Permalänk
Medlem

Skrivare tips

Tjenare!

Jag har en gammal Canon MG5100 Pixma skrivare som är typ 10 år gammal nu.

Den har tjänat mig väl men jag funderar på att skaffa en ny skrivare.

Anledningen är för att den käkar upp patronerna.
Har länge tyckt att den äter upp färgpatronerna trots att jag sätter utskrifter i gråskala
Jag hinner skriva ut ett par sidor sen är patronerna trötta och tomma. Färgerna har alltid tagit slut låååångt innan de två svarta patronerna.

Någon som har ett bra tips på en skrivare som använder patronerna mer "jämnt" att den inte sluka massa färg när den skall printa svartvitt. Gärna att det är ett väletablerat märke så det är lätt att hitta nya patroner.

Prisklass är förhoppningsvis inte över 2000

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Samsung Sverige

Laserskrivare är generellt rekommendationen om du vill ha hyfsat lång hållbarhet och prisvärda utskrifter. Det är egentligen främst för fotoutskrifter som bläckstråle utmärker sig positivt.

Permalänk
Medlem

Har inget tips på nya printers men skulle rekommendera att köpa en som har wifi och är AirPrint (om du har iPhone) kompatibel. Det är ganska praktiskt att kunna skriva ut direkt från mobilen.

Permalänk
Medlem

Är ju mest för Apple generellt men här har Samsung rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av VV00d13:

Tjenare!

Jag har en gammal Canon MG5100 Pixma skrivare som är typ 10 år gammal nu.

Den har tjänat mig väl men jag funderar på att skaffa en ny skrivare.

Anledningen är för att den käkar upp patronerna.
Har länge tyckt att den äter upp färgpatronerna trots att jag sätter utskrifter i gråskala
Jag hinner skriva ut ett par sidor sen är patronerna trötta och tomma. Färgerna har alltid tagit slut låååångt innan de två svarta patronerna.

Någon som har ett bra tips på en skrivare som använder patronerna mer "jämnt" att den inte sluka massa färg när den skall printa svartvitt. Gärna att det är ett väletablerat märke så det är lätt att hitta nya patroner.

Prisklass är förhoppningsvis inte över 2000

de flesta bläckskrivare brukar blanda i lite färg även vid svart utskrift för att du ska få köpa fler färgpatroner då själva skrivaren speciellt i nedre priskategorin oftast säljs till förlustpris.

men säger också köp laserskrivare.

fördel med laser är att kasetterna i prinsip håller för evigt om de inte används till skillnad mot bläck där patronerna sakta torkar även om skrivaren inte används det värsta som händer med laser är typ att pulvret klumpar ihop men brukar lösas med att man tar ur och skakar kasetten lite.

personligen tycker jag Brothers skrivare brukar prestera bra.

har själv en svartvid DCP-7040 som gått som en klocka senate iaf 7 åren eller nått.

kör piratpatroner i min fick 2st 2000 sidor kassetter för 500:- på nått erbjudande för massa år sen så köpte mig ett gäng då.
orginal 1000 sidor gick på typ 800:- styck

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bästa av båda världarna, Laserskrivare och AirPrint. 1200dpi skanning ger rätt skarpa bilder. Ska nog beställa en själv när bläcket är slut i min gamla HP Envy.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner...

Permalänk
Rekordmedlem

Hur frekvent används skrivaren och vad skriver du ut, text eller bild ?
De minst usla bläckstråleskrivarna är nog eco-tank modeller men bläck ska användas frekvent så skriver man sällan eller mycket är laser överlägset, ska du skriva ut bilder är bläck eller sublimering det som ger bäst kvalitet, sublimering tål att inte användas.