Youtube-profil testar spel i gryniga 72p

Permalänk
Melding Plague

Youtube-profil testar spel i gryniga 72p

Upplösningen 128 × 72 pixlar är inte att rekommendera, men Randomgaminginhd visar att extrem nedskalning som väntat förbättrar bildfrekvensen markant.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Kul att den här killen får lite uppmärksamhet Har följt han ett tag och han gör små, korta, enkla filmer om intressanta saker speciellt i budget segmentet

Permalänk
Medlem

72p är inte ”grynigt”. Hahah.
Det är å det närmsta, möjligtvis enormt pixligt.
Mosaikigt. Klinkersigt. Kakeligt.

- Absolut inte grynigt.

Men on topic då - spelar man i den upplösningen, är det CPU:n som agerar flaskhals då istället?

Permalänk
Medlem

Och det är nu någon måste göra en DLSS-patch för att se hur bra bilden blir med DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

72p är inte ”grynigt”. Hahah.
Det är å det närmsta, möjligtvis enormt pixligt.
Mosaikigt. Klinkersigt. Kakeligt.

- Absolut inte grynigt.

Men on topic då - spelar man i den upplösningen, är det CPU:n som agerar flaskhals då istället?

Inte nödvändigtvis. Gamla kort har också begränsat med VRAM och bandbredd. Det är inte bara bildskärms-upplösningen som påverkar hur snabbt ett spel renderar heller.

Permalänk
Medlem

Lite charmigt ändå. Jag trodde prestandaförbättringen skulle vara större, inte linjärt med antal pixlar men ändå lite bättre än vad han fick.

Permalänk
Medlem

Sweclockers borde ha med den upplösningen i sina prestandatester i fortsättningen 😂

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av CubaCola:

Och det är nu någon måste göra en DLSS-patch för att se hur bra bilden blir med DLSS

Den där är ganska galen, ser ju såklart inte ut som något man vill spela med men är imponerande hur mycket den ändå lyckas rekonstruera

Permalänk
Medlem

Påminner mig om när jag absolut ville köra Crysis på min första dator, hade väl ett 800x eller vad nu ati korten hette på den tiden. Körde i 640 × 480. Förstår inte hur jag orkade men kalrade spelet gjorde jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Den där är ganska galen, ser ju såklart inte ut som något man vill spela med men är imponerande hur mycket den ändå lyckas rekonstruera

wow Ingen superskarp bild, men bättre än mosaiken man skulle få annars

Permalänk
Medlem

Alltid gött med lite perspektiv inom GPU marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Randomgaminginhd visar att extrem nedskalning som väntat förbättrar bildfrekvensen markant.

In other news: Water: Wet!

72p är för övrigt hur min verklighet ser ut när jag inte har glasögon på mig. B)

Permalänk
Moderator, Testpilot

"I found that squinting your eyes. A sort of home made anti aliasing helped..."

Vilket perfekt tips! Helt gratis dessutom. Bara kisa lite så ser allt bättre ut.

Permalänk
Medlem

Påminner om de första FPS-spelen till Amigan, som Alien Breed 3D och Gloom Classic. De använde Copper-processorn för att rendera 3D-grafik i hela 96x78 pixlar i 12-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Sweclockers borde ha med den upplösningen i sina prestandatester i fortsättningen 😂

Detta borde vara krav på deras cpu-tester. 1280x720 är alldeles för hög upplösning för att riktigt segmentera olika processor modeller. 16x16 borde vara lagom då kan vi skilja agnarna från vetet.

Permalänk
Medlem

Erkänner att jag inte kollade filmen, så kanske missuppfattar vad det handlar om. Men med tanke på att man kan få 1000fps+ på ett highresolution quake1 som ser ganska bra ut, så hade jag kanske väntat mig 200fps+ vid extrem nedskalning och prestandaläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

72p är inte ”grynigt”. Hahah.
Det är å det närmsta, möjligtvis enormt pixligt.
Mosaikigt. Klinkersigt. Kakeligt.

- Absolut inte grynigt.

Men on topic då - spelar man i den upplösningen, är det CPU:n som agerar flaskhals då istället?

Bara att renovera badrummet med 72p screenshot från sitt favoritspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Bara att renovera badrummet med 72p screenshot från sitt favoritspel

Faktiskt ingen dum idé!

Permalänk
Medlem

påminner om gamla fps/racing spel från typ tidigt 90tal pixlar som legoklossar om man körde software render och ofta imponerande 15 fps

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet med 72p. Bara att slå på en av alla dessa rapporterade uppskalningsalgoritmer för 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Faktiskt ingen dum idé!

När man klämmer så man kisar så vaknar hela rummet till liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

https://youtu.be/_gQ202CFKzA?t=499

Den där är ganska galen, ser ju såklart inte ut som något man vill spela med men är imponerande hur mycket den ändå lyckas rekonstruera

160p ge mig lite PS1/PS2 era känsla hur spelet se ut 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

När man klämmer så man kisar så vaknar hela rummet till liv

Hahaha!

Permalänk

128x72 är väl snarare 1% av 720p, inte 10% som det kallas i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

128x72 är väl snarare 1% av 720p, inte 10% som det kallas i videon.

720x0.10 = 72
1280x0.10 = 128

så jo det är 10%

1% av 720p skulle vara 7.2p och skulle isf vara 12.8x7.2 pixlar

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

720x0.10 = 72
1280x0.10 = 128

så jo det är 10%

1% av 720p skulle vara 7.2p och skulle isf vara 12.8x7.2 pixlar

1280 * 720 = 921600
128 * 72 = 9216

Precis som 1440p är "QHD/Quad HD" (4x 720p)

Permalänk
Medlem

hehe, 5% av en 1440p så drar man ut det till fullskärm.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

720x0.10 = 72
1280x0.10 = 128

så jo det är 10%

1% av 720p skulle vara 7.2p och skulle isf vara 12.8x7.2 pixlar

Hehe, du gör en skön tankevurpa där som är rätt vanlig. Du ändrar i två dimensioner. 1% blir det.

12.8x7.2 pixlar blir 0,01%.

Permalänk
Medlem

Att editera json-filer i wordpad gör mer ont i ögonen än 72p..