Permalänk
Medlem

För lång tid mellan byte av AP

Hej,

Min mobil tar alldeles för lång tid på sig att byta anslutningspunkt när den får dålig signal.

Inomhus är det inga problem, men när jag går utanför dörren så har jag nästan ingen signal alls, tillräckligt dålig för att ingenting ska fungera - surf, video, musik. Det tar närmare en minut innan mobilen byter anslutningspunkt, vilket förstås är ungefär en minut för länge. Plockar man upp telefonen ur fickan så är det himla jobbigt att stå och vänta en minut på att den ska ansluta själv - det går alltid mycket snabbare att stänga av/sätta på WiFi manuellt.

Inomhus används en AP (TP-Link EAP245). Signalen utomhus är bäst från en router inställd i AP-läge (TP-Link MR600). Det är samma SSID på dessa.

Vad kan vara anledningen till att det blir så? Vad behövs för att få bukt på problemet?

Krävs t.ex. stöd för någon slags "seamless roaming"? En kontroller som gör detta? Kasta ut klienter när signalen försämras? Något helt annat?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det är klienten (mobilen i ditt fall) som bestämmer när den skall byta AP.
Finns ofta inställningar för att snabbare gå till mobildata när Wifi blir dåligt, men är ju inte de du söker.

Ubiquiti ska ha stöd för någon typ av roaming, men vill du ha riktigt roaming (typ kan prata med IP-telefoni utan avbrott) så bör det stödja 802.11r Wikipedia

Men osäker om andra standarder har tagit över istället för 802.11r, samt tror man iaf då behövde en kontroller som bestämde vilken AP som klienten skall koppla upp sig mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Det är klienten (mobilen i ditt fall) som bestämmer när den skall byta AP.
Finns ofta inställningar för att snabbare gå till mobildata när Wifi blir dåligt, men är ju inte de du söker.

Ubiquiti ska ha stöd för någon typ av roaming, men vill du ha riktigt roaming (typ kan prata med IP-telefoni utan avbrott) så bör det stödja 802.11r Wikipedia

Men osäker om andra standarder har tagit över istället för 802.11r, samt tror man iaf då behövde en kontroller som bestämde vilken AP som klienten skall koppla upp sig mot.

Tack!

Hade först tänkt skaffa två äldre EAP245 v1 (tidigare modell av min nuvarande AP), men dessa verkar inte ha stöd för 802.11r eller k eller v (tolkar det som att k/v behövs för "fast roaming").

Två av nya modellen plus en kontroller blir ju typ 2600kr. Går ju att hitta 3 puckar för Mesh-system för mindre summa än så och där lär väl roaming fungera - det är väl hela grejen med Mesh-system?

Jag är mest ute efter att slippa behöva stänga av/stäppa på WiFi varje gång jag går ut för att mobilen är kvar på gamla accesspunkten som saknar signal.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Borde fungera bättre, har dock inget mesh system så vet inte hur pass bra mobilen byter AP.
Även vilken mobil man har kan påverka (om mesh systemet inte sköter bytet av AP).
Meddela gärna hur de gick.

Permalänk
Medlem

@nu1mlock Går det att sänka signalstyrkan på din TP-Link EAP245? Då borde den kasta ut telefonen tidigare, och den ansluter då till din andra AP.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@wh2ne Går det att sänka signalstyrkan på din TP-Link EAP245? Då borde den kasta ut telefonen tidigare, och den ansluter då till din andra AP.

Jag försökte lite grann idag, men tycker inte att det påverkar tillräckligt. Jag märker tydligt hur det blir kortare räckvidd och sämre signal, men mobilen byter likförbannat inte AP förrän jag manuellt stänger av/sätter på WiFi.

Likadant om jag har varit ansluten till den AP som har täckning utomhus - går jag sedan in igen så håller mobilen kvar vid den, trots 0 signal och trots att jag står i samma rum som min "inomhus-AP". Till och med appen WiFi Analyzer ser AP:n inomhus och menar att den bara är någon meter ifrån.

Stänger jag av/sätter på WiFi så ansluter mobilen till rätt AP direkt utan problem.

Visa signatur

press nu1mlock