TSMC sneglar mot Tyskland för nya kretsfabriker

Permalänk
Melding Plague

TSMC sneglar mot Tyskland för nya kretsfabriker

Trots invändningar mot EU-satsningar för kretsjätten samtal om eventuell tysk expansion. Enligt TSMC:s ordförande är det dock i mycket tidigt skede.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför skulle ett sådant företag välja det europeiska landet med högst elpriser? Flytta upp till Sverige istället, lägre priser på ström, nästan oändligt med vatten och mindre risk för översvämningar.

https://strom-report.de/electricity-prices-europe/

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför skulle ett sådant företag välja det europeiska landet med högst elpriser? Flytta upp till Sverige istället, lägre priser på ström, nästan oändligt med vatten och mindre risk för översvämningar.

https://strom-report.de/electricity-prices-europe/

Närmare sina kunder dvs fordonsbranschen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför skulle ett sådant företag välja det europeiska landet med högst elpriser? Flytta upp till Sverige istället, lägre priser på ström, nästan oändligt med vatten och mindre risk för översvämningar.

https://strom-report.de/electricity-prices-europe/

Inte som att de priserna gäller företag av den skalan ändå.

"Sneglar" i det här fallet är mycket "vad får vi om vi bygger en fabrik åt ER här?". En flygplats tex. är ju fint. Ungefär som när Amazon gjorde Sverige en tjänst när dom kom hit.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Inte som att de priserna gäller företag av den skalan ändå.

"Sneglar" i det här fallet är mycket "vad får vi om vi bygger en fabrik åt ER här?". En flygplats tex. är ju fint. Ungefär som när Amazon gjorde Sverige en tjänst när dom kom hit.

Givetvis skiljer sig skatter och avgifter mycket, men kollar du t.ex https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/#/nordic/map så ser du att priser som elproducenter på marknaden får betalat följer granska väl. Strömmen är dyrare i Tyskland än i Sverige nästan alla dagar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Givetvis skiljer sig skatter och avgifter mycket, men kollar du t.ex https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/#/nordic/map så ser du att priser som elproducenter på marknaden får betalat följer granska väl. Strömmen är dyrare i Tyskland än i Sverige nästan alla dagar.

Jag sa aldrig att din information ang. elpriser var felaktig. Bara att den är irrelevant i sammanhanget.

Vad som borde vara relevant är vilken typ av frekvens man kan förvänta sig tex. översvämningar. /s

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Moderator, Testpilot

Mycket vapenskrammel från TSMC men jag tror att när de inser att EU menar allvar så vill de inte förlora mycket viktiga kunder inom fordonsindustrin misstänker jag.

De har försökt att posera utåt men i realiteten så kommer de nog inte missa att vara med på tåget.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Mycket vapenskrammel från TSMC men jag tror att när de inser att EU menar allvar så vill de inte förlora mycket viktiga kunder inom fordonsindustrin misstänker jag.

De har försökt att posera utåt men i realiteten så kommer de nog inte missa att vara med på tåget.

Fordonsindustrin står dock för en väldigt liten del av TSMC intäkter, ca 4%. Och jag gissar att EU står för ca 25% av det. Vilket skulle innebära fordonsindustrin inom EU står för 1% av TSMC intäkter. Alltså knappt märkbart om de skulle förlora den kunden. De skulle antagligen inte ha något större bekymmer med att fylla upp tillverkningskapaciteten från andra aktörer utanför EU.

Permalänk
Medlem

Konspiratorikern i mig tror att TSMC vill säkra dess existens vid en eventuell Kinesisk invasion.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Konspiratorikern i mig tror att TSMC vill säkra dess existens vid en eventuell Kinesisk invasion.

Det kan ligga något i det även om jag tror att även Kina hade varit öppen för samma utveckling, USA krav på fabriker i USA upplevdes lite som att säkra produktion ifall att men kanske även ett sätt att få in mer amerikansk IP i tillverkningen.
Jag tror att många kunder till TSMC (och andra länder) är mer oroliga för en invasion än Taiwaneserna själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Konspiratorikern i mig tror att TSMC vill säkra dess existens vid en eventuell Kinesisk invasion.

Jag tror tvärt om faktiskt. Det faktum att Taiwan är dominerande i kretstillverkning innebär att västvärlden aldrig kommer tillåta att Kina tar Taiwan på riktigt. Därför vill TSMC och Taiwan helst behålla sin nuvarande position.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför skulle ett sådant företag välja det europeiska landet med högst elpriser? Flytta upp till Sverige istället, lägre priser på ström, nästan oändligt med vatten och mindre risk för översvämningar.

https://strom-report.de/electricity-prices-europe/

För att Tyskland ger stora bolag bättre förmåner i form av lägre skatter än "kommunist" Sverige, bättre tomter, bättre export och importvägar osv mm. Tyskland förstår nämligen att företag bidrar med sysselsättning(i form av riktiga jobb/arbetsplatser) och inte som Sverige som skrämmer iväg alla vettiga företag med skyhöga skatter, där de fortfarande tror att de statliga(hitta på jobben) bolagen är de som skapar jobb när dessa är också de som kostar mest i form av skatt och borde privatiseras omgående. Staten skall inte bedriva andra bolag än skolor och sjukhus men så är inte fallet. Det finns flera exempel där kommuner i Sverige konkurrerar med AB bolag i Sverige som borde totalförbjudas samt bötfällas i form av skatteåterbäring till AB bolagen. Dessutom har Sverige de högsta samt mest dolda, inkl de smutsigaste skatterna i hela europa i form av företagsskatter. Skattereglerna för företagare är överkrångliga i Sverige i jämförelse med Tyskland som är ett riktigt "Business to Business" land likt England. Dessutom ligger Tyskland närmre europa än lilla Sverige i form av distribution och försäljning till andra europeiska länder än lilla Sverige.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Johan.ka:

Fordonsindustrin står dock för en väldigt liten del av TSMC intäkter, ca 4%. Och jag gissar att EU står för ca 25% av det. Vilket skulle innebära fordonsindustrin inom EU står för 1% av TSMC intäkter. Alltså knappt märkbart om de skulle förlora den kunden. De skulle antagligen inte ha något större bekymmer med att fylla upp tillverkningskapaciteten från andra aktörer utanför EU.

Nej men det gäller att tänka långsiktigt.

Titta på moderna fordon hur de kräver mer och mer avancerad elektronik. Inte att tala om självkörande fordon som kommer kräver oerhörd modern teknik för att förverkligas.

Nu var fordonsindustrin vara ett exempel jag använde och jag vet t ju givetvis inte alls hur TSMC tänker här men det är uppenbart att den hårda linjen de försökt hålla tidigare inte verkar vara riktigt så de tänker strategiskt. Uppenbarligen vill de vara med på tåget om EU storsatsade.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

För att Tyskland ger stora bolag bättre förmåner i form av lägre skatter än "kommunist" Sverige, bättre tomter, bättre export och importvägar osv mm. Tyskland förstår nämligen att företag bidrar med sysselsättning(i form av riktiga jobb/arbetsplatser) och inte som Sverige som skrämmer iväg alla vettiga företag med skyhöga skatter, där de fortfarande tror att de statliga(hitta på jobben) bolagen är de som skapar jobb när dessa är också de som kostar mest i form av skatt och borde privatiseras omgående. Staten skall inte bedriva andra bolag än skolor och sjukhus men så är inte fallet. Det finns flera exempel där kommuner i Sverige konkurrerar med AB bolag i Sverige som borde totalförbjudas samt bötfällas i form av skatteåterbäring till AB bolagen. Dessutom har Sverige de högsta samt mest dolda, inkl de smutsigaste skatterna i hela europa i form av företagsskatter. Skattereglerna för företagare är överkrångliga i Sverige i jämförelse med Tyskland som är ett riktigt "Business to Business" land likt England. Dessutom ligger Tyskland närmre europa än lilla Sverige i form av distribution och försäljning till andra europeiska länder än lilla Sverige.

Du förenklar till graden där du far med osanning och gör att man får än mer fog för att alltid dra öronen till sig när man ser åsikter från de som slänger runt ord som "kommunist" runt Sverige. Du uttalar dig t ex om att Sverige har skyhöga skatter trots att Tyskland t ex har näst högst vinstskatt för företag i EU på 29,9%, medan Sverige ligger på 15:e plats med 20,6% vilket är under EU:s genomsnitt.

World Bank Group sammanställer årligen en lista på man rankar världens länder efter hur enkelt de gör det för företag att göra affärer. Där hamnade Sverige senast på plats 12 och Tyskland på plats 24.

Företagsklimat är såklart en komplex fråga med många faktorer, och varje kan spela in olika för olika företag, och Tyskland är bra på flera saker men ditt inlägg var helt enkelt på tok för vinklat för att ge en bra bild av verkligheten. Det framstår mest som ett försök att kritisera Sverige till varje pris.

Permalänk
Medlem

De (inte TSMC) har ju haft fabriker i Dresden förut

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

De (inte TSMC) har ju haft fabriker i Dresden förut

Var de inte global foundries som hade i Dresden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Var de inte global foundries som hade i Dresden?

Ja, AMD hade en fabrik där när Global Foundries bildades så var nog den GF tog över

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401