Mikrofonskydd till headset

Permalänk
Medlem

Mikrofonskydd till headset

När jag spelar så hörs tydligen mitt flåsande i mikrofonen på headsetet och tänkte att ett mikrofonskydd borde väl åtgärda det som det hjälper mot vind?

Men jag är osäker på vilket jag borde skaffa till en EPOS GSP 300.

Skulle ett sånt här funka till exempel?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Du kan inte bara höja eller sänka mikrofonen lite? Alltså upp eller ner, fysiskt. Vinkla den kanske?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@favouredhawk: Nja, det effektivaste är ju att flytta mic:en från där luften kommer ifrån (munnen/näsan).

Du behöver ofta inte ha den så nära munnen som man kan tro utan kan med gott samvete (oftast) flytta den.

Ska du få bort effekten av luften effektivt kommer du dämpa ljudet rejält och behöver då flytta fram den mer, dvs lite av moment 22.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Som @nordhnet är inne på kommer det här direkt åtgärdas om du bara justerar din mic-position så att den inte är precis där din utandning kommer. Du kan testa några av följande saker:

- Vinkla ut den om det går. Då går din utandning förbi.

- Flytta den nedanför aningen nedanför läpparna. Återigen kommer andningen i stort missa själva membranet som fångar upp ljud, men fortfarande ta emot din röst.

- Ett test du kan göra för att hitta placering på micken är att hålla ditt pekfinger horisontellt (peka mot väggen) framför munnen och göra explosiva p-ljud.* Du borde känna luften på fingret, och kan då helt enkelt sänka eller höja omkring det tills du inte längre känner att luften slår mot huden. Då har du en position där andningen inte längre ska slå mot och höras lika tydligt.

Om du vill flytta mikrofonen i sidled gör du samma test som ovan, men håller istället pekfingret lodrätt (peka upp mot taket.)

* Alltså att du säger "päh" eller "pöh" men utan någon röstton. Det är bara luft.

Det går att sätta dit en muff, och det kommer också förmodligen vara ett effektivt sätt att dämpa andning på. Men korrekt position från början skapar alla förutsättningar för bättre ljud.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:
Skrivet av NordhNet:
Skrivet av Yonie:

Tack för råden, jag ska experimentera lite 🙂

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB