Intel Core i9-12900K spöar Ryzen 9 5950X i Cinebench

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-12900K spöar Ryzen 9 5950X i Cinebench

När 16 kärnor av blandad typ möter lika många Zen 3, antyder ett Cinebench R20-resultat från en förrymd processor att "Alder Lake" presterar bra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det va som tusen, jag trodde inte det skulle vara bättre i Cinebench.

Det kvittar visserligen för min del, jag kommer inte uppgradera på ett bra tag från min 9900KS. Men kul med konkurrens!

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant då det var många som avfärdade Intels nya design och förväntade sig att den skulle ha problem att konkurrera i och med BIG/little design.
Ska bli intressant att se gaming benchmarks framöver.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Inaktiv

Intel presterar bara när de har kniven på strupen. Intel-fanboys kan tacka AMD för de här resultaten.

Permalänk
Medlem

Får väll se strömförbrukningen under detta test först. Drar den 150-225w så är det väll inte så positivt. Antar vattnet ger den maximal boost under testet som normalanvändaren inte når.

Men men, bra att den får fina siffror för de som är intresserade.

Kunde ju vara kul att se sustained prestandan, i R23 under 10 min.

Permalänk
Medlem

Men är väl lika bra att invänta AMD's nästa generation, så vi kan jämföra "samma" generation. Så får vi se om Intel fortfarande slår AMD.

Konkurrens är bra för oss konsumenter.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Snusfri

Ska bli riktigt intressant att se tester på Alder Lake.

Om dessa siffror stämmer så ser det riktigt bra ut.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Intel presterar bara när de har kniven på strupen. Intel-fanboys kan tacka AMD för de här resultaten.

AMD lägret gör samma misstag som Intel-fanboys. Fanboys är de sämsta för oss konsumenter som letar efter uppgradering per krona varje gång vi letar nytt.

Permalänk
Medlem

Roligt!

Visst skall man:

  1. Å ena sidan ta sådana här siffror med en nypa salt

  2. Å andra sidan ha klart för sig att drivisar med mera ännu inte är optimerade och det faktiskt kan bli ännu bättre

Men, det mest intressanta är ändock prestanda per krona, så vi får väl se vad de här kan tänkas kosta...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Intel presterar bara när de har kniven på strupen. Intel-fanboys kan tacka AMD för de här resultaten.

Den obligatoriska kommentaren när det är en positiv nyhet om Intel.

Jag tror alla vet att konkurrens driver på utveckling.

Edit. Det/den är tydligen svårt ibland.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Så en ny dyrare CPU klår än äldre, vem kunde anat det

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

AMD lägret gör samma misstag som Intel-fanboys. Fanboys är de sämsta för oss konsumenter som letar efter uppgradering per krona varje gång vi letar nytt.

Precis. Har ju varit med och byggt datorer sen mitten av 90-talet. Har varvat AMD och Intel i omgångar. Men alla minns ju hur Intel dominerade med Core-arkitekturen när AMDs Bulldozer gick ned till källaren. Vad hände från 2012 fram till AMDs Zen-arkitektur. Så klart ungdomarna måste påminnas att det var enorma skillnader mellan generationerna så länge AMD hade något att komma med.

Permalänk
Medlem

Läste också att eftersom 12900k har 16 kärnor så kommer den kosta därefter, spelar ingen roll att det är 8 stora och 8 små.

Jag gissar på:
12900k 8+8 7500-8000 kr
12700k 8+4 5500-6000 kr
12600k 6+4 3500-4000 kr

Lägre segment tilldelas enklare modeller eller Rocket Lake. Lite likt hur AMD gjorde med Zen3. AMD kommer svara med att sänka 5800X till ~3000kr, 5600X till ~2000kr, 5900X till ~4500 kr.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

"Resultat" från ett föråldrat benchmark program som då eventuellt kanske visar fel siffror vars värden inte nödvändigtvis kan överföras till generell prestanda överlag. Detta skulle även kunna vara omvänd propaganda där ett för högt resultat läcks av motståndarsidan.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Vilken kross av Intel!

Permalänk
Medlem

Intressant ordval i rubriken! Inte så ofta jag ser ordet 'spöar' på ett sånt beskrivande sätt. Min fråga är: Om skillnaden hade varit uppåt 30% - 40%, kan vi förvänta oss ordval som exempelvis 'äger'?

Skämt åsido, kul att det rör på sig igen! Ska bli intressant att se vad AMD:s svar blir.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lindahlj:

Vilken kross av Intel!

Hade de misslyckats så borde ingenjörerna få sparken och VDn avgå. Med så mycket resurser och know-how. Då måste man bräcka Lill-konkurrenten AMD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Så en ny dyrare CPU klår än äldre, vem kunde anat det

Så AMDs Ryzen 1500 knäckte Intels förra generation i enkeltrådad-prestanda? Nä. Visste gjorde de inte det? Hur var det med logiken nu?

Permalänk

Nu när 16 kärnor blir nya mainstream-max både hos Intel och AMD så blir man alltmer nyfiken på hur Sapphire Rapids kommer att positioneras vs. Alder Lake. Kommer HEDT-plattformen ens att finnas kvar under Core-varumärket eller kommer det enbart bli Xeon-W? Eller behöver Intel hitta på ett nytt varumärke för att matcha Threadripper?

Permalänk
Avstängd

Jo, men nu har jag faktiskt en 5900x sedan slutet på 2020 och jag kan leva med den tills vidare!

Goda nyheter för de som inte valt ännu dock.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är samma sak varje år:
- Nya Intel verkar vara bättre?
- Nya Intel går väldigt varmt och slukar mycket ström
- Nya Intel är bättre för vissa saker!
- Nya AMD verkar vara bättre?
- Nya AMD kommer ha högre krav på kylning
- Nya AMD är bättre för vissa saker!
Och så om och om igen. Det är när denna loop bryts som glödheta konkurrensen försvinner och vi är tillbaka till ca 2016 och tråkiga 7700K

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag gör som jag gjort när läckta tester utan screen shoot eller annat dykt upp kring AMD's CPU:er... inväntar en faktiskt släppt produkt och tester.
Med en massa cacheminne är enkeltrådade presrandan inte omöjlig, men inget jag skulle ta för givet heller. Men den flertrådade, då flera av kärnorna skall vara lågprestanda-kärnor känns skumt. Men tester för visa hur det verkligen ligger till. Faktisk konkurrens verkar ha givit oss konsumenter alternativ, något vi saknade många år.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Spännande.
Ser fram emot riktiga recensioner av Core 12000 serien.

Permalänk
Medlem

Ska X86 fortsätta dominera så kommer vi behöva mins +10-15% prestanda varje år annars tar andra tekniker över marknaden. ex ARM

Kan inte se varför Intel skulle ta ett så stort steg även om de kan. Att bara leverera +10-15% skulle göra att många skulle välja Intel före AMD. Att göra ett stort hopp och sedan inte släppa något nytt på 2år kan inte vara bra för aktieägarna.

Tror vi att även Intel kommer skapa en stor L3-cache som kommande AMD kommer ha?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Väldigt intressant då det var många som avfärdade Intels nya design och förväntade sig att den skulle ha problem att konkurrera i och med BIG/little design.
Ska bli intressant att se gaming benchmarks framöver.

Mycket av misstron har väl varit främst om hur OS kommer hantera kärnorna, då windows så att säga inte varit supersnabba på att anpassa sig efter nya designer vilket sågs till exempel med ryzen, men nu har ryktena gått att Intel jagat på microsoft rejält med vilka olika incitament de nu kan använda sig av så det låter som att det kanske blir annorlunda denna gång.

Och ja, gamingbenchmarks blir väldigt intressant, men med den single core score testet visar och då processorn har 8 snabba kärnor så tvivlar jag på att det är något annat än utmärkt förutsatt att kärnorna används på bra sätt.

Skrivet av walkiii:

Men är väl lika bra att invänta AMD's nästa generation, så vi kan jämföra "samma" generation. Så får vi se om Intel fortfarande slår AMD.

Konkurrens är bra för oss konsumenter.

Mjo, logiska jämförelsen mot 5950X vore väl 11900K då den är ett snäpp nyare, och isåfall vore ju den närmsta jämförelsen mot 12900K också 11900K. Men intel tjänar ju inget på att "spöa" sig själva

Det är väl alltid så att man jämför mot konkurrentens produkter, det som man får ha i åtanke är vad priset blir i detta fall, tvivlar på att 5950X kommer sjunka alltför mycket i pris å andra sidan.

Skrivet av anon333222:

Hade de misslyckats så borde ingenjörerna få sparken och VDn avgå. Med så mycket resurser och know-how. Då måste man bräcka Lill-konkurrenten AMD.

Att sparka ingenjörer är nog lite förhastat i fall av företag som intel då de ganska garanterat då bara "ger bort" kompetens till konkurrenter. Målsättning och strategi spelar roll och jag skulle tro att det är mer där som intel tappat mark mot AMD- båda måste planera sina nya produkter efter vad som är tillgängligt i form av tillverkningsprocesser och AMD fokuserade på mindre men regelbundna kliv framåt medan intel satsade på att öka sitt övertag genom att satsa på något de inte kunde framställa (än).

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Glöm inte att Zen 3+ med extra cache kommer redan sent i höst, och Zen 4 på 5nm och med DDR5 nästa år, vore konstigt om Zen 4 inte tar Intels 10nm. Problemet blir nästa Intel efter Alder Lake som också verkar bli på TSMC 5nm, då blir det tight om waferkapaciteten med Apple, AMD cpu+gpu, Intel cpu+gpu, Nvidia gpu och Qualcomm alla på samma process. Konsolerna blir väl kvar på 7nm ett tag som tur är. I det läget om det blir kretsbrist kan Intel gödsla marknaden med billiga 10nm alternativ, det kan inte AMD

För dom som sitter på en äldre eller ingen rigg kommer säkert Intel att vara trevligaste köpet under en period, som det alltid varit, fram och tillbaka även om AMD var vilse ovanligt länge med Bulldozer. Men allt hänger på priset, det såg vi när Zen 2 var billiga sålde dom som smör, sen kom AMD på att höja priset för Zen 3 mycket pga kretsbrist och Intel kunde ta igen förlorad försäljning mha tillverkningskapacitet och bättre priser.

Själv tänker jag inte titta på något nytt före 5nm

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av inquam:

Men den flertrådade, då flera av kärnorna skall vara lågprestanda-kärnor känns skumt.

Lågprestanda är väl kanske också att ta i; de påstås väl prestera som Skylake?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Banco:

Det obligatoriska kommentaren när det är en positiv nyhet om Intel.

Jag tror alla vet att konkurrens driver på utveckling.

Handen upp den som tror att vi fortfarande hade bara haft quadcore om Intel dominerat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Nu vänder pendeln. Ingen tvekan om att Intel skruvat upp. Nu hamnar AMD i bakvattnet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Lågprestanda är väl kanske också att ta i; de påstås väl prestera som Skylake?

Jasså? Källa? Känns ju inte som att de kommer vara så energisnåla (vilket är hela tanken) om de presterar som Skylake.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P