Prestandaproblemen i Resident Evil Village är fixade men ursäkten uteblir

Permalänk
Melding Plague

Prestandaproblemen i Resident Evil Village är fixade men ursäkten uteblir

Capcom lägger till stöd för FSR i senaste delen av Resident Evil och råder bot på prestandaproblemen till följd av spelets kopieringsskydd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag måste haft tur. Lirat igenom spelet 5 gånger och har aldrig stött på prestandaproblem.
Skönt för alla de som varit påverkade att det är fixat. Det är oacceptabelt att DRM är och tjuvar på prestandan.
Det är så de för sina spel piratkopierade. Om "gratisversionen" är bättre än att köpa det så kommer många att gå den vägen istället.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag måste haft tur. Lirat igenom spelet 5 gånger och har aldrig stött på prestandaproblem.
Skönt för alla de som varit påverkade att det är fixat. Det är oacceptabelt att DRM är och tjuvar på prestandan.
Det är så de för sina spel piratkopierade. Om "gratisversionen" är bättre än att köpa det så kommer många att gå den vägen istället.

Fem gånger?! Är spelet så bra?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lodisen:

Jag måste haft tur. Lirat igenom spelet 5 gånger och har aldrig stött på prestandaproblem.
Skönt för alla de som varit påverkade att det är fixat. Det är oacceptabelt att DRM är och tjuvar på prestandan.
Det är så de för sina spel piratkopierade. Om "gratisversionen" är bättre än att köpa det så kommer många att gå den vägen istället.

Jo det är väl därför många inte får eld i baken att officiellt fixa sina borkade DRM förrän spelen blir crackade. :/

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tyckte snarare de landade i att interlaced läget var bättre än FSR? Gav högre prestanda, mer skärpa och bättre bevarade texturer. Enda nackdelen var lite mer artifakter än FSR när det gäller typ hår.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att piratade spel fortfarande kan ge bättre spelupplevelse än ärligt köpta spel.
Tycker ärligt talat att spelutvecklare/distributörer förtjänar att få sina spel piratade om deras kopieringsskydd försämrar eller tillochmed gör spelen ospelbara.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Fem gånger?! Är spelet så bra?

Första gången jag lirade igenom det tog det runt 9-10 timmar då jag gick runt och läste/utforskade det mesta.
Senare playthroughs tog runt 2-2.5 timmar. Lirade igenom på svårare svårighetsgrad, och sedan den absolut svåraste.
Man får behålla utrustningen man fått från tidigare playthroughs för att göra det lättare.

Senare så lirade jag med enbart standard equipment och en playthrough med endast en kniv.
Det var mer som en utmaning för mig själv.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Tyckte snarare de landade i att interlaced läget var bättre än FSR? Gav högre prestanda, mer skärpa och bättre bevarade texturer. Enda nackdelen var lite mer artifakter än FSR när det gäller typ hår.

Fick samma uppfattning som du men går säkert tolka olika.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo det är väl därför många inte får eld i baken att officiellt fixa sina borkade DRM förrän spelen blir crackade. :/

Ja, är det inte en smula ironiskt att företagets DRM -som i första hand syftar på att motverka just crackande av spelet- drar ned prestanda (p.g.a. dålig testning?) och att man först måste cracka spelet för att få företaget att fixa problemen deras DRM-lösning dras med...

Vem vet hur mycket vi har modding/cracking grupper att tacka för när det kommer till quality of life och prestandaförbättringar för spelen vi gillar?

Indirekt blir det ju som att en extern part gör en reverse engineering av spelet för att kunna hjälpa dem påvisa problemen med deras egen lösning och till sist patcha det.

Kanske kunde de i framtiden, hemska tanke, skippa DRM helt? /s

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag måste haft tur. Lirat igenom spelet 5 gånger och har aldrig stött på prestandaproblem.
Skönt för alla de som varit påverkade att det är fixat. Det är oacceptabelt att DRM är och tjuvar på prestandan.
Det är så de för sina spel piratkopierade. Om "gratisversionen" är bättre än att köpa det så kommer många att gå den vägen istället.

Samma här, men spelade med ett 3080. Man kanske märker av det med svagare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Samma här, men spelade med ett 3080. Man kanske märker av det med svagare kort.

Test har gjorts med 3090 och det kan dippa från 150 till 25 FPS då och då i en bråkdels sekund. Du har nog bara inte märkt det då det inte är konstant dålig FPS utan just när man dödar en zombie och några andra tillfällen. DF videon visar bättre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har haft okej framerate på båda mina datorer jag lirat på(2060, 6800 XT) men det är väl egentligen föga förvånande. Riktigt tråkigt att någon idiotisk DRM potentiellt förstört spelupplevelsen för somliga, som vanligt är det betalande kunder som bestraffas när giriga företag ska komma åt alla HEMSKA PIRATER.

Empress kanske skulle bjudas in för att hjälpa till med utvecklingen av nästa RE titel så kanske tröttmössorna på Capcom kan komma ihåg att göra en vettig meny med navigation gjord för människor med självklara trevligheter som FOV-sliders. Jag tycker verkligen om Village men uppriktigt sagt är menyn nästan ett tillräckligt stort störningsmoment för att bara vilja stänga av det, hur fan misslyckas man med en sådan sak?

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Test har gjorts med 3090 och det kan dippa från 150 till 25 FPS då och då i en bråkdels sekund. Du har nog bara inte märkt det då det inte är konstant dålig FPS utan just när man dödar en zombie och några andra tillfällen. DF videon visar bättre.

Jag skulle märka minsta lilla stutter, även om det bara hänt en enda gång under hela spelets gång.
Men det kan ju vara så extremt lite att det inte ens går att känna av utan mjukvara som mäter FPS.

Permalänk
Medlem

Dottern som blir till fladdermöss då och då drog mig ifrån runt 100fps till 30fps när animationen görs, sen gick jag tillbaka till 100fps.
Märktes när man spelade 4k@120hz på ett 3080 på tvn..

Trodde det bara var dåligt gjort först

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det var rejält stutter på min dator när jag spelade det i precis de situationerna som nämns. Kollade aldrig FPS men verkade flyta på ok förutom just när man ibland dödade vissa fiender så det blev slideshow i typ 2-3 sekunder. Kanske det påverkar AMD CPUer mer än Intel?

Kommer i alla fall inte köpa något mer spel från Capcom i fortsättning såvida de inte slopar DRM helt.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Det var rejält stutter på min dator när jag spelade det i precis de situationerna som nämns. Kollade aldrig FPS men verkade flyta på ok förutom just när man ibland dödade vissa fiender så det blev slideshow i typ 2-3 sekunder. Kanske det påverkar AMD CPUer mer än Intel?

Kommer i alla fall inte köpa något mer spel från Capcom i fortsättning såvida de inte slopar DRM helt.

Gör som jag köp inte spelen förrens de är DRM fria.
Köpte RE2remake + RE3remake efter att Capcom tagit bort Denuvo, och betalade mindre än halva priset av ETT spel för BÅDA spelen.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |