Fönsterhantering..

Permalänk
Medlem

Fönsterhantering..

Jag kör både Windows och Mac, men har aldrig riktigt engagerat mig i fönsterhanteringen på min macbook pro.
Både Windows och Linux (vissa fönsterhanterare) har ju rätt bra stöd för att direkt från tangentbordet eller via musen manövrera fönster till vissa delar av skärmen, snapa ihop så fönster ligger jämter varandra m.m.
Likaså finns ju t.e.x Fancy Zones i PowerToys för Windows som också är bra. Vad finns det för bra alternativ till Mac OS? Vad kör ni med? Jag har aldrig riktigt hittat något bra inbyggt stöd för detta, därav jag frågar om tredjepartsprogram. Men finns det inbyggt stöd så hojta gärna till om det med.. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Magnet har jag kört hur länge som helst och tycker det fungerar utmärkt

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Plus ett på magnet, jag kör också det! Går att mappa upp valfria tangenter

Permalänk
Medlem

Tackar, blir att testa 👍🙂

Konstigt att inget sånt här byggts in i macOS..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Sötast
Skrivet av SanTeoX:

Tackar, blir att testa 👍🙂

Konstigt att inget sånt här byggts in i macOS..

Lär ske inom kort med tanke på att Micorsoft släpper det nu till jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Lär ske inom kort med tanke på att Micorsoft släpper det nu till jul

Microsoft släppte det redan för tolv år sen med Win7, däremot så får den lite förbättringar iom elvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Lär ske inom kort med tanke på att Micorsoft släpper det nu till jul

Nu hänger jag inte med riktigt? Vad släpper Microsoft som inte byggts in i MacOS? 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Nu hänger jag inte med riktigt? Vad släpper Microsoft som inte byggts in i MacOS? 🙂

Bättre/mer granulär fönsterhantering: inte bara full screen/two-way split som native i macOS utan mer tiling-liknande funktionalitet vad jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bättre/mer granulär fönsterhantering: inte bara full screen/two-way split som native i macOS utan mer tiling-liknande funktionalitet vad jag förstått.

Nackdelen är att själva programmet verkar vara tvunget att använda native windows compositor så ex. Firefox kommer inte få upp tiling-options om du hovrar över maximize ikonon uppe till höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vad finns det för bra alternativ till Mac OS? Vad kör ni med?

Jag kör med Rectangle och tycker att det funkar perfekt! Även helt gratis och anpassat för Apple Silicon

https://rectangleapp.com/

Permalänk
Skrivet av pålis:

Nackdelen är att själva programmet verkar vara tvunget att använda native windows compositor så ex. Firefox kommer inte få upp tiling-options om du hovrar över maximize ikonon uppe till höger.

Wow, det suger ju lite.

Permalänk
Medlem

Har använt HyperDock när jag behövt använda mac pga arbetsplatsen. Var några år sedan men fungerade bra då även på en air!

Permalänk
Medlem

Jag använder Moom. https://apps.apple.com/us/app/moom/id419330170?mt=12
Det har stöd för granulär fönsterhantering och snabbkommandon mm. Sitter jag på inbyggda skärmen så tycker jag macos swipefunktion för att byta skrivbord är trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Tackar, blir att testa 👍🙂

Konstigt att inget sånt här byggts in i macOS..

Finns inte Mission Control längre? https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mh35798/11.0/m...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Använder Better Touch Tool. Fantastiskt användbart program.