Permalänk

Ny skärm till den nya burken

Köpte denna Taurus dator från inet för några dagar sedan:

https://www.inet.se/produkt/1511034/taurus-gaming-rtx-3060-36...

Antar att jag borde uppgradera min skärm också så jag har en som är likvärdig med den här datorn?

Just nu sitter jag på en 10 år gammal Asus skärm, 24” 5ms 60hz osv osv.
Antar stt den inte duger längre? För jag får aldrig uppleva 100fps på den va?

Skulle behöva hjälp med att välja då det verkar vara en djungel med G-sync free-sunc VVS o allt vad det heter.

Skulle uppskatta att få lite olika storleksförslag och prisförslag.

Tackar ödmjukast för svar!
//
Viktor

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

1ms? Ska man inte ha 0,5?

Den var ju ganska billig!

Permalänk

Jämfört med denna?

De verkar ha olika upplösning men samma storlek 27” hur blir det?

Permalänk

Hur är det med upplösningen som är samma fast den ena är 24” och den andra är 27” är det någon man ska undvika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorkm89:

Hur är det med upplösningen som är samma fast den ena är 24” och den andra är 27” är det någon man ska undvika?

Skillnaden blir ju då att samma bild kommer sprängas upp till en större yta på 27". Om det då är en inte särskilt hög upplösning kommer det se värre ut än vad det gör på en mindre skärm. T.ex. 1920x1080 brukar finnas både som 24" och 27" och där tycker många (inkl mig själv) att det är lite för låg upplösning för 27" medan det ser ganska bra ut på 24".
2560x1440 upplösning tycker många är lagom till 27".

MSI skärmen där ovan är väldigt mycket skärm för pengarna annars. IPS, 120+ Hz, 2560x1440, 27" och Freesync brukar göra många nöjda.
0.5ms vs 1ms behöver du inte oroa dig om.

Tänk dock på att det är 2560x1440 vilket kommer sätta större krav på din GPU. Nog för att ett 3060 klarar det bra men den hade klarat 1920x1080 ännu bättre, så om du prioriterar höga FPS siffror kan en 1920x1080 skärm kanske passa dig bättre (då tipsar jag om denna: MSI Optix G241). Men om du vill ha en bättre "all-round" upplevelse hade jag tagit 27" 2560x1440.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Skillnaden blir ju då att samma bild kommer sprängas upp till en större yta på 27". Om det då är en inte särskilt hög upplösning kommer det se värre ut än vad det gör på en mindre skärm. T.ex. 1920x1080 brukar finnas både som 24" och 27" och där tycker många (inkl mig själv) att det är lite för låg upplösning för 27" medan det ser ganska bra ut på 24".
2560x1440 upplösning tycker många är lagom till 27".

MSI skärmen där ovan är väldigt mycket skärm för pengarna annars. IPS, 120+ Hz, 2560x1440, 27" och Freesync brukar göra många nöjda.
0.5ms vs 1ms behöver du inte oroa dig om.

Tänk dock på att det är 2560x1440 vilket kommer sätta större krav på din GPU. Nog för att ett 3060 klarar det bra men den hade klarat 1920x1080 ännu bättre, så om du prioriterar höga FPS siffror kan en 1920x1080 skärm kanske passa dig bättre (då tipsar jag om denna: MSI Optix G241). Men om du vill ha en bättre "all-round" upplevelse hade jag tagit 27" 2560x1440.

Okej tack så mycket. Jag tror inte jag kommer vara hardcore på att jag måste hålla +100 fps. Kanske en lite mer all-round upplevelse passar mig bättre då. Dock var ju den du länkade halva priset till den från Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorkm89:

Okej tack så mycket. Jag tror inte jag kommer vara hardcore på att jag måste hålla +100 fps. Kanske en lite mer all-round upplevelse passar mig bättre då. Dock var ju den du länkade halva priset till den från Komplett.

24" 1920x1080 för 1790
eller
27" 2560x1440 för 2995

Det beslutet får du göra

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

24" 1920x1080 för 1790
eller
27" 2560x1440 för 2995

Det beslutet får du göra

*svett sprutar*

Permalänk

Hjälp!

Köpte denna: https://www.komplett.se/product/1174192/gaming/spelutrustning...

Men nu när jag tittar genom skärmens inställningar via dess egen meny står det 60Hz!!!

Har jag fått en fuskmodel?

Jag hade en 60hz tidigare och folk sa till mig att jag skulle märka en jätte skillnad när jag köpte en skärm med +144HZ mot min gamla 6+HZ skärm (har Geforce GTX 3060), men helt ärligt, jag ser ingen skillnad alls mot min gamla skärm. ÄR det någpt fel på min nya?

(Det står 60HZ i skärmens egen meny???!!!)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av viktorkm89:

Men nu när jag tittar genom skärmens inställningar via dess egen meny står det 60Hz!!!

Har jag fått en fuskmodel?

Lugnt, du har gjort en "klassiker"

Du måste börja i rätt ände. Det vill säga att ställa in ditt grafikkort till att skicka en signal med högre frekvens än 60 Hz. Via exempelvis Nvidia:s kontrollpanel eller Windows-inställningarna. Annars skickar grafikkortet en standard 60 Hz-signal och då kommer skärmen också ganska väntat arbeta i 60 Hz. Något den berättar för dig i skärmens egna menyer och inforutor.

Detta är ett ämne som ofta diskuteras nördar emellan över ett par öl. Hur många som genom åren som har köpt 144 Hz-skärmar men aldrig tänkt på att ställa grafikkortet till att köra 144 Hz. För att år efter år fortsatt köra 60 Hz. Verkar vara en hel del baserat på de som arbetat med kundservice och support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorkm89:

Hjälp!

Köpte denna: https://www.komplett.se/product/1174192/gaming/spelutrustning...

Men nu när jag tittar genom skärmens inställningar via dess egen meny står det 60Hz!!!

Har jag fått en fuskmodel?

Jag hade en 60hz tidigare och folk sa till mig att jag skulle märka en jätte skillnad när jag köpte en skärm med +144HZ mot min gamla 6+HZ skärm (har Geforce GTX 3060), men helt ärligt, jag ser ingen skillnad alls mot min gamla skärm. ÄR det någpt fel på min nya?

(Det står 60HZ i skärmens egen meny???!!!)

Högerklicka på skärmen-bildinställningar-välj skärm-avancerade bild inställningar-höj skärmens Hz till det du vill ha

Permalänk
Skrivet av minivarg:

Högerklicka på skärmen-bildinställningar-välj skärm-avancerade bild inställningar-höj skärmens Hz till det du vill ha

Tack nu fungerar det.

Dock är jag besviken. Märket knappt någon skillnad.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av viktorkm89:

Tack nu fungerar det.

Dock är jag besviken. Märket knappt någon skillnad.

Du måste ofta ändra i spelen till att köra högre frekvenser. Annars är det vanligt att de också drar igång i 60 Hz.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du måste ofta ändra i spelen till att köra högre frekvenser. Annars är det vanligt att de också drar igång i 60 Hz.

Vad brukar de inställningarna heta som gör att man utökar detta? Jag kan oftast bara ändra upplösning och textures, shadows etc.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av viktorkm89:

Vad brukar de inställningarna heta som gör att man utökar detta? Jag kan oftast bara ändra upplösning och textures, shadows etc.

Det heter olika. Men bekanta dig med spelen och dess inställningar för det är ofta nödvändigt. Ändring av frekvens sker vanligtvis på samma ställen som du ändrar upplösningen i spelet. Sedan får man stämma av FPS i spelmotorn (bra spel har inbyggd FPS-mätare) med skärmens egna frekvensmätare.

Effekten du ser i spelet skulle kunna vara att spelet har en Motion Blur-funktion. Men också en kombination av att det fortfarande körs 60 Hz på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det heter olika. Men bekanta dig med spelen och dess inställningar för det är ofta nödvändigt. Ändring av frekvens sker vanligtvis på samma ställen som du ändrar upplösningen i spelet. Sedan får man stämma av FPS i spelmotorn (bra spel har inbyggd FPS-mätare) med skärmens egna frekvensmätare.

Effekten du ser i spelet skulle kunna vara att spelet har en Motion Blur-funktion. Men också en kombination av att det fortfarande körs 60 Hz på skärmen.

Jag hade detta problem när jag hade min 10 år gamla asus 60hz. Nu med min MSI 144HZ, 1ms, g-sync så är det samma fel.

Så jag fattar inte! Ingen på hela jävla nätet har något bra svar på det här. Verkar drabba helt slumpmässigt runt om i communityn

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorkm89:

Jag hade detta problem när jag hade min 10 år gamla asus 60hz. Nu med min MSI 144HZ, 1ms, g-sync så är det samma fel.

Så jag fattar inte! Ingen på hela jävla nätet har något bra svar på det här. Verkar drabba helt slumpmässigt runt om i communityn

Vad är det för "fel" du har?

Edit: Om du vill se extremt tydlig skillnad så koppla även in din gamla skärm och ställ bredvid. Om nya skärmen är inställd på 144Hz och den gamla på 60Hz så ta t.ex. ett webbläsarfönster så halva är på varsin skärm. Dra fönstret upp och ner så kommer du tydligt se skillnad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Vad är det för "fel" du har?

Edit: Om du vill se extremt tydlig skillnad så koppla även in din gamla skärm och ställ bredvid. Om nya skärmen är inställd på 144Hz och den gamla på 60Hz så ta t.ex. ett webbläsarfönster så halva är på varsin skärm. Dra fönstret upp och ner så kommer du tydligt se skillnad.

Förlåt, hade kanske glömt länka klippet jag spelade in:
https://youtu.be/PHJ8Ge7gbh4

Se hur grafiken hänger kvar(”släpar efter”)

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorkm89:

Förlåt, hade kanske glömt länka klippet jag spelade in:
https://youtu.be/PHJ8Ge7gbh4

Se hur grafiken hänger kvar(”släpar efter”)

Eftersom du kan spela in det via datorn så har det ingenting med skärmen att göra. Om det var skärmen som "visade konstigt" eller var trasig t.ex., då hade det inte synts i videon. Tyvärr har jag ingen lösning just för det där problemet, så hoppas att nån dyker in snart.

Kanske dåligt implementerat Motion Blur? Kolla om det är aktiverat och stäng av det isf.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Eftersom du kan spela in det via datorn så har det ingenting med skärmen att göra. Om det var skärmen som "visade konstigt" eller var trasig t.ex., då hade det inte synts i videon. Tyvärr har jag ingen lösning just för det där problemet, så hoppas att nån dyker in snart.

Kanske dåligt implementerat Motion Blur? Kolla om det är aktiverat och stäng av det isf.

Vet inte om det är denna skärm nedan, men prova ställa in de rekommenderade inställningarna, är det lägre fps i spelet du kör ca 60, eller typ under 100 kanske så testa sätt overdrive på "normal"

https://www.rtings.com/monitor/reviews/msi/optix-g273qf

Response Time @ Max Refresh Rate

The MSI Optix G273QF has incredible response time at its max refresh rate of 165Hz. Motion looks extremely smooth with almost no motion blur. The recommended overdrive setting is 'Fast' because it has quicker response time than 'Normal' and much less overshoot than 'Fastest'. However, it still has some overshoot in darker transitions. If that bothers you, 'Normal' has none, but has a slower response time.

Response Time @ 60Hz
The response time at 60Hz is outstanding. Once again, fast-moving content has almost no motion blur. The recommended overdrive setting is 'Normal' because it has significantly less overshoot than 'Fast' and 'Fastest'. This means that you may have to change the setting if the frame rate of your game drops.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Eftersom du kan spela in det via datorn så har det ingenting med skärmen att göra. Om det var skärmen som "visade konstigt" eller var trasig t.ex., då hade det inte synts i videon. Tyvärr har jag ingen lösning just för det där problemet, så hoppas att nån dyker in snart.

Kanske dåligt implementerat Motion Blur? Kolla om det är aktiverat och stäng av det isf.

Datorn är ju också bara en vecka gammal. Och jag har bara spelet Hell let loose på den då jag skaffa den för att spela just det. Problemet hade jag hoppats på skulle försvinna när jag uppgradera till den nya skärmen. Men det hjälpte inte. Verkar vara något med spelet då. Ska försöka få in lite andra spel i burken så jag kan utesluta att det är något utanför just detta spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorkm89:

Datorn är ju också bara en vecka gammal. Och jag har bara spelet Hell let loose på den då jag skaffa den för att spela just det. Problemet hade jag hoppats på skulle försvinna när jag uppgradera till den nya skärmen. Men det hjälpte inte. Verkar vara något med spelet då. Ska försöka få in lite andra spel i burken så jag kan utesluta att det är något utanför just detta spel.

Jag har sett det förut och varit med om det själv, men jag kan ärligt talat inte komma ihåg hur jag löste problemet. Kan också ha varit i något spel jag inte gillade och slutade spela snabbt, så inte säkert att jag löste det heller.

Hur som helst är det i alla fall inte skärmen det är fel på. Testa att ändra inställningarna i spelet, framför allt motion blur, då det är det första jag tänker på när jag ser det där.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag har sett det förut och varit med om det själv, men jag kan ärligt talat inte komma ihåg hur jag löste problemet. Kan också ha varit i något spel jag inte gillade och slutade spela snabbt, så inte säkert att jag löste det heller.

Hur som helst är det i alla fall inte skärmen det är fel på. Testa att ändra inställningarna i spelet, framför allt motion blur, då det är det första jag tänker på när jag ser det där.

Tack för den hjälp du har försökt att ge.

Motion blur har jag redan stängt av

Permalänk
Inaktiv

Det är inte alltid så uppenbart vilken förbättring det är att gå från 60hz till 144hz men prova gå tillbaka efter några veckor, det är fruktansvärt ☺️

Permalänk
Medlem

Absolut enklaste sättet att märka skillnad mellan 60 och 120+ Hz är att bara röra musen runt i Windows. Efter man vant sig känns det som att Windows laggar och man får huvudvärk om man går tillbaka till 60.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av viktorkm89:

Jag hade detta problem när jag hade min 10 år gamla asus 60hz. Nu med min MSI 144HZ, 1ms, g-sync så är det samma fel.

Jaha – trodde det var nytt för den nya skärmen. Men om det var samma på gamla skärmen i samma spel så är förklaringen själva spelet. Då hjälper ingen skärm i världen. Att vissa ser det och andra inte beror vanligtvis på att de är lyckligt omedvetena om att det existerar. Tills man en dag lär sig ser det och därefter aldrig kan få sluta se det.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jaha – trodde det var nytt för den nya skärmen. Men om det var samma på gamla skärmen i samma spel så är förklaringen själva spelet. Då hjälper ingen skärm i världen. Att vissa ser det och andra inte beror vanligtvis på att de är lyckligt omedvetena om att det existerar. Tills man en dag lär sig ser det och därefter aldrig kan få sluta se det.

What has been seen cannot be unseen! 😭