Vilken typ av rör för transport av vatten

Permalänk

Vilken typ av rör för transport av vatten

Jag skall ha datorn till höger på skrivbordet och min custom (externa) vattenkylning på vänster sida av skrivbordet.
Jag tänkt då helt enkelt sätta upp rör på väggen precis bakom skärmarna för att det skall se lite cool ut.
Jag kan dock inte komma på vilka rör jag skall använda.
Jag kan ju inte köra aluminium eftersom det är koppar i loopen.
Tänkte på kopparrör men vet inte vad jag skall leta efter, kanske kromade rör som man brukar ha i badrummet men är det OK?
Rostfritt? Går det ens att lösa för pengar?
Vi pratar om två rör på vardera 2 meter.

Bild här: http://www.jobbig.se/rcgotland/wp-content/uploads/2016/11/vat...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vanliga PVC-rör (ofta kallade VP-rör) är billiga och kan enkelt böjas genom att hålla dem i kokhett vatten eller använda en värmepistol.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Permalänk

VP-rör vill jag inte ha då jag vill att det skall se lite snyggt ut.
Jag behöver dessutom inte böja något, det blir bara 2x 2meter raka rör på väggen.
Rouge, det där är ju fan perfekt.... 2 meter långa och kromade ELLER kopparfärg... vad händer om man polerar koppar? Kan man få det snyggt tro?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Klimpen717:

VP-rör vill jag inte ha då jag vill att det skall se lite snyggt ut.
Jag behöver dessutom inte böja något, det blir bara 2x 2meter raka rör på väggen.
Rouge, det där är ju fan perfekt.... 2 meter långa och kromade ELLER kopparfärg... vad händer om man polerar koppar? Kan man få det snyggt tro?

polerad koppar kan se rätt snyggt ut dock nackdelen med koppar är att det oxiderar väldigt fort vid syrekontakt så de kommer inte se nypolerade ut speciellt länge såvida du inte polerar dem lite då och då.

koppar blir mörkare med tiden och efter polering vara typ röd/orangea

kromade rören oxiderar inte (inte speciellt fort iaf) så mindre efter jobb att hålla det snyggt.

men visst även polerade kopparrör som fått lite oxid kan se väldigt snyggt ut om det matchar omgivningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen717:

vad händer om man polerar koppar? Kan man få det snyggt tro?

Man kan dra på ett lager klarlack för att skydda dem, ifall du gillar looken.

Permalänk

Fan, jag tror jag gillar "1 day" bäst så det får nog bli polerade och sen ett lager klarlack på.
Jag har hållit på med vattenkylning i över 20 år och förr var det BARA forum som gällde.
Nu för tiden är det klent med forum och typ bara facebook-grupper som gäller.
Tusen tack för att ni (vi) ännu finns.... trodde det skulle bli klent med svar...

Jag kommer helt enkelt ställa min vattenkylning på vänster sida om skärmarna och dra slang fram en kort bit fram till rören som sedan löper precis ovanför skrivbordets kan bakom skärmarna och bort till höger sida för att där gå över i slang som löper in i datorn.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av loefet:

Man kan dra på ett lager klarlack för att skydda dem, ifall du gillar looken.

kan rekommendera autosol och en bit gammalt lakan, t-shirt eller microfiber duk att polera med.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-o...

Blir blankt och fint använder det på mina fiskedrag, just för kopparrör skulle det ev kanske behövas något lite grövre polermedel först eftersom de troligen inte är speciellt högpolerade från början men tveksamt.

men följer div YT kanaler som bygger miniatyr ångmotorer/lokomotiv osv med mycket kopparrör och de använder ofta Brasso Wadding utan någon direkt förpolering och de blir väldigt blankt och fint.
men av vad det iaf verkar som är det mer eller mindre vadd med förappliserad polerpasta så autosol och trasa borde ge ungefär samma resultat kan man tycka för att inte tala om att det typ bara kostar 1/3 av vad brasso kostar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows