.

Du kanske kan hitta någon granne/bekant som inte använder sin fiber så du kan låna deras mediaomvandlare tills du får en egen på plats?

Sen att göra rent fibern... Jo, säkert lite viktigare på singlemode fiber och om hastigheterna är höga. Jag har kopplat och kontakterat rätt mycket multimode-fiber, och de tål mycket mer än man tror. Spendera inga jättesummor på "papperslappar". Var mest försiktig med den så den inte repas/skadas bara.

Permalänk
Medlem

Telia kör nästan uteslutande med singelmode fiber, SC simplex 1310/1550 (finns några fall med SC simplex 1310/1490) SFP'er och beroende på område sitter det antingen TX 1310 eller 1550 i switch för BRF'en. Står märkt på SFP'n du har i intenon vilken våglängd som är TX så man vet vad som är vad. TP linken kommer ej att fungera då det är multimode duplex.

Angående rengöring, vanlig isopropanol och kimtech servetter eller någon liknande variant så dom inte lämnar rester av ludd på fiberkärnan.

Permalänk
Medlem

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/lan-lokalt-nat...
(Har stött på denna eller en liknande modell från direktronik i nätet så jag antar den fungerar)

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm... elller
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...

Detta bör fungera iaf för en surftjänst från Telia.

Permalänk
Medlem

Notera iallafall ner till samtliga parter att vid inflytt fiberswitch inte fanns, så dagen du gör dig av med stället att brf/telia inte säger att det är du som gjort fel..

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera att köpa en egen Mediaomvandlare och stoppa i. Skadar du fiberkabeln kostar det en del att få den lagad, svetsa fiber är inte direkt billigt. Dessutom ingår det antagligen garanti när teknikern åker ut och kopplar in Mediaomvandlaren.

Dessutom kanske Mediaomvandalaren kanske måste bli konfigurerad av Tjänsteleverantören.

Permalänk
Praktikant ✨

Stort tack till alla som har engagerat sig i mitt frustrerande bredbandsproblem. Fastnade i lite andra flyttbestyr (försöker packa upp havet av kartonger), så fick inte chans att ta tag i allt ordentligt förrän i helgen. Men här kommer en uppdatering (spoiler alert: allt är löst)!

Som @evil penguin och några andra påpekade så var det mycket riktigt inte multi-mode fiber som gick in i fastigheten utan single-mode SC. Jag följde rådet och kollade upp SFP-modulen som satt i min "lånade" mediaomvandlare, och specifikationerna stämde bra överens med de siffrorna som @zexz tipsade om (TX 1310 i mitt fall).

Gick även hem till en släkting som bor ett stenkast härifrån som visade sig ha en identisk fiberinstallation. Bakom panelen på skåpet hittade jag en liten mediaomvandlare från Raycore (utan VLAN-uppdelning) med en specifikationsmässigt likvärdig SFP-modul som den som satt i min egna omvandlare från den gamla lägenheten.

Med lite mer kött på benen och tipsen från @zexz gällandes mediakonverter och SFP-modul under bältet ringde jag sedan upp Direktronik för att höra vad de hade att säga om saken. Deras kundstjänst är verkligen helt outstanding! Extremt trevliga och inlyssnande, där det verkligen känns som att de försöker hjälpa en till varje pris. De tyckte i vilket fall som helst att konfigurationen lät fullt rimlig, även om det ska sägas att de avrådde mig från att köpa sakerna och installera själv då det är nätägaren som ska stå för den biten.

Jag beställde därefter mediakonvertern, SFP-modulen och en rengöringspenna för fibern. Fick hem sakerna dagen efter (det vill säga idag) så ikväll rengjorde jag fibern, installerade mediakonvertern/SFP-modulen och nu fungerar allt alldeles perfekt!

Det är många i tråden som har avrått mig för att ge mig på denna installation själv, och det med all rätt. I vanliga fall hade jag inte rört en fast fiberinstallation med en tång, men i det här fallet så hittade jag verkligen ingen annan väg ut på någorlunda kort sikt. Har pratat med massa folk i BRF:ens styrelse, och det är en enda stora soppa sedan ombildningen skedde då nätagaren Zitius lämnade över till Telia Öppen Fiber. Får försöka nysta mer i det här under hösten, för det känns inte som att jag är den enda medlemmen i föreningen som kan komma att få problem.

Har även fått tag på den föregående ägaren av min lägenhet och de är inte skyldiga till den försvunna mediaomvandlaren. De har nämligen aldrig använt varesig fibern eller bredbandsskåpet, utan har förlitat sig på internet via kabel-tv (Comhem). Så fibertjyveriet måste med andra ord ha skett för väldigt längesedan (innan 2009 åtminstone).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Stort tack till alla som har engagerat sig i mitt frustrerande bredbandsproblem. Fastnade i lite andra flyttbestyr (försöker packa upp havet av kartonger), så fick inte chans att ta tag i allt ordentligt förrän i helgen. Men här kommer en uppdatering (spoiler alert: allt är löst)!

Som @evil penguin och några andra påpekade så var det mycket riktigt inte multi-mode fiber som gick in i fastigheten utan single-mode SC. Jag följde rådet och kollade upp SFP-modulen som satt i min "lånade" mediaomvandlare, och specifikationerna stämde bra överens med de siffrorna som @zexz tipsade om (TX 1310 i mitt fall).

Gick även hem till en släkting som bor ett stenkast härifrån som visade sig ha en identisk fiberinstallation. Bakom panelen på skåpet hittade jag en liten mediaomvandlare från Raycore (utan VLAN-uppdelning) med en specifikationsmässigt likvärdig SFP-modul som den som satt i min egna omvandlare från den gamla lägenheten.

Med lite mer kött på benen och tipsen från @zexz gällandes mediakonverter och SFP-modul under bältet ringde jag sedan upp Direktronik för att höra vad de hade att säga om saken. Deras kundstjänst är verkligen helt outstanding! Extremt trevliga och inlyssnande, där det verkligen känns som att de försöker hjälpa en till varje pris. De tyckte i vilket fall som helst att konfigurationen lät fullt rimlig, även om det ska sägas att de avrådde mig från att köpa sakerna och installera själv då det är nätägaren som ska stå för den biten.

Jag beställde därefter mediakonvertern, SFP-modulen och en rengöringspenna för fibern. Fick hem sakerna dagen efter (det vill säga idag) så ikväll rengjorde jag fibern, installerade mediakonvertern/SFP-modulen och nu fungerar allt alldeles perfekt!

Det är många i tråden som har avrått mig för att ge mig på denna installation själv, och det med all rätt. I vanliga fall hade jag inte rört en fast fiberinstallation med en tång, men i det här fallet så hittade jag verkligen ingen annan väg ut på någorlunda kort sikt. Har pratat med massa folk i BRF:ens styrelse, och det är en enda stora soppa sedan ombildningen skedde då nätagaren Zitius lämnade över till Telia Öppen Fiber. Får försöka nysta mer i det här under hösten, för det känns inte som att jag är den ända medlemmen i föreningen som kan komma att få problem.

Har även fått tag på den föregående ägaren av min lägenhet och de är inte skyldiga till den försvunna mediaomvandlaren. De har nämligen aldrig använt varesig fibern eller bredbandsskåpet, utan har förlitat sig på internet via kabel-tv (Comhem). Så fibertjyveriet måste med andra ord ha skett för väldigt längesedan (innan 2009 åtminstone).

Kanon att det löste sig.

Ren spekulation, men det kan kanske även tänkas att den tidigare ägaren, om de nu varit ointresserade, aldrig tagit emot fiberutrustningen snarare än att ha snott den.
(Edit: Beroende på vad som passar tidslinjen då)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Stort tack till alla som har engagerat sig i mitt frustrerande bredbandsproblem. Fastnade i lite andra flyttbestyr (försöker packa upp havet av kartonger), så fick inte chans att ta tag i allt ordentligt förrän i helgen. Men här kommer en uppdatering (spoiler alert: allt är löst)!

Som @evil penguin och några andra påpekade så var det mycket riktigt inte multi-mode fiber som gick in i fastigheten utan single-mode SC. Jag följde rådet och kollade upp SFP-modulen som satt i min "lånade" mediaomvandlare, och specifikationerna stämde bra överens med de siffrorna som @zexz tipsade om (TX 1310 i mitt fall).

