Bud via PM eller inte i Sweclockers marknad?

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt nog så har admin/op varit inne och rensat matnyttiga svar. Det är väl det som är problemet med SweC och inte marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Tråkigt nog så har admin/op varit inne och rensat matnyttiga svar. Det är väl det som är problemet med SweC och inte marknaden.

Som jag ser det så är problemet att folk förväntar sig någon slags perfekt moderering av marknaden från SweClockers sida, utan att inse hur svårt det är. Samtidigt finns det en tråd om hur Tradera inte är på köparens sida. Hur ska SweClockers lyckas med något som Tradera inte kan, trots att de senares hela affärsidé är att tillhandahålla en marknad och de har sannolikt mycket mer resurser för att göra detta än SweClockers.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Hittade ingen vettig kategori att lägga denna tråd i så admin får mer än gärna flytta den om den hamnade olämpligt.

Hänger en del på Sweclockers marknad och på senare år så har försäljningen mer och mer gått över till auktioner istället för fast pris.

De flesta lägger sina bud under annonsen, men sedan verkar de finnas en hel del som skriver PM till säljaren med sina bud. Personligen tycker jag att detta är ett otyg i och med att regeln om att man inte får sätta ett utgångspris som är högre än lägsta nypris då inte betyder ett dugg.

Direkt vid första bud så kan säljaren direkt hävda att det har inkommit ett bud via PM som är betydligt högre än lägsta nypris och vips så har man egentligen då frångått regeln om att utgångsbud inte får vara högre än lägsta nypris.

Jag önskar att samtliga bud skall vara synliga annonsen så att alla intresserade kan följa budgivningen på ett korrekt sätt.

Har påpekat detta för Sweclockers administratörer, men de och även ni andra kanske tycker olika.

Skrivet av anon5930:

Instämmer, sker budgivning via PM är det som vanlig medlem omöjligt att veta om budgivningen går korrekt till. Kan man inte se budgivningen "live", så att säga, så tar det bort ganska mycket av intresset för just att buda för min del.

Edit: Alternativt att den som har just då ledande bud verifierar i tråden.

Skrivet av Iceglow:

Håller fullständigt med. Så länge budgivning ala tradera tillåts borde alla bud synas. Vid fast pris är det skillnad!

Skrivet av Stefflo:

Jag vill också ha alla bud i tråden då man som både köpare och säljare ser att allt som skrivs stämmer. Väldigt enkelt annars att skriva "bud på PM som är 200kr högre" till en budgivare och på det sättet helt enkelt trissa upp budet från den andre även om det inte finns något i PM-korgen.
Givetvis är det också en chansning om inte personen i tråden vill höja sitt bud.

Jag förespråkar att alla bud ska finnas i tråden. Mindre chans för fusk och ingen blir lurad. Sen är det ändå upp till säljaren vem han väljer att sälja till. Ibland kan det vara värt 200kr lägre pris för att slippa skicka en vara om det finns någon som gärna kommer och hämtar upp den istället.

Skrivet av Blub:

Asså för att detta ska funka måste swec ta bort pm funktionen alternativt anställa en person som enbart går in på medlemmarnas konton och läser av deras privata PM för att se att ingen budat den vägen?
Det säger ju sig självt att det inte fungerar i praktiken. Samma som reglerna om bristvaror, visst du kan inte sätta utgångspriset högre än vad det kostar i affär men inget säger ju att reservationspriset ligger flera våningar upp.

Och vad händer när din öppna budgivning är slut men du som säljare inte är nöjd med slutpriset? ska Swecs ledning tvinga dig sälja under hot om avstängning eller nåt?

Idén är kanske bra, men det går inte att utföra på ett bra sätt.

Håller med så då har vi konstaterat att swec behöver inför en kostnad för medlemskap för att täcka kostnaderna för att administrera detta eller så läggs marknaden ner.

@Aqua_HeaD uppdaterar du poll i tråden att kostnad för medlemmarna tillkommer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Som jag ser det så är problemet att folk förväntar sig någon slags perfekt moderering av marknaden från SweClockers sida, utan att inse hur svårt det är. Samtidigt finns det en tråd om hur Tradera inte är på köparens sida. Hur ska SweClockers lyckas med något som Tradera inte kan, trots att de senares hela affärsidé är att tillhandahålla en marknad och de har sannolikt mycket mer resurser för att göra detta än SweClockers.

Que?
Förstår givetvis vad du menar, men att svara min fråga med det svaret?

Permalänk
Medlem

Man har alltid rätt att sälja till den man vill, och kommer någon med ett PM där han förklarar att han tex. är en riktig gamer eller bor nästan granne etc. då är det ju inte rätt att säga att detta skall vara synligt i öppna forumet. För övrigt kan man på riktiga auktioner få telefonbud, som i stort sett kan vara anonyma, eller rättare sagt, ingen i rummet vet vem det är bakom luren.

Vidare vet vi alla dessa som eventuell kör med fula "trick" så då brukar jag ha det i beräkningen. Sätt en gräns vad du tycker något är värt.

Permalänk
Inaktiv

Bengt Börje ser att vara X kostar 1000:- eller bud. Bengt Börje skriver att han bjuder 1000:-. Säljare skriver att Bertil Arne har bjudit 1050:- för varan via PM. Nu blir Bengt Börje ledsen och grinar en stund och sedan måste klaga av sig via en tråd på Sweclockers för att få medlidande och för att han inte har de där extra 100:- för att vinna.
Kurt Ingrid som tidigare varit med om samma sak tänker att -Nä nu jävlar måste vi göra en förändring! Här ska högafflarna tändas!

Saken är enkel. Jag vill köpa en sak. Jag kollar vad saken kostar ny, jag ger ett bud. Säger säljaren att denna har fått ett högre bud än så, då säger jag till säljaren att -Hör av dig om köparen drar sig ur sitt bud.
Hör säljaren inte av sig så köper jag nytt eller avvaktar en annan annons.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon25463:

Tråkigt nog så har admin/op varit inne och rensat matnyttiga svar. Det är väl det som är problemet med SweC och inte marknaden.

Två inlägg har raderats i denna tråd.
Det ena var ett välformulerat inlägg i debatten som postaren själv tog bort. (Folk gör det betydligt oftare än vad man kan tro)

Det andra var en bild bara som inte tillförde något. Varken negativt eller positivt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tycker det fungerar utmärkt som det är idag. Vill man ha alla bud i tråden skriver den som betalat för annonsen det och för den som tittar gratis får man finna sig i hur annonsören vill ha det, svårare är det inte.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tycker det fungerar utmärkt som det är idag. Vill man ha alla bud i tråden skriver den som betalat för annonsen det och för den som tittar gratis får man finna sig i hur annonsören vill ha det, svårare är det inte.

Där förlorar du en massa budgivare direkt för ingen säger att inte den som lagt annonsen ljuger om inkommet privat erbjudande för att få upp budgivningen i den offentliga tråden. Varför är det så jävla viktigt att buda privat? Folk skiter väl i om du lägger ett bud på en vara i en tråd, eller är det någon sorts foliehatt-grejj som jag missar?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Vad folk tror jag glömmer är att en säljare också riskerar att inte sälja om de påstår att de fått ett visst bud via PM.

Känner man att man måste lägga ett högre bud än det annonsören skriver att de fått via PM så är ju helt enkelt värdet av varan det högre budet man gett.

En säljare som helt enkelt påstår något som inte är sant visar enligt mig att säljaren är mer eller mindre oseriös och respektlös för oss medlemmar. Det är inte bra men det viktigaste är att produkten stämmer överrens med beskrivningen och är i det skick annonsören angett, det är det viktigaste helt klart; stämmer inte det så är det tycker jag riktigt allvarligt.

