Permalänk

Behöver hjälp med att göra om hemma

Tjena, hemma har jag stått ut med att WiFi:et inte riktigt räcker till på övervåningen, men nu är det nog. Min plan är då att jag ska köra med endast 2 stycken Ubiquiti AP:s för det trådlösa nätet.

Som det ser ut just nu är att jag har en Cat6 som går från fiberdosan, via utsidan av huset och upp till rummet där min dator står (ett av rummen med taskigt WiFi), sedan står en gammal ASUS router och spottar ut WiFi, denna står placerad på nedervåningen bredvid fiberdosan.

Då kommer då frågan hur jag ska koppla allt det här, jag har tänkt att köra en switch via kabeln som går på utsidan av huset för att sedan koppla min dator med kabel från den och en till kabel till AP:n. Men hur det är på nedervåningnen är det krångliga. Ska jag endast använda mig av fiberdosan, alltså att alla enheter inklusive AP:s kopplas direkt in i den eller ska jag koppla dessa via min router? Finns det någon fördel att gå via routern istället?

Är väldigt nybörjare på nästan allt om nätverk så hjälp skulle verkligen uppskattas

Permalänk
Medlem

Fiber till en switch på BV, som kopplas till en till switch på övervåningen (också via fiberkabel)? APs och annat kopplas direkt in i valfri switch med Cat-kabel

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Fiber till en switch på BV, som kopplas till en till switch på övervåningen (också via fiberkabel)? APs och annat kopplas direkt in i valfri switch med Cat-kabel

Kan jag använda min router som switch? Tänker om jag bara stänger av så att den inte skickar nå trådlöst

Permalänk
Medlem

Fiberswitch -> router->switch1(botten)->switch2(övervåning)

Switcharna behöver ha POE stöd om du inte kör med Poe injector .

Tänk på att du behöver en cloudkey eller dator att köra unifi programvaran på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingBlue72:

Kan jag använda min router som switch? Tänker om jag bara stänger av så att den inte skickar nå trådlöst

Du måste fortfarande ha routern med i ditt nätverk eftersom den tilldelar IP-adresser till dina andra enheter (datorer, accesspunkter), men absolut bör du stänga av Wi-Fit på den och lämna det jobbet åt accesspunkterna.

Ett billigare alternativ:
T.ex. 2x EAP265 HD +1x Cloud Controller OC200 (nice to have) + 2x TL-SG1005P switchar

Switcharna spelar inte så större roll så länge du har tillräckligt med portar och att de stödjer PoE som ovan inlägg nämnt

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att köpa en till ASUS om den du har stödjer AiMesh och koppla in den som AP på övervåningen.
Fiberdosa - Router - kabel till övervåningen - ASUS AP.

Annars skulle jag prova med en Unifi AP på övervåningen. Stäng av wifi på routern.
Har en Unifi AP i taket på övre plan och den täcker hela mitt hus, ca 150 kvm på 2 plan.
Fiberdosa - Router - kabel till övervåningen - switch - injektor - Unifi 6 lite.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av etnica33:

Fiberswitch -> router->switch1(botten)->switch2(övervåning)

Switcharna behöver ha POE stöd om du inte kör med Poe injector .

Tänk på att du behöver en cloudkey eller dator att köra unifi programvaran på också.

Kan jag använda min router som switch på nedervåningen? Den har ju inte poe men om jag kör från den med en poe injector in i AP så ser inte jag några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingBlue72:

Kan jag använda min router som switch på nedervåningen? Den har ju inte poe men om jag kör från den med en poe injector in i AP så ser inte jag några problem.

Japp, din ASUS router är även en switch och AP. Så länge du har portar kvar kan du använda den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Japp, din ASUS router är även en switch och AP. Så länge du har portar kvar kan du använda den.

Perfekt, tack för hjälpen