Oculus Quest 2 får 128 GB internlagring

Permalänk
Melding Plague

Oculus Quest 2 får 128 GB internlagring

Basmodellen uppgraderas med dubbelt så mycket internlagring och alla enheter ska få ett silikonskydd medskickat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att betala för mer än 64 GB känns som pengar i sjön. Är inte ens i närheten av att fylla mina 64 GB, och skulle det mot all förmodan ta slut på utrymme så är det inte svårare än att avinstallera något som man inte spelar längre.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Sjukt prisvärd produkt. Zuckerberg fortsätter subventionera ordentligt. Tycka vad man vill om killen, men han brinner för VR.

Ingen Quest 3 innan Snapdragon XR3 antar jag. Så det här blir nog den uppdateringen man får däremellan.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Sjukt prisvärd produkt. Zuckerberg fortsätter subventionera ordentligt. Tycka vad man vill om killen, men han brinner för VR.

Ingen Quest 3 innan Snapdragon XR3 antar jag. Så det här blir nog den uppdateringen man får däremellan.

Han brinner snarare om att få slänga in reklam och personlighetsspårning i spel och hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att betala för mer än 64 GB känns som pengar i sjön. Är inte ens i närheten av att fylla mina 64 GB, och skulle det mot all förmodan ta slut på utrymme så är det inte svårare än att avinstallera något som man inte spelar längre.

Det står i artikeln att basmodellen behåller samma pris.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Jazz 1-up:

Sjukt prisvärd produkt. Zuckerberg fortsätter subventionera ordentligt. Tycka vad man vill om killen, men han brinner för VR.

Ingen Quest 3 innan Snapdragon XR3 antar jag. Så det här blir nog den uppdateringen man får däremellan.

Lite synd att man valt att göra det så förhållandevis sent, iom att de ändå behåller priset. Men trevligt ändå, och gissningsvis blev det väl kanske så att de passade på att göra det nu när de ändå pausat försäljningen för att åtgärda problemet med skumgummit. Hittills har jag mer än tillräckligt med utrymme på min 64 GB-version, men hade jag kunnat välja hade såklart 128 varit trevligare

Permalänk
Sötast
Skrivet av pine-orange:

Det står i artikeln att basmodellen behåller samma pris.

Rätt smart av dem att uppgradera hårdvaran för att kunna behålla samma pris på enheterna längre.

Rätt vanligt att produkter går ner i pris med tiden men nu kan man behålla samma pris mot ett 'bättre värde' för kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Ingen Quest 3 innan Snapdragon XR3 antar jag. Så det här blir nog den uppdateringen man får däremellan.

De är ju inte på något sätt låsta till Qualcomm. Jag tycker Samsungs ARM med Radeongrafik ser riktigt trevlig ut.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag brukar också bli rätt irriterad på Facebook, men tyvärr hjälper nog inte ett silikonskydd mot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det står i artikeln att basmodellen behåller samma pris.

Ja, men min poäng var att man gott och väl klarar sig med den billiga 64 GB-modellen, och att införskaffa 256 GB-modellen har varit pengar i sjön, och detsamma lär gälla 128 GB-modellen då väldigt få fyller 64 GB. Jag vet av många som har köpt 256 GB-modellen för att vara på den säkra sidan, vilket jag tycker är onödigt när ett typiskt VR-spel till Quest ligger på några hundra MB till någon enstaka GB. Det största spelet jag vet om är The Walking Dead som ligger på runt 10 GB, följt av Onward med sina 3 GB. Resten håller sig mellan 500 MB och 2 GB. Du har sammanlagt 56 GB tillgänglig lagring, så har du The Walking Dead och Onward installerat så har du alltså 43 GB över, vilket räcker till 21 spel på 2 GB vardera, och jag känner ingen som har så mycket installerat på sin Quest 2. Och med Air Link/Virtual Desktop så minskar ju antalet spel man installerar på Quest rätt så drastiskt. Så därför tycker jag att allt över 64 GB-modellen är pengar i sjön. När Quest 3 väl släpps, och spelen blir mer tungdrivna och större så kanske 128 eller 256 GB kommer vara värt det, men inte för Quest 2.

Edit: Såg nu att de byter ut 64 GB-modellen och ger den 128 GB utan att höja priset. Ja i så fall så är det väl bara att tacka och ta emot, även om dessa 128 GB aldrig kommer fyllas för 99% av användarna

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Han brinner snarare om att få slänga in reklam och personlighetsspårning i spel och hårdvara.

Sannolikt vad som driver Facebook till en stor del. Men Zuckerberg har personligen tillräckligt med pengar, och det här med VR verkar vara något han driver ganska självständigt. Det är det han snackar om i intervjuer om han får välja själv. Kolla in T.ex

Vissa miljardärer lägger miljarder på att flyga till rymden. Allt talar för att VR och AR är Zuckerbergs motsvarighet, och han själv säger det. Det han snackar kanske låter lite galet, men det är ju nice att vi gamers får ut något från det.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Har ett Quest 2, 64GB...även om jag installerar alla spel jag har är det ju inte ens halvfullt...kommer inte vara många som känner att 64GB inte räcker till. Hade varit bättre att kapa priset och behålla 64GB versionen..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

vaf... jag blev lite lurad av artikeln, och tänkte att alla oculus 2 modeller hade 128GB och var låst via mjukvara, men att nu Oculus låst upp 64GB modellen till 128GB....

(enda spelet jag har installerat på quest 2 är beat saber. resten streamar jag från datorn istället)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hur är det med att använda fakekonto tillsamamns med Quest?

Permalänk
Medlem

Kan vara ett tecken på att kommande "AAA"-titlar blir lite större. Resident Evil 4, Assassins Creed och vad mer det nu är som ska komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hur är det med att använda fakekonto tillsamamns med Quest?

Ej att rekommendera ifall du får ditt konto bannat av nån anledning, då du kan behöva styrka din identitet och riskerar att förlora tillgången till eventuella köp.

Använder du den exklusivt som ett PCVR-headset (Steam) och inte köper något från Oculus affär är det möjligt att det fungerar, borde väl bara vara att fabriksåterställa ifall du blir bannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hur är det med att använda fakekonto tillsamamns med Quest?

Av egen erfarenhet så har det fungerat fint än så länge.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Vill hellre höra om Quest 3. Bättre FOV, OLED tillbaka, bättre upplösning? osv

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vill hellre höra om Quest 3. Bättre FOV, OLED tillbaka, bättre upplösning? osv

Inbyggda hörlurar och ett steg upp i videoavkodningshastighet är min prioritering.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv

Vid denna tidpunkt så vill jag höra mer om vad som kommer framöver. Quest 3 uppgraderar jag troligen till. Kör Quest 1 i dagsläget.

Får se hur det blir när Resident Evil 4 släpps. Men blir att vänta, känns för sent med 2an nu.

Permalänk
Medlem

Detta är bra för även här så blir spelen bara större med tiden även om det inte är så nu så kan det va en bra framtidssäkring.

För mig spelar det ingen roll då jag för det mesta använder Link och Virtual Desktop på min Quest 1 det då det var min motivering till att jag bara köpte 64 GB.

Använder dock Reverb G2 nu så blr inte så mycket av Quest längre.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Sannolikt vad som driver Facebook till en stor del. Men Zuckerberg har personligen tillräckligt med pengar, och det här med VR verkar vara något han driver ganska självständigt. Det är det han snackar om i intervjuer om han får välja själv. Kolla in T.ex https://www.youtube.com/watch?v=eAagtcAup0o

Vissa miljardärer lägger miljarder på att flyga till rymden. Allt talar för att VR och AR är Zuckerbergs motsvarighet, och han själv säger det. Det han snackar kanske låter lite galet, men det är ju nice att vi gamers får ut något från det.

Ja vem vet vad som driver det egentligen. Kanske är som du säger att han helt enkelt brinner för de.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Inbyggda hörlurar och ett steg upp i videoavkodningshastighet är min prioritering.

Inbyggda hörlurar...nej tack, jag har bättre. AKG 373. Mycket hög känslighet så de äter inte upp batteri.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inbyggda hörlurar...nej tack, jag har bättre. AKG 373. Mycket hög känslighet så de äter inte upp batteri.

På alla VR headsets med hörlurar (så vitt jag vet) har det gått att montera bort dem. Det är krångligt nog med VR även utan att hålla på med separata hörlurar som man måste ta på och av innan VRet. Jag vill ha trådlöshet och inbyggda hörlurar just för att slippa krångel.

Den tycker jag att ljudet jag får i min Reverb är riktigt bra för spel. Kanske inget jag vill lyssna på musik med då jag har bra grejer, men bättre än de flesta riktiga hörlurar jag använt. Om du säger att de "äter inte upp batteri", tänker du använda Bluetooth-hörlurar då? Det är väl onödigt med den extra latensen, trots att den kan vara minimal.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

En annan intressant detalj: det anges att cirka 4,2 miljoner facial interfaces återkallas i USA + Kanada. Det går då att ganska tryggt anta att Quest 2 har sålts i fler än 5 miljoner exemplar världen över, så den kan rentav ha gått om PSVR som mest sålda VR headset.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag äger eller planerar att äga ett VR headset, men skulle aldrig köpa hårdvara från facebook där de bakar in reklam i spelen

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Inte för att jag äger eller planerar att äga ett VR headset, men skulle aldrig köpa hårdvara från facebook där de bakar in reklam i spelen

Du har nog förstått det fel.
Det är inte Facebook som bakar in reklamen.
Det är dom som gör spelet.
Nu var det snack om spelet Blaston skulle prova på men det "avblåstes".
Spelet finns även på Steam så även den versionen hade väll fått reklamen också.
Det handlade om att utvecklarna skulle få användas Facebooks "reklamnötverk" eller vad det nu kallas.
Typ samma skit som Google att du får reklam om produkter du redan köpt 🥴

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

ta bort reklamen så köpte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

ta bort reklamen så köpte jag

Vilken reklam? Enda reklamen jag har sett är för spel, på samma sätt som jag ser reklam för spel på Steam när jag använder deras klient.

Visa signatur

press nu1mlock