Jag har sålt relativt mycket på Sweclockers. Jag brukar skriva ett visst pris i annonsen som jag tror är nära värdet på produkten. Ibland har jag sålt direkt när jag fått en köpare som vill köpa för det priset. Men ibland visar sig intresset vara lägre eller större än jag bedömt och då kan jag ha annonsen uppe något längre och vänta på ett rimligt bud.

Jag tycker detta: en potentiell köpare kan ju inte begära att få veta exakt vad som händer via PM mellan andra användare, även vid annonser. Vill en köpare inte ge ett bud högre än det som en säljare skriver att de fått via PM så är det bara att kika efter andra annonser, oavsett om det en säljare skriver de fått via PM stämmer eller inte.

Självklart skriver jag själv inte något i annonser som inte stämmer, däri också kontakt ang. pris via PM. Jag kan inte heller komma ihåg att jag någon gång har skrivit bud jag fått via PM i annonstråden.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av HoboCop:

Där förlorar du en massa budgivare direkt för ingen säger att inte den som lagt annonsen ljuger om inkommet privat erbjudande för att få upp budgivningen i den offentliga tråden. Varför är det så jävla viktigt att buda privat? Folk skiter väl i om du lägger ett bud på en vara i en tråd, eller är det någon sorts foliehatt-grejj som jag missar?

En del kan förstås bero på ”foliehattande” om man så vill. Men det är också väldigt många som bara inte är bekväma med att skriva offentligt av mer sociala anledningar.

Ser man till antalet registrerade medlemmar på SweClockers så är det en liten minoritet som någonsin skriver ett enda inlägg i forumet.

Vid andra fall kan det ju vara mer praktiska skäl. Man kanske vill fråga eller berätta något som är väldigt tätt knutet till var man bor eller liknande och passar samtidigt på att säga vad man är beredd att betala.

Många sköter det säkert via PM eftersom de känner för det bara och det finns ingen tydlig vägledning hur man ”ska” göra - frekvensen av det tror jag sjunker när vi inför det nya systemet för att enkelt lägga ett bud!

Jag säger inte att det som ensamt argument trumfar argument för påtvingad öppen budgivning på något sätt. Bara ville förtydliga att det finns olika skäl varför folk skulle vilja sköta affärer via PM.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En del kan förstås bero på ”foliehattande” om man så vill. Men det är också väldigt många som bara inte är bekväma med att skriva offentligt av mer sociala anledningar.

Jag tycker att det är viktigare med en transparent budgivning där alla känner att det har gått ärligt till än att någon tycker det är obekvämt att skriva vad man erbjuder för varan. Resterande sköts väl bättre privat med hur betalning sker, adresser, överlämning, tider etc. Men vad man bjuder för varan har jag inte sett någon anledning till att det ska vara privat.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Lite sent och jag kan ha missat något, men:

Diskussionen verkar ha träffat lite fel, självklart ska inte SweC få/kunna läsa våra PM

Men bud via PM i sig är ju inga problem, men de måste redovisas, lite med samma policy som Swedroid kör med
Sen att något säljs direkt via PM är ju inte heller något problem, utan är ju bara när någon trissar priser genom att rapportera anonyma bud i tråden som det blir tveksamt, så är ju inget som kommer påverka majoriteten av annonserna

Straff? Liknande som andra "marknadsbrott" kanske?

Det är ju bara att se varje bud anonymt eller inte som en prishöjning. Vill du inte betala det nya priset, gör inte det då. Svårare än så är det ju inte.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Där förlorar du en massa budgivare direkt för ingen säger att inte den som lagt annonsen ljuger om inkommet privat erbjudande för att få upp budgivningen i den offentliga tråden. Varför är det så jävla viktigt att buda privat? Folk skiter väl i om du lägger ett bud på en vara i en tråd, eller är det någon sorts foliehatt-grejj som jag missar?

Du missförstår mig eller så var jag otydlig. Jag tog upp att man som säljare kan skriva att alla bud ska hålla sig i tråden. Har själv gjort det och inte fått några PM-bud. Skriver man inte detta så kommer man få PM. Men i alla fall så bestämmer ju den som betalat för annonsen hur denne vill ha det.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]