XFX Radeon RX480 och Acer XF240H lirar inte när man höjer uppdateringsfrekvensen >60hz

Permalänk

XFX Radeon RX480 och Acer XF240H lirar inte när man höjer uppdateringsfrekvensen >60hz

Hej!

Jag har nyligen shoppat en ny skärm som jag förövrigt är nöjd med, en samsung odyssey g7. Min sambo fick ärva min gamla Acer XF240H.

I hennes dator sitter ett XFX radeon rx 480 som jag tidigare körde i crossfire vilket som ni kanske gav begränsat med mervärde. Så jag har egentligen aldrig nyttjat den enda DVI-D porten på den, förrän hon nyttjade den till en gammal samsungskärm med 60 hz som jag hade liggande. Det har fungerat klockrent fram till nu, då vi kopplade in min Acer-skärm. Det fungerade också tillfredställande under gårdagen då hon spelade ett lättare spel, pummel party.

Idag skulle vi spela league of legends och jag märkte att den låg på 60hz istället för 144, så jag gick in och ändrade det och möttes av artefakter/flickering/myrornas krig om vartannat. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Såg inte ut som något jag stött på tidigare. Även 100hz producerar samma resultat. Skitsamma tänkte jag, hon får köra 60hz nu så tittar vi på det sedan.

Väl ingame stötte vi dock på samma problem, vilket förmodligen beror på att league of legends forcerade upp skärmen i 144hz av någon anledning som jag faktiskt inte riktigt förstod mig på och var svår att felsöka när bilden fungerade så dåligt. Jag lyckades sänka inställningarna i LoL, men skärmens inbyggda fpscounter visade fortsatt 144hz och bildproblemet kvarstod.

Jag upplever på något sätt att det är som att grafikkortet kraschar av detta. Eftersom musen fastnar och vaknar igen när skärmen blinkar. Kan det verkligen vara så att det varit defekt ända sedan jag köpte det begagnat, så fort man försöker köra det över 60hz? Aldrig hört talas om något liknande. Nu har vi bytt tillbaka till den andra skärmen och det fungerar väl.

Jag har spelat in ett klipp på vad som händer eftersom jag inte riktigt kunde förklara det i ord: https://anonfiles.com/z8l81589u3/Snapchat-1044541989_mp4

Har även testat installera om drivrutinerna för grafikkortet från grunden men tyvärr ingen lycka där.

TLDR: XFX Radeon RX480 och Acer XF240H lirar inte när man höjer uppdateringsfrekvensen >60hz. Några idéer?

titeln var illa formulerad
Permalänk
Keeper of the Bamse

Har du testat att byta kabel? Jag hade problem med 4k/120hz på min LG-tv, så jag köpte annan HDMI-kabel, som löste problemet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com