Gick även hem till en släkting som bor ett stenkast härifrån som visade sig ha en identisk fiberinstallation. Bakom panelen på skåpet hittade jag en liten mediaomvandlare från Raycore (utan VLAN-uppdelning) med en specifikationsmässigt likvärdig SFP-modul som den som satt i min egna omvandlare från den gamla lägenheten.

Med lite mer kött på benen och tipsen från @zexz gällandes mediakonverter och SFP-modul under bältet ringde jag sedan upp Direktronik för att höra vad de hade att säga om saken. Deras kundstjänst är verkligen helt outstanding! Extremt trevliga och inlyssnande, där det verkligen känns som att de försöker hjälpa en till varje pris. De tyckte i vilket fall som helst att konfigurationen lät fullt rimlig, även om det ska sägas att de avrådde mig från att köpa sakerna och installera själv då det är nätägaren som ska stå för den biten.

Jag beställde därefter mediakonvertern, SFP-modulen och en rengöringspenna för fibern. Fick hem sakerna dagen efter (det vill säga idag) så ikväll rengjorde jag fibern, installerade mediakonvertern/SFP-modulen och nu fungerar allt alldeles perfekt!

Det är många i tråden som har avrått mig för att ge mig på denna installation själv, och det med all rätt. I vanliga fall hade jag inte rört en fast fiberinstallation med en tång, men i det här fallet så hittade jag verkligen ingen annan väg ut på någorlunda kort sikt. Har pratat med massa folk i BRF:ens styrelse, och det är en enda stora soppa sedan ombildningen skedde då nätagaren Zitius lämnade över till Telia Öppen Fiber. Får försöka nysta mer i det här under hösten, för det känns inte som att jag är den ända medlemmen i föreningen som kan komma att få problem.

Har även fått tag på den föregående ägaren av min lägenhet och de är inte skyldiga till den försvunna mediaomvandlaren. De har nämligen aldrig använt varesig fibern eller bredbandsskåpet, utan har förlitat sig på internet via kabel-tv (Comhem). Så fibertjyveriet måste med andra ord ha skett för väldigt längesedan (innan 2009 åtminstone).

Vad bra att det löste sig! Skulle du kunna posta en bild på installationen? Jag menar nu när du gjort din avsaknade installation till något av en forumkändis haha!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det finns skitdyra "papperslappar" för just optofiber att stryka av spetsen emot efter uppfuktning med _REN_ isopropanol, men jag skulle tro att mikrofiberduk från ny osprättad förpackning duger utmärkt. Använd inte redan begagnad microfiberduk eller använda hushållspapper, näsdukar av papp etc. - papper och använd duk kan innehålla slipande partiklar av sand, lera etc. och du vill inte ha en ny aldrig så liten repa på glaset i ändan av fiberspetsen efter tvätten...

Jag använder elektronikrengöringsspray och blåser rent, detta av en typ som inte lämnar någon kvarvarande rest. Patchar om fiber i en ganska dammig miljö på jobbet ibland så det är nödvändigt. Alla former av skräp kan även skada fiberänden om man har otur.

Jag skulle undvika att röra vid fiberänden med någon form av trasa eftersom det kan lämna kvar material som inte skall vara där.

Men om du inte får tag på förra innehavaren så får du gå till mäklaren och se till att de hanterar kontakten eller ersätter dig för bristen.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket smidigare det hade varit om det varit en hyresvärd istället (de har förvisso säkert också semester men oftast helt andra resurser). Skönt att det löste sig i alla fall!

Permalänk
Medlem

Tror Bredband2 menade att installationen aldrig blev gjord, då är det föreningens/fastighetsägarens ansvar. Den var ju däremot driftsatt eftersom det fungerar.

Saknas det i alla lägenheter och de har ett avtal med Telia så är det inte svårare än att någon från styrelsen ringer in...

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig även om du fick stå för sakerna själv, jag hatar verkligen fibertjyverier 🤣

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av evil penguin:

Kanon att det löste sig.

