Permalänk
Medlem

Problem med att komma in på datorn

Har nyss köpt nytt moderkort, cpu och ram. Efter att jag kopplat in det så visade det ingen bild på skärmen och så lyste det ett orange ljus på moderkortet. Uppdaterade moderkortets BIOS och då fick jag bild och kunde gå in i BIOS senare när jag var klar i BIOS och skulle in på datorn så får jag bara en helt blå bild. Är det någon som har haft samma problem behöver isåfall hjälp. Det är ett asus rog B550-f gaming och en ryzen 7 3700x ifall det skulle underlätta

Permalänk
Medlem

Kontrollera ifall datorn bootar till HDD i BIOS, UEFI på/av?.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av limme1:

Har nyss köpt nytt moderkort, cpu och ram. Efter att jag kopplat in det så visade det ingen bild på skärmen och så lyste det ett orange ljus på moderkortet. Uppdaterade moderkortets BIOS och då fick jag bild och kunde gå in i BIOS senare när jag var klar i BIOS och skulle in på datorn så får jag bara en helt blå bild. Är det någon som har haft samma problem behöver isåfall hjälp. Det är ett asus rog B550-f gaming och en ryzen 7 3700x ifall det skulle underlätta

Vad hade du för något innan? Har du installerat om Windows? När man byter CPU, moderkort samt RAM så kan det ligga kvar gamla drivrutiner som spökar.

Permalänk
Medlem

Har ett nytt problem nu som det var från början att det lyser orange på moderkortet och får ingen bild på skärmen. har testat alla ram slots + att jag har testat olika ram minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av limme1:

Har ett nytt problem nu som det var från början att det lyser orange på moderkortet och får ingen bild på skärmen. har testat alla ram slots + att jag har testat olika ram minnen

Vad för minnen har du testat med? Och i vilka minnesslot?
Finns minnena i Asus QVL? https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550-f-...

Vilka minnes slot som fungerar bäst beroende på antal minnesmoduler finner du på sidan 1-5 i manualen. Till höger i Asus QVL så står det 1-2 eller 1-2-4, det anger antalet moduler som är testade och konstaterat fungera.

I vilket slott sitter grafikkortet? PCIEX16_1 eller PCIEX16_2.
Modell av grafikkort?
Några andra kort?
Har du en M.2 SSD? I vilken slot sitter den? M2_1 eller M2_2.

En del slot delar på PCIe, därav att jag frågar. Samma om M2_2 används, då fungerar inte SATA 5 och 6.
Vilka slot som delar på villken PCIe står på sidan X (romersk siffra) i början av manualen.

Är rätt uppenbart att där är liv i kortet då du framgångsrikt kunde flasha kortet via BIOS FlashBack, vad som då skedde var att även BIOS inställningarna blev nollade/återställda.
Det är säkrare att använda Clear CMOS, du hittar jumpern (12)sidan 1-2 i manualen.
Clear CMOS förklaras på sidan 1-17.

Du säger att en orange led lyser?
sidan VIII så räknas status led upp:
ASUS Q-LED (DRAM [yellow],CPU [red], VGA [white], Boot Device [yellow green), du hittar dessas position längst ut till höger om minnes slotten på sidan X.

Antagligen så är det problem med minnet, för mig låter det som en felaktig inställning i BIOS.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Du måste installera om Windows på nytt när du byter till nytt moderkort.
Testa först om du ens kommer in i BIOS.
Gör datorn helt strömlös genom att stänga av PSU eller dra ut kontakten. Spamma DELETE knappen när datorn startar för att se om du ens kommer in i BIOS.