Permalänk
Medlem

Gratis QR

Tjo!

Jag önskar ett par enkla QR-koder som enbart innehåller text, en med en länk men
de verkar vara en smula omöjligt att finna en onlinetjänst som fixar det gratis utan
att lägga till egen information som kanske tom kan vara skadlig.

Vad jag förstår så finns det ett antal versioner av QR var av den senaste kan hålla
tillräckligt mycket data för ett virus. Kanske inte aktuellt än men om jag endast vill
ha ett par QR-koder som länkar till en viss sida så borde det räcka med en av de tidigare
versionerna.

De jag hittills testat på är väldigt mycket mer detaljerade än de behöver trots att jag
valt statisk. Blev lite skrämd när jag insåg att det går att prenumerera på en dynamisk
då innehavaren kan ändra innehållet på samma kod.

Några tips till en som känner sig lite liten i denna djungel?

Ha det som vanligt allra bäst

Permalänk
Medlem

Denna verkar fungera bra. Infogade inget konstigt när jag testar.

https://www.the-qrcode-generator.com/

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera YOURLS ( Your Own URL Shortener ).

I korta drag en tjänst som du själv hostar som förkortar länkar, finns även tillägg för att automatiskt skapa QR koder.

Det fina med detta är att man kan redigera vart länken ska gå i efterhand, man kan även följa statistik som YOURS fångar när någon öppnar länken, t.ex. ursprungslandet där länken / QR koden har öppnats.

Ett exempel kan vara att man har en manual till en produkt, och istället för att skriva ut hela manualen skrivs endast en sida ut där man hänvisar till QR koden för att nå manualen digitalt, skulle man av någon anledning i framtiden efter produktion vilja ändra manualen kan man göra detta, utan att påverka det faktiska länken som används i produktion.

Har räddat mig ett antal gånger på olika arbetsplatser

Lycka till!

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.