Framework lanserar modulär bärbar dator

Permalänk
Medlem

Känns som man säljer konserverad gröt typ.

Ser inget nytt med detta, och dessa moduler lär man ju inte byta speciellt ofta ändå eftersom det är basic-saker.
Hade varit roligare om man kunde välja bort en större del av laptopen och ersätta med större batteri istället.

min laptop på 90talet så kunde man enkelt ta bort cd-rom och sätta i ett batteri där istället, och en laptop jag hade runt 2008 hade någon slags mini pcie-port där man kunde installera allt möjligt, även grafikkort.

Att ha sdkortläsare som modul tar ju bara upp betydligt mer plats än att sätta dit en läsare direkt istället.
På ytan man kan ha en kontakt här, kan man ju på en vanlig laptop få plats med 2, så nej jag måste nog säga nej till denna laptop.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Många blir säkert exalterade när det hör att man modulera sin bärbara dator. "ÅH! Då kan man byta grafikkort och sånt!" Lol nej, du kan byta mellan HDMI, USB A och USB C. Kul.
Typ alla laptops under 10.000kr har alla dessa portar och kan byta både lagring och minne.

Skrivet av CubaCola:

Känns som man säljer konserverad gröt typ.

Ser inget nytt med detta, och dessa moduler lär man ju inte byta speciellt ofta ändå eftersom det är basic-saker.
Hade varit roligare om man kunde välja bort en större del av laptopen och ersätta med större batteri istället.

Det är ju mer än bara de modulära portarna som det handlar om. Hela laptopen är uppbyggd på ett sätt som gör det enkelt för en slutanvändare att byta ut de interna delarna om något skulle gå sönder. D.v.s. ingen limfest, utan allt är direkt upptänkt från början för enkel servicebarhet.

Bara en sån grej som att moderkortet är designat från början att kunna gå att köra utanför laptopen, och har användbara BIOS-inställnigar för att stänga av all batterihantering, och automatisk uppstart vid strömförsörjning (över standard USB-C) gör ju en hel del för hur långvarig produkten kan vara.

Sedan finns det ju inget som hindrar Framework, eller en annan tillverkare för den delen, att i framtiden skapa ett moderkort med en diskret grafikkrets på av en mer strömsnål klass, så länge den inte kräver för mycket kylning så att formfaktorn blir ohållbar. Det finns säkert utmaningar kring detta, särskilt i en 13"-formfaktor. Men tekniken går ju framåt.

Skrivet av CubaCola:

min laptop på 90talet så kunde man enkelt ta bort cd-rom och sätta i ett batteri där istället, och en laptop jag hade runt 2008 hade någon slags mini pcie-port där man kunde installera allt möjligt, även grafikkort.

Att ha sdkortläsare som modul tar ju bara upp betydligt mer plats än att sätta dit en läsare direkt istället.
På ytan man kan ha en kontakt här, kan man ju på en vanlig laptop få plats med 2, så nej jag måste nog säga nej till denna laptop.

Om du vill ha absolut maximalt antal portar och SD-kortläsare så är ju den här datorn kanske inte helt optimal, men det vägs ju upp till att man kan välja att ha just precis de portar man faktiskt vill ha. Och man kan ju faktiskt ha extra moduler med sig också, de är ganska små i förhållande till adaptrar. Du kanske vill ha en laptop med 2 SD-kort-läsare. Det är möjligt, men då har du bara 2 portar kvar.

Sedan är det ju inte direkt möjligt att få plats med en optisk läsare i en sån här laptop. Det blev ingen cd, tyvärr. Däremot vore det ju coolt om det kom en modell i framtiden med ett separat kort för dedicerad grafik, där man kan välja mellan dedicerad grafik eller dubbla batterier. Så kan man välja mellan ett ha en gaminglaptop, eller en laptop med extremt lång batteritid och väldigt tyst och sval i en sådan konfiguration pga överspecad kylning.

Det skulle tilltala mig, jag har en gaminglaptop idag mest för att jag känner att jag bara vill ha en laptop eftersom jag använder laptop ganska sällan, och jag gillar möjligheten att spela spel på resa om jag vill. Jag skulle nog ha den konfigurerad med dubbla batterier det mesta av tiden, och bara stoppa in dedicerad grafik när jag ska på resa. Men nu pratar vi ju mest ett koncept snarare än en produkt som faktiskt finns.

Till sist, jag ser inget hinder till att man använder samma sorts modulära design för att bygga en precis lika servicebar SFF-dator med exakt samma delar. Coolt.

Permalänk
Medlem

Att man kan byta ut moderkortet gör att detta är ett självklart val för mig när min nuvarande laptop pajar.

Permalänk
Medlem

Hade köpt direkt med AMD samt usb 4

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Känns som detta är en såndär riktigt bra grejj som alla verkar gilla men ingen kommer köpa.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Riktigt taggad inför den här.
Har väntat länge på en värdig ersättare för min Chromebook Pixel med 3:2-skärm.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!