Rykte: Nvidias "Lovelace" uppges vara färdig – kan efterträda "Ampere"

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det måste innebära att vi kan börja spela med RT påslaget utan uppskattning om bara 4 generationer nu! Om man inte vill lägga 10k för ett kort om 3 generationer det vill säga.

Det är väl inget positivt med att spela med RT påslaget utan uppskattning ?
Om gamers bara är bortskämda och inte uppskattar någonting så kanske man bör fundera på om "är detta rätt hobby för mig?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Seriöst så skulle jag lagt en bokning om det gick. Förväntar mig att det inte blir lika illa vid denna lansering, misstagen tillverknings- och resursmässigt har man nog mer koll på nu.

Det kommer ju vara värre, det är alltid värre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaaay2k:

Ja, undrar om man hinner få sitt 3080 innan Lovelace släpps. Hade gärna ställt mig i förhandsbokningskön redan nu om det gick.

så att du får ditt 4080 lagom til 50x0 serien släpps?

Permalänk
Medlem

Beroende på när detta lanseras så kanske man hoppar RTX3080/3080Ti/3090

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam

Vi får hoppas att tillgången på grafikkort är bättre 2022.

Tycker att personerna bakom namnen ändå kan vara intressanta, även om de inte har gjort några grafikkort.
Ada Lovelace.
Grace Hopper.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Enda lösningen på det är nog god tillgänglighet och konkurrens. Att Nvidia sitter på 80+ marknadsandel och det råder brist är ju horribelt sett till prisutvecklingen. Förhoppningsvis kan ju RDNA3 göra ett större avtryck än vad RDNA2 gjort (nu menar jag försäljningsmässigt, inte tekniskt). Och Intels intåg lär ju också äta lite marknadsandelar.

Och dessutom får de ju kvitto nu på att betalningsviljan är ännu större än man tidigare anat. Det kvittot har ju dock AMD och Intel i allra högsta grad också ögnat.

Dock är det nog tyvärr ganska naturligt att priserna ökar. Komponentbranschen har ju nått ungefär samma nivå som mobilbranschen. Dvs uppgraderingscyklerna är betydligt längre än vad de var för fem år sedan. Så vad gör man för att bibehålla omsättningsnivåer: skapar ännu mer påkostade produkter längst upp i segmenten och försöker göra instegsmodellerna så ointressanta som möjligt i de regioner där man har en chans att sälja in de dyra prylarna. Instegsmodellerna blir istället till för låginkomstregioner.

Betalningsviljan berodde väl mest på kryptovalutorna. Jag har förstått det som att det suget minskat något efter bl.a. Kinas agerande.

Betalningsviljan hos konsumenter har nog inte förändrats så mycket, eller?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sAAb:

Betalningsviljan berodde väl mest på kryptovalutorna. Jag har förstått det som att det suget minskat något efter bl.a. Kinas agerande.

Betalningsviljan hos konsumenter har nog inte förändrats så mycket, eller?

Krypto har ju stått för ca 25% av försäljningen. Så vi pratar fortfarande om tiotals miljoner grafikkort som sålts till priserna som råder.

Och ur ett längre perspektiv, säg 5-7 år så har priserna konstant ökat. Framförallt vad det avser vad som säljs som instegsgaming.

För ett företag så är det förstås (i 99 fall av 100) mer attraktivt att sälja färre men dyrarare prylar snarare än många små billiga prylar. Logistik, hantering, kontaktytor, supportärenden och allt annat minskar ju.

Men ja vi är definitivt för högt i pris just nu och efterfrågan har börjat sjunka. Men det beror i allra högsta grad också på kombinationen pris och att man sålt så mycket som man gjort.
Så frågan är väl hur mycket för mycket man tar betalt just nu. Det kommer väl vara omöjligt att svara på förrän vi har en lansering med god tillgång och det känns ju inte som om vi är där ännu på ett bra tag.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Krypto har ju stått för ca 25% av försäljningen. Så vi pratar fortfarande om tiotals miljoner grafikkort som sålts till priserna som råder.

Och ur ett längre perspektiv, säg 5-7 år så har priserna konstant ökat. Framförallt vad det avser vad som säljs som instegsgaming.

För ett företag så är det förstås (i 99 fall av 100) mer attraktivt att sälja färre men dyrarare prylar snarare än många små billiga prylar. Logistik, hantering, kontaktytor, supportärenden och allt annat minskar ju.

Men ja vi är definitivt för högt i pris just nu och efterfrågan har börjat sjunka. Men det beror i allra högsta grad också på kombinationen pris och att man sålt så mycket som man gjort.
Så frågan är väl hur mycket för mycket man tar betalt just nu. Det kommer väl vara omöjligt att svara på förrän vi har en lansering med god tillgång och det känns ju inte som om vi är där ännu på ett bra tag.

Med de priser vi har idag så skippar jag hela 30XX serien samt 60XX serien och väntar in nästa generation som kanske har ett kort för 10000 kr som klarar spel i hög upplösning och hög bildfrekvens och vad det blir får tester utvisa.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rodii:

Det finns väl en massa 3080s på marknaden nu? Problemet är de sjuka priserna...

Vad kommer lovelace kosta tro? Jag undrar om utbudet kommer vara bättre nu när de slutar mina bitcoins i Kina. Jag tror inte heller folk som precis köpt 3070 och uppåt kommer uppgradera på en gång men jag kan ha fel.

Vanliga 3080's finns ju knappt fortfarande, är ju mest 3080ti/3090 som faktiskt finns i lager.

Permalänk
Medlem

Det intressanta är väl kanske att nvidia sett vad som hände när intel blev tagna på sängen och planerat en backup plan. är det någon som tror att intel ens är med i matchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

Vanliga 3080's finns ju knappt fortfarande, är ju mest 3080ti/3090 som faktiskt finns i lager.

Fattar vad du menar, men efter 2 minuter på proshop hittade jag ett https://www.proshop.se/Grafikkort/GeForce-RTX-3080-GAMING-Z-T....

Rtx 3080 börjar på 13k för instegsmodellerna och där är problemet.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xSean145:

Det kommer ju vara värre, det är alltid värre.

Finns en ganska stor risk tyvärr. Prissättningen blir ett ganska stort frågetecken, folk slängde sig efter kort nästan oavsett pris och då inte enbart stora miningföretag. Men om priserna för 4000-serien drar iväg uppåt men marknaden är sval så bör priset sänkas, speciellt om konkurrenten levererar.

Under covid har pengar funnits att använda för folk som normalt gått till att supa, festa och resa. Men om nu världen fortsätter öppna upp och världen återgår till det lite mer vanliga så borde folk inte lika lätt kunna köpa dyra komponenter. Går miningen in i en svacka så kommer kanske trycket minska från dessa.

Jag är själv inne på att uppgradera till ett 4080 troligen, men får se. Hade gillat om man kunnat boka redan nu. Men klarar mig nog med mitt 3070 såvida jag inte snubblar på en 240Hz IPS skärm med bra HDR vilket skulle kräva vassar grafikkort och det snabbaste minnet och CPUn på marknaden.

Skrivet av Orici:

Beroende på när detta lanseras så kanske man hoppar RTX3080/3080Ti/3090

Ett år in, nästan, känns inte dessa lika intressanta längre utan man vill blicka framåt till nästa generation. Alternativt en ny Super serie då.

Men känns lite som Ampere blir en kort generation. Och frustrerande för många säkert, mycket väntande och misslyckade ordrar. Hade totalt 4st 3080 FE som jag lyckades få till kassan och skulle betala när dessa försvann de gånger vi kunde försöka köpa här i Sverige, ännu fler som hamnade i korgen men inte kom till kassan.

Hade två olika 3080 bokade, varav ett var en TUF OC, men där jag tillslut tröttnade på att köa och avbokade. Vid det här laget kanske jag fått mitt 3080 TUF OC. Men relativt nöjd med mitt 3070 Ventus, +50% från 1080Ti men var de nästan +100% till 3080 jag egentligen ville ha.

Jag hoppas verkligen att när 4000-serien kommer att köpupplevelsen är mer som den brukade vara. Att saker tar slut vid lanseringen förekommer ofta men inte att folk får vänta i månader. Fina kort, frustrerande lansering och tillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Fattar vad du menar, men efter 2 minuter på proshop hittade jag ett https://www.proshop.se/Grafikkort/GeForce-RTX-3080-GAMING-Z-T....

Rtx 3080 börjar på 13k för instegsmodellerna och där är problemet.

Beställningsvara - leveranstid kan ej upplysas

Permalänk
Medlem

Let the games begin…

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Så frågan är väl hur mycket för mycket man tar betalt just nu. Det kommer väl vara omöjligt att svara på förrän vi har en lansering med god tillgång och det känns ju inte som om vi är där ännu på ett bra tag.

Datapunkten "hur mycket säljs" saknas ju tyvärr.
Varken Nvidia eller AMD rapporterar faktisk, fysisk försäljning. Man får försöka räkna bakvägen från revenues och produktgrupper för att få ett grovt värde, korrelera mot t.ex. Steam data och så vidare.

Mer lokalt håller ju butikerna också av någon anledning tyst om försäljningsstatistik, som bäst ser man "antal i lager". Tyska Mindfactory är ju helt öppna med hur mycket de säljer, och jag kan inte se någon nackdel för dem med det. Tvärtom.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av EntropyQ3:

Datapunkten "hur mycket säljs" saknas ju tyvärr.
Varken Nvidia eller AMD rapporterar faktisk, fysisk försäljning. Man får försöka räkna bakvägen från revenues och produktgrupper för att få ett grovt värde, korrelera mot t.ex. Steam data och så vidare.

Mer lokalt håller ju butikerna också av någon anledning tyst om försäljningsstatistik, som bäst ser man "antal i lager". Tyska Mindfactory är ju helt öppna med hur mycket de säljer, och jag kan inte se någon nackdel för dem med det. Tvärtom.

Det kan ju bero på om man är ett publikt eller privatägt aktiebolag t.ex. Eller bara affärsstrategiska beslut, kan ju vara att någon har extra goda relationer med AMD eller Nvidia och då vill man inte skapa "trubbel" genom att avslöja att man har bättre tillgång till produkter eftersom det då kan backfire:a genom att AMD/Nvidia känner sig tvingade av sina andra partners att dela mer solidariskt etc. Eller så vill man inte att ens konkurrenter ska se vilka områden man trendar positivt eller negativt inom då det kan göra att de justerar sina satsningar därefter.

Men med det sagt:
Volymerna gick ner cirka 4-5% enligt Jon Peddie i Q4 2020, men är upp ca 35-40% i början av 2021. Samtidigt har ASP:n ökat drastiskt.
Det rimmar ju ganska väl med att Nvidia t.ex. ökade sin dGPU-omsättning med 106(!)% year on year.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

Beställningsvara - leveranstid kan ej upplysas

Den är i lager, men man kan endast beställa de grafikkort som är bristvaror efter kl 14 "Försäljning öppnas dagligen kl. 14.00 för kort i lager.".

De fick in detta kortet i 3 omgångar förra veckan.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det kan ju bero på om man är ett publikt eller privatägt aktiebolag t.ex. Eller bara affärsstrategiska beslut, kan ju vara att någon har extra goda relationer med AMD eller Nvidia och då vill man inte skapa "trubbel" genom att avslöja att man har bättre tillgång till produkter eftersom det då kan backfire:a genom att AMD/Nvidia känner sig tvingade av sina andra partners att dela mer solidariskt etc. Eller så vill man inte att ens konkurrenter ska se vilka områden man trendar positivt eller negativt inom då det kan göra att de justerar sina satsningar därefter.

Men med det sagt:
Volymerna gick ner cirka 4-5% enligt Jon Peddie i Q4 2020, men är upp ca 35-40% i början av 2021. Samtidigt har ASP:n ökat drastiskt.
Det rimmar ju ganska väl med att Nvidia t.ex. ökade sin dGPU-omsättning med 106(!)% year on year.

Jo, det finns en ovilja att släpps information ifrån sig om man är rädd att den skall användas emot en. Omvänt är det ju ett tecken på styrka och ärlighet om man gör det. Jag köper hellre från Mindfactory än någon annan aktör i EU just för att de spelar med fler kort på bordet.

Jon Peddie har bättre siffror än Joe Public på forum, men det rör sig fortfarande om uppskattningar där man nog inte skall tro för mycket på värdesiffrorna bortom i bästa fall den första. Och om man synar deras siffror lite noggrannare ser man att när de uttalar sig om GPU marknaden generellt och som helhet så är det detta de menar:

Och de inkluderar t.ex. chromebooks (som ökat stort).
Som sagt, man har en del analys att göra själv även med analytikersiffror - och det är inte så förbannat lätt just eftersom alla sitter på siffrorna. Vad man kan se från kvartalsrapporterna är att de flesta företagen tjänar rejält med pengar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av UndaC:

Krypto har ju stått för ca 25% av försäljningen. Så vi pratar fortfarande om tiotals miljoner grafikkort som sålts till priserna som råder.

Och ur ett längre perspektiv, säg 5-7 år så har priserna konstant ökat. Framförallt vad det avser vad som säljs som instegsgaming.

För ett företag så är det förstås (i 99 fall av 100) mer attraktivt att sälja färre men dyrarare prylar snarare än många små billiga prylar. Logistik, hantering, kontaktytor, supportärenden och allt annat minskar ju.

Men ja vi är definitivt för högt i pris just nu och efterfrågan har börjat sjunka. Men det beror i allra högsta grad också på kombinationen pris och att man sålt så mycket som man gjort.
Så frågan är väl hur mycket för mycket man tar betalt just nu. Det kommer väl vara omöjligt att svara på förrän vi har en lansering med god tillgång och det känns ju inte som om vi är där ännu på ett bra tag.

Har för mig att det nämndes att Krypto varit uppe i 50% i artikeln som nämnde 25%. (*)

Ett till dilemma, är att även om entusiasterna köper dessa dyra kort med fina vinster för de som säljer, är att användarbasen blir mindre.
Färre användare ger färre sålda spel, mindre såld kringutrustning, färre besök på Sweclockers med andra saiter och andra negativa konsekvenser.

Fanns en gång när en fet stereoanläggning var det häftigaste man kunde ha, så är det ju inte längre, redan i dag är hemdatorn under hård press från mobiler och konsoler, vi riskerar en mindre kollaps för speldatorer, om dessa priser fortgår. (**)

(*) https://www.sweclockers.com/nyhet/32171-miners-kopte-25-proce...
(**) https://www.sweclockers.com/nyhet/32344-jon-peddie-research-s...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fanns en gång när en fet stereoanläggning var det häftigaste man kunde ha, så är det ju inte längre, redan i dag är hemdatorn under hård press från mobiler och konsoler, vi riskerar en mindre kollaps för speldatorer, om dessa priser fortgår.

Audiomarknaden gick från "var mans hem" till placebo för ett relativt fåtal välbeställda idag.
Fotomarknaden är på väg från "alla har en kamera för att dokumentera sitt liv" till en marknad där totala kostnaden per kund ökat nästan en faktor tio samtidigt som den totalt i volym har minskat med ungefär samma faktor.
Persondatormarknaden verkar vara på väg åt samma håll med delvis liknande drivkrafter.

Självklart kommer det att finnas möjlighet för folk med pengar att spendera dem på PC-hårdvara även om ett decennium eller till och med två. Och de som säljer till den marknaden kommer att vrida ur så mycket blod de kan ur sin kundkrets, så att värdera hur det går för "marknaden" kan vara lurigt så länge man rör sig i pengadomänen istället för den fysiska. Men de ekonomiska siffrorna säger inget om kundunderlaget, och det är därför som verkliga siffror på fysiska antal är intressant. Om man är en speltillverkare - hur många kunder har ett välpresterande RTX kort? Nvidias kvartalsresultat är inte till någon hjälp alls. (Och med tanke på mining-marknaden hade det gett svårtolkade resultat just för den frågeställningen oavsett vad.)

Min högst subjektiva upplevelse är att PC-byggande har en åldrande publik och att återväxten på marknaden är liten. I det avseendet liknar den fotomarknaden, fast tio-femton år efter på kurvan. Men det är svårt att uttala sig med någon säkerhet eftersom vi inte har bra siffror. Men en sak vill jag säga - fotomarknaden sågade av grenen de satt på i och med att de svarade på en minskad försäljningsvolym med att röra sig up-market och öka prisnivån. Vilka unga människor köper en kamera idag?
En trösterik tanke därifrån är å andra sidan att folk fotograferar och filmar mer än någonsin. Intresset och användning minskade aldrig, tvärtom. Det var "bara" plattformen som ändrades. Och samma gäller spelande - intresset finns kvar eller t.o.m. ökar i breda lager, men valet av plattform för underhållningsformen är under kontinuerlig förändring.

En av många anledningar till att Steam Deck är så intressant. Den står inte bara för en ny formfaktor inom PC-spelande, utan också för en alternativ prislapp för människor som primärt är intresserade av att ha tillgång till spelbiblioteket på PC. Om den är framgångsrik kan jag inte låta bli att undra om den kommer att följas av en Steam Daddy(tm) så småningom. En XBox sx i princip och med liknande prislapp, fast riktad mot PC-spelare.

Permalänk
Medlem

Jag spelar gamla pärlor tills hysterin lägger sig! Behöver inte ha det senaste i varken spel eller hårdvara för att ha kul ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns en ganska stor risk tyvärr. Prissättningen blir ett ganska stort frågetecken, folk slängde sig efter kort nästan oavsett pris och då inte enbart stora miningföretag. Men om priserna för 4000-serien drar iväg uppåt men marknaden är sval så bör priset sänkas, speciellt om konkurrenten levererar.

Under covid har pengar funnits att använda för folk som normalt gått till att supa, festa och resa. Men om nu världen fortsätter öppna upp och världen återgår till det lite mer vanliga så borde folk inte lika lätt kunna köpa dyra komponenter. Går miningen in i en svacka så kommer kanske trycket minska från dessa.

Jag är själv inne på att uppgradera till ett 4080 troligen, men får se. Hade gillat om man kunnat boka redan nu. Men klarar mig nog med mitt 3070 såvida jag inte snubblar på en 240Hz IPS skärm med bra HDR vilket skulle kräva vassar grafikkort och det snabbaste minnet och CPUn på marknaden.

Ett år in, nästan, känns inte dessa lika intressanta längre utan man vill blicka framåt till nästa generation. Alternativt en ny Super serie då.

Men känns lite som Ampere blir en kort generation. Och frustrerande för många säkert, mycket väntande och misslyckade ordrar. Hade totalt 4st 3080 FE som jag lyckades få till kassan och skulle betala när dessa försvann de gånger vi kunde försöka köpa här i Sverige, ännu fler som hamnade i korgen men inte kom till kassan.

Hade två olika 3080 bokade, varav ett var en TUF OC, men där jag tillslut tröttnade på att köa och avbokade. Vid det här laget kanske jag fått mitt 3080 TUF OC. Men relativt nöjd med mitt 3070 Ventus, +50% från 1080Ti men var de nästan +100% till 3080 jag egentligen ville ha.

Jag hoppas verkligen att när 4000-serien kommer att köpupplevelsen är mer som den brukade vara. Att saker tar slut vid lanseringen förekommer ofta men inte att folk får vänta i månader. Fina kort, frustrerande lansering och tillverkning.

Det är inte speciellt troligt att Nvidia kommer att lansera någon 4000-serie innan deras 2-års cykel är färdig, om vi har tur så får vi se en ny serie Q4 2022 (med sannolik lansering september) dock så skulle det inte förvåna mig om seiren fördröjs till Q1 2023, allt beror på vad AMD lanserar och när dom gör det.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Satariel:

Det är inte speciellt troligt att Nvidia kommer att lansera någon 4000-serie innan deras 2-års cykel är färdig, om vi har tur så får vi se en ny serie Q4 2022 (med sannolik lansering september) dock så skulle det inte förvåna mig om seiren fördröjs till Q1 2023, allt beror på vad AMD lanserar och när dom gör det.

Sant, med tanke på hur mycket Nvidia ligger före nu så så behöver de varken möta AMD marknadsmässigt eller prestandamässigt. Frågan är om Nvidia känner att de måste få ut något för att möta eventuell lansering av Intel eller av någon annan anledning behöver få ut något. Då Hopper inte ska ut till konsumenter så kan de ju skynda på mer där.

Hur det än blir så ser jag fram emot att uppgradera. Även om mitt 3070 för det mesta fyller de behov jag har idag. Men kliar redan i fingrarna efter att få uppgradera.

Hoppas dock på att Lovelace har bättre raytracingprestanda och gärna lite effektivare än Ampere, förväntade mig lite mer efter Turing. Men tycker fortfarande att Ampere är fantastisk, trots alllt det bästa vi har fått fram tills idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

Beställningsvara - leveranstid kan ej upplysas

Finns 12 olika 3080 att välja mellan på CDON vid skrivande stund. Alla går att köpa om man vill för runda 20k och mer. Så vill man betala det så finns de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Finns 12 olika 3080 att välja mellan på CDON vid skrivande stund. Alla går att köpa om man vill för runda 20k och mer. Så vill man betala det så finns de.

Yeppyepp, och 3080Ti är billigare. Fantastiskt.