Helgsnack: Hur avnjuter du dina böcker?

Permalänk
Medlem

Ljudbok är mitt favoritsätt. Jag har funderat på att beställa en Kindle för att läsa lite mer igen; men det är så smidigt att lyssna på böcker innan läggdags, när man kör bil eller är på språng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag föredrar pocketböcker, bekvämt format som lämpar sig bra för sträckläsning och bläddrade fram och tillbaka. Med det sagt läser jag nog ändå mer på min Kindle Paperwhite. Saknar möjlighet att snabbt bläddra till t.ex. index eller kartor, men fantastiskt smidigt med biblioteket i fickan.

Ljudböcker är sköna att somna till, men inlevelsen blir tyvärr mycket sämre för mig.

Det finns bokmärkesfunktioner i läsplattor så man kan "bläddra" fram och tillbaka. Men, det är inte på långa vägar lika smidigt som i en fysisk bok,så jag håller i grunden med dig.

Permalänk
Medlem

Läser 95% ebok på läsplatta. Har testat ljudbok, men tappar fokus för mycket antingen på det jag gör samtidigt eller på boken.

Permalänk
Medlem

Läser enbart fysiska böcker. Jag föredrar den formen. Jag tappar fokus om jag lyssnar på ljudbok. En vanlig bok så kan man stanna upp läsningen omedelbart ifall en sinnen reagerar på något runt omkring en.

En vanlig bok har lågt vårde också så den kan man ge bort efter man har läst den, man kan låta den ligga i sanden medan man tar ett dopp och man behöver inte vara rädd för att någon ska sno den.

Permalänk
Medlem

Skolböcker kör jag helst i elektroniskt, (ej ljudbok). Gött att kunna köra Ctrl + F. Copy pasta lite, ta några screenshots. Har testat skolböcker i ljudbok format, går inte alls när dom börjar rabbla siffor, mattetal osv haha

När de gäller vanliga böcker t.ex. Sagan om Ringen föredrar jag ljudbok. Brukar göra något annat samtidigt som jag lyssnar igenom. Då o då gör jag något monotont arbete som tar hela dagar, veckor så går tiden framåt med lyssna ljudböcker.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Sakböcker läser jag enbart riktiga böcker.
Romaner eller fiktiva böcker läser jag inte alls oberoende format.
Ljudböcker tappar jag fokusseringen på efter ett par få minuter.
Men jag älskar lyssna på "radioplays (Hörspiele)" som jag ochså samlar på HDD:n
Men det är som jag förstått nästan bara Tyskland som använder det formatet.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

Mest läsplatta (Kindle Paperwhite 4), köpte mycket fysiska böcker när jag började läsa aktivt för några år sedan, men insåg snabbt att jag skulle spara in lite pengar på att köpa en Kindle! Och så är det att föredra då sambon helst ej vill höra mig prassla med boken vid läggdags & ha lampan tänd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Den här är riktigt intressant, men lite för dyr. Den har android så Kindleappen kan laddas ned.
https://cdon.se/hemelektronik/boox-nova3-color-p73178747?gcli...

Wow, det där är typ min dröm-eläsare! Om den hade varit vattentät bara, så...

Undrar vilken prestanda den har för serietidningar? Kobos billigaste platta köptes åt dottern, men när vi testade böcker med mycket bilder, så var den vansinnigt långsam.

Edit: Läste en recension. Färgerna är väldigt bleka tyvärr. Hmm. Blir nog att vänta någon generation till innan jag pungar ut så mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Fysiska böcker och e-böcker. Det är ganska jämnt. Jag föredrar fysiska böcker. Det är trevligt att bläddra. Men det är så mycket lättare att bara ta med sig EN platta när jag ska bort. Då behöver jag inte välja böcker. Jag kan ta med nästan alla.

Håller helt med. Har en gammal Kobo Glo som ännu rör på sig, är praktiskt med inbyggd belysning (är inte störig för ögonen). Skulle inte vilja läsa på en surfplatta, dels för kontrast och reflektioner, dels för batteritid. Just att snabbt bläddra till sidan 9 med kartan ex är ca niohundra gånger snabbare med en fysisk bok dock. Den dagen Kobon checkar ut skaffar jag en ny ebokläsare utan minsta tvivel.

