Apple rapporterar 21,7 miljarder USD i nettovinst under årets andra kvartal

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt deras lureri saker. Synd att folk går på deras PR avdelnings taktik.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk

De säljer det mainstream vill ha. Tar bra pris för sakerna och goda marginaler och det är inte konstigt de går emot vinst.

De jag stör mig på är vendor lock in som i princip alla megastora företag sysslar med. Vilket i sin tur stänger inte konkurrens.

Jag själv äger endast senaste generation Appletv som jag fick väldigt billigt då förra ägaren blev missnöjd och köpte en Googletv istället. Min åsikt kring Appletv, helt värdelös är den ej. Har man en gammal tv så blir smartfunktionerna bättre med denna.
Men lägga på 2000kr på en AppleTV att förbättra ens gamma tv istället för att köpa en ny Tv rekommenderar jag få.
-Applefrälsta eller de som har en några år gammal Bang Olufsen Tv etc.

Vissa säger det är så jobbigt att klicka på t.ex Youtueknappen på fjärrkontrollen till tvn. Med en AppleTv så behöver man endast byta hdmi på på tvn genom fjärrkontrollen, leta upp youtube i AppleTvn och sedan använda. När man är klar ska man på tvn välja tillbaka till de hdmi porten som man hade innan.
-Ja, det är ju betydligt enklare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gashemi:

Men inte en cent från mig, sådeså!

Detta är en sak jag faktiskt gillar med Apple som de är ganska ensamma med bland storbolagen. Jag kan välja att inte vara kund till Apple. De andra stora är så pass inbakade i allt möjligt att man kan vara kund utan att veta om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

De exkluderar många företag för att kunna göra den poängen. Detta borde väl innehålla bland annat Intel och Sony.

Ehhh va? Det jämför med ett gäng välkända företag, inte alla företag.
Det är inte ens en jämförelse med bara hårdvaruföretag, utan även företag som bara gör mjukvara.
Förstår verkligen inte din poäng. Menar du att du tycker alla företag borde varit med på listan?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

vart slutar detta var min första tanke

Det slutar aldrig så länge dom gör sin grej. Kopierar redan existerande funktioner ingen tänker på eller som inte fått någon större uppmärksamhet men gör det mycket bättre och användarvänligare för gemene man.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Och på den rapporten tappade de 200 miljarder (!) i börsvärde.

Sell on news.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ja bara se på de de legendariska rundade hörnen som dom uppfann, det är ju värt några miljarder i sig.

Uppenbarligen. Och nu följer Microsoft efter i 11:an...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Varför är folk stolta när de inte använder apple?

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem

Alla verkar positiva, tycker det är välförtjänt, men jag själv får lite spysmak i munnen...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Xawulf:

Varför är folk stolta när de inte använder apple?

En del av det är nog inte svårare än att man projicerar många negativa attribut på apples produkter och då blir det viktigt att visa att man inte kan förknippas med dessa attribut.

Några saker man ofta hör är ju att Apple-användare ”bara bryr sig om design”, ”inte fattar teknik” eller ”bara vill ha produkten som statussymbol”.
Så då vill man kanske signalera att man inte låter sig bli lurad att köpa produkter på så löjliga grunder.
Det är ju också ett sätt att signalera att man är bättre (dvs man använder sitt produktval som en statussymbol vilket var just en av grejerna man anklagade den ”andra sidan” för).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xawulf:

Varför är folk stolta när de inte använder apple?

Man är stolt för att man inte är en fanboy sväljer allt med hull och hår och betalar överpriser för ett kultfenomen.
Skönt att slippa bli inlåst av megabolag som dikterar villkoren och sätter käppar i hjulen för att öka sin vinst och inflytande.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

...och hur mycket betalades i skatt i USA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

De skattar i Irland för allting utanför USA. Har för mig att de står för över 10% av Irlands BNP.

Nej. Apple skattar till exempel i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

...och hur mycket betalades i skatt i USA?

Du får kolla i årsredovisningen. Det brukar stå rätt så tydligt där.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av enterthewoid:

...och hur mycket betalades i skatt i USA?

2,6 miljarder dollar får jag det till men det avser väl hela koncernen inte bara usa

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

2,6 miljarder dollar får jag det till men det avser väl hela koncernen inte bara usa

Så tolkar jag det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Man är stolt för att man inte är en fanboy sväljer allt med hull och hår och betalar överpriser för ett kultfenomen.
Skönt att slippa bli inlåst av megabolag som dikterar villkoren och sätter käppar i hjulen för att öka sin vinst och inflytande.

Skulle du kunna förklara mer med käppar i hjulen?

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En del av det är nog inte svårare än att man projicerar många negativa attribut på apples produkter och då blir det viktigt att visa att man inte kan förknippas med dessa attribut.

Några saker man ofta hör är ju att Apple-användare ”bara bryr sig om design”, ”inte fattar teknik” eller ”bara vill ha produkten som statussymbol”.
Så då vill man kanske signalera att man inte låter sig bli lurad att köpa produkter på så löjliga grunder.
Det är ju också ett sätt att signalera att man är bättre (dvs man använder sitt produktval som en statussymbol vilket var just en av grejerna man anklagade den ”andra sidan” för).

Jag, en avid Android/Windows/Linux-användare sedan urminnes (nåja) tider, saknade ett komplett ekosystem.

Google hade lite på gång med deras Nexustelefoner, som de av någon oförklarlig anledning inte längre säljer officiellt i Sverige.

Bytte till Apple (Mac Mini M1, några iPhones, iPad pro, Apple Watch, AirPods Pro, AirPods Max, Apple Pencil, Apple TV 4K) i november förra året och framåt och har inte tittat tillbaka en enda gång.

Hade det funnits n å g r a fördelar med att köra det numer bloatade och fragmenterade Android/Windows framför Apples ekosystem hade jag inte tvekat att byta tillbaka. Det är ingen prestiege alls för mig.
Statussymbol tror jag inte, det är så många som kör Apple idag. Från slott till koja.

Varför har inte MS och Android gjort samma sak i deras miljö? All hårdvara från respektive märke och strulet är borta. Behöver aldrig bekymra mig om kompatibilitet.
Gillar Apples integritets-tänk också.

Eller som så många sagt genom åren, allt bara funkar. Direkt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

När en Android/Windows/etc strular så felsöker man.
När en apple strular lättar man plånboken och köper nya modellen.

Permalänk
Medlem

Bevisar bara hur överprisad deras skit är. Hittepå priser dom sätter på mobilerna vilket leder till sjuka marginaler.

blabla, ja marknaden styr. Men fortfarande överprisat!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vissa säger det är så jobbigt att klicka på t.ex Youtueknappen på fjärrkontrollen till tvn. Med en AppleTv så behöver man endast byta hdmi på på tvn genom fjärrkontrollen, leta upp youtube i AppleTvn och sedan använda. När man är klar ska man på tvn välja tillbaka till de hdmi porten som man hade innan.
-Ja, det är ju betydligt enklare.

OT: Du använder den fel! HDMI CEC ska du slå på och sen ha iptv. Jag slår på med Atv-fjärren så startar den ljudet och tvn, tittar på linjärtv i comhem appen och stänger av allt med Atv-fjärren. Så ja, livet är enklast möjligast, istället för slö smarttv hw.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har alltid tänkt att det där bolaget borde implodera. Dyra saker som ingen borde vilja ha. Tänkte ungefär samma om btc.
Kanske ska börja investera i saker som är för mig obegripliga... /s

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

M1 i sig lockar en alldeles för liten del av marknaden för att det i sig ska göra så stor skillnad på det sättet. Däremot lär det göra skillnad i Apples kassa

Hittills förefaller Apples avsikter med egna Mac-chip vara att göra bättre Mac:ar för de befintliga kundkategorierna (med ytterligare lite bättre vinstmarginal), i stället för att försöka vinna en väsentligen större marknad. Lite synd, kan jag tycka. Hade varit roligt om de tagit tillfället i akt att bredda sitt produktsortiment

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

När en Android/Windows/etc strular så felsöker man.
När en apple strular lättar man plånboken och köper nya modellen.

