Dåligt ljud i spel när mikrofonen används

Permalänk
Medlem

Dåligt ljud i spel när mikrofonen används

Hej,

Jag har ett par "Plantronics Focus" och använder bluetooth-sändare "Plantronics BT600". När jag spelar utan att använda mikrofonen (d.v.s. inte är i discord eller liknande) så är ljudet bra men så fort jag gör något som aktiverar mikrofonen blir ljudet i spelet jättedåligt. Det låter som att ljudet från spelet hamnar i bakgrunden och med usel kvalité.

Någon som vet vad detta beror på och om det går att lösa?

Allt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A.H.Z:

Hej,

Jag har ett par "Plantronics Focus" och använder bluetooth-sändare "Plantronics BT600". När jag spelar utan att använda mikrofonen (d.v.s. inte är i discord eller liknande) så är ljudet bra men så fort jag gör något som aktiverar mikrofonen blir ljudet i spelet jättedåligt. Det låter som att ljudet från spelet hamnar i bakgrunden och med usel kvalité.

Någon som vet vad detta beror på och om det går att lösa?

Allt gott!

Bara en gissning men kan vara Windows egna dämpningsfunktion som hoppar igång.

Finns under "Sound control panel" men då Windows 10 ( vilket jag bara vilt gissar på att du kör ) har flera kontrollpaneler så hittas den enklast under Sound settings -> Sound control panel -> Fliken "Communications", sätt den på "Do nothing".

Alternativt så högerklickar du på högtalar-/volymikonen längst ner vid klockan och väljer "sounds".

Har inte svenska översättningarna så du får söka dig fram till menyn.

Denna inställning dämpar ljudet med 80% som default när mikrofonen används.

Permalänk
Medlem

Har du rätt input och output i de programvaror som används (samtidigt)?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Låter som klassiska bluetooth problemen för Windows.

När du spelar utan mic så dedikeras all bandbredd till ljudet och kvalitén låter därefter. Aktiverar du micen så dedikeras en hel del bandbredd till den och då sjunker kvalitén rejält.

https://www.howtogeek.com/354321/why-bluetooth-headsets-are-t... Skriven 2018 och tyvärr sann än idag.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Kan vara så att det helt enkelt är slut på bandbredd i blåtanden. Ljud kräver en hel del bandbredd, och särskilt när man krämar på med röst brukar annat bli lidande om man inte har sändare av tillräcklig kvalitet.

tillverkare av "gaming headset" har löst det genom att ha proprietära trådlösa lösningar och får till ganska bra ljudkvalitet, men även då brukar kvaliteten på rösten vara ganska dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Låter som klassiska bluetooth problemen för Windows.

När du spelar utan mic så dedikeras all bandbredd till ljudet och kvalitén låter därefter. Aktiverar du micen så dedikeras en hel del bandbredd till den och då sjunker kvalitén rejält.

https://www.howtogeek.com/354321/why-bluetooth-headsets-are-t... Skriven 2018 och tyvärr sann än idag.

Tror på detta också då jag hade exakt samma problem. Pinsamt att Microsoft inte löst detta ännu.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tror på detta också då jag hade exakt samma problem. Pinsamt att Microsoft inte löst detta ännu.

Detta är inte windows utan hur bluetooth protokollet i sig fungerar. Så fort du har mikrofonen igång samtidigt som du kör ljud så kommer man slå över till HSP/HFP profilerna som gör att bandbredden räcker till båda.

Finns lite gött att läsa här:

https://habr.com/en/post/456182/

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Högerklicka på ljudikonen vid klockan, Tryck på ljud och inaktivera nått under Uppspelning som heter " BT Handsfree" eller "Headset" "Free AG audio" eller liknande. Lämna Stereo output aktiv i listan. Ljudet blir så för att du använder dig utav en handsfree till mobiltelefon eller annan kommunikation.

La till rätt sökväg
Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för alla svar! Efter ha gjort en del försök med inställningar utan framgång verkar det vara som många av er föreslår, att bandbredden för blåtanden helt enkelt är för dålig.

Allt gott!

Permalänk
Avstängd

Det är helt enkelt så BT fungerar tyvärr. Protokollet som används för envägs-ljud har bra kvalitet medan det som används för tvåvägs är väldigt begränsat i ljudkvalitet.