Uteblivet pappersarbete försenar Nvidias ARM-förvärv

Permalänk
Melding Plague

Uteblivet pappersarbete försenar Nvidias ARM-förvärv

EU-kommissionens konkurrensgranskare har inte fått Nvidias dokumentation. Vidare fördröjningar eller problem kan driva ARM Holdings till börsnotering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas fortfarande att det blir antingen börsnotering eller där de är kundägda a la länsförsäkringar

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Hmmmm
EU vill få igång egen kretstillverkning för att minska sitt beroende länder utanför EU.
Så, för den triviala summan av 70 miljarder USD kan vi lösa detta i ett svep:
1. Köp loss Global Foundries och flytta utrustningen till lämpligt EU-land
2. Köp loss ARM Holdings och flytta verksamheten till lämpligt EU-land

Fasen alltså, jag skall nog ge mig in i politiken
Hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmmm
EU vill få igång egen kretstillverkning för att minska sitt beroende länder utanför EU.
Så, för den triviala summan av 70 miljarder USD kan vi lösa detta i ett svep:
1. Köp loss Global Foundries och flytta utrustningen till lämpligt EU-land
2. Köp loss ARM Holdings och flytta verksamheten till lämpligt EU-land

Fasen alltså, jag skall nog ge mig in i politiken
Hur svårt kan det vara?

PÅ 1 står väl redan vis utrustning i EU (Dresden) ??

Permalänk
Medlem

haha, ja med alla papperslanseringar de "jobbat med" under året så är det inte konstigt att de inte haft tid för mer pappers exercis!

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmmm
EU vill få igång egen kretstillverkning för att minska sitt beroende länder utanför EU.
Så, för den triviala summan av 70 miljarder USD kan vi lösa detta i ett svep:
1. Köp loss Global Foundries och flytta utrustningen till lämpligt EU-land
2. Köp loss ARM Holdings och flytta verksamheten till lämpligt EU-land

Fasen alltså, jag skall nog ge mig in i politiken
Hur svårt kan det vara?

Det räcker endast med att sätta skyhöga tullar på att exportera utrustning för EUV och annan utrustning eftersom ASML ligger i Europa. Då kommer Samsung, TSMC och Intel komma med svansen mellan benen och be om att få bygga fabriker i Europa utan skatte sanktioner.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Det räcker endast med att sätta skyhöga tullar på att exportera utrustning för EUV och annan utrustning eftersom ASML ligger i Europa. Då kommer Samsung, TSMC och Intel komma med svansen mellan benen och be om att få bygga fabriker i Europa utan skatte sanktioner.

Det handlar inte om pengar utan är vi verkligen redo för att starta 3 världskriget dvs ett enormt handelskrig. Eu har pengar att köpa Samsung och TSMC och detta är inte problemet. Frågan är vad Kina kommer göra för att kontra detta och ifall vi är beredda på de konsekvenserna.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk

Hoppas verkligen inte ARM börsnoteras. Börsnotering har aldrig i världshistorien lett till något positivt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

1. Köp loss Global Foundries och flytta utrustningen till lämpligt EU-land

Global foundries är inte i närheten av att ha en kompetetiv nod att tillverka cpuer på. De har lagt ner spjutspetssatsningen helt.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hölmiz:

Jag hoppas fortfarande att det blir antingen börsnotering eller där de är kundägda a la länsförsäkringar

Hur skulle det bli annorlunda från alla år de var börsintroducerade tidigare?

Trots att de "tog över" hela telefonvärlden och var giganter inom flera områden för inbyggda-system hade de aldrig FoU-musklerna att attackera high-end.

Den viktigaste delen med när de avnoterades och hamnade under Softbank var just att de fick andrum att sikta högre och tog inte speciellt lång tid under de förutsättningarna att ta fram vad som blev CPU-modeller som faktiskt lyckades minska gapet mot Apple på mobilsidan och resultera i en serverplattform som är prestandamässigt jämförbar med det bästa från Intel/AMD samtidigt som den har högre perf/W.

Qualcomm skulle jubla om Nvidia/Arm går i stöpen, då slipper de en av få någon relevant konkurrens från Cortex X/A och Neoverse serien. Intel och AMD kanske myser lite, det lär köpa dem mer tid i alla fall. Förlorarna är vi som får fortsätta köpa mer komplexa, d.v.s. dyrare kretsar, med lägre prestanda och sämre perf/W. Om man nu inte helt kan migrera till Apple...

Nvidia är en av rätt få möjliga optimala kandidater för Arm, de behöver någon som har de ekonomiska musklerna att ge Arms design-team andrum att sikta mot stjärnorna, inte bara bygga saker med "bra värde". Bättre att ha Nvidia mot Qualcomm än ett ensamt Qualcomm, med Apple lite vid sidan av.

Broadcom, Marwell och MediaTek är alla helt beroende av Arms Cortex A serie. Till skillnad från Qualcomm är dessa tre också helt för ett Nvidia uppköp av Arm. Undrar varför de inte är bekymrade då de är mer beroende av vad Nvidia gör med Arm än vad Qualcomm och Apple som båda kommer designa sina egna mikroarkitekturer (Apple verkar överhuvudtaget inte bry sig in denna affär).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hoppas verkligen inte ARM börsnoteras. Börsnotering har aldrig i världshistorien lett till något positivt.

De är ju i praktiken redan börsnoterade dock.
Softbank är publikt börsnoterade, Nvidia likaså.
Arm var publikt ägda innan Softbank köpte dem.

Så jag vet inte om önskemålet ens är särskilt applicerbart här.

Vi får skramla ihop en slant och köpa dem och driva det som ett privat aktiebolag, who's with me?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hölmiz:

Jag hoppas fortfarande att det blir antingen börsnotering eller där de är kundägda a la länsförsäkringar

Är nog denna lösning jag helst skulle vilja se med. Såvida ingen öppnare uppköpare än Nvidia skulle vara intresserad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

De är ju i praktiken redan börsnoterade dock.
Softbank är publikt börsnoterade, Nvidia likaså.
Arm var publikt ägda innan Softbank köpte dem.

Så jag vet inte om önskemålet ens är särskilt applicerbart här.

Vi får skramla ihop en slant och köpa dem och driva det som ett privat aktiebolag, who's with me?

Hur många miljarder behöver du?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon5930:

Hur många miljarder behöver du?

Hmm om jag börjar panta burkar idag och drar in typ 10 000 i månaden på det så kan jag ju köpa det om 3 miljoner år. Förutsatt att värdet inte ökar. (Actual maffs TM) Orkar du vänta?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av UndaC:

Hmm om jag börjar panta burkar idag och drar in typ 10 000 i månaden på det så kan jag ju köpa det om 3 miljoner år. Förutsatt att värdet inte ökar. (Actual maffs TM) Orkar du vänta?

panta-mera?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

De är ju i praktiken redan börsnoterade dock.
Softbank är publikt börsnoterade, Nvidia likaså.
Arm var publikt ägda innan Softbank köpte dem.

Så jag vet inte om önskemålet ens är särskilt applicerbart här.

Vi får skramla ihop en slant och köpa dem och driva det som ett privat aktiebolag, who's with me?

Fel forum kära redaktör. Starta en Reddit-tråd istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Det handlar inte om pengar utan är vi verkligen redo för att starta 3 världskriget dvs ett enormt handelskrig. Eu har pengar att köpa Samsung och TSMC och detta är inte problemet. Frågan är vad Kina kommer göra för att kontra detta och ifall vi är beredda på de konsekvenserna.

Strypa all exportering av kisel? Vilket hela världen skulle lida av då dom står för större andel av all kisel än alla andra länder tsm =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hmm om jag börjar panta burkar idag och drar in typ 10 000 i månaden på det så kan jag ju köpa det om 3 miljoner år. Förutsatt att värdet inte ökar. (Actual maffs TM) Orkar du vänta?

Kickstarter!

En stege av olika mål:
1) 40 miljarder USD - ARM Holdings
2) 70 miljarder USD - ARM Holdings + Global Foundries
3) Stretch: 2070 miljarder USD - ARM + GF + Apple + tårta

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Hmm om jag börjar panta burkar idag och drar in typ 10 000 i månaden på det så kan jag ju köpa det om 3 miljoner år. Förutsatt att värdet inte ökar. (Actual maffs TM) Orkar du vänta?

Onlyfans?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här