Min hemma Mac är fortfarande en iMac 27" från 2009. 2560x1440 IPS panel (och Core 4/8 Core i7 med 16GB) som låter sig användas som extern skärm för t.ex. min PC-burk.
Min enda egentliga anledning att byta är videoredigering. Även om min iPad Pro egentligen skulle kunna hantera det, föredrar jag KBM interface. Gammaldags, jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Mac har ju presterat ganska dåligt de senaste åren då de varit ett av Apple ganska eftersatt segment. Och nog för att M1 är bra, men den kan vara lite klen för någon som vill ha datorn till jobb och vissa grejer klarar den knappt av, typ Google street view.

Min 13” M1 Mac piskar alla andra 13” Windows Laptops jag testat, eller vad syftar du på med “jobb” som M1 Mac knappt klarar av? Google Street view fungerar utmärkt på både min M1 Ipad Pro och M1 MacBook Pro?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

De skattar i Irland för allting utanför USA. Har för mig att de står för över 10% av Irlands BNP.

Vet att de anställer mycket folk via bemanning då det är billigt med lite säkerhetsnät för den anställde, och självklart är Irlands intressant för den låga skatten som Apple "kommer undan" med.

Tycker det är dålig stil och egentligen omoraliskt att vilja sträva efter minimala skatt när företaget gör så stora vinster, och har gjort länge. Borde vara ett positivt säljargument, att vi betalar full skatt för att främja ett gott samhälle där vi säljer våra produkter genom.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av leafbranch:

Vet att de anställer mycket folk via bemanning då det är billigt med lite säkerhetsnät för den anställde, och självklart är Irlands intressant för den låga skatten som Apple "kommer undan" med.

Tycker det är dålig stil och egentligen omoraliskt att vilja sträva efter minimala skatt när företaget gör så stora vinster, och har gjort länge. Borde vara ett positivt säljargument, att vi betalar full skatt för att främja ett gott samhälle där vi säljer våra produkter genom.

Jo det är väl ett ganska fundamental problem med alla publika aktiebolag. De existerar för att vinstmaximera, och de måste till och med enligt lag vinstmaximera. Så kan de slippa att betala skatt på lagligt vis så kommer de at göra det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det första jag tänker på när ett företag rapporterar extrema vinstmarginaler är att jag betalar alldeles för mycket för deras produkter. Det gäller åtminstone för alla företag med hög omsättning. Jag är inte snål utan köper vad jag vill ha, men jag gillar inte att göra dåliga affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xawulf:

Varför är folk stolta när de inte använder apple?

Frågan är väl bättre ställd åt andra hållet, varför är så många stolta när dom använder Appleprodukter? Helt sjukt att märkesprodukter kan vara så speciella för folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

När en Android/Windows/etc strular så felsöker man.
När en apple strular lättar man plånboken och köper nya modellen.

Det finns Apple care + och en del återförsäljare har försäkringar för en tre/fyrahundring utan självrisk om en skulle få en defekt pryl eller tappa den i betongen.

Jag tycker inte Apple-pryttlar är sååå dyra. Visst, skall jag ha senaste M1 iPad med 2TB lagring får jag ju hosta upp, men en med 512GB räcker ju allt som oftast för den genomsnittliga konsumenten.
iPhone 12 Pro Max gav jag väl 13,5K för och en snabb okulär besiktning på prisjakt hittar jag:

Huawei Mate 40 256GB (över 17K)
Xiaomi Mi Ultra 256GB (över 16K)
Samsung Galaxy S21 Ultra 5G 512GB (över 14K)

Jämfört med iPhone 12 Pro Max 256GB för ~13700:-

Pratar vi datorer så finns Mac mini M1 8/256GB för runt 8K
Vill du ha den prestandan (nu pratar vi inte gaming då utan typ editering av foto/film/musikproduktion) så får du inget under 20-25K som matchar prestandan.
Prestanda per watt sopar Apple M1 mattan med valfri X86 på marknaden.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K