Kan bara välja 1080p med Apple TV på samsung qled

Permalänk
Medlem

Kan bara välja 1080p med Apple TV på samsung qled

Hej.

Har en samsung qe65q95 2020 års modell.
Har precis köpt en Apple TV 4K och kopplat in men när jag kollar inställningarna på Apple TV så är den förvald på 1080p 50hz. Där finns lägre inställningar att välja men inga högre.

Spelar jag upp 4K klipp via youtube på Apple TV och jämför med samma klipp på TVns inbyggda youtubeapp så är det stor skillnad, främst på flytet i bilden.

Någon som vet varför jag inte kan välja 4K upplösning i Apple tvn? Har anslutit den med HDMI till port 1 på smartboxen eller vad det kallas som är till tvn där man kopplar in ström/nätverk/hdmi osv.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det kan vara så att du manuellt behöver ställa om HDMI-anslutning i TV:n från kompatibilitetsläge till full bandbredd. Det ligger under Allmän, Extern Enhetshanterare och "Input Signal Plus" (kan heta annat på svenska, mina anteckningar är på engelska) där du behöver markera HDMI 1 som en ingång.

Då kommer Samsungen att identifiera sig som en TV som föredrar 4K-upplösning och hanterar moderna krypteringsskydd. Innan det vet inte AppleTV om att så är fallet och begränsar sig till 1080p.

Från början står TV-apparater i kompatibilitetsläge för att direkt fungera med gamla ruttna digitalboxar och liknande. Andra tillverkare är lite bättre på att hantera detta, Sony och LG märker till exempel av att en AppleTV är ansluten och det blir rätt utan att man måste in i deras motsvarande menyer.

Permalänk
Medlem

Tack Laxpudding för svar, ska testa så fort jag kommer hem! Dock tror jag att tvn förstår att det är en Apple TV för när jag kopplade in den och valde HDMI 1 som input så kom det upp typ ”ändrar till Apple TV” och efter det fick jag en egen ”app” som heter Apple TV på hemskärmen på samsung tvn. Typ som en genväg till HDMI 1 som heter Apple TV och visar en bild på en Apple TV med fjärrkontroll. Men jag ska testa och tackar så mycket för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredricos:

Tack Laxpudding för svar, ska testa så fort jag kommer hem! Dock tror jag att tvn förstår att det är en Apple TV för när jag kopplade in den och valde HDMI 1 som input så kom det upp typ ”ändrar till Apple TV” och efter det fick jag en egen ”app” som heter Apple TV på hemskärmen på samsung tvn. Typ som en genväg till HDMI 1 som heter Apple TV och visar en bild på en Apple TV med fjärrkontroll. Men jag ska testa och tackar så mycket för tipset!

Första Apple TV-boxen kom 2007 så det säger inte mycket att TV'n visar att det är en apple TV.