Men samtidigt, för vissa, hade det inte räckt om så Linux alternativen hade stött 150% av spelen som existerar. Ja även dem som i nuläget enbart finns tillgängliga på andra, exklusiva plattformar.
Så det är nog inte där skon klämmer, egentligen.
Det är generellt svårt att lämna ett ekosystem man rotat sig i, -eller när det är det enda man känner till, allt annat är fel, för du vet hur ditt system fungerar, -eller tror/har en uppfattning av det iaf.
Om någon som är van vid Windows hamnar i en Linux miljö så är något av de första samtalsämnena varför Linux inte fungerar som Windows??? och att Windows i det fallet är "bättre" för det vet man hur det fungerar/är möjligt, -eller vad som inte fungerar/är möjligt. Man vill inte lära sig helt enkelt. För man kan ju redan Windows, och allt är väl kopior av Windows? Det är ju standard...?
Sen finns så klart en kommersiell tanke i det. Tyvärr har de kommersiella aktörerna i stort sett ratat Linux under hela dess existens kunderna finns inte där heter det, men det är ofta p.g.a. applikationerna inte heller finns där.
Och kunderna känner enbart till programvaror med kända namn, och de finns inte för Linux-plattformen. Alternativ finns det däremot gott om och de blir ständigt fler p.g.a. oviljan hos etablerade aktörer att faktiskt ge ut programvara på linux-plattformen.
Men för den gemene Windows eller Mac användaren göre sig alternativen icke besvär för: "Jag vet hur mitt program fungerar som jag brukar använda på annan plattform och utan det är jag ingenting och utan det är Linux ingenting och därmed kan jag inte använda Linux."