Permalänk
Medlem

Samsung QE55QN90A VA eller IPS?

Hej! Jag funderar på att köpa Neo QLED efter att ha funderat lång tid. Nu är jag dock lite skeptisk ifall om Sverige har VA-paneler i och med att Samsung verkar mixa paneler på samma serier i olika regioner vilket gör mig lite osäker.

Är det någon som vet om QE55QN90A i Sverige kör med VA-paneler?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert 📺

Har inte kört några Samsung 2021 ännu. Men ja, eftersom de inte tillverkar själva köper de från annat håll.

Värt att tänka på är att Mini-LED-FALD är så pass effektivt att det i högre grad minskar de här skillnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorkis:

Hej! Jag funderar på att köpa Neo QLED efter att ha funderat lång tid. Nu är jag dock lite skeptisk ifall om Sverige har VA-paneler i och med att Samsung verkar mixa paneler på samma serier i olika regioner vilket gör mig lite osäker.

Är det någon som vet om QE55QN90A i Sverige kör med VA-paneler?

Enligt denna guide på reddit så motsvaras QN90 av 91/92/93/94 i Europa. Om jag minns rätt så är QN95 samma skärm fast med 4 HDMI 2.1 och "one connect", de övriga har 2.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn90a-qled

Finns mer info här om hur man kollar vilken skärm det är: https://www.avsforum.com/threads/2021-samsung-qn90a-neo-qled-...

Permalänk
Medlem

Det var en QN93a så det blev en VA panel. Väldigt imponerad av svärtan. Det svarta är verkligen nästintill svart. Jag kunde nästan inte avgöra om TV var på eller inte. Blooming förekommer men inte så att det stör mycket. Ljusstyrkan är helt magnifik. Trots det var väldigt ljust i rummet var bilden extremt klar. Färgerna är väldigt poppiga. Fick dra ner lite i inställningar innan det blev lagom. TVn hanterar reflektioner på ett mycket bra sätt. Fjärrkontrollen är en klar förbättring. Älskar hur TVn är jämnsmal på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorkis:

Det var en QN93a så det blev en VA panel.

Hur upplever du bektraktningsvinklarna på TVn med tanke på att det är en VA panel?

Minns att det tog som en minus när Linus Tech Tips testade enhet från den nya Neo serien.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Hur upplever du bektraktningsvinklarna på TVn med tanke på att det är en VA panel?

Minns att det tog som en minus när Linus Tech Tips testade enhet från den nya Neo serien.

Betraktningsvinkeln är fullt godkänt. Inte oled nivå men färgen ändras inte så mycket även om jag går närmare 85 grader snett. 30-45 grader borde inte vara några problem.