Edit. "nästan alla" fick mig att fundera, min har nåt inbyggt minne som var standard för minst tio år sen, samt en mikroSDplats som jag inte använt och jag har nog inte tagit bort en bok på den än och utrymmet är inte nära att ta slut. Epubs är inte så stora(?)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Sakböcker läser jag enbart riktiga böcker.
Romaner eller fiktiva böcker läser jag inte alls oberoende format.
Ljudböcker tappar jag fokusseringen på efter ett par få minuter.
Men jag älskar lyssna på "radioplays (Hörspiele)" som jag ochså samlar på HDD:n
Men det är som jag förstått nästan bara Tyskland som använder det formatet.

Hörspiele är väl som radioteater, typ? Med olika röstskådespelare och ljudeffekter, musik mm?

Hmm. Nej, jag har nog bara hört sånt på tyska, åtminstone riktar till vuxna.

Kan tänka mig att det hänger ihop med att Tyskland har väldigt många duktiga röstskådespelare, utifrån traditionen att dubba film/TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Läser enbart fysiska böcker. Jag föredrar den formen. Jag tappar fokus om jag lyssnar på ljudbok. En vanlig bok så kan man stanna upp läsningen omedelbart ifall en sinnen reagerar på något runt omkring en.

En vanlig bok har lågt vårde också så den kan man ge bort efter man har läst den, man kan låta den ligga i sanden medan man tar ett dopp och man behöver inte vara rädd för att någon ska sno den.

Det där med att ge bort böcker eller bara låna ut är ju något som försvinner med e-böcker. Ganska synd med digitala böcker (om de har drm) på det sättet.

Permalänk
Medlem

Hade föredragit en vanlig fysisk bok egentligen, men för att det ska bli av alls blir det oftast ljudböcker eller någon gång ibland e-bok på ipaden. Just nu läser jag mest serier dock och där föredrar jag ipad före fysiska.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Hörspiele är väl som radioteater, typ? Med olika röstskådespelare och ljudeffekter, musik mm?

Hmm. Nej, jag har nog bara hört sånt på tyska, åtminstone riktar till vuxna.

Kan tänka mig att det hänger ihop med att Tyskland har väldigt många duktiga röstskådespelare, utifrån traditionen att dubba film/TV?

Japp, kanske det kallas för Radioteater i Sverige.
Det jag gillar med det är att man kan använda sig av sin egen fantasi om hur karaktärerna och deras omgivning ser ut.
Vissa produktioner håller väldig hög klass och dom flesta röstskådespelare gör ett fantastiskt jobb.
Många av dem är med att synchronisera filmer och TV-serier ochså och är ganska kända för det.

Har lyssnat på Hörspiele sen jag var liten och aldrig gått ifrån det.
Det finns serier som pågåt i flera decennier.

Maritim Verlag har lagt ut ett par få av sina produktioner på Youtube om folk vill provlyssna
https://www.youtube.com/c/MaritimVerlag/featured
Andra förlag har ochså egna Youtube kanaler.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Edit. "nästan alla" fick mig att fundera, min har nåt inbyggt minne som var standard för minst tio år sen, samt en mikroSDplats som jag inte använt och jag har nog inte tagit bort en bok på den än och utrymmet är inte nära att ta slut. Epubs är inte så stora(?)

Mitt fysiska bibliotek är större, helt enkelt. Det har varit med längre, och det har inte alltid funnits anledningar att köpa fler kopior. Så med båda biblioteken inräknade så kan jag inte ta med alla med min platta.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har gått från att läsa så många (pappers)böcker att jag inte ens kunde räkna antalet till att långsamt läsa färre och färre titlar per år, vilket känns trist. Som barn och tonåring var det sällan jag inte satt med näsan djupt i en bok, men sedan tog andra intressen, spel och studier upp mer tid. Har försökt plocka upp det med e-boksformat men det är inte samma känsla och jag kommer sällan till ro med det som jag brukade.

Jag gillar ljudböcker, men kan inte BARA lyssna på en ljudbok. Då blir jag knäpp, det går för långsamt. Ljudbok är dock strålande samtidigt som jag gör annat, gärna mer "fysiska saker" som typ städa, tvätta, laga mat, spelar vissa spel osv. KAN funka typ på en promenad eller på resande fot, men samma där. Går det lite för långsamt blir jag mest frustrerad istället

Permalänk
Medlem

Jag har nästan bara läst fysiska böcker, men nu när man är på semester i naturen 3-4 veckor har jag lagt rabarber på fruns kobo libra, den är mycket smidigt och medan barnen somnar har jag hunnit läsa ca 2-3 böcker i veckan. Inga mastodontböcker, några Agatha Christie, Arthur C Clarke, någon Star Trek - bok. Tycker utbudet på svenska är dåligt, då jag främst läser äldre böcker.

Mycket smidigt med inbyggd belysning. Bra med engelsk ordbok. Kan rimlig engelska men Christies 1930-talsengelska är knepig ibland.

Jag är ingen storläsare numera, tiden finns inte och ljudböcker tar för lång tid. Vill helst läsa böcker i ett sträck, men 2-3 dagar kan fungera rätt bra.

Men bra uppläsare kan säkert göra ljudböcker stor rättvisa, även om det nog är svårt att nå samma nivå som Astrid Lindgren. Jag får rent teoretiskt lyssna på ljudböcker på jobbet, men det skulle nog inte gå. Annars låter Stephen Fry intressant för Harry Potter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Pirum:

Jag har nästan bara läst fysiska böcker, men nu när man är på semester i naturen 3-4 veckor har jag lagt rabarber på fruns kobo libra, den är mycket smidigt och medan barnen somnar har jag hunnit läsa ca 2-3 böcker i veckan. Inga mastodontböcker, några Agatha Christie, Arthur C Clarke, någon Star Trek - bok. Tycker utbudet på svenska är dåligt, då jag främst läser äldre böcker.

Jag är ingen storläsare numera, tiden finns inte och ljudböcker tar för lång tid. Vill helst läsa böcker i ett sträck, men 2-3 dagar kan fungera rätt bra.

Men bra uppläsare kan säkert göra ljudböcker stor rättvisa, även om det nog är svårt att nå samma nivå som Astrid Lindgren. Jag får rent teoretiskt lyssna på ljudböcker på jobbet, men det skulle nog inte gå. Annars låter Stephen Fry intressant för Harry Potter.

Astrid Lindgren måste nog vara bland mina absoluta favoritröster och uppläsare någonsin. Jag hade så många av de klassiska berättelserna på kassettband som liten, där specifikt Madicken mer eller mindre lyssnades sönder Det bandet gick varmt varje kväll i många år!

Nästan alla hennes inläsningar finns numera på Spotify. Händer fortfarande att jag slår på någon om jag har svårt att sova, få röster som är så lugnande.

Angående Harry Potter. Jag vet att många verkligen uppskattade Stephen Frys version, men jag fastnade av någon anledning betydligt mer för de med Jim Dale? Det känns som att den är typ universellt hatad i jämförelse haha, men jag tyckte mycket mer om hans tempo och generella melodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Mitt fysiska bibliotek är större, helt enkelt. Det har varit med längre, och det har inte alltid funnits anledningar att köpa fler kopior. Så med båda biblioteken inräknade så kan jag inte ta med alla med min platta.

...oh

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en iRiver Story HD för många år sedan men jag var aldrig riktigt nöjd med den. Fortsatte att läsa det mesta i pappersform, men för typ tre år sedan hittade jag min frus gamla Kindle (måste vara från ~2012) och sedan dess använder jag den. Vissa böcker köper jag fortfarande i fysisk form men majoriteten hamnar på Kindlen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Papper eller kindle, ljudbok kan jag inte lyssna på med god erfarenhet.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Aldrig kunna lyssna på ljudböcker så antingen fysiskt eller på Kindle. I praktiken läser jag dock om möjligt alltid på Kindlen då det är så praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Japp, kanske det kallas för Radioteater i Sverige.
Det jag gillar med det är att man kan använda sig av sin egen fantasi om hur karaktärerna och deras omgivning ser ut.
Vissa produktioner håller väldig hög klass och dom flesta röstskådespelare gör ett fantastiskt jobb.
Många av dem är med att synchronisera filmer och TV-serier ochså och är ganska kända för det.

Har lyssnat på Hörspiele sen jag var liten och aldrig gått ifrån det.
Det finns serier som pågåt i flera decennier.

Maritim Verlag har lagt ut ett par få av sina produktioner på Youtube om folk vill provlyssna
https://www.youtube.com/c/MaritimVerlag/featured
Andra förlag har ochså egna Youtube kanaler.

Detta är ju ett gammalt inlägg och gammal tråd, men upptäckte nyligen att det finns ett företag som heter GraphicAudio som gör en motsvarighet till Hörspiele på engelska. Om du är intresserad har Humblebundle en bundle med några stycken för inte allt för mycket pengar

Permalänk
Medlem

Pocket helst, tar mindre plats, men köper bundna böcker när det är något jag verkligen vill ha.

Ljudböcker etc går bra för att multitaska alt lyssna på medans man jobbar. Föredrar böcker/ljudböcker före filmer...

Går inte att jämföra en bok kontra en 60/120min film där man valt det "bästa" och skrotar resten i en sammanhängande story.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.