Fredagsfokus 20: Valve Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Fredagsfokus 20: Valve Steam Deck

Skaparna av världens största speldistributionsplattform ska lansera en egen handhållen konsol, som egentligen är en vanlig PC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spel för PC är ju oftast optimerade för större skärmar och högre upplösning. Nu siktar dom på 720p har jag för mig med steam deck(?). Frågan är om text/HUD osv blir stort nog att avläsa på så pass liten skärm?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Grymt att ni lyckats hålla uppe videoproduktion under sommaren! Tyvärr ligger jag sjukt efter i att ha hunnit titta på allt ännu, men det kommer!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Spel för PC är ju oftast optimerade för större skärmar och högre upplösning. Nu siktar dom på 720p har jag för mig med steam deck(?). Frågan är om text/HUD osv blir stort nog att avläsa på så pass liten skärm?

Det funkar ju hyfsat på små mobiltelefonskärmar så. Med mycket högre upplösning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det funkar ju hyfsat på små mobiltelefonskärmar så. Med mycket högre upplösning.

Fast där är ju spelen gjorda för den skärmstorleken.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Chris_Kadaver:

Spel för PC är ju oftast optimerade för större skärmar och högre upplösning. Nu siktar dom på 720p har jag för mig med steam deck(?). Frågan är om text/HUD osv blir stort nog att avläsa på så pass liten skärm?

Tror det inte är ett allt för stort problem ärligt talat.

Enligt Steam Survey är det 7.63% av användare som sitter på 720p (1366 x 768), vilket är nästan lika många som för 1440p (2560 x 1440) och kollar man på alla upplösningar över/under 1080p utväger de lägre upplösningarna de högre totalt sett. Med andra ord tror jag definitivt utvecklare har det i åtanke att det ska fungera på sub 1080p upplösningar också, i alla fall i indie/AA-titlar som inte kräver det senaste av hårdvaror.

Dessutom har Steam Deck rent tekniskt sett en 800p-skärm också tack vare sitt 16:10 förhållande – Sedan om det är en för eller nackdel återstår att se.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Fast där är ju spelen gjorda för den skärmstorleken.

Ja, det förstås. Det har du rätt i.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Lånar givetvis ut min Steam deck till er när den dyker upp i december 😄

Permalänk
Keeper of the Bamse

Härligt att se er väldigt nyktra inställning till Steam Deck! Ingen överhype och ingen direkt avskrivning, utan mer sakligt.

Ni lär inte få svårt att få en Deck till låns, för jag misstänker att många köpte "Bara för att" utan att ha några planer skrivna i sten på vad den ska användas till

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Snusfri

Väldigt dumt skrivet av mig.

Ibland skriver jag dujmheter.
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av THB:

Borttaget

Bra och konstruktiv feedback. Tack!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bra avsnitt med en intressant genomgång!

Jag ser dock inte varför jag ska välja en Steamdeck över min telefon som jag kan lira Xcloud på (kopplar på bara en kontroll så blir den som en Switch). Vill inte släpa runt på en till enhet som dessutom är otymplig och har sämre skärm.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av THB:

Hade velat se denna fokus, men så länge @UndaC är med i videoformat så undviker jag.
Eller rättare sagt, något format över huvud taget,

Vad är det för fel på honom?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vad är det för fel på honom?

Finns väl inget konstruktivt med att lista upp hans fel. Är bättre att hålla det för sig själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hade velat se denna fokus, men så länge @UndaC är med i videoformat så undviker jag.
Eller rättare sagt, något format över huvud taget,

Tvärtom så länge @UndaC är med blir fram med popcorn, stört skön snubbe!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har heller inget emot UndaC. Han är inte värre än någon annan som jobbar (om det nu är deras jobb) på Sweclockers

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Har heller inget emot UndaC. Han är inte värre än någon annan som jobbar (om det nu är deras jobb) på Sweclockers

Inte värre? xD

Tycker alla på Sweclockers gör ett ypperligt jobb! Åtminstone med testerna och vloggarna vilket är det jag följer mest. Alltid glad när fredagscontent släpps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Inte värre? xD

Tycker alla på Sweclockers gör ett ypperligt jobb! Åtminstone med testerna och vloggarna vilket är det jag följer mest. Alltid glad när fredagscontent släpps!

Beror hur man menar med "värre" 😋😂
Ingen är dålig för då hade nog personerna inte fått det jobbet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Chromatic:

Finns väl inget konstruktivt med att lista upp hans fel. Är bättre att hålla det för sig själv!

Jodå, konstruktiv kritik är alltid bra. Jag tycker personligen att hela Swec-redaktionen gör ett topp-jobb, så mitt inlägg var mer ett "Vad fan är det nu då?" mer än "Hej, ge en lista pls".

Klart att man ska lägga fram förslag på hur det kan bli bättre innehåll på fredagsvideosarna, det är väl därför vi har diskussionstrådar.

Men att bara skriva "jag gillar inte x, blä" är inget vidare och såna inlägg borde nästan tas bort när det riktas mot personer.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Zyriak:

Bra avsnitt med en intressant genomgång!

Jag ser dock inte varför jag ska välja en Steamdeck över min telefon som jag kan lira Xcloud på (kopplar på bara en kontroll så blir den som en Switch). Vill inte släpa runt på en till enhet som dessutom är otymplig och har sämre skärm.

Vill man endast köra Xcloud i portabelt format och inget annat tror jag inte det blir några större fördelar med en Steam Deck i ärlighetens namn.

Fördelen med en Steam Deck där tror jag personligen blir flexibilitet åt lite fler håll, och ev bättre möjlighet att enkelt blåsa upp det till skärm eller TV Inte för att det är omöjligt med en telefon, men kanske inte nödvändigtvis lika smidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jodå, konstruktiv kritik är alltid bra. Jag tycker personligen att hela Swec-redaktionen gör ett topp-jobb, så mitt inlägg var mer ett "Vad fan är det nu då?" mer än "Hej, ge en lista pls".

Klart att man ska lägga fram förslag på hur det kan bli bättre innehåll på fredagsvideosarna, det är väl därför vi har diskussionstrådar.

Men att bara skriva "jag gillar inte x, blä" är inget vidare och såna inlägg borde nästan tas bort när det riktas mot personer.

Ah okej då förstår jag vad du menade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Inte värre? xD

I mina hemtrakter utgår man från att allt är skit hela tiden och så länge något inte är sämre än något annat så är det oftast väldigt bra. Märkt att det inte är vedertaget överallt i sverige att prata så. Det går att applicera på alla negationer(säkert fel term) av ord typ lägre, tröttare, skevare, fulare, tråkigare, suddigare, äckligare osv.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Vill man endast köra Xcloud i portabelt format och inget annat tror jag inte det blir några större fördelar med en Steam Deck i ärlighetens namn.

Fördelen med en Steam Deck där tror jag personligen blir flexibilitet åt lite fler håll, och ev bättre möjlighet att enkelt blåsa upp det till skärm eller TV Inte för att det är omöjligt med en telefon, men kanske inte nödvändigtvis lika smidigt?

Ja absolut, kommer säkert finnas en del användningsområden, men kanske mer nischade områden, tycker ändå Valves timing är lite sen, men vi får väl se!