Sekundär skärm för film och liknande, ca 3000:-

Permalänk
Medlem

Sekundär skärm för film och liknande, ca 3000:-

Hej,

Har tänkt göra en större uppgradering av datorhörnan om ett tag (när priserna har gått ner lite) då den har fått stå tillbaka när barn och lägenhet har fått gå före. Men nu blev det så att katten välte ner hemmakontorsskärmen i golvet och efter ca 15 år var det dödsstöten (för skärmen, inte katten).

Därför tänkte jag skaffa en ny sekundär skärm, och flytta in min nuvarande till kontoret. Huvudanvändning är film/serier/youtubeklipp, så det är inget avancerat. När väl den stora uppgraderingen kommer så blir det antagligen en ny huvudskärm med minst 144Hz och 1440p, så jag tänkte att den här ska gifta sig bra med det.

Så kraven är:
Minst 144Hz
2560x1440
27"
Böjd eller rak spelar inte jättestor roll, men jag tror att Samsung G5 går bort pga radien.

Filtrerar jag efter det på prisjakt, sorterar på pris och sållar lite så landar jag i tre olika MSI Optix.

Vad är skillnaden mellan de två första modellerna (k:et i modellnamnet).

Bör man gå på VA-panel för svärtans skull när skärmen är för film?

Jag har inte haft stenkoll på prishistoriken på alla skärmar i området kring 3000 (i och med att det inte har varit aktuellt än), så är det någon annan man bör hålla koll på som kan falla ner i de regionerna? Jag har semester en månad till så det är ingen panik att få ett fungerande kontor på ett tag.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Bör man gå på VA-panel för svärtans skull när skärmen är för film?

Ska det va i ett mörkt rum är VA ganska nice. Har du starkt ljus är kanske IPS att föredra. Men i mörkt rum blir ju inte svart svart på IPS. Har själv en 60hz VA för film, youtube osv tycker den funkar helt okej.

En annan sak att tänka på är avstånd och vilken vinkel du kommer kolla på den. Kommer du titta snett på den medans du sitter framför din vanliga skärm eller kommer den vara mer dedikerad när du endast ska kolla på film, då kanske betraktningsvinklar på skärmen är nått att ha i åtanke, där har nog IPS mer fördelar.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett par VA paneler och färgåtergivningen kan verkligen inte mäta sig med IPS. Litade för mkt på reviews som inte hade samma prioriteringar som jag ("colors are great!". Nej, möjligen ok.). Är ljusstyrka och kontrast viktigast, välj VA. Är färgåtergivning viktigare välj IPS.
En subjektiv beskrivning är att jag upplever färgerna mer syntetiska med VA, och mer naturliga med IPS.
Jag kommer aldrig mer köpa VA.

Permalänk
Medlem

Finner ingen VA panel jag skulle rekommendera som uppfyller dom kraven.

Kör på någon av dom två MSI IPS panelerna du hittade säger jag. Dom två verkar vara i princip samma skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Varför inte en 4K skärm att ha som "slaskskärm"? Perfekt för film och Youtube.
Här är en som inte bränner hål i plånboken. 28" 5ms 60Hz.
https://www.webhallen.com/se/product/328554-Asus-TUF-VG289Q-2...

Permalänk
Medlem

För ändamålet och budgeten på 3000 skulle jag rekommendera denna. https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/15881/sa...

Jag skulle definitivt föredra VA över IPS för filmtittande på grund av den klart bättre kontrasten.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall den sekundära skärmen ska stå vid sidan av den primära skärmen kan betraktningsvinklarna spela större roll än kontrastförhållandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ska det va i ett mörkt rum är VA ganska nice. Har du starkt ljus är kanske IPS att föredra. Men i mörkt rum blir ju inte svart svart på IPS. Har själv en 60hz VA för film, youtube osv tycker den funkar helt okej.

En annan sak att tänka på är avstånd och vilken vinkel du kommer kolla på den. Kommer du titta snett på den medans du sitter framför din vanliga skärm eller kommer den vara mer dedikerad när du endast ska kolla på film, då kanske betraktningsvinklar på skärmen är nått att ha i åtanke, där har nog IPS mer fördelar.

Skrivet av Mikael07:

Jag har haft ett par VA paneler och färgåtergivningen kan verkligen inte mäta sig med IPS. Litade för mkt på reviews som inte hade samma prioriteringar som jag ("colors are great!". Nej, möjligen ok.). Är ljusstyrka och kontrast viktigast, välj VA. Är färgåtergivning viktigare välj IPS.
En subjektiv beskrivning är att jag upplever färgerna mer syntetiska med VA, och mer naturliga med IPS.
Jag kommer aldrig mer köpa VA.

Skrivet av Laxpudding:

Ifall den sekundära skärmen ska stå vid sidan av den primära skärmen kan betraktningsvinklarna spela större roll än kontrastförhållandet.

Det kan bli så att vinklarna blir avgörande till fördel för IPS. I och med att det blir en del slötittande lite från sidan kanske det är viktigare.

Skrivet av ZimpanX:

Finner ingen VA panel jag skulle rekommendera som uppfyller dom kraven.

Kör på någon av dom två MSI IPS panelerna du hittade säger jag. Dom två verkar vara i princip samma skärm.

Har fått svar från Komplett angående skillnaden mellan dem. Enligt dem har G273QFK Freesync och G273QF G-sync, men deras sida listar både G-sync och Freesync för G273QFK och till exempel Netonnet listar båda för G273QF också så det verkar inte stämma helt. Jag funderar lite på om "K"-modellen kan ha kommit ut efter att Nvidia släppte fram Freesync.

Skrivet av xSean145:

Varför inte en 4K skärm att ha som "slaskskärm"? Perfekt för film och Youtube.
Här är en som inte bränner hål i plånboken. 28" 5ms 60Hz.
https://www.webhallen.com/se/product/328554-Asus-TUF-VG289Q-2...

Skrivet av Scarabeo:

För ändamålet och budgeten på 3000 skulle jag rekommendera denna. https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/15881/sa...

Jag skulle definitivt föredra VA över IPS för filmtittande på grund av den klart bättre kontrasten.

Jag funderade på 4K, men valde bort det pga ett par saker (som kan var feltänkt, men det var så jag tänkte):

  • En del har problem med att blanda skärmar med olika frekvenser, så därför får sekundärskärmen stå tillbaka lite

  • Smidigt/snyggt att ha samma antal pixlar på höjden när man har två skärmar bredvid varandra (om de är fysiskt lika höga föstås)

  • Vid filmtittande verkar många föredra en multipel av 24Hz i uppdateringsfrekvens, vilket man inte får med 60Hz. Går man mot 4K och 120Hz/144Hz drar priset iväg. Det kanske går att hitta någon med 72Hz, men då är problemet fortfarande punkt 1.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns inga egentliga 72 Hz-paneler och 4K är typisk 60 eller 120–144 Hz. Och dessa gränser handlar om de praktiska gränserna för signalbandbredd i skärmarnas kretsuppsättningar. 18 Gbps är en hård gräns och det räcker till 4K/60. Önskar man kliva över 18 Gbps är utbudet av kretsar, komponenter samt paneler som kör 4K/60+ genast mer sparsmakade och dyrare. Därför är det ett stort kliv i pris mellan produkterna.

När det listas skärmar som 75 eller 76 Hz etc. är det vanligtvis en gammal återkommande missuppfattning där något sett listan över signalkompatibilitet med gamla analoga gränssnitt. Panelen kör fortfarande bara 60 Hz. Men det finns ett visst utbud av enklare 75 Hz-skärmar, då typiskt full HD-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns inga egentliga 72 Hz-paneler och 4K är typisk 60 eller 120–144 Hz. Och dessa gränser handlar om de praktiska gränserna för signalbandbredd i skärmarnas kretsuppsättningar. 18 Gbps är en hård gräns och det räcker till 4K/60. Önskar man kliva över 18 Gbps är utbudet av kretsar, komponenter samt paneler som kör 4K/60+ genast mer sparsmakade och dyrare. Därför är det ett stort kliv i pris mellan produkterna.

När det listas skärmar som 75 eller 76 Hz etc. är det vanligtvis en gammal återkommande missuppfattning där något sett listan över signalkompatibilitet med gamla analoga gränssnitt. Panelen kör fortfarande bara 60 Hz. Men det finns ett visst utbud av enklare 75 Hz-skärmar, då typiskt full HD-skärmar.

Aha, då var det nog de senare du skriver om som jag såg. Jag tittade inte jättemycket på dem men märkte som sagt att 4K och >=120Hz drog iväg så pass mycket i pris att jag inte kan motivera det som en sekundär skärm.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Nu såg jag att Lenovo G27q-20 verkar dippa ner i pris lite då och då. Är det ett bättre alternativ än G273QF(K)?

Skillnaden verkar vara att den har högre ljusstyrka och Freesync Premium, men 99 % av sRGB istället för 125% (vilket inte säger mig så mycket).

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart