Permalänk

Är min laptop för varm?

Tjena alla! Sitter på en ASUS Rog Zephyrus G14, såg precis att temperaturen när jag gamear(RUST i detta fallet) ligger på 90 grader, googlade lite snabbt och såg någon rubrik som sa att temperaturen bör ligga mellan 65-70 grader när man spelar. Är detta skadligt? Är ju en väldigt kompakt laptop, 1,6kg och väldigt slimmad. Är detta ok eller bör jag göra något åt det? O ni som tänkt säga att man endast ska gamea på PC, ni behöver inte säga det jag har mina anledningar och denna fungerar utmärkt med extern skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har en ASUS ROG Zephyrus GA502DU sedan 2 år som "bärbar speldator", den blir också ordentligt varm när man spelar, har mätt både 90 och 100 grader. En gång har den slocknat p.g.a. värme.
Men både denna, och min förra laptop, blev varma. Det är väl därför det skämtas lite om gaminglaptops ibland

Skämt åsido så är det väl det vanliga som går att göra med en laptop. Höj upp den lite så att den har mer luft att arbeta med än direkt mot bordet, skaffa en kylplatta med fler fläktar som pumpar luft på den.
I Zephyrus-fallet, sätt fläkten på Turbo-läge om du har ett sådant (Fn+F5 på min).

Komponenterna tar mer stryk än om dem höll 65*C kanske, men de ska ju hålla för högre temperaturer ändå. Har för mig att i min förra laptop, med Intel i5 första generationen, så slog den av vid 105*C, för där fanns någon smärtgräns.

EDIT: Googlade lite snabbt, sitter det kanske en AMD Ryzen 4600h i din dator? AMD specar maxtemp på 105*C där också.
https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-5-4600h

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Skrivet av Mattedatten:

Jag har en ASUS ROG Zephyrus GA502DU sedan 2 år som "bärbar speldator", den blir också ordentligt varm när man spelar, har mätt både 90 och 100 grader. En gång har den slocknat p.g.a. värme.
Men både denna, och min förra laptop, blev varma. Det är väl därför det skämtas lite om gaminglaptops ibland
https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/904/291/a49.jpg

Skämt åsido så är det väl det vanliga som går att göra med en laptop. Höj upp den lite så att den har mer luft att arbeta med än direkt mot bordet, skaffa en kylplatta med fler fläktar som pumpar luft på den.
I Zephyrus-fallet, sätt fläkten på Turbo-läge om du har ett sådant (Fn+F5 på min).

Komponenterna tar mer stryk än om dem höll 65*C kanske, men de ska ju hålla för högre temperaturer ändå. Har för mig att i min förra laptop, med Intel i5 första generationen, så slog den av vid 105*C, för där fanns någon smärtgräns.

EDIT: Googlade lite snabbt, sitter det kanske en AMD Ryzen 4600h i din dator? AMD specar maxtemp på 105*C där också.
https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-5-4600h

Haha fattar, var lite ironi i den kommentaren också, laptops är ju inte samma som de var för 5-10 år sedan och håller en bra standard. Men plugg/gaminglaptop funkar bra för mina ändamål
Åfan, så då är det inte helt ovanligt ändå. Dock har jag klarat mig från att den slocknat, öppnade upp armory crate av en slump medans jag spelade och då såg jag temperaturen vilket jag tyckte var lite hög. Min tanke är samma som din att de bör ju hålla för det när man byggt en kompakt gaming laptop. Har även beställt en hållare för laptop när jag sitter hemma och har den kopplad mot extern skärm, dock inga fläktar. Men kommer iallafall upp lite även om designen är lite upphöjd just för denna modellen.

Men dåså, så länge jag håller mig under 105 grader bör jag klara mig :'D. Har kört performance innan men skall även testa turbo funktionen och se vart jag landar. Tack för svar!

Permalänk

troligen börjar den throttla hastigheten vid runt 90°c dvs sänka cpu frekvensen för att försöka rädda sig själv.

bara för att den har en säkerhetsgräns på 105°c så betyder inte att den är gjord för att ligga i dem temperaturerna konstant utan det är säkerhetsgränsen när datorn ska säga ifrån helt för att rädda sig självt.

men som sagt med lite extra hjälp aktiv kylning av undersidan brukar kunna hålla ner temperaturerna lite till och om du vågar öppna och skuva isär den kan även lite ordentlig kylpasta på cpu/gpu göra susen

min laptop från 2017 låg också och pendlade mellan 80-90°c i början
köpte en kylplatta till den och sänkte typ 5°c direkt.
bytte kylpasta på den och vips så åkte tempsen ner typ 10-15°c till när man fick bort snoret som var fabriksmonterat.

ligger sällan över 60-70° nu med den.

edit:
tittade lite på en dassasembly på g14 och at säga att den är "upphöjd" är att ta i...

när vi säger upphöjd menar vi typ iaf 2-3cm upp så att du får fritt flöde till ventilationen i botten inte de futtiga millimetrarna den verkar ha om den står på gummifötterna...

ett gammalt knep är att lägga 1-2 DVD fodral i bakkanten på laptopen så att den lutar mer frammåt.
ser du bättre temperaturer då så blir fläkten strypt pga dåligt luftflöde på undersidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så gott som alla bärbara datorer går varma när man spelar spel som kräver hög prestanda.
Det är inget man kommer bort ifrån. Det som händer är att den bärbara datorn går upp mot max tillåten temperatur för att sedan reducerad prestandan så komponenterna inte överhettas.

Man kan reducera temperaturen/öka prestandan genom att med jämna mellanrum öppna och rengöra fläkten/kylflänsen och eventuellt byta kylpasta.

Att placera någon form av "laptop-kylare" under datorn hjälper ofta för att sänka temperaturen/öka prestandan.
Det blir dock sällan några gigantiska skillnader.

Enklast är att sänka grafikinställningarna och aktivera v-sync för att reducera temperaturen.

Min Asus ROG, några år gammal "gaminglaptop" går upp till 82°C men den har usel kylarlösning.
Både CPU och GPU använder samma fläkt och heatpipes... så den ena värmer den andra... vilket leder till att prestanda sänks för att någon av dessa inte skall överhettas...
Jag har själv modifierat undersidan för att få ett bättre luftflöde då det helt saknades ventilationshål.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen börjar den throttla hastigheten vid runt 90°c dvs sänka cpu frekvensen för att försöka rädda sig själv.

bara för att den har en säkerhetsgräns på 105°c så betyder inte att den är gjord för att ligga i dem temperaturerna konstant utan det är säkerhetsgränsen när datorn ska säga ifrån helt för att rädda sig självt.

men som sagt med lite extra hjälp aktiv kylning av undersidan brukar kunna hålla ner temperaturerna lite till och om du vågar öppna och skuva isär den kan även lite ordentlig kylpasta på cpu/gpu göra susen

min laptop från 2017 låg också och pendlade mellan 80-90°c i början
köpte en kylplatta till den och sänkte typ 5°c direkt.
bytte kylpasta på den och vips så åkte tempsen ner typ 10-15°c till när man fick bort snoret som var fabriksmonterat.

ligger sällan över 60-70° nu med den.

edit:
tittade lite på en dassasembly på g14 och at säga att den är "upphöjd" är att ta i...

när vi säger upphöjd menar vi typ iaf 2-3cm upp så att du får fritt flöde till ventilationen i botten inte de futtiga millimetrarna den verkar ha om den står på gummifötterna...

ett gammalt knep är att lägga 1-2 DVD fodral i bakkanten på laptopen så att den lutar mer frammåt.
ser du bättre temperaturer då så blir fläkten strypt pga dåligt luftflöde på undersidan.

"lite upphöjd" ser jag inte riktigt som en överdrift, kunde eventuellt använt "minimalt upphöjd", men ska inte märka ord Men bra tips, har inga problem att skruva isär datorn om jag vet vad jag är ute efter, ny kylpasta tar jag med mig, ska även försöka höja upp den ytterligare. Får se om det ligger några gamla cd skivor och samlar damm någonstans