Akasa siktar lågt med tunn processorkylare

Permalänk
Melding Plague

Akasa siktar lågt med tunn processorkylare

Strömsnåla stationära Intel-processorer kan framöver hållas svala med hjälp av KS7, som stannar vid 16 millimeter i höjdled.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som något taget från nordbryggan på ett old school mobo.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

65 milimeter fläkt med 4000varv i minuten. En oslagbar kombination...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul att sätta två av dessa under en laptop. Iallafall mina datorer höjs upp med en snusdosa eller två när de används till gaming.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Perfekt för Alderlake
KS7 låter ju som ett gammalt Abit-kort

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

65 milimeter fläkt med 4000varv i minuten. En oslagbar kombination...

Blir rena deltafläkten för industriellt bruk!

Permalänk
Medlem

Kan vara relevant vid burk till 1-2U rack konvertering, men vad är ljudnivån?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

A-kassa? Något för den budgetmedvetne?

Permalänk
Medlem

nostalgi. låter den som ett argt bi är det givet nostalgi köp

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

65 milimeter fläkt med 4000varv i minuten. En oslagbar kombination...

Altså, det är ju bättre än att ha en 120mm i 4000rpm. Fläkt bladen i en större fläkt rör sig snabbare i samma varvtal och låter därmed mer.

Permalänk

En intel kylare som följer med måste ju vara bättre?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Altså, det är ju bättre än att ha en 120mm i 4000rpm. Fläkt bladen i en större fläkt rör sig snabbare i samma varvtal och låter därmed mer.

Väldigt få kör sina fläktar i den hastigheten, och det finns nog en anledning till det. Praktiken talar emot ditt resonemang är jag rädd, i varje fall om vi är ute efter ljudvolym.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

nostalgi. låter den som ett argt bi är det givet nostalgi köp

Kan bara instämma! Mina Boss HM-2-pedaler införskaffades av just precis den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Strömsnåla stationära Intel-processorer kan framöver hållas svala med hjälp av KS7, som stannar vid 16 millimeter i höjdled.

Läs hela artikeln här

Ärligt talat: Levde i min fantasi till alldeles nyss att sämsta "stock-coolern" fixar intel.
--"This is a different ballgame!".

Hur tänkte de fel där? Ärligt talat, de måste tänkt fel!
Å andra sidan brukar intel leverera värdelösa kylare.. Japp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Väldigt få kör sina fläktar i den hastigheten, och det finns nog en anledning till det. Praktiken talar emot ditt resonemang är jag rädd, i varje fall om vi är ute efter ljudvolym.

Det är inte alls ovanligt att mindre fläktar går upp i den hastigheten, men som du säger så är det typ obefintligt hos större fläktar.

Som exempel så är fläkten på mitt moderkort iprincip ohörbar i 2000rpm, medan de större noctua-fläktarna behöver köras i betydligtigt lägre varvtal för att inte höras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Det är inte alls ovanligt att mindre fläktar går upp i den hastigheten, men som du säger så är det typ obefintligt hos större fläktar.

Som exempel så är fläkten på mitt moderkort iprincip ohörbar i 2000rpm, medan de större noctua-fläktarna behöver köras i betydligtigt lägre varvtal för att inte höras.

Finns många faktorer som avgör hur mycket en fläkt låter, inte bara storlek och rpm. Själva fläktdesignen, motor mm
Vill man flytta många cm3 luft med få db så kör man en stor fläkt på låga rpm.

Generellt sett så flyttar en 120mm 1000rpm fläkt mer luft och låter mindre än en 2000rpm 60mm fläkt.
En 65mm fläkt som snurrar i 4000rpm kommer definitivt vara irriterande för många människor.

Minns jag vann en 60mm kylare som gick i tror det var 6000rpm från overklokking.no back in the days. Den lät som ett jetplan och den ville man absolut inte råka stoppa fingrarna i när man pillade runt vid datorn. För mycket oljud även för mig som var en tonårsnörd som bara ville maxa klockfrekvenser på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

En intel kylare som följer med måste ju vara bättre?

Inte om man kapar den till 16mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är inte alls ovanligt att mindre fläktar går upp i den hastigheten, men som du säger så är det typ obefintligt hos större fläktar.

Som exempel så är fläkten på mitt moderkort iprincip ohörbar i 2000rpm, medan de större noctua-fläktarna behöver köras i betydligtigt lägre varvtal för att inte höras.

Större fläkt flyttar större mängd luft vid givet varvtal. Därför "behöver" de inte köras i högre varvtal. Ljudnivån kommer som en bonus.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"