Tillgång till mapp på Internet skapad under min domän?

Permalänk
Medlem

Tillgång till mapp på Internet skapad under min domän?

Är admin för min egen domän som ligger på hyrd server. Har där en egen 'dropbox' som jag använder ibland för att ge vänner tillgång till bilder etc. Har ingen anledning att skydda det då sådant bara ligger temporärt så jag talar bara om URL till rätt mapp och låter dem ladda ner via sin browser.

Jag är datorvan, men ingen stjärna på nätverkstekkniker, så jag försöker beskriva från hur jag vill ha det och hoppas det går att fatta ;).

Från en browser ser man ju min dropbox som en rudimentär filstruktur där man kan förflytta sig mellan mapparna på servern o söka filer för nedladdning. Ja undrar om det finns ett sätt att få denna URL representerad som en fysisk mapp under Windows? Anledningen är att jag regelbundet ska synka uppgifter från ett program på min desktop och min laptop. Det finns en synkfunktion i programmet som förutsätter att man definierar mapp-adresser (går inte med URL-diton). Så...

Jag ska själv rota lite i Cpanel (som är ett verktyg med anknytning till admin av minn domän) då min första gissng är att jag kanske kan hitta någon inställning där som på något sätt kan 'distribuera' mapparna så att mina två datorer kan skapa genvägar till dem.

Men många här vet säkert vad jag yrar om och kan kanske ge mig lite fakta och förslag. Borde ju vara rätt enkelt tycker jag?

Jag kan, som det aktuella programmets tutorials föreslår, gå via web-tjänster som 'Dropbox' för att ge programmet tillgång till mappar på nätet. Men i princip har jag ju en egen dropbox - vet bara inte hur jag ska få den representerad som en mapp på mina två datorer så att jag kan ange dem som target för programmet.

Permalänk
Medlem

Du kan länka en map på valfri plats till en map på din Dropbox med symbolic link.

Istället för att jag ska skriva en lång förklaring så kolla på denna guiden.
https://www.howtogeek.com/howto/16226/complete-guide-to-symbo...

Jag kan rekommendera detta då jag och polarna har gjort så här med mappen där spar filerna till spelet Satisfactory sparas så vi alltid är i sync.
Är vi 2 som spelar och han som hostar spelet måste gå så är det bara för båda att spara och starta om, (det räcker med att gå ut i huvudmenyn och ladda om spar filen)

Edit:
OneDrive är det vi använder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Du kan länka en map på valfri plats till en map på din Dropbox med symbolic link<<<cut

Tusen tack. Gav just upp ett försök med något som hette Sparkleshare för det var helstruligt och tänkte ge mig och skapa Dropbox-konto. Men då ska jag först kolla sidan du länkat till för det låter ju som det är precis vad jag är ute efter. I mitt fall vill jag synka handhistorik från en pokersajt så jag alltid har aktuella data oavsett om jag spelar från stationära datorn eller laptop. Kräver att ett annat program kan skriva och läsa till mina foldrar på servern. Låter som sagt som att det funkar ungefär som era delade spelfiler :).

Permalänk
Medlem

Det borde fungera utmärkt och bör göra precis det du önskar. Hojta till om du inte får rätt på det