Ren spekulation, men det kan kanske även tänkas att den tidigare ägaren, om de nu varit ointresserade, aldrig tagit emot fiberutrustningen snarare än att ha snott den.
(Edit: Beroende på vad som passar tidslinjen då)

Jag funderade på om det kunde ha varit så också till en början. Men efter att ha öppnat upp locket till patchpanelen, blev det tydligt att det suttit en mediaomvandlare där någon gång i tiden (den rektangulära konturen på bilden).

Skrivet av Joakim Ågren:

Vad bra att det löste sig! Skulle du kunna posta en bild på installationen? Jag menar nu när du gjort din avsaknade installation till något av en forumkändis haha!

https://thumbs.gfycat.com/LimpUnfitAnemonecrab-size_restricted.gif

Har precis mekat ihop allt med router, switch och kablar så blir ett jäkla gissel att fota installationen bakom själva panelen. Du får helt enkelt ta mitt ord för att det är väldigt fackmannamässigt och professionellt utfört.

Skrivet av Viceroy:

Undrar hur mycket smidigare det hade varit om det varit en hyresvärd istället (de har förvisso säkert också semester men oftast helt andra resurser). Skönt att det löste sig i alla fall!

Om det hade varit en hyresrätt hade det nog varit mer lättlöst i ärlighetens namn. Det stora problemet här verkar vara att ingen har tilldelats något ansvar för bredbandet i BRF:en sedan ombildningen gjordes år 2011, eftersom installationen gjorde på uppdrag av det kommunala bostadsbolaget Svenska Bostäder från början (vilka Telia fortfarande tror är ägare av fastigheten när jag pratade med dem).

Lär sluta med att jag går med i styrelsen och upphandlar något lukrativt gruppavtal med typ Bahnhof eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://i.imgur.com/X66Ay5s.jpg

Jag funderade på om det kunde ha varit så också till en början. Men efter att ha öppnat upp locket till patchpanelen, blev det tydligt att det suttit en mediaomvandlare där någon gång i tiden (den rektangulära konturen på bilden).

Har precis mekat ihop allt med router, switch och kablar så blir ett jäkla gissel att fota installationen bakom själva panelen. Du får helt enkelt ta mitt ord för att det är väldigt fackmannamässigt och professionellt utfört.

Om det hade varit en hyresrätt hade det nog varit mer lättlöst i ärlighetens namn. Det stora problemet här verkar vara att ingen har tilldelats något ansvar för bredbandet i BRF:en sedan ombildningen gjordes år 2011, eftersom installationen gjorde på uppdrag av det kommunala bostadsbolaget Svenska Bostäder från början (vilka Telia fortfarande tror är ägare av fastigheten när jag pratade med dem).

Lär sluta med att jag går med i styrelsen och upphandlar något lukrativt gruppavtal med typ Bahnhof eller liknande.

Jag trodde du hade ett medieskåp som jag har här där är medieomvandlaren från Inteno placerad högst upp och så ska routern vara på undre hyllplan (även om jag själv kör med den utanför pga WiFi signalen). Men om du har så att omvandlaren hamnar gömd på baksidan förstår jag om du inte vill fota det när allt är på plats!

Konstigt att den där patchpanelen blivit så skitig, vad fasen har de gjort när de hanterat den? Ser ju ut som en bilmekaniker varit där inne och mekat haha

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Har nog suttit en enklare mediaomvandlare/fiberkonverter med en port av bilden att döma. Är du nyfiken får du nog kika på hur det ser ut hos grannarna.

Kan nog bli en soppa. Ska ni byta från Telia måste ni nog se till att ta över avtalet först

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Om det hade varit en hyresrätt hade det nog varit mer lättlöst i ärlighetens namn. Det stora problemet här verkar vara att ingen har tilldelats något ansvar för bredbandet i BRF:en sedan ombildningen gjordes år 2011, eftersom installationen gjorde på uppdrag av det kommunala bostadsbolaget Svenska Bostäder från början (vilka Telia fortfarande tror är ägare av fastigheten när jag pratade med dem).

Lär sluta med att jag går med i styrelsen och upphandlar något lukrativt gruppavtal med typ Bahnhof eller liknande.

Tycker absolut att du ska gå med i styrelsen!